Тема : Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів
Цілі уроку:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи та прийоми : бесіда,лекція.
Обладнання і матеріали: таблиці, що ілюструють різні способи статевого
та нестатевого розмноження, презентація «Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів».
Поняття і терміни: нестатеве розмноження, статеве розмноження,поділ клітин навпіл, множинний поділ, розмноження спорами, брунькування, вегетативне розмноження, фрагментація тіла,двостатеві організми, різностатеві організми, поліембріонія, партеногенез, педогенез, неотенія.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Питання для бесіди
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
1. Форми розмноження організмів
Здатність до розмноження (утворення нового покоління особин того ж виду) — одна з основних особливостей живих організмів.
Значення розмноження :
1. Відбувається передача генетичного матеріалу від батьківського покоління до наступного.
2.Забезпечується безперервність існування виду.
3.Збільшується чисельність виду.
Є кілька форм розмноження, кожна з яких має свої переваги та недоліки. Їх ми і розглянемо сьогодні на уроці. Існує два основних типи розмноження — нестатеве і статеве.
2. Способи нестатевого розмноження
За нестатевого розмноження
1 - нащадки походять від одного організму.
2 - всі дочірні особини копія батьківських.
3 - вищі тварини не здатні до нестатевого розмноження .
Типи нестатевого розмноження:
Переваги нестатевого розмноження:
Недоліки нестатевого розмноження:
3. Статеве розмноження і статевий процес.
Способи статевого розмноження
За статевого розмноження нащадки утворюються внаслідок злиття двох гаплоїдних гамет з утворенням диплоїдної зиготи, з якої розвивається новий організм. Процес злиття гамет називають заплідненням. Під час запліднення зливаються ядра гамет, і це призводить до об’єднання двох наборів хромосом — батька та матері.
Чоловічі та жіночі особини утворюють різни типи гамет. Існують види, у яких і чоловічі, і жіночі гамети утворює один і той же організм, який має і жіночі, і чоловічі репродуктивні органи. Такі організми називають гермафродитними . До них належать багато одноклітинних (парамеція), кишковопорожнинних (обелія), плоскі черви (свинячий ціп’як), малощетинкові черви (дощовий черв’як), ракоподібні (морський жолудь) та молюски(виноградний равлик), деякі риби та ящірки, а також більшість квіткових рослин.
Види, у яких окремо існують чоловічі та жіночі особини, називають роздільностатевими. До них належать більшість тварин та людина.
Переваги статевого розмноження:
1 . Нащадки отримують комбінацію ознак батьків .
2.Підвищується життєздатність та покращується пристосованість нащадків до умов середовища .
Недоліки статевого розмноження:
1. Необхідність пошуку партнера .
2. Частина видів потребує спеціальних механізмів запліднення
(запилення рослин птахами, комахами, вітром) .
3. Частина нащадків за невдалої комбінації ознак виявляються
менш життєздатними, ніж батьківські особини .
4. Менша кількість нащадків .
5. Менша швидкість розмноження .
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
1. Які форми розмноження організмів є ?
2. Назвіть способи нестатевого розмноження. У чому їхні особливості?
3. Назвіть способи статевого розмноження. У чому їхні особливості? 4. Порівняйте статеве та нестатеве розмноження, вказавши переваги та недоліки обох форм розмноження.
V. Рефлексія
1Що нового дізнались сьогодні на уроці?
2.Що найкраще запам’яталось?
VІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Підготувати повідомлення на тему « Розмноження тварин та рослин : відмінності» .