Урок "Політичне і культурне життя Київського, Чернігівського й Переяславського князівств у другій половині ХІ – на початку ХІІІ ст."

Про матеріал
Переяславського князівств у другій половині ХІ – на початку ХІІІ ст. Мета: визначати особливості політичного і соціально-економічного життя Київського, Переяславського, Чернігівського, у ХІІ – першій третині ХІІІ ст., охарактеризувати господарську та політичну культуру Русі в ХІІ – першій половині ХІІІ ст., розвиток церкви і мистецтв у цей період, проаналізувати причини передумови політичної децентралізації (дроблення) Київської держави; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, удосконалювати навички роботи з історичною картою та підручником; Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  називати дати, пов’язані з темою уроку;  визначати особливості політичного і соціально-економічного життя Київського, Переяславського, Чернігівського, у ХІІ – першій третині ХІІІ ст.;  характеризувати господарську та політичну культуру Русі в ХІІ – першій половині ХІІІ ст., розвиток церкви і мистецтв у цей період;  аналізувати причини передумови політичної децентралізації (дроблення) Київської держави;  показувати на карті території князівств у період роздробленості Київської держави (Русі-України) та половецьких земель;  пояснювати відмінність між елітарною (княжо-дружинною) культурою Русі, яка тяжіла до цілісності, та народною культурою, яка була просякнута старими, племінними відмінностями. Тип уроку: комбінований Обладнання: мультимедійна презентація, проектор, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд, атлас, історичні карти
Перегляд файлу

Підручник Історія України 7 клас Власов 2020Конспект уроку

з історії України

для 7-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Пасічанська гімназія.»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Політичне і культурне життя Київського, Чернігівського й Переяславського князівств у другій половині ХІ – на початку ХІІІ ст.

Мета: визначати особливості політичного і соціально-економічного життя Київського, Переяславського, Чернігівського, у ХІІ – першій третині ХІІІ ст., охарактеризувати господарську та політичну культуру Русі в ХІІ – першій половині ХІІІ ст., розвиток церкви і мистецтв у цей період, проаналізувати  причини передумови політичної децентралізації (дроблення) Київської держави; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, удосконалювати навички роботи з історичною картою та підручником;

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •                називати дати, пов’язані з темою уроку;
  •                визначати особливості політичного і соціально-економічного життя Київського, Переяславського, Чернігівського, у ХІІ – першій третині ХІІІ ст.;
  •                характеризувати господарську та політичну культуру Русі в ХІІ – першій половині ХІІІ ст., розвиток церкви і мистецтв у цей період;
  •                аналізувати  причини передумови політичної децентралізації (дроблення) Київської держави;
  •                показувати на карті території князівств у період роздробленості Київської держави (Русі-України) та половецьких земель;
  •                пояснювати відмінність між елітарною (княжо-дружинною) культурою Русі, яка тяжіла до цілісності, та народною культурою, яка була просякнута старими, племінними відмінностями.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійна презентація, проектор, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд, атлас, історичні карти

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Гра «Маска».
  • Прочитайте твердження та назвіть особу, що ховається за маскою.

E:\Робота\Підготовка до уроків\7 клас\Іст. Укр\3. Київська держава у другій половині 11 - першій половині 13 ст\Політичне і культурне життя Київського, Чернігівського й Переяславського князівств\Ізяслав Ярославович.png

(Ізяслав Ярославович)

E:\Робота\Підготовка до уроків\7 клас\Іст. Укр\3. Київська держава у другій половині 11 - першій половині 13 ст\Політичне і культурне життя Київського, Чернігівського й Переяславського князівств\Володимир Мономах.png

(Володимир Мономах)

E:\Робота\Підготовка до уроків\7 клас\Іст. Укр\3. Київська держава у другій половині 11 - першій половині 13 ст\Політичне і культурне життя Київського, Чернігівського й Переяславського князівств\Мстислав Володимирович.png

(Мстислав Володимирович)

  1. Кросворд.
  • Перейдіть за посиланням чи скористайтеся QR-кодом та розгадайте кросворд.

https://learningapps.org/display?v=phk1i5snj22

E:\Робота\Підготовка до уроків\7 клас\Іст. Укр\3. Київська держава у другій половині 11 - першій половині 13 ст\Політичне і культурне життя Київського, Чернігівського й Переяславського князівств\qrcode_9938508_.png

  1. Адміністративно-територіальна одиниця Русі-України, якою управляв князь, залежний від великого київського князя.
  2. Союз між трьома практично однаково могутніми політичними чи військовими лідерами.
  3. Річка, біля якої київські князі зазнали поразки у 1068 р.
  4. Застаріла назва в’язниці.
  5. Старший син Ярослава Мудрого.
  6. Місто, у якому відбувся перший з’їзд князів.
  7. Колегіальні органи влади у Київській державі.
  8. Син князя Всеволода Ярославовича.
  9. Монети Володимира Мономаха.
  10.                   Надання грошей у борг з умовою сплати відсотків при погашенні боргу.
  11.                   Народ, з яким воювали київські князі.
  12.                   Держава, що складається з кількох самоврядних утворень, за якими зберігається певна самостійність.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Ребус.
  • Розшифруйте ребус.

(Іконопис)

  • Поясніть значення слова-відгадки.
  • Які відомі ікони ви знаєте?
  • Сьогодні ми з’ясуємо, як розвивався іконопис у Київській державі, які ікони того часу стали відомими та збереглися до наших днів. Також з’ясуємо головні здобутки культури Русі-України часів роздробленості.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота з історичною картою.
  • Розгляньте карту «Руські князівства від середини ХІІ – до середини ХІІІ ст.
  • Знайдіть і назвіть удільні князівства Русі-України другої половини ХІІ – першої половини ХІІІ ст.
  • Які з них безпосередньо межували з половецьким степом?
  • З якими удільними князівствами сусідило Київське князівство?
  • На якому березі Дніпра знаходилися Переяславське та Чернігівське князівства?
  • Висловіть припущення про те, як місце розташування та природні умови князівств впливали на їхнє політичне та господарське життя?
  1. Робота з таблицею.
  • Користуючись текстом підручника на с. 87 – 89, заповніть таблицю.

 

Київське

князівство

Переяславське

князівство

Чернігівське

князівство

Географічне

розташування

Великі території.

Родючі чорноземи.

Вигідне розташування.

Корисні копалини.

Чудове сполучення з іншими містами.

Добре укріплений.

Невелика територія.

На сході і півдні межувала зі Степом.

 

Правління 

Змінювали один одного кожні 6-8 років

Співправителі Святослав (1177-1194) та Рюрик(1180-1202)

 

Святослав

Олег

Давид

Володимир Глібович

Головні події

1169 р. розорення Києва військами Андрія Боголюбського

 

 

Основні

відмінності

Найбільше в державі міст і містечок – 80.

Резиденція митрополитів у Києві.

Київ – найбільше та найбагатше місто.

 

Майже цілковита залежність від Києва.

  1. Робота в парах.
  1. Вправа «Віднови експозицію».
  • Готуючи нову експозицію «Культура Русі-України в другій половині ХІ - першій половині ХІІІ ст.», працівники музею частково втратили інформацію про деякі експонати. Користуючись текстом підручника на с. 89 – 93, допоможіть їм її відновити.

Зал «Архітектура»

Успенський собор — Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра

УПЦ КП хоче через суд залишити собі Михайлівський Золотоверхий

п'ятницька церква чернігів: 4 тис. зображень знайдено в Яндекс.Зображеннях  | European architecture, Architecture, Moorish

Успенський собор Києво-Печерського монастиря

1073 р.

Феодосій Печерський

Святослава Ярославовича

Михайлівський Золотоверхий собор

1108 – 1113 рр.

Святополк-Михайло Ізяславович

П’ятницька церква в Чернігові

 

Борисоглібський собор, Чернігів — фото, опис, адреса

 

 

Борисоглібський собору Чернігові

1128 р.

 

 

Зал «Образотворче мистецтво»

Мозаики и фрески Михайловского собора, г.Киев, XII в.

Вишгородська (Володимирська) Ікона Божої Матері. » Кафедральний собор  святого пророка Іллі

Надвірнянський деканат / Свенська-Печерська ікона Божої Матері (1288).,

Мозаїка «Євхаристія»

Михайлівський Золотоверхий собор

1108 – 1111 рр.

Вишгородська ікона Богородиці

Свенська ікона Богородиці

Зал «Література»

Літописні оповідання з «Повісті минулих літ» у переказі Віктора Близнеця -  Мала Сторінка

Повчання Володимира Мономаха дітям» як порадник батькам для доброго  виховання дітей | Тутка

СЛОВО О ПОЛКУ ИГОРЕВЕ — Яркипедия

«Повість минулих літ»

1113 р.

Нестор

«Повчання дітям»

Володимир Мономах

 

«Слово о полку Ігоревім»

Изборник Святослава 1073 года / Научно-познавательный журнал / Радиостанция  «Радио России»

 

 

«Ізборник Святослава»

1073 р.

 

 

  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Робота з контурною картою.
  1. Позначте на картосхемі:
  • Похід Андрія Боголюбського на Київ. Підпишіть рік походу.
  • Кордони Русі-України в першій половині ХІІІ ст.
  • Похід новгород-сіверського князя Ігоря проти половців та підпишіть рік події.
  • Територію Київського, Переяславського та Чернігівського князівств.
  1. Вправа «Ромашка БлумаE:\Робота\Підготовка до уроків\7 клас\Іст. Укр\3. Київська держава у другій половині 11 - першій половині 13 ст\Політичне і культурне життя Київського, Чернігівського й Переяславського князівств\Рисунок3.pngE:\Робота\Підготовка до уроків\7 клас\Іст. Укр\3. Київська держава у другій половині 11 - першій половині 13 ст\Політичне і культурне життя Київського, Чернігівського й Переяславського князівств\Рисунок4.png
  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Коротко про головне».
  • Сформулюйте одне коротке твердження, яким можна схарактеризувати розвиток Русі-України другої половини ХІ – першої половини ХІІІ ст.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати матеріал підручника на с. 87 – 94.
  2. Підготувати коротке повідомлення про дну із пам’яток.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Суходубова Інна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Червяцова Людмила
    Дякую. Цікава розробка.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 січня 2022
Переглядів
3379
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку