Урок "Профілактика ВІЛ-інфекції, СНІДу

Про матеріал
Урок 10 клас «Профілактика ВІЛ-інфекції, СНІДу. Мета уроку:  Розглянути теоретичні основи та практичні способи профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу; ознайомити учнів з розповсюдженням ВІЛ/СНІД в Україні;  Навчити учнів оцінювати ступінь ризику захворювання;  Розвивати вміння аналізувати, робити висновки;  Виховувати культуру спілкування, потребу в здоровому способі життя.
Перегляд файлу

 

Урок 10 клас «Профілактика ВІЛ-інфекції, СНІДу.

Мета уроку:

  • Розглянути теоретичні основи та практичні способи профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу; ознайомити учнів з розповсюдженням ВІЛ/СНІД в Україні;
  • Навчити учнів оцінювати ступінь ризику захворювання;
  • Розвивати вміння аналізувати, робити висновки;
  • Виховувати культуру спілкування, потребу в здоровому способі життя.

Обладнання: комп’ютер, слайди презентації «ВІЛ/СНІД».

Базові поняття: неклітинні форми життя, віруси, вірус імунодефіциту людини, синдром набутого імунодефіциту, імунна система, шляхи передачі, наркоманія, захворювання, що передаються статевим шляхом.

 

Хід уроку:

1. Організаційний етап.

2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів (тест)

I.Виберіть правильну відповідь.(4-6 балів)

1. Неклітинними формами життя є:

а) прокаріоти; б) еукаріоти;   в) віруси.

2. Вперше віруси були відкриті:

а) у XVIII ст.;  б) у XIX ст.;  в) у XX ст.

3. Життєвий цикл вірусів складається з кількості фаз:

а) 2;    б) 3;     в) 4.

4. Розмноження вірусів відбувається:

а) у клітині хазяїна;     б) незалежно від клітин хазяїна;

в) на поверхні клітини хазяїна.

5. Оболонка вірусів складається:

а) з білків; б) з вуглеводів;   в) з ліпідів.

6. Віруси містять:

а) тільки РНК;  б) тільки ДНК;   в) ДНК або РНК.

7.Тип інфекції,  коли вірусні частинки не виходять у довкілля з інфікованих клітин:

а) гостра;   б) хронічна;   в) прихована.

8.У рослин інфекції поширюються:

а) лімфою; б)провідними тканинами; в) коренем.

9. Специфічні для кожного вірусу захисні білки організму хазяїна:

а) імуноглобуліни; б) інтерферони; в) гормони.

10. Тайговий енцефаліт передається:

а) кровосисними комахами;  б) кліщами; 

в) повітряно-крапельним шляхом.

11. Комплекс процесів, які відбуваються під час взаємодії збудника (вірусів) і організму хазяїна, називається:

а)  інфекцією;   б)інвазією;  в) вакцинацією.

12. Ізоляція хворих організмів від здорових – це:

А) інвазія;  б) інфекція;   в) карантин.

II. Вставте пропущені слова. ( 2 бали)

Бактеріофаги -__________, які уражають _____________.

У вірусів є лише ______ вид нуклеїнової кислоти ДНК або _____.

Віруси – форми життя, які складають окреме  ______ органічного світу. Віруси проникають в організм з їжею, через шкіру, _______ або _______ шляхами.

  Прикладами вірусних хвороб можна назвати  _______, ________ та ін.

III. Про яку хворобу йдеться? (3 бали)

Назва

Характеристика хвороби

 

1.Інфекційні хвороби, які викликають порушення в роботі печінки.

 

2. Хвороби викликають підвищення температури тіла, головний біль та захворювання верхніх дихальних шляхів.

 

3. Збудник розвивається на шкірі, викликаючи появу рубців.

 

4.Хвороба проявляється у вигляді пухирцеподібних висипань на шкірі, губах, сечостатевих органах.

 

5. Хвороба, яка руйнує імунну систему людини.

 

6.Захворювання нервової системи. Збудник передається через слину або під час контакту з хворою твариною.

 

Самооцінювання.(Слайди-відповіді)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми .

  1. До нас на нашу адресу прийшов лист(лист інфікованого)

Діти заслуховують лист і відповідають якою буде тема сьогоднішнього уроку.

Формування мети уроку разом з дітьми.

Чи актуальною є тема сьогоднішнього уроку?

Що ви вже знаєте?

Що хочете дізнатися?

Де ви можете застосувати ці знання?

Оцініть рівень знань з цієї теми на цей момент( перед вами лежать карточки з оцінками)

Девіз нашого уроку «Бережи здоровя змолоду».

  1. Вправа «М`яч» Кидаю м`яч дітям а вони говорять , що для них є здоров`я. Словами «Здоров`я для мене це-...

Висновок, що без здоров`я життя втрачає свої барви, стає тяжким і безрадісним, тому його необхідно зберігати і підтримувати. За умов теперішнього життя не достатньо просто робити вправи і правильно харчуватися. Потрібно мати  необхідні знання щодо небезпеки, що оточує нас в реальному житті.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Вивсі знаєте, що на сьогодні в Україні є така проблема як епідемія захворювання на ВІЛ, СНІД. Особливо небезпечним є те, що це захворювання не піддається лікуванню. Давайте згадаємо , що  означає ВІЛ та СНІД.( розшифровуємо)

В чому різниця між ВІЛ-СНІДом?

 

Дмитро Дичек  «Зупиніть СНІД»

Їй усього сімнадцять років,

Йому було б двадцять чотири.

Але для них життя – це спокій …

Це спокій власної квартири.

У них тепер немає долі,

Життя їх – хроніка часів.

СНІД доїдає їх поволі.

Їм залишилось кілька днів.

Але не смерть лякає пару,

Болюча вічная  розлука,

Що через цю хворобу-скнару,

Зв'язала їх коханню руки!

( повідомлення теми і мети уроку)

Проблемне питання: Як захистити себе від ВІЛ/Сніду?

III. Вивчення нового матеріалу.

        Як відомо, ВІЛ/СНІД – одна з найважчих проблем, з якою зіткнулося людство у XX столітті і з якою ми ввійшли у XXI ст.

Про вірус імунодефіциту людини світ дізнався у 1981 році. З того часу було висунуто багато гіпотез щодо походження цього вірусу, та жодна з них не отримала наукового підтвердження. У наш час інфікованість людей вірусом імунодефіциту надзвичайно поширилась у всьому світі. Щороку ВІЛ- епідемія забирає мільйони людських життів.

( повідомлення учня про розвиток хвороби в Україні)

  • Що означають слова ВІЛ і СНІД? (мозковий штурм)

В- вірус  (збудник хвороб)

І- імунодефіциту (відсутність захисної реакції системи               організму)

    Л- людини

  

С – синдром (ряд ознак симптомів, що вказують на наявність       якоїсь хвороби)

Н- набутого (такий, що з явився протягом життя, а не від народження)

І – імунного (стосується імунної системи)

Д – дефіциту (брак чого-небудь, у даному випадку реакції імунної системи організму на наявність вірусів)

(повідомлення учня про вірус імунодефіциту людини)

Щоб запобігти інфікуванню треба знати, шляхи передачі ВІЛ

Робота в групах: Iгр. ВІЛ передається…

                              IIгр.  ВІЛ не передається…

(захист робот)

IV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Впр. «Можливі причини інфікування»

- Чому дана причина може призвести до інфікування ВІЛ?

(кожному одна причина)

  • Тиск друзів щодо потреби мати досвід у статевих стосунках
  • Нудьга
  • Відсутність упевненості в собі
  • Потяг до ризику
  • Страх відмови
  • Вживання алкоголю
  • Зміна статевих партнерів
  • Самотність
  • Переконання в тому,що з тобою нічого не трапиться
  • Відсутність інформації
  • Невпевненість у майбутньому
  • Експерименти з наркотиками

Висновок: ВІЛ можливо уникнути. Потрібно знати шляхи передачі та усвідомлювати причини інфікування.

Вправа «  Гра з водою»
Задачі: 
- дати зрозуміти, як швидко поширюється ВІЧ -інфекція; 
- пояснити, що здоров’я в багатьох випадках залежить від поведінки людини. 
Матеріали: 
- стаканчики с водою по кількості учнів у класі; - крохмаль; - йод. 
Інструкція: 
1. С самого початку вправи,

 всі стаканчики ставляться  на стіл. В один із них добавляється крохмаль. 
2. Діти не знають, в якому стаканчику крохмаль, а вчитель взагалі не говорить , що стаканчики відрізняються один від одного . 
3. Вчитель роздає учасникам стаканчики з водою, які символізують кров чи інші рідини людського організму, за якими може передаватися ВІЧ – інфекція. 
Далі вчитель пропонує всім учасникам на 3 хвилини думками перенестися в інший простір- стати учасниками «тусовки»  . «На тусовці всі почувають та ведуть себе вільно. Тут рахується нормою вступати в сексуальні відносини з людьми якими тільки познайомилися чи вживати наркотики. Чим більше контактів – тим краще положення в тусовці»( і відповідно більше шансів в грі.) . 
Контакт символізує  переливання невеликої кількості води один одному в стаканчик.  
7. Через три хвилини «тусовка» закінчується. 
8. Після того як клас сів, вчитель повідомляє, що один із учасників тусовки був ВІЧ – інфікований – в його стакан було добавлено крохмаль.
Вчитель  проводить тест - капає в воду йод, и вода, в якій є крохмаль , забарвлюється в синій колір. Діти зараз же спостерігають : крохмаль був в одному стаканчику, а тепер майже в усіх.
Дальше вчитель обговорює з учнями  емоції , які вони мали, коли побачили  стаканчик з фіолетовою водою і що кожен міг би зробити , щоб цього не трапилося.

Впр. «Як захистити себе від СНІД?»

 ( робота в парах)

  • Приймати правильні рішення щодо свого здоров’я
  • Уникати випадкових статевих контактів
  • Не приймати наркотиків, алкоголю…
  • Пам’ятати, що венеричні хвороби спричиняють поширення  ВІЛ, а тому їх потрібно терміново лікувати

В16 років важко повірити в те, що тобі може загрожувати смертельна хвороба. Найчастіше молодим людям здається, що хворіють та вмирають тільки старі. Але з ВІЛ – інфекцією все інакше. СНІД – одна з гострих проблем, з якою сьогодні зіштовхуються ваші однолітки всього світу. Щоб ви їм сказали, щоб попередити захворювання?

 

Впр. «Звернення до людей» (прикріпити до плакату)

Ми з вами знаємо, що до будь-якої проблеми можна виразити своє відношення різними засобами: словом, діями, рухами, тощо.

Якщо ви не байдужі до проблеми ВІЛ /Сніду, я пропоную вам прикріпити червону стрічку.

Ця стрічка як символ розуміння Сніду була запропонована навесні 1991 року художником Франком Муру, який мешкав в маленькому містечку штату Нью-Йорк. Офіційно проект «Червона стрічка» почато 2 червня 2000 року.

 Червона стрічка - символ співчуття, підтримки і сподівання на майбутнє без ВІЛ- інфекції.

 Заключне  слово учителя.
Кажуть, що : «СПІД – захворювання душі». І починаєш розуміти, що перед обличчям вічності, перед обличчям цього  страшного захворювання наше життя, наша душа тендітні і ніжні, немов би пелюстки квітки, яку легко  обпекти і жаром і холодом. Кожна людина  в праві обрати самому. Заражаються по – різному, вмирають однаково. Так давайте збережемо свою квітку – квітку життя, квітку здоров’я та  кохання. І тоді мир подарує нам радість і поверне віру в майбутнє.

Рефлексія

Оцініть степінь активності вас на кінець уроку, рівень ваших знань:

1        2        3        4        5        6        7        8        9        10

Згадайте сьогоднішню роботу і продовжіть  фрази, які відображають ваші враження і почуття в ході уроку:

-Я понял___________________________________________

-Меня удивило______________________________________

-Я почувствовал_____________________________________

-Думаю_____________________________________________

-Меня раздражало____________________________________

-Мне понравилось_____________________________________

 

V.Домашнє завдання

        Прочитати стор.195-197(підручник);

        Творче завдання:  інформацію про СНІД оформити у вигляді листівки або  презентації;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести ,вибрати правильну відповідь (4-6б)

1. Неклітинними формами життя є:

а) прокаріоти; б) еукаріоти;   в) віруси.

2. Вперше віруси були відкриті:

а) у XVIII ст.;  б) у XIX ст.;  в) у XX ст.

3. Життєвий цикл вірусів складається з кількості фаз:

а) 2;    б) 3;     в) 4.

4. Розмноження вірусів відбувається:

а) у клітині хазяїна;     б) незалежно від клітин хазяїна;

в) на поверхні клітини хазяїна.

5. Оболонка вірусів складається:

а) з білків; б) з вуглеводів;   в) з ліпідів.

6. Віруси містять:

а) тільки РНК;  б) тільки ДНК;   в) ДНК або РНК.

7.Тип інфекції,  коли вірусні частинки не виходять у довкілля з інфікованих клітин:

а) гостра;   б) хронічна;   в) прихована.

8.У рослин інфекції поширюються:

а) лімфою; б)провідними тканинами; в) коренем.

9. Специфічні для кожного вірусу захисні білки організму хазяїна:

а) імуноглобуліни; б) інтерферони; в) гормони.

10. Тайговий енцефаліт передається:

а) кровосисними комахами;  б) кліщами; 

в) повітряно-крапельним шляхом.

11. Комплекс процесів, які відбуваються під час взаємодії збудника (вірусів) і організму хазяїна, називається:

а)  інфекцією;   б)інвазією;  в) вакцинацією.

12. Ізоляція хворих організмів від здорових – це:

А) інвазія;  б) інфекція;   в) карантин.

II. Вставте пропущені слова. (1- 2 бали)

Бактеріофаги -__________, які уражають _____________.

У вірусів є лише ______ вид нуклеїнової кислоти ДНК або _____.

Віруси – форми життя, які складають окреме  ______ органічного світу. Віруси проникають в організм з їжею, через шкіру, _______ або _______ шляхами.

  Прикладами вірусних хвороб можна назвати  _______, ________ та ін.

 

 

III. Про яку хворобу йдеться? (1-4 бали)

Назва

Характеристика хвороби

 

1.Інфекційні хвороби, які викликають порушення в роботі печінки.

 

2. Хвороби викликають підвищення температури тіла, головний біль та захворювання верхніх дихальних шляхів.

 

3. Збудник розвивається на шкірі, викликаючи появу рубців.

 

4.Хвороба проявляється у вигляді пухирцеподібних висипань на шкірі, губах, сечостатевих органах.

 

5. Хвороба, яка руйнує імунну систему людини.

 

6.Захворювання нервової системи. Збудник передається через слину або під час контакту з хворою твариною.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
30 березня 2022
Переглядів
788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку