Урок " Плід. Поширення плодів"

Про матеріал
Матеріал містить завдання для перевірки знань, характеристики основних типів плодів, їх класифікація та способи поширення
Перегляд файлу

Плід . Поширення плодів

Мета: ознайомити учнів із різноманітністю плодів та їх поширенням;

 з’ясувати класифікацію плодів за наявністю вологи, за кількістю насіння та здатністю до розкривання;

розвивати пізнавальний інтерес до природи, уміння логічно мислити та формувати навички порівняння;

виховувати уважність, наполегливість, спостережливість.

Основні поняття: простий плід, збірний ( складний),  супліддя.

Обладнання: мультимедійний супровід, свіжі плоди, ілюстрації.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.

I Організаційний етап.

II Актуалізація опорних знань

Вправа « Закінчи речення»

  1. Генеративний орган рослини це..( квітка)
  2. Головні частини квітки…( тичинки та маточка)
  3. Подвійне запліднення у рослин відкрив…( С. Г. Навашин)
  4. Після запліднення з насінного зачатка формується …( насінина)
  5. Скільки сім’ядоль має квасоля та горох?.( дві)
  6. Запасні поживні речовини містяться у…( ендоспермі)
  7. У зародковому мішку, розташованому в насінному зачатку, формується…( яйцеклітина)
  8. Запліднення під час якого один спермій зливається із яйцеклітиною, а інший з центральною клітиною називають…( подвійним)
  9. Головна частина насінини це…( зародок)
  10. Скільки сім’ядоль має кукурудза та пшениця? ( одну)
  11. Зовні насінина вкрита насінною…( шкіркою)
  12. Перші листки зародка мають назву…( сім’ядолі)

III Мотивація навчальної діяльності.

IV Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Розповідь вчителя з елементами бесіди та складання опорного конспекту

  1. Плід – це видозмінена в процесі запліднення квітка, де достигає насінина.

Прості плоди утворюються коли квітка має одну маточку, а складні(або збірні) утворюються з декількох маточок.

Якщо плоди зростаються, тоді утворюється супліддя,  наприклад у шовковиці та ананаса, інжиру та буряка

За вмістом вологи плоди поділяють на сухі та соковиті.

Соковиті:

  • кістянка ( слива, черемха, черешні);
  • яблуко ( груша, айва, яблуня, горобина);
  • ягода ( порічки, картопля, аґрус, помідор);
  • суничина  ( суниці, полуниці);
  • багато кістянка  ( малина, ожина);
  • гарбузина  ( огірок, кавун, гарбуз)

 

    Сухі розкривні:

  - стручок ( капуста, матіоли, гірчиця);

  - стручечок ( грицики, рижій, талабан);

  - біб ( горох, квасоля, соя);

  - коробочка ( мак, фіалка,  петунія);

  Сухі нерозкривні:

  • сім’янка ( соняшник, нагідки, айстри);
  • зернівка ( кукурудза, пшениця, рис);
  • горіх( ліщина, липа, жолудь)

чи знаєте ви що плід сейшельської пальми у 30 млн. разів важчий за плід берези.

  1. поширення плодів

Повідомлення учнів,  робота з підручником

Самопоширення ( автохорія):  огірок-пирскач, акація жовта, розтріскування сухих плодів.

Чи знаєте ви що  під час достигання в плодах  « скаженого» огірка створюється тиск до 6 атмосфер, завдяки чому насіння розлітається на відстань до 12 метрів.

Поширення вітром ( анемохорія): кульбаба. клен. тополя.

 

  • Знайдіть у підручнику пристосуванні плодів до польоту.

 

Поширення птахами ( орнітохорія).

 

  • Які пристосування мають плоди до поширення тваринами?

 

Поширення водою (гідрохорія): осока, рогоза. глечики, комиші.

 

 

V Рефлексія

Вправа «Відгадай загадку» та охарактеризуй тип плоду

1.Маленькі плоди, мов сережки повисли

Червоні – солодкі, зелені  - ще кислі ( вишні)

2. Сам маленький, а шуба дерев’яна ( горіх)

3. Без рук, без ніг, а на тин пнеться ( квасоля)

4.Помідорові брат, але носить чорний халат( баклажан)

5. Маю жовтий вусок, запашний колосок.

Буде з мене мука й паляниця м’яка ( пшениця)

6. Білі зуби маю, та усі ховаю,

Довгі коси маю та не заплітаю ( кукурудза)

    VI Домашнє завдання:

  1. Опрацювати 38 параграф підручника;
  2. Виконати дослідження та оформити у зошиті з друкованою основою.

      VII Підсумки уроку

 

.

 

 

docx
Додано
13 грудня 2021
Переглядів
545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку