Урок 10 клас «Профілактика ВІЛ-інфекції, СНІДу.
Мета уроку:
Обладнання: комп’ютер, слайди презентації «ВІЛ/СНІД».
Базові поняття: неклітинні форми життя, віруси, вірус імунодефіциту людини, синдром набутого імунодефіциту, імунна система, шляхи передачі, наркоманія, захворювання, що передаються статевим шляхом.
Хід уроку:
1. Організаційний етап.
2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів (тест)
I.Виберіть правильну відповідь.(4-6 балів)
1. Неклітинними формами життя є:
а) прокаріоти; б) еукаріоти; в) віруси.
2. Вперше віруси були відкриті:
а) у XVIII ст.; б) у XIX ст.; в) у XX ст.
3. Життєвий цикл вірусів складається з кількості фаз:
а) 2; б) 3; в) 4.
4. Розмноження вірусів відбувається:
а) у клітині хазяїна; б) незалежно від клітин хазяїна;
в) на поверхні клітини хазяїна.
5. Оболонка вірусів складається:
а) з білків; б) з вуглеводів; в) з ліпідів.
6. Віруси містять:
а) тільки РНК; б) тільки ДНК; в) ДНК або РНК.
7.Тип інфекції, коли вірусні частинки не виходять у довкілля з інфікованих клітин:
а) гостра; б) хронічна; в) прихована.
8.У рослин інфекції поширюються:
а) лімфою; б)провідними тканинами; в) коренем.
9. Специфічні для кожного вірусу захисні білки організму хазяїна:
а) імуноглобуліни; б) інтерферони; в) гормони.
10. Тайговий енцефаліт передається:
а) кровосисними комахами; б) кліщами;
в) повітряно-крапельним шляхом.
11. Комплекс процесів, які відбуваються під час взаємодії збудника (вірусів) і організму хазяїна, називається:
а) інфекцією; б)інвазією; в) вакцинацією.
12. Ізоляція хворих організмів від здорових – це:
А) інвазія; б) інфекція; в) карантин.
II. Вставте пропущені слова. ( 2 бали)
Бактеріофаги -__________, які уражають _____________.
У вірусів є лише ______ вид нуклеїнової кислоти ДНК або _____.
Віруси – форми життя, які складають окреме ______ органічного світу. Віруси проникають в організм з їжею, через шкіру, _______ або _______ шляхами.
Прикладами вірусних хвороб можна назвати _______, ________ та ін.
III. Про яку хворобу йдеться? (3 бали)
Назва |
Характеристика хвороби |
|
1.Інфекційні хвороби, які викликають порушення в роботі печінки. |
|
2. Хвороби викликають підвищення температури тіла, головний біль та захворювання верхніх дихальних шляхів. |
|
3. Збудник розвивається на шкірі, викликаючи появу рубців. |
|
4.Хвороба проявляється у вигляді пухирцеподібних висипань на шкірі, губах, сечостатевих органах. |
|
5. Хвороба, яка руйнує імунну систему людини. |
|
6.Захворювання нервової системи. Збудник передається через слину або під час контакту з хворою твариною. |
Самооцінювання.(Слайди-відповіді)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми .
Діти заслуховують лист і відповідають якою буде тема сьогоднішнього уроку.
Формування мети уроку разом з дітьми.
Чи актуальною є тема сьогоднішнього уроку?
Що ви вже знаєте?
Що хочете дізнатися?
Де ви можете застосувати ці знання?
Оцініть рівень знань з цієї теми на цей момент( перед вами лежать карточки з оцінками)
Девіз нашого уроку «Бережи здоровя змолоду».
Висновок, що без здоров`я життя втрачає свої барви, стає тяжким і безрадісним, тому його необхідно зберігати і підтримувати. За умов теперішнього життя не достатньо просто робити вправи і правильно харчуватися. Потрібно мати необхідні знання щодо небезпеки, що оточує нас в реальному житті.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вивсі знаєте, що на сьогодні в Україні є така проблема як епідемія захворювання на ВІЛ, СНІД. Особливо небезпечним є те, що це захворювання не піддається лікуванню. Давайте згадаємо , що означає ВІЛ та СНІД.( розшифровуємо)
В чому різниця між ВІЛ-СНІДом?
Дмитро Дичек «Зупиніть СНІД»
Їй усього сімнадцять років,
Йому було б двадцять чотири.
Але для них життя – це спокій …
Це спокій власної квартири.
У них тепер немає долі,
Життя їх – хроніка часів.
СНІД доїдає їх поволі.
Їм залишилось кілька днів.
Але не смерть лякає пару,
Болюча вічная розлука,
Що через цю хворобу-скнару,
Зв'язала їх коханню руки!
( повідомлення теми і мети уроку)
Проблемне питання: Як захистити себе від ВІЛ/Сніду?
III. Вивчення нового матеріалу.
Як відомо, ВІЛ/СНІД – одна з найважчих проблем, з якою зіткнулося людство у XX столітті і з якою ми ввійшли у XXI ст.
Про вірус імунодефіциту людини світ дізнався у 1981 році. З того часу було висунуто багато гіпотез щодо походження цього вірусу, та жодна з них не отримала наукового підтвердження. У наш час інфікованість людей вірусом імунодефіциту надзвичайно поширилась у всьому світі. Щороку ВІЛ- епідемія забирає мільйони людських життів.
( повідомлення учня про розвиток хвороби в Україні)
В- вірус (збудник хвороб)
І- імунодефіциту (відсутність захисної реакції системи організму)
Л- людини
С – синдром (ряд ознак симптомів, що вказують на наявність якоїсь хвороби)
Н- набутого (такий, що з явився протягом життя, а не від народження)
І – імунного (стосується імунної системи)
Д – дефіциту (брак чого-небудь, у даному випадку реакції імунної системи організму на наявність вірусів)
(повідомлення учня про вірус імунодефіциту людини)
Щоб запобігти інфікуванню треба знати, шляхи передачі ВІЛ
Робота в групах: Iгр. ВІЛ передається…
IIгр. ВІЛ не передається…
(захист робот)
IV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Впр. «Можливі причини інфікування»
- Чому дана причина може призвести до інфікування ВІЛ?
(кожному одна причина)
Висновок: ВІЛ можливо уникнути. Потрібно знати шляхи передачі та усвідомлювати причини інфікування.
Вправа « Гра з водою»
Задачі:
- дати зрозуміти, як швидко поширюється ВІЧ -інфекція;
- пояснити, що здоров’я в багатьох випадках залежить від поведінки людини.
Матеріали:
- стаканчики с водою по кількості учнів у класі; - крохмаль; - йод.
Інструкція:
1. С самого початку вправи,
всі стаканчики ставляться на стіл. В один із них добавляється крохмаль.
2. Діти не знають, в якому стаканчику крохмаль, а вчитель взагалі не говорить , що стаканчики відрізняються один від одного .
3. Вчитель роздає учасникам стаканчики з водою, які символізують кров чи інші рідини людського організму, за якими може передаватися ВІЧ – інфекція.
Далі вчитель пропонує всім учасникам на 3 хвилини думками перенестися в інший простір- стати учасниками «тусовки» . «На тусовці всі почувають та ведуть себе вільно. Тут рахується нормою вступати в сексуальні відносини з людьми якими тільки познайомилися чи вживати наркотики. Чим більше контактів – тим краще положення в тусовці»( і відповідно більше шансів в грі.) .
Контакт символізує переливання невеликої кількості води один одному в стаканчик.
7. Через три хвилини «тусовка» закінчується.
8. Після того як клас сів, вчитель повідомляє, що один із учасників тусовки був ВІЧ – інфікований – в його стакан було добавлено крохмаль.
Вчитель проводить тест - капає в воду йод, и вода, в якій є крохмаль , забарвлюється в синій колір. Діти зараз же спостерігають : крохмаль був в одному стаканчику, а тепер майже в усіх.
Дальше вчитель обговорює з учнями емоції , які вони мали, коли побачили стаканчик з фіолетовою водою і що кожен міг би зробити , щоб цього не трапилося.
Впр. «Як захистити себе від СНІД?»
( робота в парах)
В16 років важко повірити в те, що тобі може загрожувати смертельна хвороба. Найчастіше молодим людям здається, що хворіють та вмирають тільки старі. Але з ВІЛ – інфекцією все інакше. СНІД – одна з гострих проблем, з якою сьогодні зіштовхуються ваші однолітки всього світу. Щоб ви їм сказали, щоб попередити захворювання?
Впр. «Звернення до людей» (прикріпити до плакату)
Ми з вами знаємо, що до будь-якої проблеми можна виразити своє відношення різними засобами: словом, діями, рухами, тощо.
Якщо ви не байдужі до проблеми ВІЛ /Сніду, я пропоную вам прикріпити червону стрічку.
Ця стрічка як символ розуміння Сніду була запропонована навесні 1991 року художником Франком Муру, який мешкав в маленькому містечку штату Нью-Йорк. Офіційно проект «Червона стрічка» почато 2 червня 2000 року.
Червона стрічка - символ співчуття, підтримки і сподівання на майбутнє без ВІЛ- інфекції.
Заключне слово учителя.
Кажуть, що : «СПІД – захворювання душі». І починаєш розуміти, що перед обличчям вічності, перед обличчям цього страшного захворювання наше життя, наша душа тендітні і ніжні, немов би пелюстки квітки, яку легко обпекти і жаром і холодом. Кожна людина в праві обрати самому. Заражаються по – різному, вмирають однаково. Так давайте збережемо свою квітку – квітку життя, квітку здоров’я та кохання. І тоді мир подарує нам радість і поверне віру в майбутнє.
Рефлексія
Оцініть степінь активності вас на кінець уроку, рівень ваших знань:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Згадайте сьогоднішню роботу і продовжіть фрази, які відображають ваші враження і почуття в ході уроку:
-Я понял___________________________________________
-Меня удивило______________________________________
-Я почувствовал_____________________________________
-Думаю_____________________________________________
-Меня раздражало____________________________________
-Мне понравилось_____________________________________
V.Домашнє завдання
Прочитати стор.195-197(підручник);
Творче завдання: інформацію про СНІД оформити у вигляді листівки або презентації;
Тести ,вибрати правильну відповідь (4-6б)
1. Неклітинними формами життя є:
а) прокаріоти; б) еукаріоти; в) віруси.
2. Вперше віруси були відкриті:
а) у XVIII ст.; б) у XIX ст.; в) у XX ст.
3. Життєвий цикл вірусів складається з кількості фаз:
а) 2; б) 3; в) 4.
4. Розмноження вірусів відбувається:
а) у клітині хазяїна; б) незалежно від клітин хазяїна;
в) на поверхні клітини хазяїна.
5. Оболонка вірусів складається:
а) з білків; б) з вуглеводів; в) з ліпідів.
6. Віруси містять:
а) тільки РНК; б) тільки ДНК; в) ДНК або РНК.
7.Тип інфекції, коли вірусні частинки не виходять у довкілля з інфікованих клітин:
а) гостра; б) хронічна; в) прихована.
8.У рослин інфекції поширюються:
а) лімфою; б)провідними тканинами; в) коренем.
9. Специфічні для кожного вірусу захисні білки організму хазяїна:
а) імуноглобуліни; б) інтерферони; в) гормони.
10. Тайговий енцефаліт передається:
а) кровосисними комахами; б) кліщами;
в) повітряно-крапельним шляхом.
11. Комплекс процесів, які відбуваються під час взаємодії збудника (вірусів) і організму хазяїна, називається:
а) інфекцією; б)інвазією; в) вакцинацією.
12. Ізоляція хворих організмів від здорових – це:
А) інвазія; б) інфекція; в) карантин.
II. Вставте пропущені слова. (1- 2 бали)
Бактеріофаги -__________, які уражають _____________.
У вірусів є лише ______ вид нуклеїнової кислоти ДНК або _____.
Віруси – форми життя, які складають окреме ______ органічного світу. Віруси проникають в організм з їжею, через шкіру, _______ або _______ шляхами.
Прикладами вірусних хвороб можна назвати _______, ________ та ін.
III. Про яку хворобу йдеться? (1-4 бали)
Назва |
Характеристика хвороби |
|
1.Інфекційні хвороби, які викликають порушення в роботі печінки. |
|
2. Хвороби викликають підвищення температури тіла, головний біль та захворювання верхніх дихальних шляхів. |
|
3. Збудник розвивається на шкірі, викликаючи появу рубців. |
|
4.Хвороба проявляється у вигляді пухирцеподібних висипань на шкірі, губах, сечостатевих органах. |
|
5. Хвороба, яка руйнує імунну систему людини. |
|
6.Захворювання нервової системи. Збудник передається через слину або під час контакту з хворою твариною. |