Урок "Різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення у житті людини"

Про матеріал

У ході запропонованого уроку вивчається різноманітність молюсків, з'ясовуються характерні риси їхньої будови. Серед видів роботи на уроці - презентації, перегляд відеороликів, спостереження за живими молюсками різних класів і видів, робота з колекціями черепашок та ін.

Перегляд файлу

Тема: Молюски. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. Класи Черевоногі та Двостулкові молюски

 

Мета уроку: Сформувати уявлення про загальні ознаки молюсків, дослідити особливості будови їхньої черепашки (мушлі). Розвивати критичне мислення, вміння і навички роботи з природними об’єктами,  інтернет-ресурсом, підручником, схемами. Виховувати культуру поведінки.

 

Обладнання: зошит, підручник, таблиці, колекції черепашок молюсків, живі об’єкти дослідження , презентація до уроку, інтернет-ресурс Просвітницької інтернет-програми "Молюски", розробленої працівниками лабораторії малакології Державного природознавчого музею НАН України http://www.pip-mollusca.org.

 

Тип уроку: урок розширення і уточнення знань.

 

Учень, який вчиться без бажання – це птах без крил

             Сааді

 

Життя насправді є пітьма, коли немає прагнення.

Всяке прагнення є сліпим, коли немає знання.

Всяке знання є марним, коли немає праці.

Всяка праця є безплідною, коли немає любові

                                        Халіль Джебран

 

Хід уроку

І.Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою. Робота з епіграфом уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Найбільший молюск у світі – кальмар велетенський довжиною до 20 м. Найбільшим наземним молюском є ахатіна велетенська (розмір ноги 39 см, вага 0,9 кг).

Найбільший у світі двостулковий молюск – тридактна велетенська (вага близько 300 кг, а діаметр раковини до 2 м).

 Найбільшу кількість зубів (до 25 тисяч) мають равлики .

Які ж ознаки будуть об’єднувати цих різних тварин в одну групу Молюски?             

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Люди їх не дуже знають:

Часто розміри ховають

Диски, вежі, амбразури

Дивної архітектури,

Барельєфів дивовижі,

Зуби – зовсім не для їжі…

Уявити навіть важко,

Що ховає черепашка.

Як хвилини їй століття –

Давніх форм різноманіття!

Н. В. Сверл

 

 Саме тому тема нашого уроку сьогодні: Різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення у житті людини. 

Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

1.Різноманітність молюсків (слайд  )

Дивовижний світ молюсків. І сьогодні ми пізнаємо їх ближче, здійснивши віртуальну мандрівку малакологічним фондом Державного природознавчого музею НАН України. А допоможе нам у цьому просвітницька інтернет-програма "Молюски", розроблена працівниками лабораторії малакології цього музею.

 Ви мали випереджувальне завдання ознайомитися з деякими експозиціями, тож на уроці поділитеся своїми враженнями від побаченого.

 

  1.   Черевоногі молюски. Особливості зовнішньої будови та процесів життєдіяльності, зумовлені пристосуванням до середовища існування

 

Презентація «Наземні равлики»

 

Біологічна задача

На Західній Україні, в тому числі і на Тернопільщині, починає розвиватися новий тип бізнесу – збір і розведення виноградних равликів. Ось такий молюск важить 25 грам. Ціна за кілограм зібраних  равликів стартує від 5 гривень, а за штучно розведені можна отримати і до 600, а кілограм добутого м’яса коштує 900-1000 гривень. Для кілограма філе треба 200 штук молюсків. З одного кілограма філе виходить приблизно 40 порцій страви. У столичних ресторанах їх продають за ціною 150-190 гривень.  Кілограм равликової ікри за кордоном коштує понад тисячу доларів, дорожче від червоної і чорної ікри. Така висока ціна тому, що ікринки білого кольору равлик відкладає під землею, зариваючись настільки глибоко, що назовні виглядає тільки верхівка черепашки. Щоб їх добути за кожним равликом потрібно ретельно слідкувати.

Питання: як такий вид заробітку позначиться на стані природних екосистем?

 

Презентація « Слизняки»

 

Проаналізуйте переглянуту інформацію, розгляньте представлених вам живих молюсків – виноградного слимака та слизняка великого сітчастого. Виявіть риси подібності у їх будові. Поспостерігайте за рухом черевоногих.

 

Крім суходолу черевоногі молюски живуть і у прісних водоймах. Дізнаймось про них більше.

 

Презентація « Різноманітність прісноводних равликів »

 

Учені стверджують, що предки ставковика жили на суходолі. Доведіть це.

