Права та обов’язки учнів
( урок правових знань для учнів 1 – 4 класів )
Мета: познайомити учнів зі змістом основних статей Загальної Декларації прав дитини, Конституції України, допомогти запам’ятати основні поняття, розвивати пам’ять, мову, вміння класифікувати й узагальнювати, довести учням, що в основі документів про права людини мають лежати основні потреби всіх людей.
Обладнання: Ілюстративний матеріал, словник нових слів, дитячі проекти, демонстраційний матеріал.
Основні поняття: Закон, Конституція, Декларація, Конвенція, право.
Хід уроку
І. Організація учнів
Країн на світі є чимало —
Великі, дружні і малі.
Ми ж вирушаємо у Право —
Країну мрій людей всіх на Землі.
Хоч не знайдеш її на карті.
Вона порадник добрий у житті.
Дає знання громадянина
Заради спільної мети:
Щоб розквітала ненька Україна —
Велика, рідна, мила Батьківщина.
На дошці
По морях життєвих, океанах,
По безкраїх просторах Землі
Помандруємо сьогодні разом з вами,
Юні капітани і країни будівельники малі.
ІІ. Повідомлення теми уроку
Вчитель Сьогодні, діти, ми з вами відправимося в подорож по безкраїх просторах світового океану прав і обов’язків. Навчимося шанувати закони України, збагатимо свої знання з правової свідомості, будемо вчитися захищати себе від негативного впливу інших, поважати один одного, допомагати долати труднощі.
Правознайко. Я - Правознайко. Мені дуже подобається спілкуватися з малятами, розповідати їм усілякі цікаві й корисні історії та давати поради. У мене в руках чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати про те, що там побачили, аж доти, доки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть до скриньки.
(Діти по черзі заглядають у скриньку. Скринька відчиняється під звуки чарівної музики)
Правознайко. То кого ви побачили в чарівній скриньці? (Себе! — відповідають діти, на дні скриньки дзеркало!)
Правознайко. Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе, людину -найцінніший скарб. Кожен із вас - неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі немає і ніколи не було.
Підсумок. Щоб жити в мирі і злагоді один з одним, існують правила, які визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей встановити багато різних правил. І ми зустрічаємося з ними на кожному кроці. Згадаємо, де, в яких місцях встановлені правила поведінки: - (у громадських місцях, у транспорті, у школі, на природі, на воді, дорожнього руху і т.д.)
Вчитель Але є й такі правила, що обов’язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були – дорослі чи діти, вчителі чи учні, президент чи депутати. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі. Обов’язки кожного громадянина та його права. Ці правила називаються державними законами.
ІІІ. Щоб познайомитися з ними ближче, вирушаємо на острів Законів.
Розшифруємо напис
Завдання для І ряду
За о в’яз ве всіх ви
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
кон бо ко для пра ло
( Закон - обов′язкове для всіх правило )
Головний закон нашої країни – Конституція
(Розгляд Конституції)
Вчитель. Діти, погляньте на цю книжечку, що я тримаю в руках. Хто її впізнає? Так, це Конституція України, в якій записано всі закони, по яких ми живемо сьогодні в нашій країні. Ми сьогодні поговоримо ще про інші важливі документи. Сьогодні ми вам розкажемо про Декларацію прав дитини, яка оголошує про основні права дітей, та Конвенцією прав дитини, яка є міжнародним договором багатьох держав.
Висновок. На основі Конституції складаються всі інші закони, постанови, рішення. День Конституції – 28 червня. Закони захищають людину, її права.
Щоб познайомитися ближче з розділом про права людини – вирушаємо на острів Прав.
(виходять дівчатка)
- Ми – дві різні сестри, запам’ятайте наші дивні імена: Декларація та Конвенція.(поняття про конвенцію та декларацію)
Декларація:
- Народилися ми 1948 року. І покликані захищати кожного з вас.
Познайомтеся з основними вашими правами і запам’ятайте їх.
1. Конвенція – це просто
Оголошення всіх прав,
Є права й в дітей,звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
2.Знайте ж, що усі ви – рівні,
Від народження в правах,
І людина – змалку вільна,
Наче в небі синій птах…
3. Знайте ж, змалечку, всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто в усьому світі
Їх не сміє ображать!
4.Треба діткам всього світу
Не сваритись,а дружить,
І по правилах хороших,
По закону треба жить.
Сценка Мальвіна і Буратіно
Вчитель. Наша подорож триває далі. Запрошуємо героїв казки. У нас в гостях казкові герої Мальвіна і Буратіно
Мальвіна
Я у школу поспішаю,
Там читать, писать навчають.
По конвенції дитячій
Маємо право на навчання
І у школі нас навчають.
І дають усякі знання.
Сценка
Буратіно. А цікаво, що це за права, які начебто я маю?
Мальвіна. Ну ось, наприклад: «Ніхто не має права ображати іншого, принижувати його, карати». Як це робив, наприклад, Карабас-Барабас.
Буратіно. Ух ти! Здорово! А ще!
Мальвіна. А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно, щоб стати грамотним, розумним і вихованим.
Буратіно. Подумаєш! А якщо я не хочу вчитися?
Мальвіна. Значить, ви порушуєте виконання Конституції. Адже крім прав, кожна дитина повинна пам'ятати і про свої обов'язки. Ходити у школу, Буратіно, — це Ваш обов'язок.
Буратіно. Я так і знав! Зразу палки у колеса! Я думав, якщо мені дають права, це значить, можна робити, що завгодно!
Мальвіна. Ви не маєте жодних здібностей до правознавства. Усі люди народжуються вільними і рівними, усі мають однакові достоїнства і права. Усі наділені розумом і повинні ставитися один до одного, як брати і сестри, незважаючи на колір шкіри….
Буратіно. Та це дурість якась написана! Люди не можуть народжуватися однаковими, рівними.
Мальвіна. Послухай: народжуватися рівними — це не значить народжуватися однаковими на зріст і вагу або однаково сильними чи красивими. Це значить — народжуватися людьми. Адже ж ніхто ще не народився на світ міністром з портфелем або генералом з погонами!
Буратіно. А цікаво,а ще які права, я маю?
Мальвіна. Ти маєш багато прав і повинен їх знати.
Вчитель..Сьогодні побуваємо в країнах, де порушувались права дітей. Ми з вами виступатимемо в ролі судді, будемо знаходити, де порушувались права та обов′язки.
Ситуація №1 Попелюшка
Колись в одному королівстві
Жила лісничого родина
Та господиня захворіла
Й померла, доньку залишивши
Роки минали. Батько знову
Щоб стало легше, одружився.
Узяв за жінку він вдовицю
З двома дочками.
Ще й недобру.
До вашої уваги казкова правова вистава „Попелюшка”.
Попелюшка. Мушу звечора до ранку,
Працювати я на ганку,
У кімнатах прибирати,
Пил повсюду витирати.
Наварити смачно каші,
Чай налити повні чаші
Прати речі, прасувати,
Скільки може це тривати...
Мачуха. Попелюшко, ти ж ледащо,
І годую тебе за що?
Вмить прокинуться дівчата
треба каву їм подати.
Попелюшка. Матінко, та лихо з вами,
Ледве я плету ногами.
Мачуха. То тобі роботи мало!
Зараз я за мить прийду,
Ще і щось тобі знайду.
Попелюшка. Горе, лишенько, біда,
Бо нема в мене життя
Щоб з дівчатами пограти,
Пісню гарну заспівати,
Книжку хочу почитати,
Трохи би помалювати.
Кажуть: це ж бо не твоє
Ще ж робота в тебе є.
Мачуха. Побіжи-но до криниці,
Набери іще водиці,
Дров із двору принеси,
Та у пічку поклади.
Тіста трохи заміси,
Та спечи нам пироги.
Ще скопати треба грядки,
Та берися вмить за прядки.
Потім сіно поскладай
Та вечерю нам подай
Далі посуд ти помий,
В глеки молока налий.
Будеш вправно це робити,
Зможеш трохи відпочити!
Попелюшка. Ой, нічого я не вдію,
Бо перечити не вмію,
Мушу лиш коритися
З цим усім миритися
Мачуха. Попелюшко!
Попелюшка. - Вже гукають. Побіжу, бо покарають.
Вчитель. – Дякуємо героям казки. Діти, ви пригадали її назву?.. Як ви гадаєте, чому мачуха ображала Попелюшку? Чому сестри не любили її? А чи мали вони право ображати дівчинку? – Які саме права дитини порушені в цій казці?(відповіді учнів…..)
Так, правильно, кожна дитина має право на любов і піклування, на сім’ю, вільно висловлювати свої думки, спілкуватися з ким бажає.
