Тема:Різноманітність птахів. Риси пристосованості до польоту та різних середовищ життя.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
-пригадати і узагальнити завдяки чому птахи пристосувались до польоту;
-дізнатись про найбільш характерні особливості представників певних Надрядів (Рядів) птахів;
-продовжувати вдосконалювати навички: працювати в групах, вести фенологічні спостереження;
-формувати вміння сприймати інформацію та вибирати основне, конспектуючи в таблицю;
-досліджувати пристосування птахів до різних умов довкілля;
-виховувати бережливо з любов'ю відноситися до навколишнього світу
Обладнання та матеріали: малюнки, схеми, дидактичні картки.
Тип уроку: комбінований з елементами нестандартних форм.
Структура уроку
I. Організаційний етап
II. Оголошення теми, мети і завдань уроку
III. Мотивація навчальної діяльності школярів
«Так і живуть поруч птахи і люди, часто не зважають одне на одного, іноді сваряться, іноді радіють одне одному, як члени однієї великої родини. Хто з них більше потрібен – людина птахам чи птахи людині?»
Форма” Мікрофон “ (відповіді учнів)
IV. Актуалізація опорних знань
Форма «Мозкова атака»
Завдяки чому птахи пристосувались до польоту? ( узагальнює і робить висновок сильніший учень, а доповнює вчитель).
V. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя з елементами бесіди.
Птахи пристосувались до різних умов життя… .
Різні групи птахів значно відрізняються між собою… .
Вчені їх об’єднали у надряди …, ряди… .
Кожна з домашніх груп отримали завдання (опрацювати самостійно матеріал підручника, додаткову літературу і підготувати змістовну розповідь про відповідних птахів) та підготували цікаві розповіді, малюнки, повідомлення. І мають сьогодні велику можливість донести інформацію своїм однокласникам.
VI. Оперування своїми знаннями в нестандартних умовах
Випереджаюче завдання:
Кожна з домашніх груп характеризує птахів, вказує на основні риси пристосованості до середовища в якому мешкає, розповідає зооновини (матеріал із рубрики «Це цікаво знати»), інформацію власних спостережень.
- Керівники груп корегують роботою членів групи (хто і що повинен, в якій формі доповісти).
Донесіть! або Розкажіть!
1. Безкільові птахи … .
2. Пінгвіни … .
3. Гусеподібні … . Куроподібні … .
4. Дятли … . Соколоподібні … .
5. Совоподібні … . Сивкоподібні … .
6. Лелекоподібні … . Журавлеподібні … .
7. Горобцеподібні … .
- Аналіз розповідей (повідомлень), супроводжується заповненням учнями таблиці в робочому зошиті
Ряд або
Надряд
Особливості будови та життєдіяльності
Значення
Представники
Ознаки
пристосування
VII. Узагальнення і систематизація
Пригадайте і доведіть!
Метод «Коло думок»
Які пристосування до певних умов середовища ви спостерігали у птахів?
VIII. Підведення підсумку уроку
Оцінювання роботи домашніх груп загалом і окремих осіб (повернення до очікуваних результатів).
IX. Визначення домашнього завдання
- відповісти на контрольні питання і тестові завдання після параграфів (письмово);
- підготувати зооновини;
- продовжувати фенологічні спостереження за птахами.