Урок "Різноманітність і значення комах у природі та житті людини"

Про матеріал
Розширити знання учнів про різноманітність комах; розкрити їх значення у природі та у житті людини; навчити розпізнавати комах різних видів за їхнім зовнішнім виглядом; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником
Перегляд файлу

Тема  Різноманітність і значення комах у природі та житті людини

Мета:  Розширити знання учнів про різноманітність комах; розкрити їх значення у природі та у житті людини; навчити розпізнавати комах різних видів за їхнім зовнішнім виглядом;  формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником ; 

 Розвивати уміння порівнювати значення тварин в природі та житті людини; уміння спостерігати, аналізувати та використовувати набуті знання у житті, розвивати критичне мислення; 

Виховувати бережливе ставлення до тварин, які мешкають поруч із людиною; намагатись формувати почуття особистої відповідальності за їх збереження. 
Тип уроку.  Комбінований урок.

Форма проведення :  урок – подорож

 

 Хід уроку

І . Організаційний етап

Добрий день діти!

 «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового».

Давньокитайська мудрість

Тож давайте усміхнемось один одному й разом вирушимо до країни нових знань.

 

Змiст листа

Доротi дiти, пишуть вам листа бабки, коники, клопи й термiти. дiзналися ми в своїх розвiдникiв — тарганiв, що планується у вашому класi урок з теми «Різноманітність і значення   комах у природі та житті людини». Хочемо запропонувати подорож до нашої  країни комах. Але потрапити туди нелегко. Кордони охороняються смiливими термiтами — солдатами. У небi ширяють бабки — дозорці. Крiм того, треба знати вiдповiдь на деякi запитання і виконати певні завдання.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вправа «Пазли»

Яка зоологічна  наука  займається вивченням комах?

 

2.Слайд  1

Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

1.Створення проблемної ситуації

- Як ви вважаєте, що би сталося, якби на планеті раптом зникли всі комахи?

 2. Організація діяльності учнів щодо розвязування проблемної ситуації.

Ви вже частково усвідомлюєте, до яких значних змін призводить відсутність комах, але зрозуміти глибше ви зможете, коли опрацюєте тему сьогоднішнього уроку«Різноманітність комахі значення їх у природі та житті людини».(учні записують у зошит тему).

  • Про що ви хотіли б дізнатися на уроці ?(відповіді учнів)

Із ваших очікувань можна сформулювати завдання уроку:

  •  розширити знання  про різноманітність комах;
  •  навчитись розпізнавати комах різних видів за їхнім зовнішнім виглядом; 
  • пояснити небезпеку деяких видів комах;
  • розповісти про значення комах у природі та у житті людини;

 

Я бажаю щоби ваші очікування справдилися!

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Отже діти я бачу що ви можете вирушити в подорож. А для того щоб не заблукати ,візьмемо карту, на якій позначено всі міста країни Ентомології.Зеленим кольором позначені міста комах  із неповним перетворенням,а коричневим – міста комах із повним перетворенням.

Ви обєдналися в групи,  Вдома кожна група опрацьовувала додаткову літературу та підібрали матеріал до сьогоднішнього уроку.  В Кожній групі оберіть   1 людину яка прозвітує від усієї  групи  .

 

1 Перша наша зупинка – містечко Прямокрилі.Давайте дізнаємось про його   мешканців.

2  Щоб дізнатись до якого містечка  ми відправимось далі,пропоную відгадати загадку:

Гарніше них нема на світі.

На квітку квітка сіла

Знялась і полетіла.(Метелик)

Як ви думаєте, в якому місті у нас мешкають метелики?Так молодці.

 

3 А зараз давайте завітаємо до міста жуків.Познайомимося з його мешканцями .

 

4.   жителі  міста Перетинчастокрилі вимагають пройти  конкурс «Орфографія» щоб дізнатись про окремих його мешканців

Завдання конкурсу -  виправити помилки в тексті.

   текст «Невтомні працівники»

…урахи дуже працьовиті комахи.  Якщо їхні малята не можуть ходити,їх «носять на руках». Це …урахи – ..обітники. У ..урашнику є  ..урахи, які працюють «вдома» : прибирають,чистять, риють.  Більщ енергійні  ..урахи стають «..озвідниками» і  « ..исливцями» .Є серед них і «дояри»   – ті, хто збирає  солодкі  ..иділення попелиць.

 

Отже ,ми довідались, що в цьому місті живуть мурахи. А хто ще живе у цьому місті?

5.А зараз вирушаємо до міста Таргани. Що ж ми нового дізнаємось у ньому?

 

6.Діти прислухайтесь ,що це за звук?Так дійсно це літає комар.Діти до якого нам міста потрібно потрапити? Так це місто називається Двокрилі.

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Встаньте діти на хвилинку проведем фізкультхвилинку

 

Трава низенька-низенька,(присідають)
Дерева високі-високі,
(стають на пальці ніг, руки піднімають угору)
Вітер дерева колише, гайдає,
(нахил тулуба вліво і вправо)
Птахи летять, відлітають,
(помахи руками, як крилами)
А діти тихенько за парти сідають.

 

 

Завітаймо зараз до Музею комах і ознайомимося із червонокнижними видами.Прошу відкрити підручник на ст. 83 І розглянемо мал  74.

 

Завершилася наша подорож країною Ентомологією.А міста у яких ми сьогодні не побували залишаться вам на самостійне опрацювання. Але ви зрозуміли ,що це була лише гра,яка допомогла нам ознайомитися з окремими рядами комах з повним і неповним перетворенням.Назви міст – це є назви рядів комах.Де міста зеленого кольору – це ряди комах розвиток яких відбувається із неповним метаморфозом,а міста оранжевого   кольору – це ряди комах розвиток яких відбувається із  повним перетворенням.

 

Зараз разом зясуємо, яке ж значення мають комахи у природі та житті людини

 

 

Корисне значення комах.

 

1.Входять у колообіг речовин на планеті: вони живляться 

рослинною і певною тваринною їжею, і в той же час є самі поживою для інших організмів (ланцюги живлення).

2.Рослиноїдні комахи за сумарною масою (біомасою) у багато 

разів перевищують всіх інших тварин, що живляться рослинами, тому що поїдають основну частину рослинного приросту.

3.Хижі і паразитичні є регуляторами чисельності тварин, за 

рахунок яких вони живляться.

4.Основні запилювачі квітів. 

5.Завдяки запиленню, комахи є відтворювачами рослин.

6.Медоноси.

7.Шовкопряди.

8.Біологічний метод боротьби із шкідниками (їздці, сонечко).

9.Жуки знищують мертві залишки організмів – санітари.

10.Бабки знищують шкідливих комах і личинки.

11.Естетичне значення.

 

Шкідливе значення комах.

 

12.Прямокрилі і гусінь псують урожай с\г рослин.

13.Оводи та сліпці завдають шкоди свійським копитним.

14.Переносники збудників хвороб.

15.Шкідники садів (брунькоїди, листовертки, плодожерки).

16.Шкідники зернових культур (довгоносики, зернова міль).

17.Мухи і таргани завдають шкоди побуту.

18.Блохи, воші – кровосисні шкідники теплокровних організмів.

 

 

V.Узагальнення та систематизація знань учнів

Ми зясували яке важливе значення мають комахи як для людини так і у природі , тож давайте повернемося до проблемного питання , що ми поставили на початку уроку, Який висновок можна зробити?

Що трапиться , якщо  зникнуть  всі комахи?(порушиться рівновага в екосистемі планета Земля)

Яких заходів уживають щоб охороняти комах?

Чи досягли ми очікуваних результатів?

2. Вправа «Задом – паперед»

 1. ноахаМ  ;   2. бюлодоВ ;  3.акдемдеВ

До яких рядів належать ці комахи?

 3.За якою ознакою відрізняються ряди класу Комах між собою?

 

   Фразеологізм

- Поміркуйте, чому так кажуть?

 - Мурахи по спині бігають.

5. Сформулюйте висновок нашого уроку спираючись на завдання які ми ставили на початку  уроку

VІ. Підсумок уроку

 

У природі нема нічого зайвого ,кожна рослина і тварина займають свою екологічну нішу, беруть участь у ланцюгах харчування. Ми повинні берегти природу, любити її, вивчати і спостерігати. І тоді вона розкриє перед нами свої таємниці.

 Бережіть красу природи, бо тільки краса зможе врятувати світ!

Виставлення оцінок та їх аргументація.

VІІ. Повідомлення домашнього завдання.

  1. Опрацювати §19 підручника.

1. Прочитайте текст підручника (с. 103—105).

2. Дайте відповіді на запитання підручника (с. 84).

3.  Скласти казку про комаху, яка вам найбільше сподобалася.

 

docx
Додано
17 лютого 2021
Переглядів
802
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку