Урок узагальнення і систематизації знань учнів 8 класу за темою "Теплові явища" з використанням елементів інформаційно-комунікаційної, традиційної, інтерактивної, особистісно-орієнтованої технологій.
Тема уроку: Підготовка до контрольної роботи за темою «Теплові явища».
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Мета: узагальнити вивчений матеріал з теми «Теплові явища», систематизувати знання учнів про особливості теплових процесів та закону збереження енергії в них, скоригувати знання з вивченої теми; розвивати потребу в самоосвіті, уміння грамотно оформлювати задачі; формувати в учнів уміння застосовувати здобуті знання на практиці; розширити світогляд учнів та розвивати їхні творчі здібності; виховувати в учнів дисципліну, звичку до систематичної розумової праці; демонструвати нерозривний зв’язок фізики з повсякденним життям та оточуючим світом.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, калориметр, термометр, мензурка, спирт сухий, пробірки, колби, штатив, гаряча вода, холодна вода, олія, сірники, терези.
Методи роботи: бесіда, робота з підручником, практична робота, спостереження.
Технології навчання: елементи інформаційно-комунікаційної, традиційної, інтерактивної, особистісно-орієнтованої технологій.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Привітання, облік присутніх учнів.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Щодня в повсякденному житті ми стикаємося з тепловими явищами. Не всі вони дружні до людини, але ми навчилися пристосовуватися до них і навіть використовувати для власної користі. Сьогодні ми переконаємось, що тема «Теплові явища» була досить цікавою і корисною, що ви добре її засвоїли, і якісно підготуємось до контрольної роботи, яка відбудеться на наступному уроці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання.
Інструктаж з безпеки життєдіяльності: учні по черзі (один учень – одне правило) формулюють правила безпеки при роботі з комп’ютером та обладнанням, яке стоїть на демонстраційному столі.
Учнівські презентації «Теплові процеси» (4-5 слайдів, виступ до 3 хвилин), підготовлені в парах:
Під час виступів перевірка учнями всього класу заповненої вдома узагальнюючої таблиці у зошитах сусіда по парті (взаємоперевірка):
У перших трьох рядках:
У четвертому рядку відомості щодо процесу, яким здавна користувалися люди для отримання тепла, у п’ятому рядку - щодо процесу, який відбувається у створеному людиною пристрої для перетворення теплової енергії на механічну.
Назва процесу |
Формула для обчислення кількості теплоти |
Графік (якщо можливий) |
Фізичні величини |
Одиниці вимірювання |
Прилади, які використовуються у повсякденному житті, і в них протікають відповідні процеси |
|
Нагрівання / охолодження |
Q=cm(t2 – t1) |
|
|
|
|
|
Плавлення/ кристалізація |
Q=λm |
|
|
|
|
|
Пароутворення/конденсація |
Q=rm |
|
|
|
|
|
Горіння палива |
Q=qm |
|
|
|
|
|
Робота теплового двигуна |
ῃ= |
|
|
|
|
Після закінчення виступу з презентацією тим, хто її готував, клас задає 1-2 питання (1-2 якісні задачі) за темою презентації.
Приклади подібних задач:
ІV. Закріплення практичних умінь та навичок учнів.
Чим відрізняються природничі науки (фізика, хімія) від філологічних? (Експеримент, вимірювання, розрахунки, задачі). Саме з цим зараз ми й попрацюємо.
Учням (по 1 учню з ряду) пропонується вийти до демонстраційного столу і відібрати кілька приладів, що можуть знадобитися для проведення дослідження теплових процесів, і спробувати скласти умову задачі. В ході бесіди та обговорення, до якого залучаються всі учні класу, з᾽ясовується, що можна розв’язати такі експериментальні задачі (орієнтовно):
По 2 учнів під керівництвом учителя проводять по 1 з 4-х відповідних дослідів, 1 учень на дошці фіксує виміряні дані, клас складає умову задачі з цими даними і формулює питання.
Таким чином класу пропонуються до розв’язання 1-3, максимум 4 задачі.
Біля дошки працюють 4 добровольці, які:
Решта учнів працює у зошитах над однією з обраних задач.
Учні, схильні до навчання на початковому та середньому рівні отримують наступне завдання:
- знайти в мережі Інтернет картини відомих художників, на яких зображення пов’язані з тепловими процесами, та пояснити, ілюстраціями до застосування яких формул для обчислення кількості теплоти вони є.
V. Підсумки уроку.
Продовжіть речення:
Виставлення оцінок.
V. Домашнє завдання.
Інструктаж до розв᾽язування завдань зі с.96-97 підручника «Фізика-8» за ред.В.Г.Бар᾽яхтара.
Акцентування уваги учнів на тому, що самооцінювання д/з відбувається за інструкцією внизу с.97 після завдання № 17.