Біологія. 7 клас.
Тема: Птахи: розмноження та розвиток. Сезонні явища в житті птахів.
Мета: ознайомитись з особливостями розмноження та розвитку птахів, сезонними явищами в їхньому житті;
розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, навички самоосвітньої діяльності (проведення лабораторних досліджень, спостереження, пошуку інформації, вміння працювати з текстом, робити висновки); співпраці з однокласниками заради досягнення спільної мети;
виховувати інтерес до вивчення птахів, бережливе ставлення до тварин своєї місцевості та всієї планети.
Обладнання: Таблиця «Птахи», малюнки пташенят, модель яйця птахів, колекція пташиних гнізд, відеоматеріали, портрет Леонардо да Вінчі.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи й види робіт: практичні (лабораторне дослідження), інтерактивні, інформаційні, проблемно-пошукові, проектної діяльності.
Випереджальні завдання до проекту «Тварини будівельники».
Хід уроку:
І. Організаційний етап. Вітання вчителя, бажання успішної спільної роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
Учні: з’ясувати особливості розмноження птахів ( шлюбна поведінка,
гніздування, відкладання яєць та їх висиджування), розглянути будову яйця, особливості пристосування птахів до сезонних змін.
Вчитель: Спостерігаючи за птахами, Леонардо да Вінчі – видатний італійський вчений, дослідник, художник сконструював перший літальний апарат. «Природа настільки про все подбала, що всюди знаходиш чого навчитися» - говорив він.
А чому ми ще можемо навчитись у птахів крім польоту? ( Як будувати своє житло).
На передодні уроку ви отримали завдання до проекту «Тварини будівельники». Дійсно, нам сьогодні є про що поговорити по цьому питанню. То ж почнемо!
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1 Вивчення будови яйця. Лабораторне дослідження «Будова яйця птахів».
2. Робота з поняттями.
2.1 Робота в малих групах.
На дошці записані поняття: Виводкові, нагніздні птахи. Осілі, кочові, перелітні птахи.
Працюючи з текстом підручника, учні з’ясовують, що характерно для всіх цих груп тварин.
Поняття характеризуються за допомогою малюнків на дошці.
3. Захист проекту «Тварини будівельники».
Вчитель: Період розмноження птахів припадає на той час, коли настають сприятливі погодні умови і є достатня кількість їжі. Перед відкладанням яєць більшість птахів влаштовує гнізда. Спорудження гнізда є прикладом вродженої поведінки, інстинкту.
Але, справді, природа - найкращий вчитель. Досліджуючи гнізда птахів, не тільки насолоду отримуєш, а й багато чому можеш навчитися.
Ви мали змогу працювати з колекцією пташиних гнізд в кабінеті біології, зібраною учнями під час спостережень в природі. Дуже важливо! Гнізда збирали восени, коли сезон розмноження птахів завершений, і ні одна пташка не постраждала. Ви також працювали з різними джерелами інформації, і зараз можете поділитися цікавою інформацією про будівництво.
Учні розповідають про особливості розташування гнізд, матеріалу, з якого його будують птахи, поведінку тварин під час створення гнізд. Важливим елементом є визначення ідеї, яку можна буде використати або вже використовується під час будівництв приміщень людиною.
Крім демонстрації гнізд використовується відеоматеріал, малюнки.
Ремез – найдрібніший із синичок, який будує свої гнізда по берегам
повільних річок, ставків з заростями верб, очерету, вільхи. На території нашого села гнізда ремеза можна зустріти на березі річки Бахмут.
Гніздо має вигляд рукавички з бічним входом у вигляді трубки. Його будують разом самиця й самець з пуху очерету. На будівництво загалом витрачається близько 3-4 тижнів. Одне гніздо з тих, що розглянуті, має два отвори.
Ідеї будівництва:
ластівкових. Гніздиться на зовнішніх стінах будівель, віддаючи перевагу спорудам з кам’яною або цегляною кладкою. Зазвичай гнізда будує під яким-небудь навісом – дахом, віконним карнизом. Гніздо будується
грудочок землі, глини, прикріпленої до стіни й стелі клейкою слиною.
Ідеї будівництва:
Створення будівель мазанок. Метод мазаної стіни - традиційно український метод будівництва. Найбільш типове житло, зокрема для жителів Центральної та Східної України минулого століття. Матеріали, які використовують під час такого будівництва, є в великій кількості в цих регіонах. А потрібні для мазанок глина і солома. Будівля виходить міцна, дуже тепла і доволі довговічна, якщо правильно доглядати. Сьогодні дім-мазанка вважається екологічною будівлею.
Граки - доволі великі птахи, їх довжина сягає від 44 до 46 см.
Граки будують багаторічні гнізда на високих деревах, в степу часто невисоко від землі. Гнізда досить масивні, споруджуються із сухих деревних гілок і сучків та використовуються протягом декількох років, у зв’язку з чим регулярно добудовуються і з кожним роком збільшуються.
Ідеї будівництва:
Створення зрубів. Це спосіб зведення стін будинків або споруд із колод чи брусів, що їх укладають горизонтальними рядами, а в кутах і місцях перетинання з’єднують врубками. Будуються на територіях, де ростуть ліси. Наприклад, на Західній Україні.
Горобині гнізда мають чітко виражену округлу форму. Будують їх
птахи тривалий час, іноді до двох тижнів. Матеріал для гнізда використовують різноманітний: довге коріння пирію, штучна мотузка. Відтак житло горобців виходить дуже міцним, із грубими стінками, а гніздова камера гарно утеплена м’якою травичкою. Такі гнізда, навіть після затяжних дощів, всередині сухі й теплі.
Ідеї будівництва:
Білі лелеки – символи благополуччя, миру, спокою. Вони охоче селяться в населених пунктах. Трапляються навіть у великих містах. Гніздяться на скелястих підвищеннях, одиноких деревах, будівлях та електричних опорних стовпах. Лелечине гніздо – це багаторічна споруда, яка постійно доглядається птахом.
Ідеї будівництва:
Постійний догляд за приміщенням, здійснення поточних ремонтів.
Учитель: Лелека дбайливо перевіряє кожну гілочку, поправляє її.
Тому багаторічне гніздо міцне й надійне.
Я хотіла б порівняти з гніздом птаха будівлю нашої школи. Ось уже більше 50 років як приймає приміщення школи дітей. Але щоб будівля була теплою, комфортною про неї піклується адміністрація школи, наші батьки, громада. Які види ремонту відбулися в нашій школі за останні часи?
Висновок до спостереження: Тварини вчать нас не тільки як будувати житло, а й як його зберігати.
ІV. Підсумки. Рефлексія.
Що нам сьогодні вдалося зробити?
Що вам найбільш сподобалося? Що не сподобалось?
Який ваш дім майбутнього?
V. Домашнє завдання: підібрати приклади нагніздних та виводкових, осілих, кочових та перелітних птахів нашої місцевості.