Методична розробка уроку.
Тема: Принципи функціонування електронної пошти. Огляд програм для роботи з електронною поштою. Робота з електронною поштою через веб-інтерфейс
Тема уроку: Принципи функціонування електронної пошти. Огляд програм для роботи з електронною поштою. Робота з електронною поштою через веб-інтерфейс
Мета:
- навчальна: ввести поняття електронної пошти; ознайомити з історією розвитку; сформувати в учнів знання про принципи функціонування електронної пошти; ознайомити з програмами для роботи в ній та роботою з електронною поштою через веб-інтерфейс.
- розвиваюча: розвивати пізнавальну активність, системність мислення, вміння виділяти головне; формувати культуру розумової праці; розвивати в учнів практичні навички роботи з електронною поштою через веб-інтерфейс.
- виховна: дотримуватись правил БЖД; формувати інформаційну культуру, допитливість, прагнення до пошуку знань в інформаційному просторі; сприяти вихованню культури поведінки, сумлінності, відповідальності при виконанні завдань.
Тип уроку: урок формування нових знань, вмінь.
Метод викладання: Пояснювальний, інструктивно-практичний, застосування мультимедійної технології
Методи навчання: випереджувальні завдання, інтерактивні вправи.
Обладнання: комп‘ютери, мультимедійний проектор, Internet, інтерактивні вправи learningapps.org , презентація викладача, презентації учнів, опорний конспект, уривок з мультфільму «Чомучка», комп‘ютерні програми: Google Chrome, Microsoft Power Point, блог викладача інформатики Коваленко Вікторії Григорівни http://informatikabcpto.blogspot.com
СТРУКТУРА УРОКУ
1. Організаційний момент ………………………………………………2 хв.
2. Мотивація навчальної діяльності ………………………………….2 хв.
3. Актуалізація опорних знань ……………………………………….7 хв.
4. Повідомлення теми та мети уроку…………………………………2 хв.
5. Вивчення нового матеріалу……………………………………….…16 хв.
6. Формування вмінь …………………………………………………....10 хв.
6. Домашнє завдання …………………………………………………….2 хв.
7. Підсумок уроку ………………………………………………………..4 хв.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент.
Привітання з учнями. Доповідь старости про відсутніх учнів. Перевірка готовності учнів до уроку.
Викладач. На уроці сьогодні ми з вами будемо керуватись такими правилами:
Кожна думка важлива.
Не бійся висловитися!
Ми всі – партнери!
Обговорюємо сказане, а не людину!
Обдумав, сформулював, висловив!
Говори чітко, ясно, красиво!
Вислухав, висловився, вислухав!
Тільки обґрунтовані докази!
Вмій погодитися і не погодитися!
Важлива кожна роль.
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Викладач.
Кандидат технічних наук, доцент Національного технічного Університету України "Київський політехнічний інститут", Заслужений працівник культури України Віталій Іващенко писав:
«Ну що таке, здавалось лист?
Паперу аркуш, повний літер,
Написаних комусь колись,
Перелетівший наче вітер
За день, за два на сотні верст.
Його чекають наче гостя,
Йому радіють, мов збулося
Одне з простих земних чудес…»
З тих пір, коли з'явилася писемність, люди не переставали писати один одному листи. В них вони повідомляли про новини, про радість, про смуток, виражали свої емоції та почуття. В 20-му столітті одним з винаходів стала електронна пошта. Тема, яку ми починаємо вивчати, має назву «Служби Інтернету». Це — логічне продовження матеріалу про роботу в мережі Інтернет. Одна з основних служб — WWW — вивчалася у 9 класі, а теми «Електронна пошта» та «Інтерактивне спілкування» будуть вивчатися протягом наступних уроків.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
Викладач. Перш ніж перейти до вивчення нової теми, пригадаємо деякі поняття з якими ви знайомилися під час вивчення теми «Комп’ютерні мережі» в 9 класі.
Інтерактивний кросворд (кожна правильна відповідь 0,5 бала) http://LearningApps.org/display?v=pjj7rexfj17
Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтесь правил безпеки і санітарно-гігієнічних норм.
Бали одержані під час уроку ви будете заносити до електронного екрану самооцінки.
Викладач. Ми одержали ключове слово – електронна пошта.
4. Повідомлення теми та мети уроку.
Викладач. Тема сьогоднішнього уроку «Принципи функціонування електронної пошти. Огляд програм для роботи з електронною поштою. Робота з електронною поштою через веб-інтерфейс».
У кожного опорний конспект з «білими плямами», які вам потрібно заповнити під час уроку.
Учні записують тему уроку у опорний конспект.
На уроці ви дізнаєтесь:
1. Що таке електронна пошта і для чого вона призначена?
2. Принципи функціонування ЕП.
3. Які переваги має ЕП по рівняно зі звичайним листуванням?
4. Яке програмне забезпечення потрібно для роботи з електронною поштою?
5. Які протоколи призначенні для роботи з ЕП?
6. Що таке поштова скринька і з яких елементів вона складається?
та навчитесь створювати електронну пошту через веб-інтерфейс.
5. Вивчення нового матеріалу.
Викладач. Листування – один із основних і найпоширеніших засобів зв’язку між людьми. В 20-му столітті одним з винаходів листування стала електронна пошта.
Електронна пошта, або, як її ще називають, E-mail (від англ. electronic — електронна, mail — пошта) — служба Інтернет для передачі текстових повідомлень та прикріплених до них файлів у вигляді листів.
Розглянемо детальніше, як відбувається процес передачі та отримання повідомлень. Для цього розглянемо схему роботи електронної пошти.
Перегляд уривку з мультфільму «Чомучка».
Процес передачі та отримання повідомлень мережею між серверами та клієнтами відбувається за правилами, які називають протоколами.
Для надсилання й одержання електронних повідомлень по мережі Internet використовуються певні протоколи.
SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) — відправлення поштових повідомлень.
POP3 (Post Office Protocol) — отримання вхідних повідомлень.
IMAP (Internet Message Access Protocol) — доступ до поштових повідомлень.
Які протоколи призначенні для роботи з ЕП? (Учні висловлюють свою думку)
Схема роботи електронної пошти
Хто і коли створив електронну пошту? Розповість нам група, яка мала випереджувальне завдання.
Розповідь учнів з показом презентації «Історія виникнення електронної пошти»
Викладач. Отже, винахідником електронної пошти вважають Рея Томлінсона.
Поштова скринька являє собою частину дискового простору на сервері з певним ім'ям (адресою), де може зберігатися поштова інформація для користувача мережі Інтернет.
Адреса електронної пошти записується в певній формі і складається з двох частин, розділених символом @: ім’я_користувача@ім’я_сервера. Перша частина адреси — це унікальне (яке не повторюється) ім'я користувача, а друга — ім'я сервера, на якому розташована поштова скринька цього користувача.
Адреса електронної пошти читається справа наліво. Наприклад, адресу ivanov@ukr.net можна прочитати буквально: скринька ivanov у домені ukr.net.
Кожен користувач може мати декілька електронних адрес.
З яких елементів складається електронна пошта? (Учні висловлюють свою думку)
Викладач. Історію виникнення @ повідомлять учні, які мали випереджувальне завдання.
Розповідь учнів з показом презентації «Історія виникнення @»
Викладач. Для роботи на комп’ютері потрібне відповідне програмне забезпечення: для створення текстових документів – текстові редактори, для графічних файлів – графічні редактори. Багато користувачів Інтернету працюють з поштою через Web-інтерфейс, використовуючи браузер. Проте велика кількість користувачів віддані тому чи іншому поштовому клієнту. А які ж найпопулярніші з них? І чим вони так приваблюють своїх користувачів.
Поштовий клієнт електронної пошти — комп'ютерна програма, яка встановлюється на комп'ютері користувача і призначена для одержання, написання, відправлення та зберігання повідомлень електронної пошти одного або декількох користувачів (у випадку, наприклад, кількох облікових записів на одному комп'ютері) або декількох облікових записів одного користувача.
На комп'ютерах користувачів для отримання послуг електронної пошти встановлюють спеціальні програми – поштові клієнти. Поштові клієнти призначені для підготовки, відправлення, отримання та опрацювання електронних листів, що передаються службою електронної пошти.
Поштові клієнти належать до прикладних програм загального призначення. Популярними є програми Outlook Express, The Bat!, Mozilla Thunderbird, Opera Mail, Netscape Messenger та ін. Поштові клієнти відрізняються один від одного інтерфейсом та окремими функціями, але використання більшості з них надає користувачам такі можливості:
При створенні поштової скриньки на веб-сайті для користування нею можна використовувати браузер. При цьому говорять про роботу з електронною поштою через веб-інтерфейс.
З використанням веб-інтерфейсу можна звернутися до поштових скриньок, створених на сайтах веб-пошти та порталах, наприклад, FREEMAIL http://freemail.ukr.net), Мета (http://webmail.meta.ua), Gmail (http://gmail.com) I.ua (http://www.i.ua) та ін.
Яке програмне забезпечення потрібно для роботи з електронною поштою? (Учні висловлюють свою думку)
Викладач. Листуватися – у всі часи означало виявляти вправність, володіти мистецтвом листування. Ще Нізамі – представник древньо-персидської літератури застерігав Дабіра – укладача листів бути завжди ввічливим з тими, кому пише.
Електронна пошта – засіб спілкування людей, тому вона передбачає дотримання певних правил ввічливості. (Учні висловлюють свою думку) Деякі з них не відрізняються від загальноприйнятих норм людського спілкування:
Електронна пошта позбавлена можливості передавати міміку та жести, які виражають ваше ставлення до предмета обговорення. Для передавання емоцій в Інтернеті використовують смайлики (англ. smile – усмішка) – послідовності символів, що нагадують обличчя. Правильне використання смайликів додає листу настрій, робить його більш емоційним.
Викладач. Про смайлики нам представлять своє дослідження учні.
Розповідь учнів з показом презентації «Історія смайликів»
Викладач. Спілкуючись в Інтернеті, варто пам'ятати про можливі небезпеки та ризики, пов'язані з особливостями роботи в мережі. Якщо відправник листа вам невідомий, правдивість його слів і справжні наміри перевірити неможливо. Часто листи надсилають з метою реклами – так званий спам (англ. spam – консерви, реклама яких була занадто нав'язливою), з намаганням привернути вашу увагу до певної продукції або послуг. Іноді використовують шкідливі програми для автоматичного розсилання листів рекламного характеру або навіть безглуздого змісту. А тому варто критично ставитися до листів, які можуть надійти від сторонніх осіб. (Учні висловлюють свою думку)
Під час листування електронною поштою рекомендується дотримуватися таких правил:
Викладач. Визначимо переваги та недоліки електронного листування порівняно із звичайною поштою за допомогою інтерактивної вправи.
http://LearningApps.org/display?v=pxyy4vr5j17
Викладач. Чи завжди доречно використовувати електронне листування?
Електронне листування дуже часто позбавляє людей живого спілкування. Це спричиняє сухості у взаємовідносинах між друзями, у стосунках між чоловіком і жінкою, батьками та дітьми. Але, безумовно, треба зазначити, що в питаннях ділового спілкування, бізнесу електронна пошта є незамінним помічником. Наприклад, ви, майбутні кухарі, зможете переслати власне резюме, тобто короткі відомості про навчання, трудову діяльність та професійні успіхи й досягнення, до фірми при влаштуванні на роботу.
