Інформаційно-комунікаційні технології: Google maps, Google форма, Learningapps.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ноутбук, проектор, смартфони, планшети.
Міжпредметні зв′язки: географія, історія, інформатика.
Методи, прийоми і форми роботи: кросворд, робота в групах, усне малювання, бліц-опитування, ланцюжок подій.
Перелік роздаткового та презентаційного матеріалів презентація, картки самооцінювання.
Автор: Лаптінова Світлана Анатоліївна, вчитель, Запорізька гімназія № 77 Запорізької міської ради
Клас: 9
Предмет: Українська література.
Предмет з якого підготовлено STEM-урок: STEM Тема: Повість «Тарас Бульба». Сюжет твору.
Мета (формувати компетентності): предметні: поглибити знання про український романтизм (на прикладі повісті М. Гоголя); навички дослідницькоаналітичної роботи з текстом; культуру зв’язного усного мовлення; ключові: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативну: навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточення; інформаційну: уміння визначати роль деталі в тексті; навички роботи з книгою; розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурну: естетичний смак та зацікавленість читанням; ознайомити учнів з історією написання повісті; розвивати дослідницькі здібності учнів; виховувати любов до рідної землі; формувати громадянську позицію учнів. виховувати прагнення до літературної освіти; розширювати кругозір школярів.
Інформаційно-комунікаційні технології: Google maps, Learningapps.
Тип уроку: комбінований
І. Організаційний момент.
- Доброго дня, діти. Бажаю всім гарного настрою, легкого засвоєння теми (Прикріплюється на дошці смайл «Радість»)
ІІ. Мотивація діяльності. Оголошення теми, мети уроку. Епіграф уроку:
"Терпи, козаче, – отаманом будеш!" (З повісті "Тарас Бульба" М. Гоголь)
Вступне слово вчителя. Ми сьогодні з вами поринемо у часи козаччини, які чарують своїм патріотизмом. 1. Проблемне питання. У які слова автор втілює пафос усієї повісті?
(Народний дух, воля, прагнення незалежності — непереборні: «Та хіба знайдуться в світі такі вогні, муки і така сила, що пересилила б руську силу!»).
2. Рефлексія. Зверніть увагу на лист оцінювання, який є у кожного. Уважно ознайомтеся зі змістом картки. (картки додаються).
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка засвоєння інформації щодо життя і творчості М. Гоголя. Літературна вікторина «Відомий Микола Гоголь». Перейти за покликанням та заповнити Google форму. https://forms.gle/1gRQbDcnrYCVkhUB9
Перевірка домашнього завдання. Бесіда з учнями. Учні готували цікаві факти за темою «Запорізька Січ – колиска українського козацтва» до уроку (учні заздалегідь підготували домашнє завдання з попереднього уроку). Знайомилися з історією виникнення та створення Січі, а також зі звичаями козаків. Вчитель відкриває слайд Jambord. Учні переходять за покликанням:
https://jamboard.google.com/d/17dBSKPz8Fz8oL86mzKC5oCmr5Bsz_q3E1ZCxK24KFc/edit?usp=sharing
Файл 1. Робота з картою. Відповідь на питання: Підкажіть на карті місце, де відбувалися події в повісті М. Гоголя «Тарас Бульба», у тій послідовності, у якій розглядається сюжет.
Файл 2. «Тарас Бульба»- повість про вільних людей, що населяли територію Наддніпрянщини. Центром їх була Запорізька Січ.
- З яким періодом історії пов′язана повість М.В. Гоголя «Тарас Бульба2?
- Що ви знаєте про цей період із уроків історії України?
Бесіда у учнями.
• Що означає слово козак? Уперше згадано в початковій монгольській хроніці 1240 р., куди це слово прийшло з тюркських мов у значенні «схильний до завоювань», «вільна людина», «молодець».
• Що таке Запорозька Січ? 1. Військова, адміністративна, громадська й економічна організація українського козацтва XVI–XVIII століття в Середньому і Нижньому Подніпров’ї — за Дніпровими порогами. Центр Запоріжжя — місто фортеця Січ, що неодноразово змінювала своє місцезнаходження. До складу Запорізького козацтва належали вихідці з усієї України, які поділялися на січовиків та зимівних козаків. 2. Назва міста фортеці, військово-адміністративного центру і земель запорозького козацтва. Уважають, що перша Січ заснована першим козацьким гетьманом Д. Вишневецьким 1556 р. на острові Мала Хортиця нижче від дніпрових порогів (нині на території Запоріжжя.
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Завдання для учнів.
- Згадайте, що таке повість як жанр літератури.
СЛОВНИКИВА РОБОТА (проектор).
ПОВІСТЬ - епічний прозовий твір, що характеризується однолінійним сюжетом і змальовує життя ряду персонажів протягом певного періоду часу.
ІСТОРИЧНА ПОВІСТЬ - повість, побудована на історичному сюжеті, у якому широко відтворюються певна епоха та її діячі.
СЮЖЕТ – подія чи система подій, у якій розкриваються характери персонажів і розв′язуються суперечності між ними.
2. Творча робота.
Вчитель.
- Доведіть, що твір М. Гоголя є повістю. Використайте відомі вам ознаки повісті (проектор).
Ознаки повісті:
-Епічний прозовий жанр літератури.
-Однолінійний розгорнутий сюжет.
-Переважно один головний герой, навколо якого групуються другорядні персонажі. -Зображено тривалий період життя головного героя.
-Наявність описів.
Коментар учителя. Твір М. В. Гоголя належить до епічного роду літератури, жанру повісті, її різновиду — історичної повісті. У творі історичні факти, пов’язані з боротьбою козацтва проти пригноблювачів українського народу, поєднуються з вигаданими автором образами та подіями. Автор використовує не тільки історичний матеріал, а й додає інформацію про національний колорит: використовує народну мову, змальовує традиції й побут українського народу, звичаї козацтва, його одяг, озброєння. Повість «Тарас Бульба» посідає особливе місце у творчій спадщині М.В Гоголя. У творі висловив не лише ставлення до минулого, а й своє розуміння Батьківщини, волі.
3. Прийом «Ланцюжок подій» (проектор).
Розташуйте події, які відбуваються в повісті, в правильному порядку
• Облога Дубна • Повернення синів додому • Вибір Андрія • Поїздка на Січ • Помста батька • Мужність і витримка Остапа під час катування • Життя на Січі • Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи • Загибель Тараса Бульби • Жорстокий бій • Смерть Андрія • Спогади братів про навчання в академії |
Ключ 1.Повернення синів додому 2.Поїздка на Січ 3.Спогади братів про навчання в академії 4.Життя на Січі 5.Облога Дубна 6.Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи 7.Вибір Андрія 8.Жорстокий бій 9.Смерть Андрія 10.Мужність і витримка Остапа під час катування 11.Помста батька 12.Загибель Тараса Бульби |
4. Історія написання, сюжет, джерела повісті «Тарас Бульба» (проектор).
Тема твору.
Боротьба українського народу з польською шляхтою.
Ідея повісті.
Звеличення незламності українських козаків у боротьбі за свободу рідного народу.
Сюжет повісті “Тарас Бульба”
Експозиція: розповідь про історичні обставини, на тлі яких відбуваються події; знайомство з Тарасовими синами.
Зав’язка: приїзд колишніх бурсаків в батьківський дім; побут козаків на Січі; початок війни з Польщею.
Розвиток дії: облога м. Дубна; зрада Андрія Бульби та його смерть від руки батька; поразка запорожців і полон Остапа Бульби; повернення частини козацького війська на Січ.
Кульмінацій: після одужання Тарас Бульба їде у Варшаву, щоб викупити Остапа, але того страчують на очах у батька. Розв’язка: загибель самого Тараса Бульби.
Проблематика твору:
виховання дітей; любов до Батьківщини, патріотичні почуття; вибір між патріотичними і любовними почуттями.
Вчитель. Прототип повісті. Прототипом Тараса Бульби був предок відомого українського дослідника Миклухо-Маклая, корінний отаман Війська Запорозького Низового Охрім Макуха. Його дядько по батьковій лінії навчався і товаришував із Миколою Гоголем. Він зацікавився Миклухами: їхній предок Охрім був корінним отаманом на Запоріжжі. У нього були сини — Омелько, Назар, Хома, що воювали з польською шляхтою. Назар закохався в панночку і перейшов на бік ворога, Хома загинув у нерівному бою, а Омелько втік. Батько сам стратив сина Назара.
Інша версія щодо прообразу Тараса. Ним міг бути предок Гоголя Остап Гоголь — полковник Війська Запорозького, гетьман Правобережної України. Він мав двох синів — Остапа і Прокопа. В історії козаччини рід Гоголів посідає помітне місце. Найвідомішим із роду був Остап Гоголь. Саме його в роки Хмельниччини гетьман призначив уманським, а згодом подільським полковником.
5. Дослідження. Інформаційна хвилинка «Цікаво знати». Учні об′єднуються у 4 групи.
Учні використовують QR-код (картки додаються) та отримують інформацію про пам′ятні місця на о. Хортиця.
Експеримент.
За допомогою Google Maps здобувачі освіти будують маршрут від закладу освіти до пам′ятних місць (о. Хортиця) та надсилають скиншоти для спільної роботи ( дошка Jambord «Юні мандрівники»). За допомогою інтерактивної мапи здобувачі освіти дізнаються інформацію про маршрут подорожі.
Вчитель надає доступ дошка Jambord за покликанням:
https://jamboard.google.com/d/1sRjf40loD1cjDiY2Ln0MTFNn8k9oVRcgiiP691bBDo/edit?usp=sharing
Пояснення.
Група 1 досліджує маршрут до пам'ятника козаку Мамаю
Група 2 досліджує маршрут до історико-культурного комплексу Запорозька Січ
Група 3 досліджує маршрут до театру козацького бою «Січові Козаки»
Група 3 досліджує маршрут до пам'ятника Тарасу Бульбі
Кожна група презентує свої дослідження дошка Jambord. Вчитель разом із учнями досліджують маршрут. Усна бесіда зі здобувачами освіти.
Вчитель: Шановні учні! Після цікавої подорожі ми продовжуємо поринати у дивовижний світ повісті М. Гоголя.
Вчитель: (учитель підготував розповідь Глибоко і віддано любив письменник Україну, її славне історичне минуле. Звернення до історичної тематики не було випадковим епізодом у його творчому житті.
Для написання повісті Микола Васильович вивчив багато історичних джерел: українські літописи, дослідження Боплана і Мишецкого. Але вони не задовольнили його жадібний розум і інтерес. Як зазначає письменник, ці матеріали дали лише крихту відомостей і не дозволили зрозуміти всю сутність народної душі.
Микола Гоголь звертається до фольклору, точніше до таких його жанрів, як історичні пісні та думи. Саме там Микола Васильович дізнався все необхідне про характери, побут і звичаї козаків. Цей «живий» матеріал разом з доповненням з наукових джерел, літературно оброблений, привів до появи грандіозного твору – повісті «Тарас Бульба».
ДЖЕРЕЛА ПОВІСТІ «ТАРАС БУЛЬБА» (проектор)
✓ « Опис України »Гійома де Боплана.
✓ « Історія про козаків запорізьких» Семена Мишецького.
✓ Списки українських літописів Самійла Величка, Григорія Грабянки.
✓ Народні пісні, легенди.
✓ Українська природа.
✓ Походження письменника.
Вчитель.
Микола Гоголь у повісті «Тарас Бульба» правдиво і яскраво зобразив
Запорозьку Січ, козацький побут ХV – ХVІ ст., життя полкової старшини та побут запорожців. Микола Васильович писав про епоху, яку відділяло від нього кілька століть.
У повісті «Тарас Бульба» сплетені дві основи: історична і фольклорна. Микола Васильович Гоголь, зображуючи визвольну боротьбу українського народу з поляками, показує читачам сильних духом героїв: Тараса Бульбу, його сина Остапа, товаришів.
1596 став фатальним для українського народу, що був у той час під владою литовців і поляків. Річ Посполита прийняла унію про об'єднання під владою Папи Римського двох християнських релігій: православної і католицької. Прийняте рішення ще більше ускладнило непрості відносини між поляками та козацтвом, що вилилися у відкриті військові протистояння. Цьому періоду і присвятив Гоголь свою повість.
Бесіда з учнями за змістом твору. Завдання для учнів (проектор)
- Розгляньте картину І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану» (була написана1891 року)
- Що зображено на картині? (Товариство людей – простих, безмежно хоробрих, сильних і жартівливих)
- Чи зміг художник відтворити події, які відбувалися у важкий період в історії козацтва, коли запорожці піднялися на боротьбу проти Речі Посполитої. (Немає байдужих, усі захоплені написанням відповіді турецькому султану Мухаммеду ІУ)
Вчитель.
Запорізьке козацтво… Про нього написано чимало цікавих творів, і один із найкращих - повість М. В. Гоголя «Тарас Бульба», над якою письменник працював майже десять років. Це були кращі люди свого часу і вірні сини
України, міцні духом, багаті розумом і глибоким патріотичним почуттям… Українське козацтво - визначне явище в європейській історії. Слово «козак» тюркського походження і означає «вільна людина». Головна історична умова виникнення українського козацтва - поневолення України, позбавлення її державності, гноблення, національні й релігійні утиски українського народу, який прагнув здобути волю.
У 1553 року Дмитро Вишневецький, незважаючи на попередження Сигізмунда, на свої кошти почав будівництво фортеці на острові Мала Хортиця. Туди почали стікатися козаки, оскільки ця фортеця повинна була стати форпостом у боротьбі проти татарської агресії. Перша писемна згадка про Запорозьку Січ з’являється 1551 р.
Виникнення козацтва пов'язане з утворенням Запорізької Січі. Козацтво боролось і з польською шляхтою, і з турками, які часто нападали на ці землі. У цій боротьбі за рідну землю формувались могутні характери, вольові натури, які привертали увагу Гоголя своєю відвагою і героїзмом. V. Узагальнення (усна бесіда)
1. Проблемне питання. У які слова автор втілює пафос усієї повісті?
(Народний дух, воля, прагнення незалежності — непереборні: «Та хіба знайдуться в світі такі вогні, муки і така сила, що пересилила б руську силу!»).
2. Бесіда з учнями щодо епіграфу уроку: "Терпи, козаче, – отаманом будеш!" (З повісті "Тарас Бульба" М. Гоголь).
-Як ви розумієте слова М. Гоголя?
Прийом асоціативний кущ (характерні риси козака, патріотизм тощо…) VІ. Підсумок. Рефлексія.
1.Учитель запрошує учнів зробити самооцінювання діяльності на уроці
(картки додаються)
2. Що вас здивувало або зацікавило у історичній повісті «Тарас Бульба»? - Який момент заняття пов’язаний із позитивними емоціями, а який – із негативними?
– Які знання стануть у пригоді? - Дослідження. Інформаційна хвилинка «Цікаво знати». Що нового дізналися ?
№ з/п |
Перелік завдань |
Критерії |
||
Впорався легко |
Впорався із допомогою |
Не впорався |
||
1 |
Перевірка засвоєння матеріалу уроку. Літературна вікторина «Відомий Микола Гоголь». ( заповнення Google форми) |
|
|
|
2 |
Перевірка домашнього завдання. Підготовка цікавих фактів за темою «Запорізька Січ – колиска українського козацтва» |
|
|
|
3 |
Творча робота. Словникова робота. Аналіз ознак повісті. |
|
|
|
4 |
Дослідження. Інформаційна хвилинка «Цікаво знати». |
|
|
|
5 |
Питання, що зацікавили. |
|
||
6 |
Моя активність на уроці. |
Активний. Відповідав на питання. |
Було цікаво спостерігати |
Надавав пропозиції. |
|
|
|
||
Ваші пропозиції щодо використання сучасних інформаційних технологій на уроках української літератури: ______________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________ ______________ |
||||
Домашнє завдання. Інтерактивна вправа (повість "Тарас Бульба" Микола |
Гоголь) перейти за покликанням.