Урок 17. Плавлення та кристалізація. Питома теплота плавлення.
Мета: Ознайомити учнів з процесами плавлення та кристалізації. З’ясувати температури плавлення деяких речовин, пояснити сталість температури під час плавлення та кристалізації тіла. Навчити будувати графіки, та пояснювати процеси плавлення та кристалізації. Увести поняття питомої теплоти плавлення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: Плакат «Графік залежності температури від часу нагрівання і охолодження.» Відеофрагмент https://www.youtube.com/watch?v=c5LuPgHugfM
Хід уроку:
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання: Порівнювальна таблиця у зошиту.
Агрегатний стан |
Приклади |
Розташування частинок |
Рух і взаємодія частинок |
Збереження форми |
Збереження об'єму |
|
Крісталічне. |
Алмаз, графіт,лід |
Стисло, впорядковано, дальній порядок |
Коливальний, навколо положення рівноваги. Сила притягання= силі відштовхування.
|
Зберігають |
Зберігають |
|
Аморфне |
Скло, віск, бурштин |
Стисло, хаотично, ближній порядок |
Коливальний, навколо положення рівноваги |
Зберігають |
Зберігають |
|
Рідкий |
Вода, спирт, олія |
Стисло, хаотично, ближній порядок, зберігається взаємна орієнтація |
Рух подібний до коливального. Але частинки можуть перескочити в інше місце. |
Не зберігають |
Зберігають |
|
Газоподібний |
Кисень, водень, повітря, пара |
На відстанях, хаотично |
Постійно рухаються, не взаємодіють. Змінюють напрямок і швидкість при зіштовхуванні. |
Не зберігають |
Не зберігають |
За таблицею порівняйте: чим відрізняються рідини і гази ( речовини у твердому стані і рідкому) що в них спільне. Що спільне у всіх агрегатних станів?
Актуалізація:
Фізичний диктант
Мотивація учбової діяльності:
Бронза – це дивовижний сплав міді та олова, який по праву посідає почесне місце в історії мистецтва. З цього сплаву виробляли та виробляють багато речей – від ґудзика до статуй.
Яскравим прикладом використання бронзи є одне з семи чудес світу Античного світу – Колос Родоський, статуя бога Геліоса.
А ще бронза музикальна. Бронзові церковні дзвони мали неповторний тембр, глибину і силу звуку.
? Чому в історії людства бронзовий вік передував віку залізному? На при кінці уроку ми знайдемо відповід на це питання.
Плавлення і кристалізація.
? Як відбувається процес плавлення? Робота з підручником ст. 51-52
Плавлення –
Температура плавлення –Кристалізація – Порівняння процесів плавлення і кристалізаціі за діаграмою «Кола Вена»
Закріплення нових знань і умінь:
Відповідь на проблемне питання.
? Чому в історії людства бронзовий вік передував віку залізному?
Відповідь: температура плавлення бронзи менша, ніж у заліза.
Домашнє завдання: § 11 На окремому аркуші побудувати графіки залежності температури від часу нагрівання для речовин 1 варіант: алюміній, ртуть.
2 варіант: залізо, спирт.
нагрівання на 100 оС → плавлення → нагрівання на 100 оС
охолодження на 20 оС → кристалізації → охолодження на 20 оС