Тема: Поняття моделей. Типи моделей. Моделювання як метод дослідження об’єктів.
Мета: сформувати поняття моделі та моделювання, сформувати вміння розрізняти типи моделей, навчити складати інформаційну модель задачі .
Тип уроку: Засвоєння нових знань , вмінь та навичок.
ХІД УРОКУ
І.Організаційна частина.
Вступний інструктаж з техніки безпеки.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Виклад нового матеріалу.
Поняття моделі. Моделювання як засіб дослідження
Для дослідження властивостей об'єктів (предметів, процесів або явищ) та їхніх взаємозв'язків люди проводять різноманітні дослідження. Але не завжди можна або доцільно досліджувати самі предмети, процеси або явища безпосередньо. У таких випадках створюються і досліджуються не самі об'єкти, а їхні моделі (лат. - зразок, аналог).
Моделі одягу - для вивчення попиту на них,
моделі літаків та автомобілів - для вивчення їхніх аеродинамічних властивостей,
моделі архітектурних ансамблів - для вивчення їхньої сумісності з уже існуючими,
моделюють хімічний експеримент - для вивчення його наслідків тощо.
Моделі для дослідження об'єктів створюють у випадках, коли:
Модель об'єкта — це новий об'єкт, який має властивості дано-го об'єкта, суттєві для певного дослідження.
Процес створення та дослідження моделей називається моделюванням.
Типи моделей:
Матеріальна модель об'єкта — це модель об'єкта, подана у вигляді його предметної копії. опудала тварин, манекени, муляжі, глобус, модель водяного млина та ін.
Інформаційна модель об'єкта — це модель об'єкта, подана у вигляді його опису фізична карта України, рівняння хімічної реакції, розповідь про береги Дніпра та ін..
Інформаційні моделі:
• словесні (усні та письмові описи);
Для створення інформаційної моделі об'єкта потрібно:
Математична модель часто використовується для проведення так званих обчислювальних експериментів з використанням комп'ютера. Обчислювальні експерименти дають змогу прослідкувати за зміненням значень однієї або групи властивостей об'єкта залежно від значень інших властивостей цього або інших об'єктів. Виконують їх не шляхом проведення реальних експериментів, а шляхом обчислень за відповідними формулами, що складають математичну модель об'єкта, з використанням комп'ютера і подальшим аналізом результатів. Такий спосіб дослідження об'єктів називається комп'ютерним моделюванням.
Комп'ютерне моделювання для дослідження руху тіла, кинутого під кутом до горизонту.
Відомо, що відстань, яку пролетить тіло, максимальний підйом над поверхнею Землі, значення інших властивостей при такому русі залежать від кута кидання, висоти, з якої відбувається кидання, початкової швидкості. Тому можна записати відповідні формули і провести відповідні обчислення, використовуючи комп'ютер, змінюючи значення початкових величин і аналізуючи одержані результати.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Фронтальне опитування.
1. Що таке модель об'єкта? Наведіть приклади моделей об'єктів.
2. Для чого створюються моделі? Наведіть приклади.
3. Поясніть, у чому полягає процес моделювання.
4. Наведіть класифікацію моделей за способом подання.
5. Які моделі називають інформаційними? Наведіть приклади.
Виконати завдання
1. Відстань між містами А і В дорівнює 50 км. Із цих міст одночасно назустріч один одному виїхали двоє велосипедистів зі швидкостями 15 км/год і 12 км/год відповідно. Створіть математичну модель для визначення відстані між ними в будь-який момент часу до їхньої зустрічі.
V. Домашнє завдання.
Практична робота № 1. Побудова інформаційної моделі