Урок "Різноманітність організмів"

Про матеріал
Це другий поточний урок з біології за програмою в 6 класі, який супроводжується комп'ютерною презентацією. Основні поняття уроку: систематика, царства живої природи, одиниці класифікації, біологічна різноманітність, середовище життя. Після прослуханої легенди формулюється проблемне питання.Використовуються прийоми "Шерлок Холмс", інтерактивні форми роботи в групах, парах, тести на встановлення відповідності, аналіз ситуацій. Домашнє завдання носить творчий та випереджальний характер
Перегляд файлу

 Урок 2

  Тема: РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЖИТТЯ (на  прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). 

 Мета:  Освітня. Ознайомити учнів з чисельністю видів на планеті, ввести поняття “систематика”, розглянути основні одиниці класифікації, розкрити принципи поділу організмів на Царства живої природи і дати їм стислу характеристику, визначити роль організмів у житті людини та в природі.

 Розвиваюча.  Розвивати уміння порівнювати тіла природи, уміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння логічно мислити та робити висновки.

 Виховна. Виховувати бережливе ставлення до живої природи,  виховувати екологічне мислення.

 Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Форма уроку. Комбінований.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

 Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно - рецептивні:

а) словесний:  розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрації тварин та рослин, грибів ,  презентація «Різноманітність органічного світу».

2.Репродуктивни: запис плану для відповіді на запитання.

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання, прийом            « Шерлок Холмс»

4. Інтерактивні: робота в парах, робота в групах,   вправи «мікрофон»  та «знайти пару»(встановити відповідність),  аналіз ситуації,  вправа«виключи зайве».

5. Візуальний: складання схеми, заповнення таблиці

6.Сугестивні:спів пташок у запису, демонстрація картини природи, легенда

 Міжпредметні зв язки: природознавство, історія, географія, література, музичне мистецтво.

                                                     ХІД  УРОКУ 


 І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. Слайд 1


    

 1) Установіть відповідність між ознакою життя та певним прикладом його прояву. Слайд 2

Ознаки життя                                Приклади прояву

  1. Розмноження                А. маленьке дерево стало великим
  2. Живлення                      Б.насіння перетворилось на рослину
  3. Ріст                                 В.листок повернувся до світла
  4. Розвиток                         Г.з однієї бактерії утворилось дві
  5. Рух                                   Д.метелик п’є нектар квітки
  6. Подразливість                Е.суцвіття соняшника повертається


                                              за сонцем 

Самоперевірка за слайдом 3

Перевірка знань учнів про біологію як науку, про живі організми та суттєві відмінності живого і неживого. Бесіда.

 ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 1)   Проблемне завдання: Давньоіндійська легенда розповідає, що учитель послав свого учня до лісу принести кілька зовсім некорисних рослин. Повернувшись із лісу той сказав: “Учителю, я три дні ходив лісом і не знайшов жодної некорисної рослини”. 

А як на вашу думку, вірно це чи ні? Відповідь на це запитання ви дасте в кінці уроку.         


  ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу. Повідомлення теми та завдань уроку. Слайд 4,5


      

 

 ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу. Слайд 6

  1. З  давніх-давен і до ХVІІІ ст. вважалося, що на планеті є лише дві групи живих організмів – це рослини і тварини. Але з часом природодослідниками було встановлено, що існують ще й інші живі організми.  Так було з’ясовано, що на планеті живуть ще  гриби, які поєднують ознаки рослин і тварин, а також світ мікроскопічних організмів, які невидимі для ока людини. Тому в другій половині ХХ ст. вченими-біологами було виділено п’ять груп живих організмів – рослини, тварини, гриби та мікроскопічний світ бактерій,а згодом і п’яту групу –

      віруси


  1. Групи живих організмів. Слайд 6

 

 


  1. Біосфера — найлегша з основних оболонок Землі (1 ∙ 1017 кг). Слайд 7

 

— Яка маса більша в межах біосфери: рослинна чи тваринна? (Рослини становлять 97% маси всієї біосфери, а тварини й мікроорганізми — тільки 3%.)

Для порівняння: маса всіх рослин на Землі дорівнює 2400 млрд. тонн, а загальна маса людей, які мешкають на Землі,— 300 млн. тонн.

  1. Біологічна різноманітність. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 

  1.  Короткі повідомлення учнями цікавих фактів з життя організмів. 

 


Слайд 8.  Доповнення вчителя.    

 

  

  Серед тварин за масою переважають дрібні істоти (комахи, черви). На 1 км2 маса великих тварин становить 1 тонну, а дрібних — 11-12 тонн.

Скільки ж усього видів живих істот живе на Землі? До кінця XX ст. було описано близько 2 млн. видів тварин і 500 тис. видів рослин, понад 100 тис. видів грибів.

   Однак  кількість видів постійно збільшується. Так, щорічно відкривають близько 2 тис. видів комах, збільшується список риб, червІв, грибів і рослин. Сучасні вчені оцінюють кількість видів живих організмів на Землі як 5-6 мільйонів. Сукупність усіх живих істот на Землі називають біологічною різноманітністю     

3.    Царства природи та кількість живих організмів на планеті.  Розповідь

      Нині відомо понад 100 тисяч видів грибів, 500 тисяч видів рослин і понад 1,5 млн. видів тварин. Клітини їх мають ядро, тому і входять до надцарства ядерних організмів – Еукаріоти. Бактерій відомо десь 30 тис. видів. В їхніх клітинах відсутнє ядро, тому їх називають Прокаріоти.Всі разом вони становлять органічний світ нашої планети. Людина теж є частиною цього світу.  Різноманітність, або багатство, живого світу на Землі дозволило згрупувати всі організми в п’ять груп, або царств, з яких ми розглянемо сьогодні чотири.

Слайд 9.

 Заповнення таблиці «Порівняння ознак життя»

Ознаки життя

рослини

тварини

гриби

дробянки

самовідтворення

 

 

 

 

обмін речовин

 

 

 

 

 

ріст

 

 

 

 

рух

 

 

 

 

розвиток

 

 

 

 

мінливість

 

 

 

 

подразливість

 

 

 

 

кількість клітин

 

 

 

 

пристосованість

 

 

 

 

 

4. Поняття систематики, таксону , внесок К. Ліннея в розвиток біології.                       Пояснення вчителя. Робота в зошиті.

      Метод « Шерлок Холмс»

         Про кого йдеться у цій розповіді ?

«Я віддам тебе у шевці, якщо ти не візьмешся за розум і й не залишиш своє захоплення. Я хочу, щоб ти став пастором, а ти погано вчишся та цілими днями проводиш на луках, в лісах, збираючи рослини», – сварився на свого сина сільський пастор невеликого містечка в Швеції (Нілс Лінеус.)

Винувата дитина стояла перед батьком і крутила в руках гілочку рослини. Ця гілочка цікавила дитину набагато більше, ніж латина та інші шкільні премудрощі. З дитинства він (Карл Ліней) цікавився рослинами. Замість того щоб іти до класу, він біг до лісу й там розглядав квіти та листки, збирав гербарії. З роками захоплення ботанікою ставало все сильнішим, і він завжди приносив додому купи листя та величезні букети квітів. Згодом цей хлопчик став видатним ботаніком, засновником науки – систематики організмів, завданням якої є опис та найменування організмів, які існують зараз або вимерли .


         Хто він?

 

Слайд 10. Розповідь учителя.

              Демонструється портрет і називаються роки життя шведського вченого Карла Лінея – 1707-1778). Життя його було складним, але завдяки своєму працелюбству та оптимізму він завжди перемагав всі негаразди. Карл Ліней був і жебраком, і багатієм, невідомим і знаменитим, але завжди залишався вірним ботаніці. Це він – Карл Ліней – навів порядок серед назв рослин: вперше ввів подвійну (бінарну номенклатуру) назву виду рослин, наприклад: ромашка аптечна, звіробій плямистий; запропонував використовувати латинську мову у видових назвах рослин та тварин, що сприяло співпраці вчених різних країн і допомагало дійти згоди, адже назви рослин на різних мовах звучать по різному. Вперше Карл Ліней визначив відмінності в будові квітів та насінин, листків і кореневих систем, вперше розділив рослини на класи, класи розділив на родини, роди і види –основні систематичні категорії
   Систематика – наука, яка вивчає різноманітність органічного світу та займається їх поділом на групи, тобто таксон. Таксон — це група об’єктів органічного світу, пов’язана спільністю ознак і властивостей, що дають підставу для об’єднання цих об’єктів у певну систематичну категорію.                                                                                      

     Найдрібнішою основною систематичною категорією живих організмів є вид.

       Вид -  це група організмів, які подібні за походженням, будовою, процесами життєдіяльності, вільно схрещуються та мають плідних нащадків.  Видова назва складається з двох латинських слів, перше з яких є назвою роду, а друге — видовим епітетом (тобто подвійні назви видів)

 Слайд 11,12.



       Близькі види об’єднуються в роди, а роди — в родини. Близькі родини рослин об’єднуються в порядки (у тварин — у ряди), а порядки становлять клас. Класи рослин об’єднуються у відділ (у тварин — у тип). Сукупність усіх відділів і становить царство Рослини.Сукупність усіх типів становить царство Тварини. Усього ми вивчаємо п’ять царств живої природи.

    

 

 

  1. Поняття про середовища життя. Розповідь.

      Ні для кого не є таємницею, що на кожному клаптику Землі хтось живе. Живі організми населяють досить різноманітні середовища і живуть у різних умовах: солоних і прісних водах, у лісах, пустелях, снігах…

 Робота з підручником за завданням:

-прочитати текст підручника про середовища життя організмів, їх характеристики, використовуючи для цього метод  «Позначки»;

- скласти схему різних середовищ життя

 


Слайд 13.

 

   

      Бесіда. Середовище існування організмів – частина природи, яка оточує живі організми, з якою вони взаємодіють:

- водне – ставки, озера, річки, моря;

- наземне – ліси, степи, долини, пагорби, пустелі, луки, гори, болота;

- підземне – грунт;

- організми – паразити.

 6.Роль живих організмів на планеті.

     Кожен живий організм чи групи організмів мають певне значення на планеті, яке може бути не лише корисним, а й шкідливим чи нейтральним.

    Заслуховування думок учнів про значення живих організмів (повідомлень,заданих на попередньому уроці), запис плану у зошит.

      

    


Слайд14.    Підсумкова бесіда,  під час якої діти доповнюють свої знання про значення рослин у природі та в житті людини і наводять приклади:

 

— головне джерело утворення первинної органічної речовини;

— єдине джерело кисню;

— поглинають вуглекислий газ;

— їжа для людини, корм для тварин;

— сировина для промисловості;

— будівельний матеріал;

— паливо;

— захищають ґрунти від руйнування;

— впливають на клімат;

— приносять естетичну насолоду;

   -запилюють рослини, сприяють поширенню плодів і насіння

   -застосування біологічних знань у практичній діяльності людини    

Обговорення легенди, про яку було згадано на початку уроку. 

 

   7.   Розповідь учителя

       Нині перед людиною надзвичайно гостро постають такі важливіі проблеми, як охорона здоров’я, забезпечення продовольством та збереження різноманітності організмів на нашій планеті. Через надмірний вплив людини на природу, ігнорування її законів існування життя на планеті земля опинилося під загрозою.

    Отже, головним завданням біології є вивчення різноманітних організмів та біологічних процесів для використання з метою поліпшення умов життя людини: її здоров’я, харчування, стану довкілля. Для цього біологія тісно взаємодіє з медициною, сільським господарством, охороною природи, багатьма галузями промисловості тощо.

ІV.   Узагальнення та систематизація знань.

   1.Робота в парах  Гра: “Знайти пару”. Учні в парах пригадують рослини своєї місцевості різних середовищ існування. Один називає середовище, а інший рослину цього середовища. Найкращі записують у зошит. Наприклад:

- мішаний ліс – береза бордавчаста;

- болото – ряска;

- лука – конюшина;

- ставок – жаба озерна;

- хвойний ліс – чорниці.

 2. Вправа «Виключи зайве» з кожної групи організмів:

       1 - акула, кит, верблюд, медуза, пінгвін

       2 –туберкульозна паличка, воша, береза, пневмокок

       3 -  орел, жайворонок, метелик, горобець


Слайд 15.

 

3. Завдання на дошці.  Розташуйте таксони рослин в порядку зростання: відділ, вид, царство, родина, порядок, клас, рід.

4. Бесіда:

-Чи можливо за наявності більше 2млн. видів не використовувати систематику під час вивчення організмів?

- Які виділяють царства живої природи?

 - Як ви вважаєте, у чому причини різноманітності видів на планеті?

  Слайд 16.  Вправа „Світлофор”


  • Учитель ставить запитання з вивченого матеріалу. Учні піднімають картки. Зелену – знають відповідь, червону – якщо утруднюються з відповіддю.

 

 VІ. Підведення підсумків уроку.

 

VІІ.Домашнє завдання.  Опрацювати параграф. Підготувати повідомлення про епідемії, спричинені вірусами.

 

 

docx
Додано
22 жовтня 2020
Переглядів
2093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку