Тема: Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для людини.
Мета.
Освітня. Продовжити формувати знання учнів про клас Ракоподібні; ознайомити із їх різноманітністю та значенням у екосистемах та житті людини.
Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, який вивчається, робити порівняння, висновки та узагальнення; розвивати спостережливість, логічне мислення, пам’ять, увагу.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до живих організмів, які населяють довкілля; сприяти природоохоронній діяльності.
Тип уроку. Комбінований.
Форма уроку. Урок-подорож.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
А) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
Б) наочний: ілюстрація, демонстрація, м/м дошка.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту таілюстрацій нових знань, робота з додатковим матеріалом.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Міжпредметні зв’язки: географія, кулінарія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, слайди, таблиці, м/м дошка.
Основні поняття та терміни: Десятиногі раки, Рівноногі раки, омари, креветки, краби, Гіллястовусі, Веслоногі, Коропоїди.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Знайти вірні твердження (1;3 групи)
(2 група оберіть вірні відповіді – слайд №3)
Перевірка домашнього завдання.
А) голови, черевця, грудей 4. Органи зору ракоподібних:
Б) голови, черевця А) прості,
В) головогрудей, черевця. Б) складні,
В) прості і складні.
2. Кількість ходильних ніг раку: 5. До видільної системи раку відносяться:
А) 5 пар А) зелені залози,
Б) 3 пари Б) метанефридії,
В) 4 пари В) статеві залози.
3. Клешні раку – це:
А) друга пара ходильних ніг,
Б) перша пара ходильних ніг,
В) ногощелипи,
ІІ. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів. Наша подорож буде відбуватись на надзвуковому лайнері, який через декілька секунд приземлиться на станції «Дослідницька». А ще ми побуваємо на інших станціях, де дізнаємось про поширення, різноманітність, значення і охорону ракоподібних.
Повідомлення теми, мети та завдання уроку, поставивши проблемне запитання:
-Чому представники ракоподібних є невід’ємною складовою частиною водних екосистем?
ІІІ. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу.
Клас Ракоподібні поділяється на ряди: Десятиногі, Рівноногі, Гіллястовусі, Веслоногі, Коропоїди.
Завдання (самостійна робота з підручником) – прочитати текст підручника і дати характеристику і видовий склад Ракоподібних:
А) перша міні-група – ряди Десятиногі, Щитні;
Б) друга міні- група – ряди Гіллястовусі, Веслоногі;
В) третя міні-група – ряди Рівноногі.
Розповідь про різноманітність ракоподібних з одночасним показом слайдів презентації.
Але є ще певні ряди, які належать до класу Ракоподібні.
(слайд 4)
(слайд 5)
(слайд 6)
В даний час відомо більше 30 000 видів ракоподібних.
ІV. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Записати в зошит значення ракоподібних у екосистемах та господарстві людини, заповнивши таблицю (слайд 7)
«Різноманітність та значення ракоподібних»
Система-тична група |
Представники |
Місце проживання і спосіб життя |
Особливості будови |
Значення |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
При перевірці виконання завдання знову слайди 9, 10, 11, 12, 15, 17, 19.
Отже: висновки (слайд 21):
(слайд 22):
(слайд 23):
Ракоподібні відіграють значну роль в екосистемі. Їх чисельність залежить сьогодні від різних абіотичних факторів середовища. Ці тварини вразливі до забруднення навколишнього середовища. Тому наша задача направити роботу на дослідження основних видів забруднення у нашому місті і розробити такі заходи, які дадуть збереження видового складу тварин водного середовища нашої місцевості.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Дивлячись на перераховані значення ракоподібних можна сказати, що ці тварини є досить важливою ланкою у екологічних системах планети і у господарській діяльності людини.
Гра: «Знайти, хто зайвий?» (показ останніх слайдів презентації з різними картинками тварин. Задача дітей вибрати тих, хто не є представником ракоподібних)
(слайд 24):
(слайд 25):
(слайд 26):
а) 1-ша – із запропонованих видів значення обрати окремо – значення у природі і для людини (скласти схему).
Значення в природі Значення в житті людини
Основа живлення для Виготовлення прикрас
багатьох водних тварин. Виготовлення косметичних
Очищують воду від засобів.
бактерій . Смачний цінний продукт,
Дафнія поїдає близько у якому безліч мінеральних
40 млн. мікроорганізмів. солей, вітамінів, необхідних
Корм для риб (циклопи, дафнії). людям.
б) 2-га – із запропонованих видів ракоподібних вибрати види ряду Рівноногі і Гіллястовусі (скласти схему).
Ряд Рівноногі Раки Ряд Гіллястовусі раки
Мокриці Дафнії
Морські жолуді (балянуси)
Морські качечки
В) 3-я – із запропонованих видів ракоподібних вибрати види ряду Десятиногі і Веслоногі (скласти схему)
Ряд Десятиногі раки Ряд Веслоногі раки
Річний рак Циклоп
Омари, Креветки
Лангусти, Краби
Скільки живуть річкові раки? (20 – 30 років); Чим вкрите тіло Членистоногих? (хітином);
Скільки пар ходильних ніг у рака? (п’ять); Яка форма серця у рака? (п’ятикутний мішечок); В якій частині тіла рака розміщені протоки видільних залоз? (на голові);
В який спосіб розмножуються раки? (відкладають ікру)
Загадки:
Цей представник періодично змінює свої покриви. (рак); Іде в горщик чорне, а з горщика червоне. (рак); Хто після смерті червоніє. (рак); Кого горе красить. (рак); Не коваль, а з кліщами. (рак); Не яйце, а в шкарлупі, не кіт, а вусатий. Поганий на вроду, завжди любить воду. (рак)
(Виступи учасників груп із рекламними проспектами)
(діти по черзі передають мікрофон вказуючи, що нового вони дізнались, чому навчились, що сподобалось).
VI. Підведення підсумків уроку.
VIІ. Надання та пояснення домашнього завдання.