Урок мови у 6 класі. Прикметник. Узагальнення знань.
Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; удосконалювати вміння учнів пояснювати орфограми, визначати групи за значенням, граматичні категорії прикметників, правильно використовувати прикметники в усному та писемному мовленні; розвивати увагу, спостережливість, пам'ять, логічне мислення; виховувати інтерес до вивчення української мови, любов до рідного слова.
Формування компетентностей:
Обладнання: підручник, комп’ютер, презентація, інтерактивна дошка.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Казанок гарного настрою
Зараз ми з вами побудемо справжніми чарівниками, і зваримо відмінний настрій. Так-так, саме його! А знаєте як? Для цього у нас є чарівний рецепт!
У казанок ми
Покладемо трохи веселощів,
100 грам пустощів,
200 грам гарних жартів
І будемо варити все 3 хвилини.
Потім ще додамо трішки синього неба
І сонячних зайчиків пару.
Покладемо ще свої солодкі сни
І ласкавий голос мами.
Тепер все це перемішуємо
І отримуємо гарний настрій з яким працюватимемо цілий урок.
А тепер попрацюймо!
ІІ. Поетична хвилинка
Учитель. Сьогоднішній урок української мови ми розпочнемо поетичною хвилинкою. Вірш Дмитра Білоуса «Хто любить, той легко вчить». Слухаючи поезію, подумайте над питанням: «Навіщо нам вивчати рідну мову, коли ми чудово розуміємо всіх, хто до нас звертається?»
Учениця
Якщо з українською мовою
в тебе, друже, не все гаразд,
не вважай її примусовою,
полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
а хто любить, той легко вчить:
все, як пишеться, так вимовляється, –
все, як пісня, у ній звучить.
І журлива вона, і піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова бринить душа.
Учитель. Дійсно, для того, щоб опанувати рідну мову, треба її вчити. Саме тому ще на початку жовтня ми з вами вирушили у подорож з метою ознайомлення з великими містами, що знаходяться у країні Морфологія. І вивчили ми вже два великих міста – Іменник та Прикметник. Тож давайте пригадаємо за допомогою експрес-опитування все те, що ми вже знаємо про прикметник як частину мови.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Діти, випишіть лише ті слова, які відповідають на патиння який? яка? яке? які?
Попрощалось ясне сонце
Попрощалось ясне сонце
З чорною землею.
Виступає круглий місяць
З сестрою зорею...
І темний гайок зелененький,
І місяць з зорями сіяв,
І соловейко на калині
То затихав, то щебетав...
Учитель. Експрес – це пасажирський поїзд, що рухається з великою швидкістю, без зупинок і призначений для поїздок на великі відстані. Отже, зараз ми спробуємо швидко давати відповіді на запитання про прикметник.
ІV. Оголошення теми та мети уроку
Учитель. Не випадково ми з вами розпочали розмову з прикметника. Адже темою нашого уроку сьогодні буде «Узагальнення і систематизація вивченого про прикметник як частину мови». Наше завдання – повторити вивчене про прикметник, підготуватися до написання контрольної роботи.
V. Узагальнення і систематизація знань
Учитель. Перед нами карта-маршрут, яким ми будемо рухатися. Проте карта ця не зовсім звичайна: вона із перешкодами, зачарованими завданнями, які сьогодні ми маємо пройти, щоб дістатися до кінця. Отже, давайте подивимося на першу перепону на нашому шляху. Це зупинка «Казкова».
Казка про прикметник
У казковому лісі на просторій зеленій галявині жили собі прикметники. Їх було багато, і всі такі різні. Тому часто сперечалися, а іноді навіть до бійки доходило.
Одного разу проходив тим лісом чарівник. Дивиться – якісь дивні створіння на галявині, до того ж не в настрої. Одні сваряться, інші б’ються, а деякі просто сидять і сумують.
Учитель. Отже, як ви вже зрозуміли нашим завданням буде розселити прикметники так, щоб вони помирилися і змогли відтепер охоче ходити в гості один до одного. Давайте розмотаємо клубочок чвар прикметників.
Добрий, київський, Оленчин, ароматний, ласкавий, учорашній, заячий, Андрійків, цементний, осінній, енергійний, міський, Йосипів, угорський, кислий, цапиний, дерев’яний, Яринчин, обережний.
Учитель. В кожному слові підкресліть першу літеру. Якщо завдання виконане правильно, ви прочитаєте фразеологізм (Далеко куцому до зайця)
Історична довідка
Учитель. А про походження фразеологізму «далеко куцому до зайця» розкаже нам…
Далеко куцому до зайця
Усім відомо, що зайця в народі називають куцим. А виною цьому короткий, куций хвіст цієї тварини. Але як же розуміти вислів «далеко куцому до зайця»? Хто ж такий куций?
Саме так називали собак, які допомагали мисливцям у полюванні. Собака – куций – повільніший від зайця. Тому, справді, далеко куцому до зайця.
У переносному значенні цей фразеологізм треба розуміти так: хто-небудь зовсім не рівня комусь, не схожий на когось.
Учитель. Із першим завданням ви впорались на «відмінно». А що ж чекає на нас попереду, нам підкаже наша зачарована карта. На нашому шляху Загадковий ліс, щоб його перейти, нам необхідно розгадати кросворд.
Пропонується дітям вписати у клітинки прикметники, які подані нижче. У виділеному рядку ви зможете прочитати назву фонетичного процесу, що відбувається під час творення ступенів порівняння прикметників.
Учитель. Молодці. І з цією перешкодою ви також впоралися дуже добре. А дісталися ми вже до галявини, яка називається Фізкультурна. Прийшов час трішки відпочити. Відпочивати будемо з користю.
Учитель. Треба дружно всім нам встати
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись
І товаришу всміхнись.
Тепер зробіть чотири кроки,
Покрутіться на всі боки.
Руки вище підійміть
І тихенько опустіть.
А тепер нам час сідати
Й знання далі здобувати.
Учень. Довго-довго ми трудились,
Вже голівоньки втомились
Ні хвилинки для спочинку,
Пожалійте ви дитинку.
Тут прикметник, завдання, вправи
Вже зробили ми чимало.
Ще багато є чого,
Як засвоїти його?
Дайте ще спочити, пані,
Адже ми такі старанні.
Учитель. Моя відповідь на це:
Попрацюймо, діти, ще.
Попрацюймо ще. Адже на півшляху не годиться зупинятися. А що ж чекає на нас попереду, нам підкаже наша зачарована карта. Це печера Орфографічна. Щоб пройти печеру, необхідно відредагувати написання прикметників.
Не вимовний; неширокий, а вузький, не мічний, невимовний, дений, божественний, братнній, священий, західно український, важко хворий, три поверховий, червоногарячий, воєнно стратегічний, українсько англійський, північно-східний, хіміко біологічний, гіркувато солоний, землеробний.
Учитель. Загляньмо у нашу карту. Де зараз ми перебуваємо? А дійшли ми до урочища Відповідностей. Тут необхідно встановити певні відповідності між прикметниками і їх групами, формами, способами творення, ступенями порівняння. Пропоную вам самостійно виконати це завдання за посиланням https://naurok.com.ua/test/start/583355
Прикметник Група
1 близький, літній, новий а тверда
2 учорашній, крайній, безкраїй б м'яка
3 смачний, дивний, розумний в ні тверда, ні м'яка
4 смагляволиций, круглолиций, білолиций г мішана
Прикметник Спосіб творення
1 гнівний, крайній, цілющий а префіксальний
2 багатогранний, синьоокий, білосніжний б суфіксальний
3 предобрий, нездоровий, безголосий в основоскладання
4 безмежний, зарубіжний, настільний г префіксально-суфіксальний
д перехід із однієї частини
в іншу
Прикметник Форми
1 добрая, милії, чистеє а коротка
2 зелен, срібен, повен б повна стягнена
3 добре, дружня, чисті в повна нестягнена
4 веселий, милая, ясен
Прикметник Ступінь порівняння
1 добрий, дружний, мілкий а вищий, проста форма
2 молодший, дешевший, сильніший б вищий, складена форма
3 більш відомий, менш здібний, в нульовий
більш досвідчений
4 глухий, білосніжний, здоровенний г найвищий, проста форма
5 найбільший, найсолодший, ґ найвищий, складена форма
Найближчий
VІ. Підсумок. Рефлексія
Учитель. Ми дісталися до чарівної гущавини. А тут нас уже чекає чарівна торбинка із запитаннями про прикметник. Ви самостійно будете витягати собі питання. Завдання полягає в тому, щоб підтвердити або спростувати написане в запитанні.
Учитель. Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків. Давайте спробуємо скласти сенкан про прикметник.
Прикметник.
Неповторний, цікавий.
Називає, творить, захоплює.
Він частина української мови.
Ознака.
Сьогодні на уроці я пригадав…, зрозумів…, навчився… (відповіді учнів)
Учитель. На цьому уроці ви дуже гарно попрацювали, подолали всі перешкоди і перепони на шляху знань, довели, що маєте ґрунтовні знання про частину мови прикметник. І дісталися до останнього пункту призначення – контрольної роботи, яка чекає нас на наступному уроці.
VІІ. Домашнє завдання
Література