Конспект уроку з фізики для 8 класу "Підготовка до контрольної роботи за темою "Теплові явища""

Про матеріал

Урок узагальнення і систематизації знань учнів 8 класу за темою "Теплові явища" з використанням елементів інформаційно-комунікаційної, традиційної, інтерактивної, особистісно-орієнтованої технологій.

Перегляд файлу

Тема уроку: Підготовка до контрольної роботи за темою «Теплові явища».

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Мета: узагальнити вивчений матеріал з теми «Теплові явища», систематизувати знання учнів про особливості теплових процесів та закону збереження енергії в них, скоригувати знання з вивченої теми; розвивати потребу в самоосвіті, уміння грамотно оформлювати задачі; формувати            в учнів уміння застосовувати здобуті знання на практиці; розширити світогляд учнів та розвивати їхні творчі здібності; виховувати в учнів дисципліну, звичку до систематичної розумової праці; демонструвати нерозривний зв’язок фізики з повсякденним життям та оточуючим світом.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, калориметр, термометр, мензурка, спирт сухий, пробірки, колби, штатив, гаряча вода, холодна вода, олія, сірники, терези.

Методи роботи: бесіда, робота з підручником, практична робота, спостереження.

Технології навчання: елементи інформаційно-комунікаційної, традиційної, інтерактивної, особистісно-орієнтованої технологій.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Привітання, облік присутніх учнів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Щодня в повсякденному житті ми стикаємося з тепловими явищами. Не всі вони дружні до людини, але ми навчилися пристосовуватися до них              і навіть використовувати для власної користі. Сьогодні ми переконаємось,               що тема «Теплові явища» була досить цікавою і корисною, що ви добре                   її засвоїли, і якісно підготуємось до контрольної роботи, яка відбудеться               на наступному уроці.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання.

Інструктаж з безпеки життєдіяльності: учні по черзі (один учень – одне правило) формулюють правила безпеки при роботі з комп’ютером                      та обладнанням, яке стоїть на демонстраційному столі.

Учнівські презентації «Теплові процеси» (4-5 слайдів, виступ                          до 3 хвилин), підготовлені в парах:

  • 1 та 2 учень «Нагрівання/охолодження»;
  • 3 та 4 учень «Плавлення/ кристалізація»;
  • 5 та 6 учень «Пароутворення/конденсація».

Під час виступів перевірка учнями всього класу заповненої вдома узагальнюючої таблиці у зошитах сусіда по парті (взаємоперевірка):

У перших трьох рядках:

  1. назви  вивчених теплових процесів.
  2. формули для обчислення кількості теплоти, що виділяється/поглинається під час протікання цих процесів.
  3. графіки процесів для випадків виділення/поглинання кількості теплоти.
  4. позначення та назви фізичних величин, які характеризують протікання теплових процесів.
  5. одиниці вимірювання фізичних величин, які характеризують протікання теплових процесів.

У четвертому рядку відомості щодо процесу, яким здавна користувалися люди для отримання тепла, у п’ятому рядку - щодо процесу, який відбувається у створеному людиною пристрої для перетворення теплової енергії на механічну.

Назва процесу

Формула для обчислення кількості теплоти

Графік

(якщо можливий)

Фізичні величини

Одиниці вимірювання

Прилади, які використовуються у повсякденному житті, і в них протікають відповідні процеси

Нагрівання / охолодження

Q=cm(t2 – t1)

 

 

 

 

 

Плавлення/ кристалізація

Q=λm

 

 

 

 

 

Пароутворення/конденсація

Q=rm

 

 

 

 

 

Горіння палива

Q=qm

 

 

 

 

Робота теплового двигуна

 

            ῃ=

 

 

 

 

 Після закінчення виступу з презентацією тим, хто її готував, клас задає 1-2 питання (1-2 якісні задачі) за темою презентації.

Приклади подібних задач:

  • Чому між залізничними рейками роблять невеликі проміжки?
  • Чи можна в мідній посудині розплавити срібну прикрасу? Чому?
  • Скільки теплоти виділиться в процесі конденсації 1 кг ртуті, взятої за температури кипіння?

ІV. Закріплення практичних умінь та навичок учнів.

Чим відрізняються природничі науки (фізика, хімія) від філологічних? (Експеримент, вимірювання, розрахунки, задачі). Саме з цим зараз ми й попрацюємо.

Учням (по 1 учню з ряду) пропонується вийти до демонстраційного столу і відібрати кілька приладів, що можуть знадобитися для проведення дослідження теплових процесів, і спробувати скласти умову задачі. В ході бесіди та обговорення, до якого залучаються всі учні класу, з᾽ясовується, що можна розв’язати такі експериментальні задачі (орієнтовно):

  • обчислення кількості теплоти, необхідної для нагрівання води, доведення її до кипіння, випаровування якоїсь її частини;
  • обчислення маси палива (сухого спирту), яке потрібно для нагрівання води, доведення її до кипіння, випаровування якоїсь її частини;
  • визначення роду рідини (за її питомою теплоємністю) при її змішуванні з гарячою водою з використанням рівняння теплового балансу;
  • визначення ККД нагрівника. 

По 2 учнів під керівництвом учителя проводять по 1 з 4-х відповідних дослідів, 1 учень на дошці фіксує виміряні дані, клас складає умову задачі              з цими даними і формулює питання.

Таким чином класу пропонуються до розв’язання 1-3, максимум 4 задачі.

Біля дошки працюють 4 добровольці, які:

  • дописують до  виміряних даних табличні дані (питому теплоємність, питому теплоту згоряння палива тощо);
  • виконують перевід одиниць вимірювання фізичних величин у СІ;
  • будують графік (у разі потреби);
  • записують формули;
  • виводять кінцеву формулу для обчислення шуканої величини;
  • виконують перевірку одиниць вимірювання;
  • виконують обчислення.

Решта учнів працює у зошитах над однією з обраних задач.

Учні, схильні до навчання на початковому та середньому рівні отримують наступне завдання:

- знайти в мережі Інтернет картини відомих художників, на яких зображення пов’язані з тепловими процесами, та пояснити, ілюстраціями до застосування яких формул для обчислення кількості теплоти вони є.

 V. Підсумки уроку.

Продовжіть речення:

  • Сьогодні на уроці ми працювали над темою…
  • Протягом уроку ми навчилися…
  • Найцікавішим було…
  • Найскладніше мені було…
  • Найактивнішим учнем на уроці був (була)…
  • Свою роботу на уроці я оцінюю на … балів, тому що…
  • Під час виконання домашнього завдання зверну особливу увагу на …

Виставлення оцінок.

V. Домашнє завдання.

Інструктаж до розв᾽язування завдань зі с.96-97 підручника «Фізика-8» за ред.В.Г.Бар᾽яхтара.

Акцентування уваги учнів на тому, що самооцінювання д/з відбувається за інструкцією внизу с.97 після завдання № 17.

doc
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
Підбиваємо підсумки розділу 1
Додано
5 грудня 2018
Переглядів
1972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку