Урок "Прикметник - місто чарівне"

Про матеріал
Узагальнення й систематизація знань із теми "Прикметник". Можна використати як на традиційному, так і на при дистанційному уроці. Цікаві завдання на різних освітніх сайтах урізноманітнять вашу роботу і роботу учнів.
Перегляд файлу

 

Урок мови у 6 класі. Прикметник. Узагальнення знань.

Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; удосконалювати вміння учнів пояснювати орфограми, визначати групи за значенням, граматичні категорії прикметників, правильно використовувати прикметники в усному та писемному мовленні; розвивати увагу, спостережливість, пам'ять, логічне мислення; виховувати інтерес до вивчення української мови, любов до рідного слова.

Формування компетентностей:

  • предметні: знання учнів про орфографію, уміння знаходити орфографічні помилки;
  • ключові: уміння вчитися: увага, аналітико-синтетичні навички, пам’ять;
  • комунікативні: словниковий запас здобувачів освіти, уміння працювати самостійно;
  • загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до рідної мови.

Обладнання: підручник, комп’ютер, презентація, інтерактивна дошка.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Казанок гарного настрою

Зараз ми з вами побудемо справжніми чарівниками, і зваримо відмінний настрій. Так-так, саме його! А знаєте як? Для цього у нас є чарівний рецепт!

У казанок ми

Покладемо трохи веселощів,

100 грам пустощів,

200 грам гарних жартів

І будемо варити все 3 хвилини.

Потім ще додамо трішки синього неба

І сонячних зайчиків пару.

Покладемо ще свої солодкі сни

І ласкавий голос мами.

Тепер все це перемішуємо

І отримуємо гарний настрій з яким працюватимемо цілий урок.

А тепер попрацюймо!

ІІ. Поетична хвилинка

Учитель. Сьогоднішній урок української мови ми розпочнемо поетичною хвилинкою. Вірш Дмитра Білоуса «Хто любить, той легко вчить». Слухаючи поезію, подумайте над питанням: «Навіщо нам вивчати рідну мову, коли ми чудово розуміємо всіх, хто до нас звертається?»

Учениця

Якщо з українською мовою

в тебе, друже, не все гаразд,

не вважай її примусовою,

полюби, як весною ряст.

Примусова тим, хто цурається,

а хто любить, той легко вчить:

все, як пишеться, так вимовляється, –

все, як пісня, у ній звучить.

І журлива вона, і піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ній душа Шевченкова й Лесина,

І Франкова бринить душа.

Учитель. Дійсно, для того, щоб опанувати рідну мову, треба її вчити. Саме тому ще на початку жовтня ми з вами вирушили у подорож з метою ознайомлення з великими містами, що знаходяться у країні Морфологія. І вивчили ми вже два великих міста – Іменник та Прикметник. Тож давайте пригадаємо за допомогою експрес-опитування все те, що ми вже знаємо про прикметник як частину мови.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Вибірковий диктант

Діти, випишіть лише ті слова, які відповідають на патиння який? яка? яке? які?

Попрощалось ясне сонце

Попрощалось ясне сонце    

З чорною землею.

Виступає круглий місяць

З сестрою зорею...

І темний гайок зелененький,

І місяць з зорями сіяв,

І соловейко на калині

То затихав, то щебетав...

  1. Експрес-опитування (можна виконати це завдання за посиланням https://learningapps.org/display?v=pf1fo2a4a20)

Учитель. Експрес – це пасажирський поїзд, що рухається з великою швидкістю, без зупинок і призначений для поїздок на великі відстані. Отже, зараз ми спробуємо швидко давати відповіді на запитання про прикметник.

  1. Яка частина мови називається прикметником? (Прикметник – самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які? чий?)
  2. Наведіть приклади прикметників.
  3. За чим змінюються прикметники? (Змінюються за родами, числами та відмінками)
  4. На які групи за значенням поділяються прикметники? (Якісні, відносні, присвійні)
  5. Які прикметники мають ступені порівняння? (Якісні)
  6. Наведіть приклади прикметників нульового ступеня.
  7. Наведіть приклади прикметників вищого ступеня порівняння.
  8. Наведіть приклади прикметників найвищого ступеня порівняння.
  9.  Які форми мають прикметники? (Повну, коротку. Повна форма може бути стягнена і нестягнена)
  10.                      Наведіть приклади прикметників повної та короткої форм.
  11.   Назвіть за допомогою яких способів утворюються прикметники.

ІV. Оголошення теми та мети уроку

Учитель. Не випадково ми з вами розпочали розмову з прикметника. Адже темою нашого уроку сьогодні буде «Узагальнення і систематизація вивченого про прикметник як частину мови». Наше завдання – повторити вивчене про прикметник, підготуватися до написання контрольної роботи.

V. Узагальнення і систематизація знань

Учитель. Перед нами карта-маршрут, яким ми будемо рухатися. Проте карта ця не зовсім звичайна: вона із перешкодами, зачарованими завданнями, які сьогодні ми маємо пройти, щоб дістатися до кінця. Отже, давайте подивимося на першу перепону на нашому шляху. Це зупинка «Казкова».

  1. Інсценування казки

Казка про прикметник

У казковому лісі на просторій зеленій галявині жили собі прикметники. Їх було багато, і всі такі різні. Тому часто сперечалися, а іноді навіть до бійки доходило.

Одного разу проходив тим лісом чарівник. Дивиться – якісь дивні створіння на галявині, до того ж не в настрої. Одні сваряться, інші б’ються, а деякі просто сидять і сумують.

  • Хто ви? – запитав чарівник. – І що тут трапилося?
  • Красивий!
  • Дощовий!
  • Мамин!
  • Розумний! – навперебій почали вигукувати прикметники.
  • Стривайте! Хто мені може пояснити, що тут діється?
  • Білий!
  • Серйозний!
  • Добрий!
  • Сумний!
  • Ведмежий!
  • Весняний!
  • Хай говорить хтось один. Хто тут головний? – запитав чарівник.
  • Старий. Малий. Високий. Успішний. Важливий. Тутешній. Вчорашній.
  • Зрозуміло. Ви не можете помиритися, бо не можете поділитися. Цій біді ми зарадимо. – Чарівник махнув своєю паличкою, і перед здивованими прикметниками виріс чудовий будиночок (На дошці будиночок. Кожний поверх підписаний назвою групи за значенням прикметників. У віконця видніються обличчя, підписані назвами прикметників).

Учитель. Отже, як ви вже зрозуміли нашим завданням буде розселити прикметники так, щоб вони помирилися і змогли відтепер охоче ходити в гості один до одного. Давайте розмотаємо клубочок чвар прикметників.

  1. Розподільний диктант «Знайди місце прикметнику» (поділити прикметники на групи за значенням)

Добрий, київський, Оленчин, ароматний, ласкавий, учорашній, заячий, Андрійків, цементний, осінній, енергійний, міський, Йосипів, угорський, кислий, цапиний, дерев’яний, Яринчин, обережний.

Учитель. В кожному слові підкресліть першу літеру. Якщо завдання виконане правильно, ви прочитаєте фразеологізм (Далеко куцому до зайця)

  • Пригадаймо, що таке фразеологізми?

Історична довідка

Учитель. А про походження фразеологізму «далеко куцому до зайця» розкаже нам…

Далеко куцому до зайця

Усім відомо, що зайця в народі називають куцим. А виною цьому короткий, куций хвіст цієї тварини. Але як же розуміти вислів «далеко куцому до зайця»? Хто ж такий куций?

Саме так називали собак, які допомагали мисливцям у полюванні. Собака – куций – повільніший від зайця. Тому, справді, далеко куцому до зайця.

У переносному значенні цей фразеологізм треба розуміти так: хто-небудь зовсім не рівня комусь, не схожий на когось.

  • Наведіть приклади фразеологізмів.
  • Поясніть значення фразеологізму «далеко куцому до зайця».
  • Складіть із цим фразеологізмом речення.

Учитель. Із першим завданням ви впорались на «відмінно». А що ж чекає на нас попереду, нам підкаже наша зачарована карта. На нашому шляху Загадковий ліс, щоб його перейти, нам необхідно розгадати кросворд.

  1. Розгадування кросворда (можна виконати за посиланням https://learningapps.org/display?v=pbhmkditv20 )

Пропонується дітям вписати у клітинки прикметники, які подані нижче. У виділеному рядку ви зможете прочитати назву фонетичного процесу, що відбувається під час творення ступенів порівняння прикметників.

  1. Вищий ступінь порівняння прикметника дужий (дужчий).
  2. Вищий ступінь порівняння прикметника близьке (ближче).
  3. Вищий ступінь порівняння прикметника дорогий (дорожчий).
  4. Вищий ступінь порівняння прикметника легкий (легший).
  5. Найвищий ступінь порівняння прикметника вузький (найвужчий).
  6. Вищий ступінь порівняння прикметника високий (вищий).
  7. Найвищий ступінь порівняння прикметника важкий (найважчий).
  8. Найвищий ступінь порівняння прикметника низький (найнижчий).
  9. Найвищий ступінь порівняння прикметника товстий (найтовщий).
  10.  Вищий ступінь порівняння прикметника тяжкий (тяжчий).

 

 

 

 

 

 

  • Що  таке чергування? (це постійні закономірні зміни звуків в одній і тій самій частині слова)
  • Що ви знаєте про зміну приголосних при утворенні вищого ступеня порівняння якісних прикметників? (г, ж, з →жч; ст→щ)
  • Наведіть приклади такого чергування.

Учитель. Молодці. І з цією перешкодою ви також впоралися дуже добре. А дісталися ми вже до галявини, яка називається Фізкультурна. Прийшов час трішки відпочити. Відпочивати будемо з користю.

  1. Фізкультхвилинка

Учитель.  Треба дружно всім нам встати

Фізкультпаузу почати.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись

І товаришу всміхнись.

Тепер зробіть чотири кроки,

Покрутіться на всі боки.

Руки вище підійміть

І тихенько опустіть.

А тепер нам час сідати

Й знання далі здобувати.

    Учень.     Довго-довго ми трудились,

Вже голівоньки втомились

Ні хвилинки для спочинку,

Пожалійте ви дитинку.

Тут прикметник, завдання, вправи

Вже зробили ми чимало.

Ще багато є чого,

Як засвоїти його?

Дайте ще спочити, пані,

Адже ми такі старанні.

     Учитель.    Моя відповідь на це:

                 Попрацюймо, діти, ще.

Попрацюймо ще. Адже  на півшляху не годиться зупинятися. А що ж чекає на нас попереду, нам підкаже наша зачарована карта. Це печера Орфографічна. Щоб пройти печеру, необхідно відредагувати написання прикметників.

  1. Відредагуйте

Не вимовний; неширокий, а вузький, не мічний, невимовний, дений, божественний, братнній, священий, західно український, важко хворий, три поверховий, червоногарячий, воєнно стратегічний, українсько англійський, північно-східний, хіміко біологічний, гіркувато солоний, землеробний.

Учитель. Загляньмо у нашу карту. Де зараз ми перебуваємо? А дійшли ми до урочища Відповідностей. Тут необхідно встановити певні відповідності між прикметниками і їх групами, формами, способами творення, ступенями порівняння. Пропоную вам самостійно виконати це завдання за посиланням https://naurok.com.ua/test/start/583355

  1. Встановіть відповідність

       Прикметник                                                       Група

1 близький, літній, новий                                                   а тверда

2 учорашній, крайній, безкраїй                                        б м'яка

3 смачний, дивний, розумний                                          в ні тверда, ні м'яка

4 смагляволиций, круглолиций, білолиций                  г мішана 

 

            Прикметник                                                 Спосіб творення

1 гнівний, крайній, цілющий                                       а префіксальний

2 багатогранний, синьоокий, білосніжний              б суфіксальний

3 предобрий, нездоровий, безголосий                    в основоскладання

4 безмежний, зарубіжний, настільний                     г префіксально-суфіксальний           

                                                                                       д перехід із однієї частини                                      

                                                                                         в іншу

          Прикметник                                                               Форми

1 добрая, милії, чистеє                                                 а коротка

2 зелен, срібен, повен                                                  б повна стягнена

3 добре, дружня, чисті                                                 в повна нестягнена

4 веселий, милая, ясен 

 

 

        

 Прикметник                                                           Ступінь порівняння

1 добрий, дружний, мілкий                                        а вищий, проста форма

2 молодший, дешевший, сильніший                        б вищий, складена форма

3 більш відомий, менш здібний,                               в нульовий

   більш досвідчений

4 глухий, білосніжний, здоровенний                        г найвищий, проста форма

5 найбільший, найсолодший,                                     ґ найвищий, складена форма

   Найближчий

  1. Фізкультхвилинка для очей за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340

VІ. Підсумок. Рефлексія 

Учитель. Ми дісталися до чарівної гущавини. А тут нас уже чекає чарівна торбинка із запитаннями про прикметник. Ви самостійно будете витягати собі питання. Завдання полягає в тому, щоб підтвердити або спростувати написане в запитанні.

  1. Інтерактивна вправа «Доміно» (також можна виконати за посиланням https://naurok.com.ua/test/start/582123)
  • Прикметник – це самостійна частина мови, що змінюється за родами, числами, відмінками і називає предмет (ні;це іменник називає предмет, а прикметник вказує на ознаку предмета);
  • Якісні прикметники мають ступені порівняння (так; навести приклад);
  • Прикметники: собачий хвіст, заяча нора, належать до відносних (ні; це присвійні);
  • Відносні прикметники відповідають на питання який? яка? які? І називають ознаку через відношення до предмета (так; дерев'яний, глиняний);
  • Складена форма найвищого ступеня порівняння утворюється за допомогою слів найбільш, найменш додаванням до прикметника нульового ступеня (так; найбільш простий, найменш значний);
  • Нульовий ступінь означає, що якість якогось предмета більша чи менша, ніж якість іншого предмета (ні; це початкова форма якісного прикметника – милий, ніжний);
  • Вищий ступінь порівняння прикметника простої форми утворюється за допомогою додаванням суфіксів -ш-, - іш- до кореня або основи нульового ступеня (так; розумніший, більший);
  • Прикметники на -лиций належать до твердої групи (ні; ці прикметники не належать ні до твердої групи, ні до м'якої);
  • Коротку форму мають усі прикметники (ні; лише прикметники у Н. в. і  З. в. чоловічого роду, повен, дрібен);
  • Прикметники: темная, добреє, мають стягнену форму (ні; це прикметники Н. в. одн. Жіночого роду, а в них нестягнена форма);
  • У прикметниках: козацький, селянський, французький, завжди пишеться Ь (так; в цих словах суфікси -зьк-, -ськ-, -цьк-, в яких завжди пишеться Ь);
  • Якщо прикметник без не не вживається, то ми його пишемо окремо (ні; такі прикметники ми пишемо разом, немічний, ненависний);
  • Якщо додаванням не утворюється прикметник з протилежним значенням, то прикметник з не пишеться разом (так; недобрий, немила);
  • Якщо не в прикметниках протиставляє ознаки, то прикметник з не пишемо окремо (так; не добрий, а злий);
  • Слова: жовтогарячий, червоногарячий, пишемо окремо (ні; це винятки з правил, які пишемо разом);
  • Якщо складні прикметники утворюються від сполучень слів, між якими можна поставити сполучник і, то такі прикметники пишемо через дефіс (так; санітарно-курортний);
  • Якщо складні прикметники означають протилежні сторони світу, то ми їх пишемо разом (ні; ми їх пишемо через дефіс; південно-західний);
  • Прикметники: більш молодий, менш добрий, належать до вищого ступеня порівняння, простої форми (ні; до вищого ступеня, складеної форми, бо тут додаються слова більш, менш).
  1. Творче завдання. Складання сенкану

Учитель. Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків. Давайте спробуємо скласти сенкан про прикметник.

Прикметник.

Неповторний, цікавий.

Називає, творить, захоплює.

Він частина української мови.

Ознака.

  1. Інтерактивна вправа «Продовж речення»

Сьогодні на уроці я пригадав…, зрозумів…, навчився… (відповіді учнів)

Учитель. На цьому уроці ви дуже гарно попрацювали, подолали всі перешкоди і перепони на шляху знань, довели, що маєте ґрунтовні знання про частину мови прикметник. І дісталися до останнього пункту призначення – контрольної роботи, яка чекає нас на наступному уроці.

    VІІ. Домашнє завдання

  • Повторити вивчене про прикметник § 44 - 53 (обов’язково)
  • Скласти сенкан із ключовим словом «прикметник» (обов’язково)
  • Написати твір-мініатюру «Прикметник – місто чарівне» (за бажанням)

 

 

 Література

  1. Дорошева І. П. Займенник. Узагальнення знань. Урок у 6 класі // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2009. – № 1.
  2. Забаренко В. О. Іменник – місто чарівне… та чим воно приваблює мене? Урок-екскурсія в 6 класі // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2009. – № 31.
  3. Левченко Т. Г., Васильєва Л. А. Цікаві вправи та завдання на уроках української мови в 1 – 4 класах. – К.: «Спалах» ЛТД, 1997. – 104 с.
  4. Нова українська школа – школа майбутнього: збірник інформаційних та дидактичних матеріалів. – Черкаси: Видавець Чабаненко Ю. А., 2018. – 182 с.
  5. Омельчук С. А., Ляшкевич А. І., Чаловська М. В. Усі уроки української мови в 6 класі / Упоряд. С. А. Омельчук. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 432с.
  6. Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова, М. Г. Жук – К.: Грамота, 2014. – 272 с.; іл.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
25 березня 2021
Переглядів
1600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку