Тема. Географічна карта, умовні знаки на карті
Мета: Закріпити й поглибити знання дітей про
план місцевості, масштаб, глобус, формувати
уявлення про поняття “географічна карта”;
навчати читати карту, використовуючи умовні
позначення та масштаб; розвивати спостережливість; виховувати активну пізнавальну діяльність; розширювати кругозір.
Обладнання. Карта півкуль, політична карта України, атласи, контурні карти, демонстраційні таблиці, глобус, олівці, мультимедійний проектор
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
І
І.ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА УРОК
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
V. ПРЕДСТАВЛЕННЯ «ФАХІВЦІВ»
-А щоб урок пройшов цікаво, повчально, запам’ятався цікавими фактами нам допоможуть такі фахівці:
Фенолог – спостерігає за сезонними явищами в живій і неживій природі.
Історик - дослідники минулого
Географ – дослідники різних природних явищ на планеті.
VІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
–– Отже з хорошим настроєм, бажанням дізнатись чогось нового, пропоную перевірити, як ви засвоїли матеріал попереднього уроку.
Для цього проведемо тестову перевірку. ТЕСТ
— Діти, прошу бути уважними, час на виконання завдань 3 хвилини. На картці запишіть своє прізвище і до роботи.
а) його малюнок;
б) його розміри;
в) його вигляд зверху.
а) планом предмета;
б) малюнком місцевості;
в) планом місцевості.
а) довжину і ширину предмета;
б) у скільки разів зменшено справжні розміри предмета;
в) висоту предмета.
а) 1 см – 5 см; б) 1 см – 1 км;
в) 1 см – 100 м; г)1см – 1м.
5. Який масштаб доцільно використати для креслення плану класу?
а) 1 см – 5 см; б) 1 см – 1 км;
в) 1 см – 100 м; г)1см – 1м.
6. Обчисліть справжні розміри ділянки.
На плані ділянка має такі розміри:
довжина 4 см,
ширина — 3 см.
Масштаб плану: 1 см — 10 м.
А зараз прошу обмінятися картками з товаришем по парті і проведемо взаємоперевірку.
Правильну відповідь позначте «+», а неправильну – «-».
Тепер візьміть кожен свій аркуш і оцініть свої знання, помноживши кількість правильних відповідей на 2. Підніміть руку в кого 6 правильних відповідей, 5 правильних відповідей, 4 правильні відповіді.
Я дуже задоволена результатами перевірки і переконана в тому, що ви справді любите природознавство і готові дізнаватись та засвоювати нові знання.
VІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
( Глобус — зменшена модель Землі.)
Що таке карта?
Географічна карта — це зменшене у багато разів зображення на площині всієї поверхні Землі або її частини за допомогою масштабу й умовних знаків.
Вчені умовно поділили глобус на дві півкулі і поверхню утворених півкуль зобразили на аркуші паперу. Так отримали географічну карту півкуль: західної і східної (демонстрування )
Покажіть західну півкулю, східну півкулю. (Усі об’єкти діти показують на карті і глобусі.)
Робота з картою
Сушу на карті, як і на глобусі, позначають різними кольорами, бо поверхня Землі не однакова, не рівна: низовини — зеленим, височини — жовтим, гори — коричневим. Водойми позначають синім кольором. А також за кольором можна дізнатися про глибину водойм: чим темніший синій колір, тим глибші місця; світлим кольором позначають мілкі місця. Аналогічно: чим вищі гори, тим темніше забарвлення на карті вони мають.
Робота за підручником
На карті, як і на глобусі, є градусна сітка, що складається з меридіанів і паралелей. За ними визначаються сторони горизонту: меридіани вказують напрямок з півночі на південь, а паралелі — із заходу на схід.
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 38.
Учитель пропонує учням розглянути карту півкуль у шкільному атласі та розказати, що на ній зображено.
Учитель пропонує учням виконати практичну роботу на с. 39-40.
Географічна карта це —
а) зображення земної поверхні в кольорі;
б) зображення земної поверхні за допомогою умовних знаків
в) зменшене в багато разів зображення на площині всієї земної кулі, або окремих частин земної поверхні за допомогою умовних позначок
2. Лінії на карті, які з’єднують Південний і Північний полюси і проведені згори вниз, називають:
а) меридіанами;
б) паралелями;
в) екваторами.
3. Лінії, накреслені подібно до екватора через певну відстань, називають:
а) меридіанами;
б) паралелями;
в) допоміжними осями.
4. На карті синім кольором позначають:
а) гори
б) водний простір
в) рівнини
5. На карті найвищі гори позначають:
а)зеленим;
б) жовтим;
в) темно- коричневим.
6. Карти, на яких умовно зображується земна поверхня, називаються:
а) фізичними;
б) політичними;
в) картами природних зон.