5.Формування вмінь.
Викладач. Для користування послугами електронної пошти з використанням веб-інтерфейсу потрібно зареєструвати електронну поштову скриньку. Одночасно з поштовою скринькою на сервері створюється обліковий запис користувача.
Сукупність даних, які забезпечують ідентифікацію користувача під час звертання до ресурсів сервера, називається обліковим записом, або екаунтом (іноді вживають термін акаунт) (англ. account — обліковий запис).
Подібно до облікового запису користувача в операційній системі в службі електронної пошти екаунт містить логін і пароль для доступу до ресурсів сервера електронної пошти, інші реєстраційні дані, які в подальшому будуть використовуватися власником скриньки для доступу до неї.
На різних серверах електронної пошти створення поштової скриньки та робота з електронними листами здійснюється по-різному, але загальні підходи однакові. Розглянемо, як відбувається реєстрація поштової скриньки, читання, створення та відправлення електронного листа, формування адресної книги на сайті веб-пошти I.ua (http://www.i.ua).
Учням пропонується мультимедійний підручник «Створення поштової скриньки». (Вони самостійно знайомляться з процесом створення поштової скриньки. Викладач надає допомогу при необхідності)
Створення поштової скриньки
1. Установити підключення до Інтернету та відкрити вікно браузера Google Chrome.
2. Відкрити у вікні браузера головну україномовну сторінку веб-сайта I.ua (http://www.i.ua).
3. Вибрати посилання Реєстрація у лівій частині сторінки (рис. 1).
Рисунок 1
4. Заповнити поля реєстраційної форми І Створити акаунт (рис.2):
Рис. 2. Реєстраційна форма І
! – обов’язкові поля
Кнопка Продовжити.
5. Заповнити поля реєстраційної форми ІІ
Рис. 3. Реєстраційна форма ІІ
5. Вибрати кнопку Зареєструватися.
Після завершення реєстрації буде створена електронна поштова скринька з адресою: логін_користувача@i.ua
Учні записують до конспекту свій логін та пароль
Ви будь-коли можете зайти на домашню сторінку i.ua, ввести логін та пароль, клацнути на посиланні Ввійти й перевірити свою поштову скриньку, використовуючи веб-інтерфейс.
Викладач. На наступному уроці ми ознайомимося з вашими електронними скриньками та навчимося користуватися ними.
7. Домашнє завдання
Початковий рівень.
Вивчити конспект.
Середній рівень
Опрацювати матеріал §4.1 на ст. 215-220 (Й.Я. Ривкінд, Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько). (підручник знаходиться на блозі)
Достатній рівень.
Підготуйте повідомлення про виникнення поняття «спам» у службі електронної пошти.
Високий рівень.
Запропонуйте власні смайлики з 3-4 символів для позначення емоцій і характерів, наприклад роздратованість, байдужість, втома, клоун, скептичний тощо.
6. Підведення підсумків уроку.
Викладач. Я сподіваюся інформація, отримана на уроці, буде корисною для всіх хто в майбутньому хоче стати успішною людиною. Адже не вміти листуватися в Інтернеті для нас означає те саме, що «не знати грамоти».
Повідомлення отриманих оцінок та їх мотивація.
Висловіть свою думку у чаті на блозі, поставивши відповідний смайлик.
Чат (англ. chat — «розмова») — мережевий засіб для швидкого обміну текстовими повідомленнями між користувачами інтернету в режимі реального часу.
А закінчити наш урок я хочу такими рядками української письменниці Ліни Костенко:
Пишіть листи і надсилайте вчасно,
Коли їх ждуть далекі адресати,
Коли є час, коли немає часу,
І коли навіть ні про що писати.
Пишіть про те, що ви живі-здорові,
Не говоріть, чого ви так мовчали.
Не треба слів, навіщо бандеролі?
Ау! — і все, крізь роки і печалі.
1