Жодну дитину не можна примушувати до праці.
Діти,а чи мала Попелюшка час відпочивати,гратися?... Як бачите,тут порушувалося право дитини на відпочинок.
Ситуація №2 Міні-сценка.
Котик
Раз,два,три,чотири,п’ять
Вийшов котик погулять!
В мене є смачна цукерка,
Є скакалка, є люстерко(показує)
Лисиця
Йди сюди, малюк вухастий!
Мусиш все мені віддати!
Дай скакалку! Дай цукерку!
Тай на що тобі люстерко?
Це мені воно згодиться,
Я ж красунечка Лисичка!
Ведмідь
Конвенції,Лисице,
Ти звичайно не читала
Є такий закон на світі,
Це – серйозна дуже справа.
Ображать не маєш права
Слабших себе і малих!
Тож віддай все малювові,
Бо такий закон для всіх!
Ти,котику, пам’ятай
Про права все добре знай,
Про дитинство, про щасливе
Думаю, що це можливо.
Вчитель. – Які саме права дитини порушені в цій казці?(відповіді учнів…..)
Ніхто немає права забирати чужі речі, ображати інших і мають право на щасливе дитинство.
Ситуація №3 Сценка Червона Шапочка,Вовк.
Ч.Ш. А чого це вуха
Раптом більші стали,
Дивним чорним пухом
Геть позаростали?
В. Це щоб краще чути
Любу мою внучку!
Ти підходь но ближче,
Дай бабусі ручку!
Ч.Ш. Чом це руки ваші
Стали волохаті?
В. Це щоб було м’якіше
Діток обіймати.
Ч.Ш. Чом такими злими
Стали ваші очі?
В. Щоб угледіть ними
Пустощі дівочі
Ч.Ш. А зубів страшенних
Повна-повна паща!
В. Це щоб зміг,нарешті,
З’їсти тебе краще!
Ч.Ш. Хоч не вмієш, злий вовчисько,
Ти книжок читать
Та Конвенцію дитячу
Треба гарно знати
Там написано,що діти
Мають право жити,
Тож і я тепер себе,зможу захистити.
Кожен має право на життя
Ситуація №4 Сценка Айболит
Добрий день малята. Ось бинти і вата
Хто поранений у нас 123,і все гаразд
А тепер я від’їжджаю вам здоров’я всім бажаю.
На здоров'я і на ліки
Мають право усі діти.
Кожен має право на здоров′я та безкоштовне лікування
Ситуація №5 Білосніжка
(Появляється Білосніжка). Вона ходить по галявині і збирає квіти).
Вчитель. Давно колись жила маленька принцеса на ім’я Білосніжка. Вона була лагідна, добра і гарна. Жила вона зі злою мачухою королевою.
(Виходить королева з люстерком, милується собою. Білосніжка сідає і розглядає квіти).
Королева. (милується в люстерко). -Чи ж я в світі наймиліша
Найгарніша, розумніша?
Вчитель. А люстерко їй відповідає
Ти чудова слів немає,
Але є у нашім краї
Диво справжнє – гарне й ніжне
І це диво – Білосніжка.
І тоді королева покликала вірного слугу.
Королева. Заведи принцесу в хащу
В темряві одну залиш.
Там страшні у звірів пащі –
Їй додому не прийти.
(Слуга забирає Білосніжку, мачуха теж виходить).
Вчитель. -Які права дитини тут порушено?
(Головне право – право на життя, А ще ми знаємо, що жодна дитина не може бути скривдженою і зневаженою).
Вчитель. Всі ви знаєте казку «Лисичка і журавель». Яке правило порушила Лисичка у цій казці?
(правило гостинності).
Ситуація №6 Нас вітає листоноша Пєчкін
Я, листоноша Пєчкін, приніс телеграми вам від казкових героїв. Ви повинні відгадати назву казки і сказати , які права були порушені.
1. "Рятуйте! Нас матуся залишила самих в хатинці, а вовк хоче нас зїсти!"
/ «Вовк і семеро козенят»/ Право на життя
2. "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому."
/Кай із "Снігової королеви" Г.Х. Андерсена/Право на свободу та вільне пересування.
3. "Діти,я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку
/ Попелюшка із казки "Попелюшка" Ш.Перро/
4. «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».
З якої казки цей лист? («Коза-дереза».) Право на приватну власність
Вчитель. Наша казкова подорож закінчилась. Я дякую вам за те, що ви виступили як справжні дорослі захисники дітей і правильно захищали права казкових героїв.
- Демонстрація дитячих проектів « Я маю право на …»
-Перегляд презентації «Мої права»
IV. Про обов’язки
Обов’язки учня
1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.
2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини
3. Бути толерантним до людей. Поважати їх і допомагати їм.
4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів.
5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.
6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.
7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону.
8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.
9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби.
10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету.
11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.
12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці.
13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах.
14. Не ображати і не принижувати оточуючих.
15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасних випадків.
Відправляємося на острів обов’язків. Що необхідно виконувати на території острову.
Завдання. Їх багато, щоб було легше, потрібно працювати по групам.
Групова робота
І група: - Які обов’язки дітей щодо навчання в школі?
ІІ група: - Які обов’язки дітей щодо правил поведінки в школі?
ІІІ група: - Які обов’язки дітей щодо поводження на вулиці?
IV група: - Які обов’язки дітей щодо старших, здоров’я, природи?
(Презентація виконаної роботи групами)
Учитель.
- Молодці! Вирушаємо у путь. Попереду острів з дивним прапором та сундуком.
V. Закріплення вивчених понять
- Хто проживає на острові? (пірати)
Вони залишили нам сундук
І. Тест
1. Який документ прийнятий у 1989 році про права дітей?
a. Декларація прав дитини;
b. Закон України про охорону дитинства.
2. Як називається основний Закон України, де записані всі права та обов’язки?
a. Декларація прав дитини;
b. Конвенція прав дитини;
c. Конституція України.
3. Те, що ти повинен роботи, щоб бути корисним собі та іншим:
a. право;
b. обов’язок.
4. Те, що ти можеш робити:
a. обов’язок;
b. право.
Гра «Права та обов’язки»
Сигналізуй відповідними картками: права, обов’язки.
- Берегти книги;
- дотримання правил руху;
- старанно вчитися;
- навчатися;
- ігри, відпочинок, розваги;
- піклуватися про життя, здоров’я;
- користуватися бібліотекою, спортзалом;
- охороняти природу;
- дотримуватися правил поведінки.
Гра «Так чи ні»
Так – плескаємо
Ні – тупаємо
- Кожна людина має своє ім'я
- Можна бити дитину
- не можна відвідувати лікарів
- всі діти рівні між собою
- не можна ходити до школи
- можна примушувати дитину тяжко працювати
- можна ображати дітей
- треба жити в злагоді і мирі
- поважати своїх батьків
Казкова вікторина
1. Казка Г.Х. Андерсена "Дюймовочка". Який злочин учинили проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?
а) шахрайство; б) вбивство; г) викрадення; д) розбій.
2. Мультфільм "Ну постривай!" Чи правомірно діяв Вовк, хапаючи чужі транспортні засоби і кидаючись у погоню за Зайцем?
а) так; б) ні; в) у нього не було іншого виходу.
3. Казка Ш.Перро "Попелюшка". Чи є порушення законів у діях принца?
а) ні; б) так; в) частково.
4. Казка О. Толстого "Золотий ключик". Які персонажі займалися у казці шахрайством?
а) пудель Артемон і папа Карло;
б) Буратіно і Мальвіна;
в) кіт Базиліо і лисиця Аліса.
5. Чи скоював якесь правопорушення кіт у чоботях?
а) так; б) ні; в) залежно від того, під яким кутом зору подивитися.
6. Який злочин учинив Кощій Безсмертний проти Василиси Прекрасної?
а) вбивство. б) шахрайство; в) викрадення; г) розбій; д) хуліганство;
7. Чи порушив закон Буратіно своїм небажанням учитися?
а) ні; б) так; в) це його особиста справа.
8. Казка Г.Х, Андерсена "Снігова Королева". Який злочин учинила Снігова Королева?
а) хуліганство; б) розбій; г) викрадення; д) вбивство.
9. Хто з тварин у казці "Колобок" учинив найнебезпечніший злочин?
а) вовк; б) лисиця; в) ведмідь; г) слон.
10. Казка "Вовк і семеро козенят". Який злочин учинив вовк?
а) хуліганство; б) шахрайство; в) викрадення;
VI. Підсумок.
Учитель
Гра «Ти котись веселий м’ячик»
Гру розпочинаємо лічилкою:
«Ти котись веселий м'ячик,
Швидше, швидше по руках.
У кого лишився м'ячик,
Той розказує права»
Гра «Мікрофон»
- Що таке щастя?
- Які люди живуть на острові?
- Уяви себе жителем острова Щасливого.
- Яким ти бачиш себе у майбутньому?
Ст.. 6 «Кожна дитина має невід’ємне право на життя».
Ст.. 7 «З моменту народження кожна дитина має право на ім’я і набуття громадянства».
Ст.. 9 «Кожен маленький громадянин має право вільно висловлювати думки… отримувати інформацію».
Ст.. 10 «Кожній дитині гарантується право на свободу, особисту недоторканність та захист гідності».
Ст.. 24 «Право дитини на охорону здоров’я»
Ст.. 28 «Право дитини на освіту»
Ст.. 31 «Право на відпочинок»
Ст.. 37 «Право не піддаватися катуванням та жорстоким покаранням».
Правознайко. Наша казкова подорож закінчилась. Я дякую вам за те, що ви виступили як справжні дорослі захисники дітей і правильно захищали права казкових героїв.
Сьогодні ви також ознайомились зі своїми правами. Ви повинні навчатися ще й користуватися ними. Коли з вами трапляється щось погане, вас кривдять, принижують, жорстоко караюсь, примушують до непосильної праці, ви повинні звернутися по захист до батьків, родичів, вчителів.
Учитель. Сьогодні кожен із вас більш широко й детально ознайомився із основними документами, в яких іде мова про права й обов’язки дітей, школярів та їхніх батьків.
І ваше завдання не лише знати, але й виконувати всі свої обов’язки, вміло і шанобливо використовувати свої права. І тоді у нашій державі завжди пануватиме мир, справедливість і добробут.
І щире слово людям говори.
Не зневажай, зла не бажай нікому,
Ділись останнім і добро твори.
Будь справедливим, чесним будь в усьому.
У світлім серці є любов свята.
А в мудрості, запам’ятай, будь ласка,
І криється та істина свята:
- Людина починається з добра!
Інструкції з техніки безпеки
на уроках образотворчого мистецтва
та трудового навчання
під час роботи з пластиліном
Для зменшення зорової напруги при тонких, кропітких видах роботи потрібно слідкувати за освітленням. Якщо заняття проводяться вдень, воно має бути попереду, так як в роботі приймають участь обидві руки, а при боковому освітленні від них буде лягати тінь. У зв’язку з цим столи краще розташувати паралельно вікнам.
Перед початком роботи вчитель проводить вводний інструктаж з правил роботи з ножем, ножицями та стеками.
1. Загальні вимоги безпеки :
1. До занять допускаються учні, які пройшли інструктаж з охорони праці, про безпечні методи роботи .
2. Кожен учень зобов'язаний знати й точно виконувати правила безпечної праці на уроках образотворчого мистецтва та трудового навчання.
3. Своєчасно приходити на заняття, займати своє робоче місце, перехід учнів на друге робоче місце без дозволу вчителя забороняється.
4. Коли вчитель звертається до всіх учнів, вони мають припинити роботу й уважно вислухати зауваження, інструктаж.
5. Використовувати навчальний час для виконання завдання і не відволікатися розмовами, своєчасно й високоякісно виконувати доручену справу.
2. Вимоги безпеки до початку занять :
1. Ретельно підготувати своє робоче місце до роботи.
2. Уважно вислухавши вчителя і одержавши завдання на урок, перевірити ще раз справність інвентаря, інструментів особистого користування, наявність матеріалів.
3. Вимоги безпеки під час роботи :
1. Роботу розпочинати лише з дозволу вчителя.
2. Не можна працювати несправним і тупим інструментом, використовувати інструмент лише за призначенням.
3. Користуватися прийомами роботи з інструментами, як показав учитель.
4. Не носити з собою різальних і колючих інструментів, вони мають бути в школі.
5. Інструменти та обладнання мають зберігатися в призначеному місці.
6. Під час роботи учень повинен тримати своє робоче місце в належному порядку , а після роботи акуратно прибрати його.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи :
1. Прибрати своє робоче місце : скласти відповідний інвентар, вимити пензлі.
2. Вимити руки з милом і витерти рушником.
Правила роботи з пластиліном
4.Ріж пластилін пластмасовим ножем або міцною ниткою.
5.Для роботи використовуй спеціальні інструменти - стеки.