Урок "Пошук текстової і графічної інформації засобами Інтернет"

Про матеріал
Урок дає можливість ознайомити учнів з основними поняттями пошукової системи, «мови запитів» для пошуку в мережі Інтернет, способами та засобами пошуку інформації в мережі Інтернет. Навчити учнів шукати потрібну інформацію на задану тему й обирати вірну стратегію пошуку
Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ

Тема уроку: Пошук текстової і графічної інформації засобами Інтернет

Мета уроку: Розглянути основні пошукові системи. Ознайомити учнів із основними поняттями пошукової системи, «мови запитів» для пошуку в мережі Інтернет, способами та засобами пошуку інформації в мережі Інтернет. Навчити учнів шукати потрібну інформацію на задану тему й обирати вірну стратегію пошуку.

Завдання:

  •                 Навчальне - сформувати поняття пошукової системи, пошукового каталогу, рейтингової системи та пошукового вказівника; навчити обирати вірну стратегію пошуку інформації.
  •                 Розвиваюче - розвити наочно-образне мислення, пам'ять, уважність, пізнавальний інтерес.
  •                 Виховне - виховання інформаційної культури, розширення кругозору учня, виховання навичок роботи в групах, уміння слухати інших, сприймати чужу точку зору.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: комбінований.

Спосіб спілкування та навчання: демократичний, співпраця.

Метод проведення:: розвитку самостійності та активності учнів, монологічний, діалогічний, пошуковий, застосування хмарних технологій, інтерактивний.

Обладнання: персональні комп'ютери з доступом до мережі Інтернет, проектор, інтерактивна презентація «Пошук інформації в мережі Інтернет», інтерактивна вправа, робочі зошити, картки з індивідуальним завданням, картки контролю знань.

Підготовка до уроку:

Учні заздалегідь об’єднуються у 4 групи.

ПЛАН УРОКУ

  1.               Організаційний момент (вітання, доповідь чергового). (1хв)
  2.               Повторення. Актуалізація знань (виконання вправи в хмарному сервісі learningapps «Перегони») (5 хв)
  3.               Мотиваційний початок уроку (постановка мети уроку). (2 хв)
  4.               Формулювання теми, мети і завдань уроку 2 хв.
  5.               Пояснення нового матеріалу (з використанням презентації). ( 15хв)
  6.               Закріплення нового матеріалу. (15хв)
  7.               Підведення підсумків уроку, рефлексія, оголошення домашнього завдання. (5 хв)

ХІД УРОКУ

1.Організаційний момент.

Добрий день, учні. Я рада бачити вас сьогодні на уроці. Але чи усі сьогодні прийшли? Скажіть, будь ласка, хто сьогодні відсутній та чому.

(Староста доповідає про наявність учнів на уроці.)

2.Повторення. Актуалізація знань.

Давайте згадаємо, що ви вивчили на уроках інформатики і Основи роботи в Інтернет. (вправа в learningapps «Перегони» )

(за кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал)

  1. Як називається спеціальний комп'ютер, на якому виконується серверна програма підтримки WWW-сервісу? (Відповідь: веб-сервер)
  2. Гіперпосилання на web-сторінці можуть забезпечити ... (Відповідь: швидкий перехід з однієї Web-сторінки на будь-яку іншу.)
  3. Гіпертекст - це ..( Відповідь:. документ, що містить гіперпосилання на інші документи, які можуть бути відображені безпосередньо з вихідного документа через активацію гіперпосилання.)
  4. Сервер – це (Відповідь: Потужний комп'ютер, що надає власні ресурси іншим користувачам мережі)
  5. Що називається Інтернетом з технічної точки зору? (Відповідь: це сукупність сотень тисяч незалежних мереж і мільйонів комп'ютерів, що базується на єдиному комунікаційному протоколі ТСР/ІР)
  6. Сучасне суспільство називається інформаційним (Відповідь: в зв’язку з всесвітнім розвитком Інтернету та збільшенням комп’ютерних технологій.)
  7. WWW – це (Відповідь: послуга мережі, яка полягає у перегляді веб- сторінок)
  8. Веб-сайт складається з (Відповідь: веб-сторінок, що пов’язані спільною тематикою)

3. Мотиваційний початок уроку.

Інтернет, міцно увійшовши в наше життя, зміг за короткий термін істотно змінити його. Зараз Інтернет - найбільш швидкий, надійний засіб спілкування і обміну інформацією між людьми. Сьогодні не виходячи з дому можна придбати різні товари і послуги. З його допомогою з'явилася можливість брати участь в інтернет - конференціях, знаходити однодумців і друзів по всьому світу, займатися самоосвітою, що, мабуть, є дуже важливим для людини, що живе в XXI столітті.

3. Формулювання теми, мети і завдань уроку

Тема нашого уроку: «Пошук текстової і графічної інформації засобами Інтернет».

Питання: Як ви думаєте, які питання ми повинні сьогодні розглянути?

Прогнозована відповідь: Для чого необхідний Інтернет, що і як можна знайти в ньому, які можливості він нам надає, які програми нам потрібні для цього.

- Правильно, це і є завданнями нашого сьогоднішнього уроку.

Епіграфом сьогоднішнього уроку я взяла слова німецького філософа і соціолога Георга Зіммеля

«Людина освічена - та, яка знає, де знайти те, чого вона не знає».

Скажіть мені:

Як часто ви користуєтеся службою пошуку?

Чи завжди ви знаходите те, що шукаєте?

Чи вважаєте ви себе професіоналом в пошуку?

Що, на вашу думку, можна вважати критеріями професійного пошуку? Прогнозована відповідь: повнота і достовірність результатів пошуку, висока швидкість процедури пошуку

Що включає в себе “Професійний пошук ”? ми дізнаємося давши відповіді на такі питання – Де? (шукати) Що? (шукати) Як? (шукати)

4. Пояснення нового матеріалу.

Які ви знаєте способи пошуку інформації в Інтернеті?

Прогнозована відповідь:

Для пошуку інформації використовуються в основному три основних способи:

1.Задання адреси сторінки;

Це найшвидший спосіб пошуку, але його можна використовувати тільки в тому випадку, якщо точно відома адреса документа або сайту, де розташований документ.

2.Переміщення по гіпертекстовим посиланням;.

Це найменш зручний спосіб, так як з його допомогою можна шукати документи, тільки близькі за змістом поточного документа.

3.Звернення до пошукової системи.

Більш детальніше розглянемо третій спосіб пошуку інформації.

І давайте почнемо з простого: Де? ми будемо здійснювати пошук інформації.

Для організації пошуку інформації в мережі Iнтернет призначено пошукові сервери(пошукові системи)

Їхнє завдання - надати користувачеві адреси web-сторінок, по яких можна знайти потрібну йому інформацію.

Умовно вони поділяються на каталоги і пошукові машини (пошукові вказівники)

Каталог - сайт, на якому зібрано багато посилань на інші сайти, відсортованих і розділених на категорії згідно з тематикою.

Пошукові каталоги - влаштовані за тим же принципом, що й тематичні каталоги великих бібліотек. Звернувшись за адресою пошукового каталогу, ви знайдете на його головній сторінці скорочений список великих тематичних категорій. Кожен запис у списку - це гіперпосилання - далі більш докладний каталог і так далі аж до конкретного списку веб-сторінок.

Особливість роботи пошукових каталогів обумовлює те, що проводити з їх допомогою пошук інформації по вузько спрямованій тематиці може виявитися недоцільним. Пошукові каталоги створюються вручну. Редактори особисто переглядають простір WWW, відбирають те, що на їх погляд представляє суспільний інтерес і заносять відповідні адреси в каталог.

Питання: Які ви знаєте пошукові каталоги?

Прогнозована відповідь:

Пошукова машина (пошукові вказівники) - це система серверних програм призначених для пошуку інформації в інтернет-документах за заданим словом, словосполученням або іншим критерієм.

Знайдені сторінки відображуються в порядку зменшення релевантності.

Релевантність - це міра відповідності результатів пошуку поставленому завданню.

Складові пошукової машини

Пошукові cистеми зазвичай мають три компоненти:

  •    агент (павук, кроулер або робот), який переміщується по мережі і збирає інформацію;
  •    база даних, яка містить інформацію, що зібрана павуками;
  •    пошуковий механізм, який знаходить у базі даних записи, що містять інформацію, яка відповідає введеному користувачем критерію, та сортує знайдені записи за критеріями їх важливості (релевантністю);
  •    веб-інтерфейс, який використовують для введення критерію пошуку, а також для відображення його результатів

Засоби пошуку типу агентів, павуків, кроулерів і роботів використовуються для збору інформації про документи, які знаходяться в мережі Інтернет. Це спеціальні програми, які займаються пошуком сторінок в мережі, збирають гіпертекстові посилання з цих сторінок і автоматично індексують інформацію, яку вони знаходять для побудови бази даних. Кожний пошуковий механізм має власний набір правил, якими визначається збір документів.

  •                   Агенти є найінтелектуальнішими з пошукових засобів. Вони можуть робити більше, ніж просто шукати: вони можуть виконувати транзакції від імені користувача. Вже зараз вони можуть шукати сайти специфічної тематики і повертати списки сайтів, відсортованих за їх відвідуваністю. Агенти можуть обробляти вміст документів, знаходити та індексувати інші види ресурсів, не лише сторінки. Вони можуть бути запрограмовані для витягання інформації з вже існуючих баз даних. Незалежно від інформації, яку агенти індексують, вони передають її назад до бази даних пошукового механізму.
  •                   Павуки здійснюють загальний пошук інформації в Інтернет. Павуки повідомляють про зміст знайденого документа, індексують його і добувають підсумкову інформацію. Вони також переглядають заголовки, деякі посилання і відправляють проіндексовану інформацію до бази даних пошукового механізму.
  •                   Кроулери переглядають заголовки і повертають тільки перше посилання.
  •                   Роботи можуть бути запрограмовані таким чином, щоб переходити по різним посиланням різної глибини вкладеності, виконувати індексацію і перевіряти посилання в документі. Але, вони можуть застрягати в циклах, адже, проходячи за посиланнями, їм потрібні значні ресурси мережі. Існують методи, що забороняють роботам пошук по сайтах, власники яких не бажають, щоби вони були проіндексовані.

Агенти збирають та індексують різні види інформації. Деякі, наприклад, індексують кожне окреме слово у документі, в той час як інші індексують тільки 100 найбільш важливих слів в кожному документі, індексують розмір документу і кількість слів в ньому, назву, заголовки і підзаголовки і так далі. Вигляд побудованого індексу визначає, який пошук може бути проведений пошуковим механізмом і як отримана інформація буде інтерпретована.

Агенти знаходять інформацію, після чого її розміщують в базі даних пошукового механізму. Адміністратори пошукових систем визначають, які сайти або типи сайтів агенти мають відвідати та проіндексувати. Проіндексована інформація відправляється до бази даних пошукового механізму.

ДЕ? шукати ми з вами вияснили. Тепер давайте з’ясуємо ЩО? шукати.

Створимо асоціативний кущ

І і IV групи записують усе, що асоціюється в них із словосполученням «Пошук зображень», а І і ІІІ групи - «Пошук інформації»

Представники груп по черзі озвучують свої асоціації.

Прогнозована відповідь

«Пошук зображень»

«Пошук інформації»

Картинки

Текстові документи

Фото

тексти

Графічні файли

цитати

 

терміни

Перш ніж починати здійснювати пошук ми повинні здійснити лексичний аналіз інформації.

І одним з найважливіших завдань це ЯК? шукати інформацію.

Пошук - це процедура відбору потрібних документів, що зберігаються в Інтернеті.

Для здійснення пошук формують запити

Запит - це набір ключових слів, за допомогою яких пошукова система автоматично проводить пошук і відбір необхідних документів

Іншими словами, запит - це інструкція (команда) для пошукової системи на пошук потрібних документів.

Відповідно до статистики отримання точних результатів запиту за допомогою різних методів пошуку виглядає так:

Простий пошук

Складний пошук

Розширений пошук

Пошук за допомогою логічних операторів

50-70%

70-80%

80-96%

 

Простий пошук

Це пошук за одним або кількома ключовими словами. Причому більш релевантним, безумовно, буде пошук за кількома словами, пов'язаними з шуканою темою. Наприклад, за запитом «казка» буде видано величезне число різноманітних посилань. Додавання одного або двох ключових слів (наприклад, «українська народна казка») значно звузить область пошуку. При формуванні запиту кількість слів у групі не обмежується. При простому пошуку можливе використання засобів контекстного пошуку. Якщо ключові слова взяти в лапки, то пошукова система знайде документи, у яких дана фраза присутня дослівно. Так можна знайти цитату з художнього твору, наукової праці тощо.

Розширений пошук

Для спрощення завдання формування складних запитів використовують спеціальні форми, за допомогою яких виконується розширений пошук. Для більш швидкого й успішного пошуку в пошукових системах разом із ключовими словами використовуються різні логічні оператори. Завдяки цьому можна сконструювати запит так, що будуть знайдені не тільки сайти на тему, яка вас цікавить, а й конкретні сторінки й навіть окремі документи. Правила складання складних запитів в одній пошуковій системі можуть відрізнятися від таких в іншій, але в кожному разі будуть використовуватися такі основні логічні оператори й синтаксичні вирази.

Щоб потрапити на Web-форму розширеного пошуку, досить на стартовій сторінці Google знайти посилання «Розширений пошук» і перейти за ним. На стартовій сторінці можна виділити окремі блоки, кожний з яких складається з кількох рядків.

 Перший блок на сторінці розширеного пошуку Google складається з чотирьох рядків для введення пошукових запитів.

Рядок 1. Знайти результати з усіма словами (аналогічно звичайному пошуковому рядку Google на головній сторінці)

Рядок 2. Знайти результати з точною фразою (аналогічно використанню оператора лапки, тобто введення словосполучення в лапки).

Рядок 3. Знайти результати з кожним зі слів (аналогічно застосуванню оператора (OR (АБО))

Рядок 4. Знайти результати без заданих у цьому рядку слів (аналогічно використанню оператора НЕ(NОТ))

Наступний блок параметрів на сторінці розширеного пошуку регулює різні налаштування пошуку.

 Рядок 1. Мова (вибір мови пошуку — російська, українська, англійська або ін.).

Рядок 2. Формат файла (чи робити пошук за запитом, у файлах таких типів): будь-який доступний формат,PDF, Postscript, MS-Exel, MS-Powerpoint, RTF тощо).

Рядок 3. Дата (шукати сторінки, створені або змінені не пізніше певного строку (доби, тижня, місяця або року), або шукати сторінки, створені в будь-який проміжок часу).

Рядок 4. Згадування (визначається місце на сторінці, де буде відбуватися пошук ключових слів,— у будь-якому місці сторінки, в адресі, у заголовку, в основній частині, у посиланнях).

Рядок 5. Домен (можливість пошуку в заданому домені).

В останньому блоці містяться два елементи.

Рядок 1. Схожі (шукати сторінки, подібні за змістом із зазначеною в рядку пошуку).

Рядок 2. Посилання (шукати сторінки, які посилаються на зазначену сторінку в рядку пошуку).

Пошук за допомогою операторів

оператор

Значення

"Google" 

"Yandex"

"Bing" 

“Мета”

+ (плюс)

 Включення в пошук

 

 

 

 

- (мінус)

 Виключення із пошуку

 

 

 

 

«»(лапки)

Слова розташовані підряд у точній формі

 

 

 

 

define:

Пошук відповідного визначення слова, словосполучення: 

 +

 +

 

 

filetype

Пошук здійснюється за визначеним типом файлів

+

-

+

+

mime:

Пошук за одним типом файлів

-

+

-

-

cached:

Пошук по кешу

 

 

 

 

title:

Пошук за заголовками документів

 

 

 

 

intitle:

Пошук в заголовках сторінок даного слова, словосполучення.

 

 

 

 

site:

Пошук здійснюється на вказаному сайті. Якщо буде вказане лише доменне ім’я, то в групі сайтів цього доменного імені

 

 

 

 

 

Допоможітьзнайти:

В мене є зображення автомобіля. Чи можу я за допомогою пошукових систем знайти інформацію про цей автомобіль і знайти зображення в різній роздільній здатності?

Як можна шукати інформацію по картинці?

Дії учнів: Учні виконують завдання в різних пошукових системах і складають алгоритм пошуку.

Даний сервіс корисний коли ви маєте якесь зображення і хотіли б його знайти в більшій роздільній здатності, а також його можна використовувати для пошуку текстової інформації.

  1. Закріплення нового матеріалу

Ми всі відправимося в Пошукову експедицію. Команди отримують маршрутні листи експедиції. Завдання треба виконати, знайшовши у Всесвітній мережі інформацію, що містить відповідь на поставлене запитання. Сформований запит, отриману відповідь і адресу сайту, де вона є, запишіть у маршрутні листи експедиції.

Практичні рекомендації при складанні запиту для пошукової системи

Точніше робіть запити. Необхідно, щоб ключові слова в завиті найбільш точно й повно визначали інформацію, яка вам необхідна. Порядок слів у запиті не має значення.

Не робіть пошук за одним словом. Використання кількох ключових слів дозволяє конкретизувати пошук, підвищити повноту й точність пошуку й урешті-решт заощадити час і гроші.

Використовуйте синоніми. Якщо перелік знайдених сторінок занадто малий або не містить сторінок із необхідною інформацією, спробуйте змінити ключові слова в запиті, доберіть до них синоніми. Наприклад, замість слів «курсовий проект» можна написати «курсова робота».

При побудові запитів ураховуйте можливість написання того самого терміна латиницею або кирилицею. Наприклад: modem (модем), web(веб), fax (факс). При записі кирилицею деякі терміни можуть, мати різні варіанти написання. Наприклад: броузер або браузер.

Визначте можливе місцезнаходження необхідної інформації. Реферати або твори краще шукати на спеціалізованих сайтах, а літературні твори — в електронних бібліотеках. Але можна скористатися й універсальними пошуковими ресурсами Інтернету. При пошуку інформації з певного регіону (погода, робота, нерухомість, товари, послуги тощо) звернітйея до місцевих порталів.

Перевіряйте орфографію. Якщо в результаті пошуку не було знайдено жодної сторінки або їх занадто мало, то, можливо, була зроблена орфографічна помилка в написанні слів запиту.

Не пишіть великими літерами. Для підвищення ефективності пошуку заголовні літери в запиті рекомендується використовувати тільки у власних іменах. Наприклад: «місто Харків», «телепередача Кулінарний двобій».

Не використовуйте в запитах «стоп-слова» - прийменники, сполучники, частки, слова завдовжки менш ніж 4 літери. Вважається, що «стоп-слова» не мають великого значення й уповільнюють пошук. Тому вони просто не враховуються пошуковими системами під час обробки запиту.

Зразок

Що означає псевдонім одного із провідних розробників ЕОМ «Стріла», який в 1962 році без захисту дисертації став доктором технічних наук

Запит псевдонім розробник «Стріла» 1962  доктором технічних наук

Відповідь: Дердменд (засмучений)

Для команди "Yandex"

Завдання

Виконання завдання

1

Хто написав музику до гімну України?

Запит:

"композитор гімну україни"

Відповідь: Композитор, Михаил Вербицкий,

 

Адреса сайту:

 

2

Яку висоту має найвища будівля у світі? Що це за будівля і де її розташовано?

Запит: "найвища будівля світу"

 

Відповідь:

Бурдж Дубай визнана найвищою будівлею світу 2007 року, хоча відкриття відбулось лише на початку 2010. Автором проекту став американський архітектор Едріан Сміт.

 

 

 

Адреса сайту:

 

3

Посадові обов’язки «Оператора комп’ютерного набору ІІ категорія»

Запит:

 

Відповідь:

 

 

Адреса сайту:

 

 

Для команди "Google"

Завдання

Виконання завдання

1

Як називають найдовшу центральну вулицю Європи?

Запит:

(найдовша центральна вулиця європи)

Відповідь:

Собóрний проспéкт — центральна магістраль міста Запоріжжя

Адреса сайту:

 

2

Хто і в якому році створив першу пошукову службу

Запит:

 

Відповідь:

 

 

Адреса сайту:

 

3

Посадові обов’язки «Оператора комп’ютерного набору І категорія»

Запит:

 

Відповідь:

 

 

Адреса сайту:

 

 


Для команди "Bing"

Завдання

Виконання завдання

1

Назвіть єдиних ссавців, що не мають зубів

Запит:

 

Відповідь:

Єхиднові[1] (Tachyglossidae) — родина ссавців ряду Однопрохідних. Також відомі під їхнім австралійським ім'ям «колючий мурахоїд», є єдиними нині живучими тваринами з ряду однопрохідних, за винятком качкодзьоба

Адреса сайту:

 

2

*Яку назву мала перша комп’ютерна мережа? Яка організація її зробила?

Запит:

 

Відповідь:

Перша комп'ютерна мережа з пакетною комутацією названа на честь організації, що її породила, ARPANet. Вона з'явилася в 1970 році

Адреса сайту:

 

3

Посадові обов’язки «Електромеханіка з ремонту та обслуговування лічильно-обчислювальних машин»

Запит:

 

Відповідь:

 

 

Адреса сайту:

 

 


Для команди "Мета"

Завдання

Виконання завдання

1

Коли святкують Всесвітній день Інтернету?

Запит:

 

Відповідь:

 

Адреса сайту:

 

2

Знайти рік, місце створення, конструктора першої ЕОМ в Європі.

Запит:

 

Відповідь:

Перший в континентальній Європі комп'ютер був створений в Україні понад 60 років тому в 1951 році. академіка Сергія Олексійовича Лебедєва.

 

Адреса сайту:

 

3

Посадові обов’язки «Оператора комп’ютерного набору І категорія»

Запит:

 

Відповідь:

 

 

Адреса сайту:

 

 

  1. Підведення підсумків уроку, рефлексія, оголошення домашнього завдання.

Сьогодні на уроці ми дізналися, які є спеціальні засоби, призначені для знаходження потрібної інформації в Інтернеті, розглянули пошукові системи мережі Інтернет та правила пошуку інформації, навчилися правильно знаходити необхідну інформацію в Інтернеті.

Оцінювання діяльності учнів.

Рефлексія.

Домашнє завдання.

 

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку