Урок " Різноманітність птахів"

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 7 класу за новою програмою. Проведення уроку потребує наявності ілюстративного матеріалу. Тип уроку передбачає виступи учнів з випереджаючими завданнями, обговорення та роботи в групах. В данній темі передбачено виконання практичної роботи. Метою уроку є ознайомлення з різними екологічними групами птахів та їх адаптаціями до різних середовищ існування, виховання бережливого ставлення до природи. Доречним також буде ознайомлення з деякими червонокнижними видами птахів свого регіону. Закріплення матеріалу можна провести у вигляді вікторини або перегляду відео про життя птахів.
Перегляд файлу

Урок-конференція для учнів 7 класу

Тема: Різноманітність птахів.

Мета: -ознайомити учнів з екологічними групами птахів, особливостями пристосувань до середовища існування, деякими унікальними видами місцевого регіону, які ілюструють різноманітність птахів та їх адаптації; розвивати навички роботи в групах, вміння працювати з додатковою літературою, творчі здібності учнів.

 иховувати любов до природи, бережливе ставлення до птахів, захоплення красою і неповторністю кожного живого створіння на землі.

Обладнання та матеріали: малюнки, плакати представників екологічних груп птахів, відеофільми, фотографії, листівки з зображенням місцевих видів птахів.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Птахи – унікальні істоти. Всі вони – неперевершені створіння, – жваві, красиві, вправні в польоті. Сучасна передова авіація не може перевершити вражаючої техніки і точності приладів «пташиної навігації» і віртуозності польоту. Які секрети мають птахи, що дозволило їм оволодіти мистецтвом повітроплавання? Чому деякі птахи можуть літати вгору і вниз, назад і вперед, або зависати нерухомо в повітрі, як гелікоптери? Що дало змогу птахам освоїти різні середовища існування, від степів до водойм? Які птахи мешкають у наших лісах, полях і степах? На ці та інші питання ми постараємось знайти відповіді в нашій конференції «У світі птахів».

Робота в групах. (випереджальне завдання)
Вчитель поділяє клас на декілька груп, які готують матеріал для конференції, користуючись додатковою літературою, малюнками, відеоматеріалами тощо.
Група №1: «Пристосування птахів до польоту».
Група №2: «Птахи наших водойм та їхні пристосування».
Група№3: «Птахи наших лісів та їхні пристосування».
Група №4: «Птахи наших степів і боліт та їхні пристосування».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Виступ групи №1: Пристосування до польоту.
Літальний апарат птаха повинен бути компактним, легким і міцним. Саме цим вимогам відповідає скелет птаха, який має трубчасті, пусті всередині кості, видозмінені в крила передні кінцівки. Зверніть увагу, що голова птаха не має зубів, кісточки черепа тоненькі, грудина має кіль для прикріплення сильних грудних м’язів. Хребет, за виключенням шиї, у птахів малорухомий, окремі хребці утворюють жорсткий каркас, до якого прикріплюються кінцівки. Ребра – дуже тоненькі і пласкі, при цьому кожне ребро з’єднане з сусіднім за допомогою гачкоподібних відростків, які надають грудній клітці міцності та еластичності. Внутрішня будова теж має ряд особливостей, які зменшують вагу тіла і сприяють польоту: швидкий процес травлення і звільнення кишечнику, добре розвинені грудні м’язи, наявність повітряних мішків і подвійне дихання, відсутність сечового міхура і одного яєчника. Повітряні мішки знаходяться між внутрішніми органами та м’язами, проникаючи навіть в пустоти трубчастих кісток. Під час польоту мішки виконують роль насосу, за допомогою якого в десять разів збільшується об’єм повітря, який проходить через дихальні шляхи.  Завдяки повітряним мішкам кров збагачується киснем під час вдиху і під час видиху. Крім того, мішки з повітрям охолоджують тіло птаха під час інтенсивної роботи – польоту.
Особливе захоплення викликає будова пташиної пір’їни. Вона легесенька, міцна, непроникна для повітря, бо має особливі гачечки, які з’єднують окремі борідки пір’їни в одне ціле. Пір’я захищає тіло птаха від холоду і одночасно утворює обтічну поверхню, які необхідна для польоту. Ніхто з людей ніколи не зможе створити подібне диво природи. Пристосування птаха до польоту не має собі рівних, це справжній шедевр Божого творіння! Колібрі, наприклад, може літати у будь-якому напрямку: вгору або вниз, горизонтально, вперед, або назад. Птах демонструє фігури вищого пілотажу, а це потребує значних витрат енергії і напруженої роботи серця. Тому у цієї крихітної пташки маса серця і грудних м’язів складає майже половину від маси всього тіла, а швидкість змахів крилами досягає 50-80 за секунду! Плечові суглоби у колібрі можуть рухатись у всіх напрямках і обертатись на 180, завдяки чому вона може здійснювати рухи, які не під силу будь-якій іншій пташці. Хіба це не викликає подив і захоплення унікальністю пристосування до польоту?

Виступ групи №2: Птахи водойм.
1 учень: Зверніть увагу на пристосування гусеподібних птахів, які мешкають у водоймах: видовжене тіло та шия полегшують їм пошук їжі у воді. Плаский широкий дзьоб добре проціджує воду і утримує спійману здобич. На суші вони неповороткі і незграбні, але у воді почуваються, як риби в рідній стихії. Крім того, вони легко здійснюють далекі перельоти, піднімаючись навіть над високими гірськими хребтами. Хто не бачив знаменитий гусячий «клин», не милувався красою і унікальним порядком пташиного вирію, коли «гуси-лебеді» прилітають на рідну землю?
Лебеді – найбільші представники гусеподібних, які мешкають на водоймах у глухих районах лісотундри та лісостепу. Лебедя-шипуна легко відрізнити від кликуна по великому, чорному роговому наросту (гулі) в основі дзьоба. Під час польоту його крила ритмічно риплять, що дає змогу пізнати його і на «слух». Він мешкає в багатьох країнах Європи та Азії, в Україні найчисленніший в дельті Дунаю. Окремі пари гніздяться також в пониззі Дністра і Дніпра. Шипун найкрасивіший із всіх відомих лебедів: має граціозно витягнуту шию, яскраво-біле пір’я та чорну відмітину над червоним дзьобом. Оселяється лебідь-шипун в важкодоступних заростях очерету, на тихих озерах та по великих річках.
Лебеді відважно захищають своє потомство, в разі небезпеки стоять насмерть. Живляться лебеді переважно рослинною їжею – різними водяними рослинами, які дістають з дна водойми. Зимують в прибережних водах Чорного моря, в Західній Європі та Англії.
Цікаво, що лебеді – птахи, найбагатші на пір’я: у кожного пір’я більше, ніж зірок на небі! А якщо серйозно, на тілі лебедя можна нарахувати до 25 тис. пір’їн. І всі – легесенькі, сніжно-білі, пухнасті і прекрасні.
2 учень: На водоймах мешкають не тільки гусеподібні, а й багато інших птахів. Є хижі птахи, які уподобали для себе рибний промисел. Рибний орел (скопа) має типовий вигляд хижого птаха. Скопа відрізняється від інших орлів красивим контрастним вбранням, яке добре помітне здалеку: чорний верх та білий низ. В Україні поселяється поблизу великих водойм, багатих на рибу, з високими деревами на берегах. Живиться рибою, яку вправно ловить, пірнаючи за нею в воду або на льоту хапаючи її потужними лапами. Для полювання на рибу скопа має особливі пристосування: довгі загострені кігті (риболовні гачки), спеціальні гострі шипи на нижній поверхні пальців, які допомагають утримувати слизьку та важку рибину. Унікально гострий зір допомагає скопі в польоті побачити рибину, яка піднімається до поверхні води. Наближаючись до жертви, орел випускає пазурі вперед, хапає рибину і піднімається з нею у повітря. Добре розвинута куприкова залоза захищає пір’я від намокання під час полювання. На жаль, птах вже занесений до Червоної книги природи і зустрічається дуже рідко.

Виступ групи №3: Птахи лісів.
1 учень: Хто не чув у лісі барабанний дріб дятла? Дятли мають особливу будову пальців, що допомагає їм утримуватись на вертикальних поверхнях, а також міцний дзьоб-долото. За допомогою свого могутнього дзьоба птах може не тільки діставати з-під кори комах, будувати затишні дупла, але й «повідомляти» партнеру або супернику про свої наміри та плани і навіть співати «серенади» подрузі. Барабанний дріб дятла далеко чується в лісі, кожен птах має свої «звукові частоти».
Великий строкатий дятел – звичайний птах в Україні, мешкає в лісах, полезахисних смугах, садах та парках. За розмірами трохи більший від шпака, має строкате забарвлення: зверху чорне, з великими білими плямами на крилах; горло та грудка – білі; та чорній голові – червона «шапочка»; підхвістя теж яскраво-червоне.
Гніздо пара птахів влаштовує в дуплі, яке видобувається самцем в дереві з м’якою деревиною. Маючи міцний дзьоб-долото, дятли невтомно відбивають на деревах шматки засохлої кори та видовбують з-під неї шкідників. Дятли «займаються» тільки хворими деревами, в яких є багато личинок і комах під корою та в деревині. Цікаво, що дятел-батько виганяє молодих птахів, щоб вони перейшли, нарешті, до самостійного життя.
Крім комах, яких дятел продовжує добувати з трухлявих дерев, основною поживою птаха в цей час є насіння сосни та ялини. Дятлів називають санітарами лісу та саду. Вони невтомно вишукують собі поживу на стовбурах дерев та під корою, знищуючи безліч шкідливих комах. Видовбані ними дуплянки часто використовують інші птахи або кажани.
2 учень: Шишкар ялиновий має масивний дзьоб, але в нього кінчики дзьоба перехрещені, щоб краще розлущувати шишки хвойних дерев. Забарвлення птаха – яскраво-червоне в самців і жовтувато-оранжеве у самок та молодих птахів. Шишкар поширений на гніздуванні тільки в Карпатах та в Криму. Живиться насінням хвойних дерев, вилущуючи його своїм характерним дзьобом. Виводить пташенят взимку, коли є багато корму.

Виступ групи №4: Птахи степів і боліт.
1 учень: Птахи степів, як правило, мають сильні ноги, які допомагають їм мандрувати просторами і досить міцний дзьоб для живлення рослинною їжею. Найтиповіший представник степів – дрохва, яка мешкає в степовій і лісостеповій зонах, та в Поліссі. Дрохви мають на ногах по три пальці, добре бігають, можуть досить швидко літати, але піднімаються в повітря важко, з розбігу. Птахи летять низько над землею, навіть під час перельотів. За будовою тілу дрохва має однозначно риси журавлів та курей. Самець яскравіший за подругу: верхня частина тіла жовтогарячого забарвлення, з чорними плямами; нижня частина - біла; голова та шия попелясто-сірі; голову прикрашають пучки довгого білого пір’я – своєрідні «вуса»; воно красиво підкреслене яскраво-коричневою мережкою. Самичка має одноманітне рябе забарвлення, вуса відсутні.
Живиться дрохва комахами, ящірками та мишоподібними гризунами, насінням зернових культур. Критичний час у житті дрохви – насиджування яєць. Птахи не витримують на полі техніки, злітають з гнізда.
Дрохва занесена до Червоної книги України.
2 учень: Зверніть увагу, як привабливо виглядає сірий журавель: це стрункий птах із сіро-чорним забарвленням пір’я та червоною «шапочкою» на голові. Шапочка журавля-красавки сіра; на чорному фоні голови та грудей красиво виділяються пучки білого пір’я за вухами. В обох видів журавлі розкішний хвіст та довгі ноги, які дають можливість подорожувати по болотам.
Журавлі – всеїдні птахи. Живляться проростками диких наземних та водних рослин, зернами, ягодами; поїдають дрібних безхребетних, а також жаб та мишей; можуть при нагоді з’їсти чужу яйцекладку.
Охороняються в Поліському та Кримському природному заповіднику.

ІV.Практична робота № 2 « Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в різних екологічних груп птахів»

Мета: визначити особливості будови різних видів птахів, які є результатом їхнього пристосування до способу життя.

Обладнання та матеріали:  відеофрагменти, фото­графії, слайди презентації із зображеннями представників різних видів пта­хів, лінійка, підручник, зошит.

                                    Хід роботи

1. Розгляньте колекції або зображення представників різних видів птахів. Установіть особливості їхнього зовнішнього вигляду:

  1) Розгляньте частини тіла птахів — голову, шию, тулуб, крила, хвіст. Ви­значте довжину тіла птахів (за наявності опудал) або візьміть ці дані з підручника або додаткових джерел інформації.

  2) Розгляньте голови птахів. Знайдіть і роздивіться очі, дзьоб і восковицю. Визначте особливості будови дзьоба (гачкоподібний, плоский, довгий, короткий, широкий тощо).

   На які особливості дзьобів слід звертати увагу? Дзьоб є дуже важливим для птахів. За допомогою дзьоба вони їдять, будують гнізда, приводять своє пір'я в порядок. Тому будова дзьоба може багато розповісти про пта­ха. У хижих птахів дзьоби мають вид гачка. Ними зручно хапати і вбива­ти здобич. Рибоїдні птахи мають довгі тонкі дзьоби схожі на спис. Ними зручно полювати на рибу. А широкий дзьоб ластівки є зручним для ловлі комах у польоті.

  3) Визначте особливості будови крил птахів (довгі, короткі, вузькі,

тощо).

На які особливості крил слід звертати увагу? Крила добре свідчать про характер польоту птахів. Вузькі довгі крила серпокрильців дозволяють розвивати високу швидкість польоту. Короткі крила сорок разом з довгим  хвостом забезпечують чудову маневреність. А крила сов дозволяють  їм літати майже нечутно.

   4) Розгляньте ноги птахів та встановіть особливості їхньої будови (розташування й кількість пальців, довжина цівки).

На які особливості ніг слід звертати увагу? Ноги птахів можуть багато  розповісти про особливості їхнього життя. Два міцні пальці страуса на його довгих ногах дозволяють швидко й довго бігати  африканською  саванною. Пазурі на ногах пугача легко й надійно вхоплюють здобич. Довгі ноги чаплі й лелеки дають птахам можливість легко ходити грузькою болотяною місцевістю.

2. Порівняйте будову розглянутих птахів. Установіть характерні ознаки будови, що  відрізняють кожного з птахів від усіх інших. За підручником або  додатковими матеріалами встановіть особливості життя цих птахів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. За результатами дослідження заповніть таблицю.

Пристосування у різних груп птахів до способу життя

Спосіб життя птахів

Назви птахів

Особливості будови

Очі

Крила

Ноги

Шия

Дзьоб

Нічний

 

 

 

 

 

 

Денний

 

 

 

 

 

 

Активний

політ

 

 

 

 

 

 

Нелітаючий

 

 

 

 

 

 

4. У висновку запишіть відповіді на запитання.

  • За якими критеріями розрізняють спосіб життя  птахів?
  • За якими ознаками можна визначити пристосування  птахів до різних способів життя?

 

V. Підсумок уроку

Вчитель виражає подяку доповідачам за цікаві розповіді і пропонує вікторину: «Екологія птахів». За результатами вікторини і виступу кращі учні одержують високі бали.

Вікторина.
1. Які пристосування до польоту мають птахи?
2. Чому колібрі може літати вперед і назад, маневрувати в польоті, як гелікоптер?
3. Які пристосування допомагають птахам жити у водному середовищі?
4. Для чого лебедю широкий дзьоб і так багато пір’я?
5. Який птах має потужні лапи з шипами і гострими пазурами?
6. Що найголовніше для лісових птахів?
7. Які лісові птахи будують дуплянки?
8. Чому у дятла не болить голова?
9. Чому шишкар виводить своїх пташенят взимку?
10. Чим птахи степів і боліт відрізняються від інших птахів?
11. Навіщо дрохві міцні ноги і сильний дзьоб?
12. Чому журавлі надають перевагу болоту?
13. Які птахи охороняються законом і знаходяться в Червоній книзі?

V. Домашнє завдання

1. Практична робота в зошиті, опрацювати параграф.
2. Скласти кросворд або тест про птахів різних екологічних груп.

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
25 січня 2020
Переглядів
2350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку