Урок з природознавства у 4 класі "Як дізнатися більше про Україну за допомогою карти?"

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства у 4 класі "Як більше дізнатися про Україну за допомогою карти?" за підручником Грущинської.
Перегляд файлу

Тема. Як дізнатися більше про Україну за допомогою карти?

Мета: поглибити знання учнів про розташування України на карті світу, півкуль і Європи; засобами практичної роботи допомогти школярам уявити протяжність кордонів України; закріплювати вміння працювати з контурною і фізичною картами; прищеплювати любов до Батьківщини.

Практична робота: позначення на контурній карті кордонів, столиці і міст України, її сусідів, морів і річок, гір.

 

Наскрізні лінії:

  • «Екологічна безпека та сталий розвиток» – це формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливість сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.
  • «Громадянська відповідальність» - формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи. Ця наскрізна лінія освоюється через колективну діяльність – дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо, яка розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.

 

Формування компетенцій: природознавча компетенція

 

Учень/учениця:

має уявлення про різноманітність природи України;

знає розташування України на карті;

показує на карті і називає рівнини, гори, водойми, природні зони;

використовує географічну карту України й рідного краю для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.

 

Обладнання: карта України, збільшений зразок контурної карти, контурні карти для учнів, таблиці з природознавства, кросворд, епіграф на дошці, олівці, маркери, музичний супровід, фотоапарат, м’яч

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Є з усіх одна країна найрідніша нам усім.
То — прекрасна Україна, нашого народу дім.

 

План уроку

Дошка закрита.

На ній – кросворд, карта світу та епіграф уроку.

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Привітання

2. Аутотренінг

Налаштуйтесь на позитивні емоції: Я все зможу

Я все знаю

Я нічого не боюсь

В мене все вийде

3. Календар погоди

Робота в зошитах. Чергові – біля стенду.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Бліц-опитування:

  1.                    Яку тему закінчили вивчати? (Материки та океани)
  2.                    Найхолодніший материк. (Антарктида)
  3.                    Материк, до якого належить острів Гренландія. (Північна Америка)
  4.                    Країни – Танзанія, Кенія, Ефіопія, Алжир, Малі, Єгипет та інші знаходяться на материку….(Африка)
  5.                    Найвищі гори світу (Гімалаї)
  6.                    Найдовша річка світу (Ніл)
  7.                    Найглибше озеро (Байкал)
  8.                    Найбільший океан (Тихий)
  9.                    Найбільший материк (Євразія)    

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Вчитель. Саме на материк Євразія ми сьогодні і відправимося. Якою буде тема нашого уроку ви дізнаєтеся, розгадавши кросворд.

(Діти по черзі виходять, записують маркером відповіді)

1. Робота з кросвордом

1. Зменшена в мільйони разів модель Землі? (Глобус)

2. Зменшене в багато разів зображення всієї земної кулі, або її окремих частин? (Карта)

3. Держава, яка має найдовший спільний кордон з Україною. (Росія)

4. Частина світу, на якій розташована наша Батьківщина. (Європа)

5. Столиця нашої Батьківщини? (Київ)

6. Річка на берегах якої стоїть Київ? (Дніпро)

7. Найвища точка українських Карпат. (Говерла)

 

Вчитель. Яке слово отримали у виділених клітинках? (Україна).

 

2. Бесіда з елементами розповіді та роботи з картою
Вчитель. Різні в світі є країни, різні люди є на світі.
Різні гори, полонини, різні трави, різні квіти...

(читання епіграфу)

Є з усіх одна країна найрідніша нам усім.
То — прекрасна Україна, нашого народу дім.

    Робота з картою.

  •             У якій частині світу ми живемо? (Євразія)
  •             З яких частин вона складається? (Європа та Азія)

— У якій півкулі знаходиться Європа? (Північна і Східна)
— Покажіть на карті світу Європу.
— Чи можна визначити, де розташована Україна? Чому?
— На якій же карті можна добре побачити всю Україну?
— Погляньте, діти, на карту України.

 

Вчитель знімає карту світу і вивішує карту України

 

Вчитель. А що саме про Україну ми будемо вчити, ви прочитаєте у підручниках на ст. 127 у розділі «Ти будеш…»

(Учні «ланцюжком» читають статтю, перегортають сторінку)

Вчитель. І так, тема нашого уроку…

(Діти читають назву теми)

«Як дізнатися більше про Україну за допомогою карти?»

 

ІV.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Вчитель. Ось зазначені межі української землі, де з давніх-давен жив і зараз живе український народ. Величезні простори займає наша країна. Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід, то для цього знадобилося б близько 100 днів, бо простір цей простягнувся на 1300 км зі сходу на захід, а з півночі на південь — на 900км.

Наша держава – найбільша з європейських держав. Нині площа України становить 603,7 тис. кв. км, що удвічі більше за територію Польщі, у 5 разів більше за площу Греції та в 20 разів за площу Бельгії. Розмірами території вона поступається лише Росії та Казахстану.

Загальна довжина кордонів — найдовша у Європі, близько 6 500км, що становить одну шосту частину земного меридіану. 1050км кордонів України припадає на моря.

На заході Україна межує з Польщею, Румунією, Словаччиною. На південному заході — з Молдовою, а на півночі — з Білоруссю. На південному та північному сході — з Росією. Крайнім східним пунктом є селище міського типу Мулеве Луганської області, а крайнім західним пунктом — м. Чоп Закарпатської області. Крайня північна точка — с. Муравії Чернігівської області, а південна — мис Сарич у Криму. На південному сході Українських Карпат знаходиться умовний центр Європи.

Земна поверхня України є різноманітною. Є тут і гори, і рівнини, і долини, і яри. Через землю України на південь несе свої води величавий сивий Дніпро, що впадає в Чорне море. З півдня нашу Вітчизну омиває ще одне море — Азовське.

На заході піднімають у небо свої вершини гори Карпати. На півночі ростуть густі ліси — це Полісся, а далі на південь поступово змінюються природні пейзажі, переходячи у степ.

В Україні є безліч річок, озер, водосховищ, ставків. Лише річок налічується 71 000! На кожний квадратний кілометр території припадає 250 м річок. Найбільшими є Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай. Дніпро (довжина 2285км) — третя після Волги і Дунаю річка Європи. Вона бере початок в Росії і несе свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну. Наші предки називали цю річку Данапріс, що означає «вічна вода». Друга назва Дніпра — Славутич, від слова «слава». У нього 847 приток. Серед них є такі великі річки, як Прип’ять і Березина, Сож і Десна.

Понад 95 % території України — рівнина. Височини займають четверту частину рівнин. Гори знаходяться тільки на крайньому заході (Карпати) та півдні (Кримські).

Вся територія поділяється на 24 області. Найбільшими містами України є Київ, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк, Одеса, Запоріжжя. Це — міста-мільйонери. Також великими містами є Львів, Миколаїв тощо.

Нам пощастило жити на цій чудовій землі, милуватися її красою, користуватися її дарами. Чудові заповідні землі, природа сіл, малих та великих міст нині потребують кмітливих і дбайливих господарів. Природа чекає від нас чуйності, доброти й розуму.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Практична робота. Розгляд карти.

— Які кольори переважають на фізичній карті і чому?
— Які гори простяглися на території України?
— Які ріки протікають? Яка з них є найбільшою?
— Куди впадає ця річка?
— З якими державами межує Україна? Покажіть їх розташування на карті.
— З якою країною кордон України є найдовшим, а з якою — найкоротшим?

— Які моря омивають територію країни на півдні? Покажіть їх.
— Яке місто є столицею нашої держави?
— Які міста є найбільшими в Україні?
 

2. Практична робота. Робота із контурними картами.

— Відгадайте загадку: «Держави без людей, міста без будівель, ліси без дерев, моря без води. Що це?» (Географічна карта)

Вчитель. У вас на партах – контурні карти. Є така карта і на дошці.

(Вчитель відкриває дошку.

На ній – збільшене зображення контурної карти України)

Вчитель. Давайте візьмемо червоний олівець і обведемо усі 6500км сухопутного кордону нашої країни. (Обводять)

 А тепер знайдемо столицю нашої держави. (Позначають)

 А зараз знайдемо та підпишемо найбільшу річку України. (Позначають)

 Також підпишемо гори і моря. (Позначають)

 

VІ. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Гра «Так чи ні» (всі встали, так – підстрибнути, ні – присісти)

  •            Чи вірите ви, що на нашій планеті 6 материків? (так)
  •            Чи вірите ви, що наша Батьківщина знаходиться на материку Євразія? (так)
  •            Україна – це африканська країна. (Ні.)
  •            Україна повністю розташована в Європі. (Так.)
  •            На території України немає гір. (Ні.)
  •            Україну омивають Чорне та Азовське моря. (Так.)
  •            На території нашої країни є пустелі? (Ні.)
  •            Чи вірите ви, що Франція має з Україною спільний кордон? (ні)
  •            Чи вірите ви, що Білорусія має з Україною спільний кордон? (так)

 

VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

3. Складання «павутинки»


Вчитель. Саме нашим сусідам буде присвячений наступний етап уроку. Складіть, будь ласка, «павутинку» із назв країн, з якими державами межує Україна.

(Учні прикріпляють листочки на липучках

навколо контурної карти на дошці назви сусідів)

 

4. Випереджальне завдання: на наступних уроках ми з вами перенесемо кольори із карти на контурну карту та позначимо цим усе розмаїття природних зон України, також позначимо корисні копалини, ґрунти, заповідники.

 

5. Гра «Кінцівки»

— Доповніть речення.
Найвища гірська вершина в Україні — ... (Говерла).
Найвища гірська вершина в Криму — ... (Роман-Кош).
Найглибше озеро в Україні — ... (Світязь).
Найдовша ріка в Україні — ... (Дніпро).
Символічний знак держави — ... (герб).
Межа між державами — ... (кордон).
Полотнище синьо-жовтого кольору — ... (прапор).
Кущ із червоними ягодами, народний символ України — ... (калина).

 

6. Гра «Добери словечко»
— До поданих загальних назв доберіть іменники — власні назви.
Місто України — ... (Київ, Львів...).
Письменник України — ... (Леся Українка, М. Стельмах...).
Річка — ... (Бистриця, Буг...).
Країна — ... (Україна, Канада...).
Області України — ... (Одеська, Вінницька...).
 

7. Завдання-жарти

  • Півень живе в Україні, але він полетів до Молдови і зніс там яйце. Кому дістанеться яйце — Україні чи Молдові? (Півні яйця не несуть.)
  • Яку річку можна зрізати ножем? (Прут)
  • У назві якого міста можна прочитати імена одного хлопчика і ста дівчат? (Севастополь)
  •  Я спереду, я ззаду, а посередині — назва породи коня. Разом буде назва країни. (Я-поні-я)

 

 

 

VІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

1. Гра із м’ячем «Я запам’ятав»

Учні кидають один одному м’яч. У кого м’яч, той проговорює, що запам’ятав.

 2. Фронтальне опитування

— У якій частині Європи розташована Україна?
— Якою вона є за площею серед країн Євразії та серед країн світу?
— З якими державами межує Україна?
— Кордон з якою державою є найдовшим?
— Якими морями омивається Україна?
— Скільки держав межують з Україною? (Сім)
— Яка довжина всього кордону України? (7 643км)
— Покажіть на карті Україну та її столицю.
 3. Оцінювання

 

ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 127 – 129), зошит, с.37, №1-2, індивідуальні картки, дібрати вірші й пісні про різні форми поверхні нашої країни.

Завантаження...
doc
Додано
6 жовтня 2020
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку