Урок № 3
Тема: Особливості живлення тварин
Мета: поглибити знання учнів про властивості живих організмів, сформувати поняття «фотосинтез»; розвивати уміння розрізняти та характеризувати типи живлення, порівнювати живлення рослин і тварин, наводити приклади організмів із різними типами живлення; виховувати спостережливість, уважність, формувати науковий світогляд.
Державні вимоги щодо рівня
загальноосвітньої підготовки учнів:
називає:
- середовища існування тварин;
- прояви життєдіяльності тварин;
описує:
- будову тіла тварин;
- відмінності тварин від рослин та грибів;
характеризує:
- живлення тварин;
порівнює:
- типи живлення: автотрофний і гетеротрофний.
Обладнання і матеріали: ілюстрації тварин із різними типами живлення, схема живлення рослини, фрагмент відеофільму «Життя тварин», підручники, зошити.
Базові поняття і терміни: живлення, хемотрофи, фототрофи, автотрофи, гетеротрофи, паразити, автотрофний та гетеротрофний тип живлення.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Відгадай загадку.
• Йде в поле — як дощечка, а з поля — як бочечка. (Корова)
• Хто боком спить, а лежачи їсть? (Свиня)
• Хлопець Мартин похилився через тин.
А дівчина Галка: «Яка в тебе гарна шапка!
Ще й жовта китиця проти сонця світиться.
Як прилетять горобці, буде тобі, як вівці від сірого вовка». Про що це примовка? (Соняшник)
• Лежить на сіні, сама не їсть й іншим не дає. (Собака)
• Хто родиться з бородою? (Цап)
• На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався, і я на землю впав. (Каштан)
• І вдень, і вночі у кожусі на печі. (Кіт)
• Маленьке, сіреньке, а хвостик, як шило. (Миша)
• Хто на собі ліс носить? (Олень)
• Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла. (Картопля)
• Без рук, без ніг, а по землі ходить. (Змія)
• Є крила, а не літає. (Риба)
• Хто із води виходить сухим? (Гуска, качка)
• Хто мене вб’є, свою кров проллє. (Комар)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Яке наукове значення мають загадки, які ви зараз відгадували? (Варіанти відповідей учнів)
У загадках про тварин і рослин «заховані» спостереження про особливості їхньої поведінки, певні властивості. Давайте пригадаємо, які властивості характерні всім живим організмам.
Отже, основними ознаками живого є живлення, дихання, подразливість, ріст і розвиток, розмноження.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Особливості живлення тварин
Тваринам для живлення потрібна їжа рослинного або тваринного походження, що містить готові органічні сполуки. Одні тварини (наприклад, олень, заєць, вівця) вживають у їжу тільки рослини. Їх називають рослиноїдними тваринами.
Мал.. Рослиноїдні тварини
Інші — лев, вовк, лисиця тощо — живляться тільки іншими тваринами. Таких тварин називають хижаками, або м’ясоїдними.
Мал.. Хижі тварини
Деякі тварини (наприклад, ворони, чайки, ведмеді) — всеїдні: вони вживають і рослинну, і тваринну їжу.
Мал.. Всеїдні тварини
Властивий тваринним організмам тип живлення називається гетеротрофним.
Отже, живлення рослин і тварин відрізняється. Важливу роль у природі відіграють органічні речовини, створені рослинами в процесі фотосинтезу, бо від них залежить життя тварин.
— Чим живляться травоїдні тварини? (Рослинами.)
Травоїдні тварини мають широкі, негострі зуби. Вони створені для того, щоб перетирати рослинну їжу. Ця їжа малопоживна, тому травоїдні тварини з’їдають її дуже багато.
— Як називають тих тварин, які поїдають інших тварин? (Хижаками, або м’ясоїдними.)
— Якою їжею живляться всеїдні тварини? (Рослинною і тваринною.)
До всеїдних тварин належать їжак, ведмідь, свиня.
— До якої групи живих організмів за типом живлення можна віднести людину? (До всеїдних. У тому разі, коли людина свідомо відмовляється від продуктів тваринного походження, її називають вегетаріанцем. Окрім органічних речовин, тваринам і людині потрібні мікроелементи, або неорганічні речовини та вітаміни.)
— З якої їжі — рослинної чи тваринної — організм може отримати більше вітамінів? (Із рослинної їжі.)
— Яка система «розносить» поживні речовини по організму багатьох тварин (ссавців, птахів, риб) і людини? (Кровоносна.)
Саме тому дрібненькі кровоносні судини підходять до кожної клітини тварин і людини, доставляючи їм поживні речовини та кисень.
Існує два типи гетеротрофного живлення.
1.Голозойний, коли завдяки складному комплексу травних ферментів організм може споживати складні, найчастіше тверді, органічні з'єднання.
2.Сапротрофний, коли організм живиться розчинами простих органічних речовин. Іноді вони виділяють ферменти безпосередньо на субстрат, а потім всмоктують поживні речовини, що утворилися. Знищуючи мертві рослини і тварини, сапротрофи відіграють важливу роль в кругообігу речовин.
Мал.. Типи гетеротрофного живлення
Крім того, тварини, голозойно, що живляться, діляться на мікрофагів, що поглинають їжу дрібними частками, і макрофагів, що поглинають їжу великими шматками.
По способу життя гетеротрофів можна розділити на:
- вільноживучих, коли організми вільно живуть в певному середовищі (серед них можуть бути хижаки, травоїдні, плодоїдні, трупоядные і так далі);
- симбіотичних, коли організми існують спільно, отримуючи від цього взаємну вигоду.
Так, в травному тракті жуйних живуть війкові, такі, що живляться целюлозою. Вони перетворюють її на з'єднання, придатні для самих жуйних;
- паразитичних, коли організм мешкає на поверхні (ектопаразит) або усередині тіла хазяїна (ендопаразит), живлячись за його рахунок.
Мал.. Гетеротрофне живлення
Паразити бувають облігатними (не здатні жити інакше) і факультативними (за певних умов можуть переходити на інший тип живлення).
V. Узагальнення і систематизація знань
Контролюючий блок
1. Дайте визначення що таке живлення.
2. В чому схожість та відмінність хемотрофів та фторотрофів? Відповіді дайте у вигляді таблиці.
3. Наведіть яскраві приклади гетеротрофного типу живлення.
4. Що таке паразити? Наведіть їх класифікацію з прикладами.
5. Намалюйте ланцюг автотрофного типу живлення в природі.
VІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника.
2. Виконати завдання в робочому зошиті.