 

  1.   Двостулкові молюски. Особливості зовнішньої будови та процесів життєдіяльності, зумовлені пристосуванням до середовища існування

Послухайте загадку:

Ми чарівні скриньки.
На морському дні живемо,
Коли до нас піщинка потрапляє,
То назад вже не вертає.
Одягається, прикрашається,
На чарівну принцесу обертається,
Яка Перлиною називається.
Відгадайте, не зволікайте, як ці чарівні
Скриньки називаються.

(Перлівниці.)

 

Презентація « Прісноводні двостулкові »

 

Двостулкових молюсків налічується близько 20 тис. видів, більшість з яких мешкають у морях і лише деякі заселили прісні води.

 Під час роботи пошукового загону, який досліджував геологічну будову села Садки  на відслоненні гірських порід на Гострій горі було помічено шар, в якому зустрічалися залишки черепашок молюсків – свідчення того, що в давні часи наша територія була дном теплого Сарматського моря. (слайд).

У водних екосистемах нашого села і тепер є колонії двостулкових молюсків. Під час навчальної практики учні спостерігали за ними, за динамікою росту популяцій та розселенням. Було встановлено, що у нас зустрічаються особини двох видів  двостулкових молюсків. (слайд  )

Перед вами живий екземпляр двостулкового молюска з нашої річки.

Які спільні риси будови ви помітили у двостулкових молюсків з черевоногими?

На основі чого ми можемо встановити, що ці молюски – фільтратори?

 

Попрацюємо в групах.

Кожній групі запропоновано черепашку одного з видів двостулкових молюсків, які населяють нашу річку. Завдання: за допомогою визначальних карток шкільного визначника прісноводних молюсків визначити вид молюска.

 

Морські черевоногі і двостулкові молюски

У нас є колекція черепашок морських молюсків. Дізнаймося, кому вони належали. Для цього здійснімо віртуальну екскурсію малакологічним фондом Державного природознавчого музею НАН України і за допомогою просвітницької інтернет-програми "Молюски" познайоммося з  найпомітнішими молюсками Чорного та Азовського морів. 

 

(Демонстрація колекції, і експозиції сайту, музика для релаксації)

 

Молюски (або м’якуни), як і комахи, є найбільш еволюційно

довершеними тваринами серед безхребетних. Ця група об’єднує близько130 000 видів (в Україні – понад 600). Близько 80% усіх видів молюсків належать до черевоногих, ще 19% – до двостулкових і лише 1% сучасних видів – до інших груп, серед яких виділяємо головоногих.

 

1.3. Головоногі молюски.

Перегляд відеоролика Головоногі молюски.

  • Що спільного і відмінного між головоногими та іншими видами молюсків?
  • Чому головоногих молюсків іноді називають приматами моря”?

2. Роль молюсків у природі, значення у житті людини

У морі і на суходолі молюсків бачимо доволі.

Черевоногі – це той клас, який живе навколо нас.

Для них водойми й суходіл – це їхній простір – рідний дім.

Вони – важлива складова наземних й водних угруповань.

Їх здавна Африки народи використовують як гроші,

А з черепашок сувеніри знайдете в кожній ви квартирі.

Вони і йодом збагатять, як вміло їх приготувать!

Чудовий цей делікатес зніме втому, знизить стрес.

Та деякі молюсків види таять у собі лише біди.

На це вагомі є причини: отрута їх вража людину.

Та більше користі, ніж шкоди, дають молюски для природи.

   За це їх треба шанувати, від знищення оберігати!

Робота з підручником (п. 3). ( слайд)

 

V. Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок

Вправа «Дзиґа»

На літері «Я» розташована дзиґа, яка має стрілку. Навколо дзиґи розміщені аркуші з написами. Учні по черзі крутять дзиґу.На який напис указала стрілка дзиґи, тими словами учень починає своє речення для підбиття підсумків уроку.

  • запам’ятав
  • був здивований
  • зрозумів
  • зробив для себе висновок
  • навчився
  • зможу розповісти друзям

VІ. Домашнє завдання

6.1. Завдання для всього класу.

Опрацювати відповідний параграф підручника

6.2. Індивідуальні та творчі завдання (на вибір).

1. Підготувати повідомлення про молюсків-рекордсменів

2. Підготувати повідомлення про головоногих молюсків.

3. Розв’язати біологічну задачу

Товщина і міцність черепашки у морських молюсків різна. Особливо міцну й товсту черепашку мають панцирні молюски, що живуть в смузі прибою. Поясніть, із чим пов’язана різноманітність черепашок у молюсків?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 грудня 2018
Переглядів
4117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку