Урок "Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань Oncogenic factors and oncological diseases. Prevention of cancer"

Про матеріал
Розширити та поглибити знання учнів про життєвий цикл клітини, її старіння та загибель; Дослідити вплив позитивних і негативних чинників на ріст і розвиток клітин; важливість профілактики онкологічних факторів; Формувати вміння обґрунтовувати судження щодо шкідливих звичок та мутагенних чинників; Закріплювати навички отримання достовірних даних із засобів масової інформації; навички ведення дискусії, вміння відстоювати власну думку; Сприяти реалізації здібностей обдарованих учнів.
Перегляд файлу

 

 

Великоканівецький навчально-виховний комплекс

«Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Чорнобаївської районної ради Черкаської області

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

 БІНАРНОГО УРОКУ

З БІОЛОГІЇ ТА АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

 З ТЕМИ:

 

Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання.

Профілактика онкологічних захворювань

Oncogenic factors and oncological diseases.

Prevention of cancer

(10 клас)

D:\!system files\Робочий стіл\скачанные файлы.jpg

 

 

 

 

D:\!system files\Робочий стіл\скачанные файлы (1).jpg

 

 

 

 

Підготували та провели:

вчитель біології О.М.Филь,

вчитель англійської мови Т.М.Міщенко

 

 

2018-2019н.р.

 

 

Тема: Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.

Oncogenic factors and oncological diseases. Prevention of cancer

 

Цілі уроку:

  • Розширити та поглибити знання учнів про життєвий цикл клітини, її старіння та загибель;
  • Дослідити вплив позитивних і негативних чинників на ріст і розвиток клітин; важливість профілактики онкологічних факторів;
  • Формувати вміння обґрунтовувати судження щодо шкідливих звичок та мутагенних чинників;
  • Закріплювати навички отримання достовірних даних із засобів масової інформації; навички ведення дискусії, вміння відстоювати власну думку;
  • Сприяти реалізації здібностей обдарованих учнів.

Objectives:

  • To improve students’ vocabulary, reading and speaking skills
  • To activate thinking imagination; develop students’ cognitive skills and memory
  • To encourage students’ interest in learning new information

Outcomes: by the end of the lesson students will be able:

  • To express their personal attitude to the oncological diseases
  • To give definitions of the words
  • To use the words of the topic in oral speech

Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, презентація у форматі PowerPoint

Тип уроку: бінарний урок

Інтерактивні технології:

  • Кооперативного навчання (об’єднання в групи);

ХІД УРОКУ

Девіз уроку:

Ваш мозок може все. Абсолютно все. Головне, переконати себе в цьому. Руки не знають, що вони не вміють віджиматися, ноги не знають, що вони слабкі, живіт не знає що він суцільний жир. Це знає ваш мозок. Переконавши себе в тому, що ви можете все, ви зможете дійсно все.

Роберт Кійосакі

І. ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА РОЗМИНКА.

Лауреати Нобелівської премії-2018: Нобелівська премія – одна з найпрестижніших та найцінніших нагород сучасності. Щорічно присуджується вченим за видатні досягнення в науці, культурі та розвитку суспільства, за розробку унікальних революційних винаходів.

  • Як ви гадаєте, за що світ нагородив найкращих цього року?

(Учні роблять припущення)

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Цього року премія дісталася видатним вченим – американцеві Джеймсу Еллісону і японцеві Тасуку Хондзе, що вивчають імунотерапію онкологічних захворювань. Нобелівська премія присуджена за «відкриття в сфері терапії раку шляхом придушення негативної імунної регуляції».

Вчені відкрили так звані імунні контрольні точки або чекпоінти – це такі молекули на поверхні імунних клітин, які «пригальмовують» імунну систему з метою самозбереження здорових клітин. Якщо блокувати ці молекули, імунна система активізується і починає боротися з раковими клітинами.

Відкриття Еллісона та Хондзе вважаються найбільшим проривом у лікуванні онкологічних захворювань останніх двох десятиліть.

  • Чому саме це відкриття на сьогоднішній день є таким важливим?

(Учні роблять припущення)

ІІІ.  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ. ВИЗНАЧЕННЯ ЦІЛЕЙ УРОКУ.

Рак, так називаємо ми цю недугу в народі, – одне із захворювань, про яке людство, на жаль, згадує все частіше і частіше. Це страшне слово відразу вселяє в людину страх, змушує панікувати, вимальовує страшну картину безвиході. Ні вік, ні стать, ні національність не є перешкодою, адже онкологічні захворювання поширені в усіх країнах, посягаючи на життя не тільки дорослих, але й дітей. І сумна статистика є тому підтвердженням: за останні 100 років онкопатологія в Україні перемістилася з десятого місця на друге.

ТЕМА УРОКУ: Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. Oncogenic factors and oncological diseases. Prevention of cancer

  • Все ж першою «зброєю» для кожної людини повинна  бути інформація.
  • So, the first "weapon" for each person should be information.

 

ЦІЛІ УРОКУ: Давайте ж з’ясуємо що ми називаємо «раком», яку загрозу він несе, що сприяє розвитку онкологічних захворювань  і що потрібно робити, якщо у вас закрались підозри цієї недуги.

IV. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

  • Охарактеризуйте поняття «клітинний цикл»  (Період існування

клітини від одного поділу до іншого)

  • Якими механізмами здійснюється регуляція клітинного циклу?

(Регуляція здійснюється гормонами, чинниками росту, білками-циклінами і циклін-залежними ферментами, без яких неможливий перехід до поділу)             

  • Які існують форми загибелі клітин? (Це некроз і апоптоз)
  • Що таке некроз?

(В клітині відбувається зміна іонного складу, спостерігаються набухання мембранних компартментів, припинення синтезу АТФ, білків, нуклеїнових кислот, деградація ДНК, активація лізосомних ферментів, що в кінцевому підсумку призводить до розчинення клітини – лізису

  • Яким чином відбувається  апоптоз?

(В результаті впливу різних стимулів відбувається активація в ядрі деяких генів, відповідальних за самознищення клітини)

  • Які наслідки порушення клітинного циклу? (Наслідками порушення

клітинного циклу є втрата здатності певних клітин до поділу, старіння клітин, загибель клітин, виникнення пухлин)

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1.  Поняття онкології і онкологічних захворювань

(Розповідь вчителя біології )

Здорові клітини поділяються протягом свого життя близько 50 разів, після цього гинуть.

Зазначимо, що клітини ракової пухлини розмножуються так само, як це роблять клітини будь-яких інших органів.

 Ракові клітини поділяються безперервно і точність копіювання цих клітин порушена – в спадковому матеріалі таких «копій» багато помилок, які при наступному діленні призводять до ще більших відхилень.

Онкологічні захворювання (від грец. онкос – пухлина і логос – наука) це спадкові порушення, що зумовлені появою в організмі змінених (трансформованих) соматичних клітин. Ці хвороби супроводжуються утворенням пухлин доброякісного (аденома, папілома, ліпома) або злоякісного (рак, саркома, аденокарцинома, лімфома) характеру.

 Під злоякісними слід розуміти такі пухлини, які схильні до зростання, становлять загрозу для організму і мають можливість викиду метастазів.

Онкологія — це область медицини, яка об’єднує в собі знання про ракові  пухлини, а також доброякісні пухлини,  вивчає поведінку клітин, що беруть участь у їх формуванні, визначає наявність в організмі злоякісної пухлини.

 Перетворення нормальних клітин на трансформовані визначаються змінами генів, відповідальних за регуляцію клітинного циклу, диференціації та запрограмованої загибелі клітин.

Гени, причетні до розвитку онкозахворювань, зазвичай поділяють на три групи – протоонкогени, антионкогени та гени-мутатори.

  • Протоонкогени – гени, нормальна функція яких полягає в стимуляції поділу клітини та пригніченні апоптозу. До цієї групи відносять також гени, що стимулюють проростання судин в орган або тканину. Мутації цих генів стимулюють розвиток новоутворень, і при цьому вони перетворюються на онкогени.
  • Антионкогени, або гени-супресори пухлин, – гени, нормальна функція яких полягає в затриманні процесів поділу клітин та активації апоптозу. Для розвитку новоутворення в більшості випадків потрібна інактивація обох алелів генів.
  • Гени-мутатори – гени, нормальна функція яких полягає в підтриманні цілісності геному.

Їхня інактивація унаслідок мутацій є причиною збільшення частоти мутацій будь-яких генів, у т. ч. протоонкогенів і генів-супресорів.

English Teacher. Today we speak about oncology as a science and oncological diseases. So, match the new biological terms with their definitions.

1) malnutrition

a) a bad disease is one such a cancer, which can develop in an uncontrolled way and is likely to cause someone’s death

2) tumor

b) something wrong with your body or mind which shows that you have a particular illness

3) malignant

c) a very small living thing that causes infection illnesses

4) oncology

d) light cannot be seen by people, but is responsible for making your skin darker when you are in the sun

5) oncologist

e) a chemical substance produced by your body that influences its growth, development and condition

6) virus

f) when someone becomes ill or weak because they have not eaten enough good food

7) hormone

g) a substance that can cause cancer

8) symptom

h) the part of medical science that deals with cancer and tumors

9) carcinogen

i) the doctor who deals with cancer and tumors

10) ultraviolet

j) a mass of diseased cell in body that have divided and increased too quickly

Keys: 1-f, 2-j, 3-a, 4-h, 5-i, 6-c, 7-e, 8-b, 9-g, 10-d

  1. Які чинники спричиняють онкологічні захворювання? (Робота з підручником) (cлайд 11)

Онкогенні чинники це чинники, що можуть спричиняти або прискорювати розвиток новоутворення.

Це можуть бути:

1. Неправильне харчування - викликає  виникнення пухлин у 35% випадків. Консерванти, барвники, розпушувачі, ароматизатори, поліпшувачі смаку, харчові добавки хімічного походження, які людина споживає, збільшують вірогідність  виникнення раку шлунка, товстої та прямої кишок.

2. Тютюнопаління – одна з найвагоміших причин виникнення раку. Ця шкідлива звичка викликає рак легенів, ротової порожнини, стравоходу, гортані, підшлункової залози, сечового міхура та шийки матки. Рак спричиняє і пасивне куріння.

3. Радіоактивне опромінення – викликає злоякісні пухлини у 4-5% випадків. Рак шкіри найчастіше виникає через тривале сонячне опромінення. Здатне викликати онкозахворювання і рентгенівське та радіаційне опромінення.

4. Малорухомий спосіб життя також викликає онкологічні захворювання у 4-5% випадків. Надлишкова вага є чинником розвитку багатьох злоякісних пухлин, у тому числі раку молочної залози, тіла матки, товстої кишки і раку передміхурової залози.

5. Вживання алкогольних напоїв – причина виникнення 2-3% онкологічних захворювань. Найбільше ризикують ті, хто поєднує випивку з курінням.

6. Забруднення довкілля є причиною розвитку злоякісних пухлин в 1-2% випадків. Потужне джерело виникнення злоякісних новоутворень – викид в атмосферу продуктів згорання автотранспортом. Також під ризик потрапляють люди, що проживають поблизу промислових гігантів.

7. Підвищена стресовість. Під час стресу  організм мобілізує всі органи і системи. Якщо стреси трапляються часто, це спричинює їх перевтому і виснаження. Унаслідок цього виникають різноманітні захворювання, які здатні, врешті-решт, спричинити рак.

8. Неякісні полімерні матеріали, з яких може бути виготовлений посуд, дитячі іграшки, меблі, здатні викликати рак дихальних шляхів.

9. Спадковість. Близько 15% раку молочної залози має спадковий характер. Також спадкову схильність мають лейкози, злоякісні лімфоми. Ретинобластома (пухлина ока) – єдине онкозахворювання у дітей, що має реальний спадковий зв’язок – приблизно в третини випадків.

10.  Деякі види вірусів. Головна причина раку печінки – хронічне інфікування вірусами гепатиту В, С, раку шийки матки – вірусом папіломи людини.

11. Безсистемне вживання медпрепаратів. Ліки слід вживати після консультації з лікарем і не займатися самолікуванням.

12. Порушення вироблення гормонів статевими органами.   

(Розподілити онкогенні чинники на три основні групи: хімічні, фізичні та біологічні, складання таблиці в зошити з біології)

English Teacher. Name the chemical factors (physical factors, biological factors). Translate this information.

Oncogenic factors are factors that can cause or accelerate the development of tumors.

1. Malnutrition - causes the appearance of tumors in 35% of cases. Preservatives, dyes, rashes, flavors, flavor enhancers, and food additives that people consume, increase the likelihood of cancer.

2. Tobacco smoking. This harmful habit causes cancer of the lungs, oral cavity, esophagus, larynx, pancreas, bladder and cervix. Cancer also causes passive smoking

3. Radiation exposure - causes malignant tumors in 4-5% of cases.

4. A sedentary lifestyle also causes cancer in 4-5% of cases.

5. The consumption of alcoholic beverages is the reason for the occurrence of 2-3% of cancerous diseases. Those who combine drinking with smoking are at greatest risk.

6. Pollution of the environment is the cause of the development of malignant tumors in 1-2% of cases.

7. Increased stress. During stress, the body mobilizes all organs and systems.

8. Low-quality polymeric materials from which dishes can be made, children's toys, furniture that can cause respiratory carcinoma.

9. Heredity. About 15% of breast cancer is hereditary.

10. Some types of viruses. The main cause of liver cancer is chronic infection with hepatitis B, C, cancer of the cervix - a human papillomavirus.

11. Systematic use of medications. Drugs should be taken after consultation with a doctor and not self-medication.

12. Violation of the production of hormones by the sexual organs.

  1. Які заходи профілактики онкологічних захворювань?

Профілактика онкозахворювань це комплекс заходів, спрямованих на попередження захворювань та усунення чинників ризику. Основним чинником, що зумовлює розвиток онкологічних захворювань, є старіння. З віком збільшується ймовірність виникнення онкоклітин і послаблення функції імунної системи. Більшість онкозахворювань розвиваються в осіб старших за 55 років, тому для цієї вікової категорії особливо важливо звертати увагу на появу незвичних симптомів і регулярно обстежуватися.

English Teacher.

  1. Read some information about prevention of oncological diseases and translate.

What are the preventive measures for oncological diseases?

 Prevention of cancer is a complex of measures aimed at preventing diseases and eliminating risk factors. The main factor that causes the development of cancer diseases is aging. With age, the probability of occurrence of oncollins increases and the function of the immune system diminishes. Most of the oncological diseases develop in persons older than 55 years, so it is especially important to pay attention to the appearance of unusual symptoms and to be regularly inspected for this age group.

 Significant role in the development of cancer is heredity: in the presence of cancer pathology in parents, brothers and sisters, the risk of the same disease increases by 1.5 - 2 times. In the development of oncological pathology, a diet that contains a large amount of animal fats, salts, carbohydrates, preservatives or chemical dyes, the use of smoked, canned, roasted food is important.

Correcting lifestyle and reducing the risk factors reduce the chance of getting cancer by about 40%. In many cases, cancer can be prevented by preventive measures.

 Tips are very simple. You must give up smoking, drink alcohol, regularly engage in physical training and maintain normal body weight. You also need to eat properly, eat vegetables, fruits, fiber, restrict the use of canned food, smoked dishes, sausages, sausages.

 It is better to eat a piece of boiled meat. It is not recommended to fry dishes, because carcinogens are excreted during frying; better cook or stew. Prevent infectious diseases, protect the skin from ultraviolet radiation and undergo prophylactic examinations. If you follow these simple tips for a healthy lifestyle, you can significantly reduce the risk of getting sick.

 Therefore, the most common measures for the prevention of cancer are: 1) organization of proper nutrition; 2) refusal of bad habits; 3) positive emotions; 4) active lifestyle; 5) preventive examinations.

2. Match adjectives with nouns from the text.

1) prophylactic

a) symptoms

2) ultraviolet

b) smoking

3) unusual

c) risk

4) harmful

d) tumors

5) greatest

e) examnations

6) malignant

f) exposure

7) radiation

g) radiation

8) tobacco

h) habit

Keys: 1-e, 2-g, 3-a, 4-h, 5-c, 6-d, 7-f, 8-b

English Teacher. Now take the cards from the tables and make the “Mind map” about how to prevent malignant tumors.

How to prevent malignant tumors?

  • Abandon the bad habits of smoking, drinking alcohol, etc.
  • More to eat vegetables and fruits. Increase physical activity.
  • Limit the consumption of animal fats.
  • Avoid the negative effects of manufacturing carcinogens.
  • Apply to a doctor if you have a permanent cough
  • Avoid high sun exposure.
  • Compliance with these tips will reduce the risk of cancer by 80%.

Як запобігти злоякісним пухлинам?

Видатний вчений О. Богомолець вважав, що рак не може виникнути у здоровому організмі. Тому боротьба проти раку – це боротьба за здоровий організм, а для цього необхідно:

  • Відмовитись від шкідливих звичок куріння, вживання алкоголю тощо.
  • Більше споживати овочів та фруктів. Підвищувати фізичну активність.
  •  Обмежити споживання тваринних жирів.
  • Уникати негативного впливу виробничих канцерогенів.
  • Звертатися до лікаря при появі постійного кашлю.
  • Уникати підвищеного сонячного опромінення.
  • Дотримання цих порад дозволить на 80 % зменшити ризик онкозахворювання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ (РЕФЛЕКСІЯ), ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ

Сьогодні я дізнався…               

Я зрозумів…

Я відчув, що…

Мені захотілося…

Урок дав мені для життя…

  • Людина, яка живе з позитивними емоціями й думками, не схильна до захворювань. Дуже важливу роль у профілактиці пухлин відіграють саме оптимізм й уміння справлятися зі своїм негативними емоціями в різноманітних стресових ситуаціях.
  • Будьте завжди оптимістично налаштовані і кожну перепону на своєму шляху сприймайте як нову можливість стати сильнішим

 VІІ. Д/З

  • А домашнім завданням буде поміркувати ось над чим:

  Одним із загальних законів розвитку є закон єдності та боротьби протилежностей: кожний предмет, явище, процес є суперечливою єдністю протилежностей, що взаємопроникають, переходять одна в одну, перебувають у стані єдності й боротьби. Чи насправді це так?

 

1

 

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
25 листопада 2019
Переглядів
3631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку