Тема. Урок позакласного читання. У колі рідної сім’ї
Мета:
Очікувані результати:
Обладнання. Презентації «Сімейний альбом», «Сімейні фото», «Колискова», каравай з сіллю, малюнки родинних дерев, ляльки, малюнки квітів, сонечко, аркуші з завданням.
Тип уроку. Урок – концерт
Хід уроку
І. Організаційний момент. Під музику«Родина» входять до класу
Ой, які ви сьогодні всі гарні,
А чому ви так прибрались?
Всі: Бо до свята готувались.
Добрий день, вам, любі гості,
Ми вітаєм щиро вас і запрошуєм ласкаво
на концерт у 2 клас
Ми концерт підготували
В нього ми всю душу вклали
Як сподобається вам,
То плещіть завзято нам!
Гостей дорогих
Ми вітаємо щиро,
Стрічаємо хлібом,
Любов’ю і миром
II.Оголошення теми і мети уроку.
У колі рідної сім’ї
-Так, діти, ми будемо вести розмову про те, що людина любить та шанує більше всього на світі. Це сім’я, родина, рід . .
Спробуйте назвати одним словом:
Тато, мама, діти — це (родина).
Дід, баба, дядько, тітка, дядькові і тітчині діти — (рідня).
А вся рідня, теперішня і давнішня, — це (рід).
Рід до роду — то (народ).
ІІІ. Обговорення прочитаних творів
1. Вступна бесіда.
Від любові до своєї родини починається велика любов до свого народу, до своєї землі. Ще здавна існує добра традиціязберігати і передаватиізпокоління в поколінняіменасвоїхпредків. І ми з вами можемо побачити прекрасні родинні дерева, які створила кожна сім’я.Подивіться на нашу дошку. Завдяки вашій кропіткій роботі у нас розквітнув цілий сад із родовідних дерев. Якщо до них додати родовідні дерева всіх українських дітей, що ми отримаємо? (народ) Скажіть, чи може дерево триматися без коріння? Як дерево бере сили через коріння, так людина міцна своїми рідними, близькими. Якщо ми пам'ятаємо своїх предків, то черпаємо сили для життя. Людина без роду — як листок, відірваний від дерева.
(У кожного учня на парті – листок із завданням).
Поставте знак”+”, якщо ви вважаєте, що повинен робити кожний член сім’ї.
Робота в сім’ї |
Чоловік |
Жінка |
Приносити продукти |
|
|
Прибирати квартиру |
|
|
Доглядати за дітьми |
|
|
Вирішувати, де жити |
|
|
Керувати машиною |
|
|
Заробляти гроші для сім’ї |
|
|
Вирішувати сімейні суперечки |
|
|
Обговорення виконаного завдання. Отже, роль жінки в сім”ї і чоловіка в сім”ї однаково важливі. І сьогодні ми спробуємо у цьому переконатись. А тепер давайте спробуємо скласти наш сімейний альбом. Чиї фотографії ви там розмістите?
2. Твори про маму
Мама, матуся… Як ти потрібна усім, слухняним і пустотливим, сильним і слабим, добрим і байдужим.
А як ще звучить слово «мама» ви дізнаєтесь із вірша Варвари Гринько
«Мама»
Ще в колисці немовля
Слово – МАМА вимовля
Найдорожче в світі слово
Так звучить у рідній мові:
Мати, матінка, матуся,
Мамочка , мамуся!
Називаю тебе я
Рідна ненечко моя!
Традиційно вважали, що на жінці завжди трималася хата, діти, а чоловік мав здобувати їжу на кожен день.Та минали століття, і все змінювалося. З'ясувалося, що сучасна жінка може бути не тільки чарівною, вихованою, освіченою, але й здатною виконувати традиційно чоловічу роботу інтелектуально. А у деяких випадках вона виявилася більш стриманою, дипломатичною і в той же час більш цілеспрямованою. Нині жінка не обмежує свою діяльність лише родиною. Вона прагне зробити кар'єру наукині, керівниці, і часто їй це вдається не гірше, ніж чоловікові.І доказом цьому є вірші, які підготували наші діти.
МАМА – ВОДІЙКА
А у кого мама є,
Щоб служила водієм?!
Не авто веде безлике,
А тролейбус свій, великий!
Від самісінького ранку
Крутить мама ту “баранку”.
Всі пульти, всі кнопки знає:
Відчиняє, зачиняє.
І таке її уміння
Пасажири дуже цінять.
Мамин я слухняний син,
Пасажир – номер один!
МАМА – ЧЕМПІОНКА
А моя матуся
У постійнім русі –
Чемпіонка мама,
Спорт – її програма!
Штангу щоб підняти –
Треба силу мати.
Перемог надбання –
Праця й тренування.
Біг, стрибки, а далі –
Золоті медалі!
Я, матусю, гордий
За твої рекорди.
МАМА – ЛЕЙТЕНАНТКА
Моя мама – лейтенант!
Я люблю її талант,
Бо вона, хоч не мужчина,
Захищає Батьківщину.
Поруч з мамою, звичайно,
Не боюсь я хулігана,
Бо від кривдника активно
Захистить вона дитину.
У шкільному драмгуртку
Мрію я про роль таку:
Я би з радістю зіграла
Доцю мами – генерала!
МАМА – БІЗНЕС-ЛЕДІ
Мама бізнес чує серцем,
Бо працює підприємцем.
Всі податки платить чесно,
Видає зарплату вчасно.
Справу мами я продовжу,
Я вже зараз дещо можу:
Нáзву фірми добре знаю,
“Мишку” з рук не випускаю.
Безперервно, без заминок
Ми наповнюємо ринок!
А які у мами ціни?
Таємниця! Комерційна!
3. Твори про тата
- А кого не вистачає поруч з мамою? (Татка).
1) Розповідь вчителя
Скрізь по Україні знають слово тато. Закарпатці називають тата неньком. А в урочистих випадках ми вживаємо слово батько. У багатьох місцевостях ще є слово отець. Тепер це слово вважається застарілим, але раніше часто промовляли: «Шануй отця й матір своїх».
Коли ви готували вірші про тат, то знайшли і гуморески про них. Наш народ дуже любить жартувати. Давайте і ми пожартуємо.
2) Гумореска «Друге місце» Г.Бойка.
— От я біг на лижнім кросі —
Не віддихаюсь і досі!
Друге місце я зайняв,
І татусь мене обняв...
— Ну, а бігло ж вас багато?
— Бігли вдвох ми: я і тато!
Батько – слово, що його вимовляємо з повагою, любов'ю та ніжністю, усвідомлюючи його відповідальну роль в сім'ї та вихованні дітей.«Вся сім'я вмісті й душа на місці». Так твердить тисячолітня народна мудрість, котру важко заперечити, беручи до уваги все бачене, прочитане, розказане чи стверджене. А сім'я у вужчому розумінні – це батько, мати і діти, які живуть разом.
Численні дослідження свідчать, що батьки, які брали своїх дітей на руки відразу після їх народження, і надалі частіше граються з ними та більше піклуються про них. Ця нова для чоловіка роль турботливого батька сприятливо позначається на розвиток немовляти та загальній атмосфері родинного життя.В наші дні День Батька відзначається в багатьох країнах світу на офіційному рівні. В Україні це кожна третя неділя першого осіннього місяця (вересня).
- Скажіть, а які обов’язки є у ваших тат вдома?
- Чи можуть татусі співати колискові? Хочу сказати, що багато літературних колискових саме чоловіки і написали.
І наші хлопці також підготували для вас колискову. Послухайте.
3) Українська народна колискова « Повішу я колисоньку»
4.Фізкультхвилинка
Ви всі любите відпочивати з сім’єю. І я вам пропоную відпочити. Слухайте і виконуйте.
-Ті, у кого є старший брат, підніміться і плесніть в долоні
- У кого є сестра помашіть над головою рукою.
- У кого в сімї живуть домашні тварини, підніміть руки вгору
- Хто допомагає вдома близьким опустіть голови на парту
- Плесніть ті, хто дуже любить свою сімю.
- Підніміться і плесніть ті, для кого дідусь – найкращий друг.
5 Прислів’я, поговірки про бабусь
Наші бабусі. Вони завжди поруч, навіть, якщо іноді і живуть не з нами. Ми відчуваємо їх любов і турботу. І наш український народ оцінив це в своїх прислів’ях і поговірках.
«Хто бабусю має, той потіху знає»
«Бабця скаже — як зав’яже»
«Там бабусині руки — де онуки»
«Бабусине слівце — плідне деревце»
6 Вірші про дідуся
Він чимало літ прожив,
на повагу заслужив.
Для матусі він — татусь,
а для мене він — … (дідусь.)
Дідусь – постійний помічник бабусі.Дідусі завжди хочуть бути зразком для наслідування і прикладом для онуків. І в цьому нас переконає вірш «Такий хороший дід»
Чи мороз, чи віє хуга,
Я нічого не боюсь.
Це тому, що маю друга,
Мій найкращий друг – дідусь.
Ми йдемо гуляти разом
І в кіно, і в магазин
До морозива я ласий
А мультфільми любить він.
З таким хорошим другом
Не нудно вдвох ніде
З таким хорошим другом
Ніхто не пропаде.
- А як ви проводите час з дідусями?
- А кого ще не вистачає в нашому альбомі? Ну звичайно, наших бешкетників братиків і сестричок.
7. Читання та обговорення казки Сухомлинського «Народився братик?»
1) Читання казки «Народився братик» Василя Сухомлинського
В Оленчиної матусі народився хлопчик. Радіє Оленка: теперу мене є братик.
Прокинулася вночі Оленка, бачить — схилилась мама над колискою та й співає колискові.
Заворушиласьзаздрість в Оленчинійдуші. Тепер, думає, мама вже не любитиме мене так, як раніше. Бо треба ж і Петрика любити.
— Мамо, — кажеОленкавранці, — ой, як люблю я вас...
— А чоготименіцеговориш? — непокоїтьсямати.
— Бо хочу, щобви мене любили не менше, ніж Петрика...
Мама полегшенозітхнула й каже:
— Піди, Оленко, Сонця запитай, як воно ділить своє тепло між людьми?
Вийшла Оленка та й питає. А Сонце каже:
— Для кожної людини — все моє тепло. Від першої до останньоїі скринки.
2) Аналіз твору
- Хто головні герої?
- Які почуття заворушились в Оленчиній душі?
- Як відповіло Сонце на Оленчине запитання?
- Як ви зрозуміли відповідь Сонця?
- Коголюблятьбатькибільше? (І дівчаток, і хлопців)
3) Розповідь вчителя
Кожна людина мріє жити поряд з рідними, близькими людьми.Кожній дитині надається право жити у сім”ї разом із батьками. Кожна дитина від народження і до повноліття перебуває у повноцінному сімейному оточенні, в атмосфері щастя, любові, розуміння та піклування незалежно від того, дівчинка це чи хлопчик.
4) Гра “Що в імені твоєму?”Дібрати співзвучні імена.
-Доречі, випомітили, щонерідкожінки й чоловікимаютьспівзвучніімена?Наприклад, Богдана і Богдан (“Богомдана(ий)”)
- Хтобільшепригадає таких пар?
ІV Підсумок уроку
-Скажіть , а чого, на вашу думку не вистачає на дошці?
-На ваших партах квіти. Посадіть їх у нашому саду. Якщо вам сподобався наш урок-концерт, ви садіть червону квітку, ні – синю та вискажіть свої думки , що кожен із вас може зробити, аби ваша родина була щасливою.
( Я прикріплю сонечко, як символ тепла в сім’ї. )
-Я бажаю всім, щоб процвітали ваші сім’ї. Будьте завжди чемними і ввічливими з усіма членами родини. Вивчайте історію свого роду, продовжуйте його традиції.
Зичимо довгого віку,
щастя без ліку,
миру і спокою у сім’ї.