Урок "Різноманітність ракоподібних, їх роль у природі та житті людини"

Про матеріал
Мета запропонованого уроку: ознайомити здобувачів освіти із розмаїтістю ракоподібних, їхньою роллю в природі й житті людини; розвивати навички роботи учнів з підручниками та додатковою літературою; розвивати вміння працювати в парах; сприяти підвищенню інтересу учнів до вивчення біології; розвивати логічне мислення, аналітичне сприйняття матеріалу.
Перегляд файлу

Тема:     Різноманітність ракоподібних,

              їх роль у природі та житті людини

 

 Мета: ознайомити учнів із розмаїтіс­тю ракоподібних, їхньою роллю в природі й житті людини; роз­вивати навички роботи учнів з підручниками та додатковою літературою; розвивати вміння працювати в парах; сприяти під­вищенню інтересу учнів до ви­вчення біології; розвивати логіч­не мислення, аналітичне сприй­няття матеріалу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: завдання в «Конверті», зображення представників рако­подібних, альбоми-довідники, схема «Різноманітність ракопо­дібних», таблиця «Значення ра­коподібних».

Базові поняття й терміни: ряди Десятиногі раки, Рівноногі раки, Гіл­лястовусі раки,  Веслоногі раки, Коропоїди.

 

ХІД УРОКУ

1. Організаційний

 момент                            Підготовка класу до уроку

 

2. Актуалізація  опорних знань  та вмінь учнів          

      1. Фронтальне опитування

                                                 Із яким класом тварин ми роз­почали знайомство

                                                 на минулому уроці? (Клас Ракоподібні)

                                                 До якого типу належить цей клас? (Тип Членистоногі)

     2. Гра «Так — Ні»

(За допомогою сигнальних карток: червона — неправильне твердження, синя — правильне.)

У членистоногих є змішана по­рожнина тіла. (+)

Тіло членистоногих не поділене на сегменти. (—)

Багато видів членистоногих літа­ють. (+)

Тіло членистоногих має двобічну симетрію. (+)

Усі органи членистоногих роз­виваються з двох зародкових листків — ектодерми й екзодер­ми. (—)

Скелет членистоногих зовніш­ній. (+)

Травна система членистоногих складається з двох відділів — пе­реднього й заднього. (—)

Дихають членистоногі лише з до­помогою зябер. (—)

Кровоносна система членистоно­гих незамкненого типу. (+)

У членистоногих є серце й го­ловні кровоносні судини (аорта й артерії). (+)

Серед членистоногих, в основ­ному, трапляються роздільноста­теві форми, але є й гермафроди­ти. (+)

3. Роздавальний матеріал (індивідуальні завдання)

 Усі ракоподібні переважно ______________ тварини. Для них характерна наявність ______              пар вусиків. Органом дихання є ____________              .

Тіло складається з ________ основних відділів: ______________ та ___________.              

  

 Видільна система ракоподібних представлена різними типами

  залоз і ___________. Серед ракоподібних трапляються ____________                                    форми, але є й гермафродити. Розвиток частіше _________              , але може  

          бути й ________________ (наприклад, у річкового рака).

 Центральна нервова система представлена парним _______________

 і _____________________ нервовим ланцюжком. Головний мозок зазвичай складається з ______________відділів. У різних груп членистоногих ступінь розвитку різних органів чуттів _________________              .

 Указати, склад якої системи опи­сано в завданнях?

 

Зовнішній скелет

 

Мускулатура

 

Ходильні кінцівки

 

Хвіст

 

Вусики

 

 

Серце

 

Аорта

 

Артерії

 

Гемолімфа

 

 

Прості очі

 

Складні очі

 

Механорецептори

 

Хеморецептори

 

Органи слуху

 

3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів 

  1. У нас є схема, але вона не закінчена, нам потрібно її заповнити.       

     (Схема — від­повідь, яку ми одержимо в кінці уроку.)

      Тип Членистоногі

                            Клас Ракоподібні


 

Зараз цю схему ми заповнити не мо­жемо, але в міру одержання нових знань на уроці ми будемо поверта­тися до неї та заповнювати.

    2. Повідомлення теми й мети уроку .

 

4. Вивчення нового матеріалу

 

1. Робота в парах

{Кожна пара готує міні-презентацію певного ряду ракоподібних.)

Пара 1 — ряд Рівноногі.

Пара 2 — ряд Десятиногі.

Пара 3 — ряд Гіллястовусі.

Пара 4 — ряд Веслоногі.

Пара 5 — ряд Коропоїди.

Під час захисту міні-презентації учні самостійно заповнюють таблицю «Різноманітність Ракоподібних» та схему «Тип Членистоногі».

 

Ряд

Характерні

особливості ряду

Представники

Значення

Рівно­ногі

Зябра покриті кришечкою, жи­вуть навіть у пустелях

Водяний ослик, мо­криці

Кормова база інших тварин

Деся­тиногі

П'ять пар кінцівок, м'яке че­ревце, яке ховають у порожніх черепашках молюсків

Річковий рак, омари, лангусти, краби, креветки, рак-самітник

В їжу

Гілляс­товусі

На голові розташовані два складні Й одне просте око. Роз­виток прямий. Улітку розмно­жуються партеногенетично (з яєць виходять лише самки), а восени — статевим шляхом

Дафнії

Є основною кормовою базою багатьох водних організмів

Весло­ногі

Плавають з допомогою першої пари вусиків і грудних ніжок. На голові розташоване одне просте око. Зябра відсутні. Газообмін відбувається крізь зовнішні по­криви. Розвиток непрямий

Циклопи

Основна кормо­ва база багатьох водних організ­мів, проміжні ха­зяї деяких паразитичних червів

Коро­поїди

Паразитичні ракоподібні

Коропоїд

Є паразитами риб, спричиняють масову загибель риб


Самоперевірка таблиці «Різноманітність Ракоподібних»

Повідомлення учнів

 

5. Закріплення  знань та вмінь  учнів

 

1. Упізнайте назву одного з представ­ників ракоподібних та вкажіть, до яко­го ряду належить цей представник.

ПОЇДРОКО     ТИГУСЛАН     РИОМА    ВЕТКРЕКИ

КЛОПЦИ             НІЇДАФ       КБИРА       КРИМОЦІ          

                    

(Коропоїд, омари, циклоп, лангусти, дафнії, краби, мокриці, креветки)

2. Розгадування чайнворда

Маленький рачок, яким живлять­ся мальки риб.

Твердий хітиновий покрив рака.

Мешканець прісноводних водойм.

Орган захисту, нападу й захоплен­ня їжі.

5. Інша назва ікри рака.

6. Складова частина статевої систе­ми рака.

7. Складова частина покриву тіла рака, яка виконує захисну й опор­ну функції.

8. Зяброногий рачок, що живе в ли­манах Чорного та Середземного морів.

 

6.     Підбиття підсумків уроку (Рефлексія)

 

Які враження від уроку?

Що найбільше сподобалося?

Що не сподобалося?

Які методи хотіли б використати на наступному уроці?

Чи досягли поставленої мети?

 

7. Домашнє завдання

 

Опрацювати § підручника; відповідати на ? до §.

Підготувати повідомлення про павукоподібних.

Скласти ребуси, кросворди, чайнворди «Різноманітність  ракоподібних».

 

docx
Додано
14 березня 2020
Переглядів
2155
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку