Урок « Різноманітність земноводних. Сезонні явища в житті земноводних. Лабораторна робота №12 Порівняння скелетів земноводних та риб »

Про матеріал
Матеріал для засвоєння нових знань з теми "Різноманітність земноводних. Сезонні явища в житті земноводних. Лабораторна робота №12 Порівняння скелетів земноводних та риб"ї
Перегляд файлу

Тема: Різноманітність земноводних. Сезонні явища в житті земноводних. Лабораторна робота №12  «Порівняння скелетів земноводних та риб».
 

Мета уроку:

навчальна - розширити знання учнів про клас Земноводні, формувати в учнів знання про різноманітність земноводних,провести лабораторну роботу,що присвячена порівнянню скелетів земноводних та риб.

розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, спостерігати, робити висновки, вміння працювати у колективі, групах.

виховна: формувати науковий світогляд, екологічну свідомість, ціннісне ставлення особистості до природи.


 

Тип уроку:засвоєння нових знань.

 

Методи навчання:словесні (бесіда, повідомлення, опис, виклад інформації), наочні методи навчання (робота з малюнками підручника та презентацією).

 

Наочні посібники:презентація.

 

Література:

  1. Межжерін С.В., Межжеріна Я.О. Біологія.Підручник для 8 кл. загальноосвіт.навч.закл.-К.:Освіта,2008.-256 с.
  2. Запорожець Н.В.,Влащенко С.В. Біологія.Підручник для 8-го класу .-Х.:АН ГРО ПЛЮС,2008.-288 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

План уроку:

 

  1. Організаційний момент (1хв);
  2. Актуалізація опорних знань (10хв);
  3. Мотивація навчальної діяльності учнів (1хв);
  4. Оголошення теми і мети уроку (1хв);
  5. Засвоєння учнями нових знань(20хв);
  6. Закріплення вивченого матеріалу (7хв);
  7. Узагальнення засвоєних знань(2);
  8. Підсумки уроку (2хв);
  9. Повідомлення домашнього завдання (1хв).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Організаційний момент.

Добрий день, учні! Зробимо перевірку присутніх. Перш ніж розпочати урок, я хочу запитати у вас, шановні учні,«Як ви себе почуваєте? Чи маєте ви настрій працювати разом?»

Отже, я думаю, що урок пройде відмінно. Я постараюсь, щоб вам було цікаво, а ви намагайтесь працювати на 100℅.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Допишіть речення

I-Варіант

На поверхні епідермісу земноводних відкриваються…………………, що продукують………………, який частково оберігає шкіру від…………. ………. .

У безхвостих земноводних усі хвостові хребці …………………. . До безхвостих земноводних належать……………………. .

II-Варіант

Органи бічної лінії є тільки у ………………. .

У ротову порожнину відкриваються ………………………………………. .

Велике коло кровообігу в земноводних починається в…………………………….. .

Виділення продуктів метаболізм………здійснюється…………………….  .

 

  3. Розгадати кросворд                                                                                                               1.Яке серце у дорослих земноводних?

2. Запліднення в більшості земноводних

3. Земноводне, верхній бік якого вкривають бородавки?

4. Яким  «стилем» плаває жаба?

5.Один з органів дихання в земноводних

6. Яка шкіра в земноводних?

Т

Р

и

К

а

м

е

р

н

е

В

Н

у

Т

р

І

ш

н

є

 

Р

О

п

У

х

А

 

Б

Р

а

С

о

М

 

Ш

К

і

Р

а

 

Г

О

л

А

 

 

4.   Біологічний диктант(«так», «ні»)

              І ВАРІАНТ

 1.Шкіра земноводних гола, багата на залози.

 2. Земноводні мають двокамерне серце та два кола кровообігу.

 3). Дихають за допомогою легенів та через шкіру .

 4). Клоака у цих тварин відсутня .

 5). Амфібії мають внутрішнє та середнє вухо.

 6). Очі захищені повіками.

 7). Мозок у земноводних розвинутий краще, ніж у риб.

 8). У земноводних відсутній сечовий міхур.

ІІ ВАРІАНТ

 1.Тіло земноводних покрите  вологою , вкритою слизом шкірою.

 2.Серце  дорослих  земноводних  двокамерне.

 3.У  дорослих  земноводних два кола кровообігу, а у личинок – одне.

 4.Органи дихання  дорослих  земноводних – легені та  шкіра.

 5.Кінцівки  земноводних  мають  пальці.

 6.Розвиток яєць  земноводних  відбувається  у воді або вологому середовищі.

 7.Амфібії – гермафродити.

 8.Дорослі земноводні – хижаки

5. Творче питання.

     У народі кажуть, що жаба сама лізе в пащу вужеві. Чому?

ІІІ. Мотивація нової теми.

Відгадайте загадку. "У зеленому жакеті, хоч і плавати мастак, а не риба і не рак". Звичайно, жаба. Які бувають жаби, чому поставили пам'ятник жабі у Парижі та Токіо? Чи насправді ці тварини синоптики і відчувають зміни у природі? Все це та ще багато іншого ми дізнаємось на уроці.

 

IV. Оголошення теми , мети,завдань уроку.

Тема сьогоднішнього уроку-«Різноманітність земноводних. Сезонні явища в житті земноводних».

V.Засвоєння нових знань

 

       ряд Безногі

 

Клас Земноводні      ряд Хвостаті

 

       ряд Безхвості

 

Ряд Безногі:кільчастий черв'яга, цейлонський рибозмій.

  •                                                     поширені в тропіках;
  •                                                     тіло червоподібне;
  •                                                     кінцівки відсутні;
  •                                                     очі нерозвинуті;
  •                                                     живуть переважно в ґрунтах і ведуть риючий спосіб життя.

На території України налічується 17 видів земноводних, з них 5 – Хвостатих, 12 – Безхвостих. Більшість видів поширені на території Українських Карпат (16 видів), найменша кількість в степу (5–6 видів). Чому?

До ряду Хвостаті належать 350 видів земноводних, з них 5 видів поширені на території України.

Довжина тіла коливається від 10 см до 1,8 м (велетенська саламандра), яка живе у річках Японії, Китаю, живиться черв'яками, рибами, жабами, її м'ясо споживають у їжу.

На території України зустрічається плямиста саламандра. Її забарвлення чорне з жовтими плямами – застережливе. Шкірні залози саламандри виділяють речовину, яка є отруйною. Плямиста саламандра поширена на території Карпат, занесена до Червоної книги України. Саламандри і тритони про свою присутність можуть повідомляти за допомогою різних звуків, зокрема, скрипіти, пищати і видавати глухий свист.

До цього виду належать звичайний (завдовжки 8–11 см) та гребінчастий (завдовжки 14–18 см) тритони. Влітку вони живуть у стоячих водоймах, або в таких, де не сильна течія та добре розвинена рослинність. Зимують на суходолах, зазвичай у дуплах та під пеньками, а навесні знову повертаються до водойм. У період розмноження у самця виростає гарний гребінь, для приваблення самок під час виконання шлюбного танцю. Запліднення внутрішнє, розвиток прямий.

Інші два види тритонів – карпатський та альпійський, які також поширені у Карпатах, занесені до Червоної книги України.

Чи можна тритонів ловити за хвіст?

Як відрізнити тритона від ящірки?

  •                                                     у тритона шкіра волога, гола, погано пересувається на суші, добре плаває;
  •                                                     у ящірки шкіра має луску і суха, швидко рухається на суші.

 

Ряд Безхвості земноводні налічує приблизно 3500 видів, з яких на території України поширені 12 видів. Ці найвисокоорганізованіші земноводні поширені на усіх континентах, окрім Антарктиди. Їх розміри сягають від 1,5 см до 32 см (жаба голіаф).

      жаби

 

      ропухи

Ряд Безхвості

      квакші

 

      кумки

 

В Україні є група зелених та група бурих жаб.

До зелених належить озерна жаба, яка живе постійно у воді, а якщо виходить на суходіл, то недалеко. Озерна жаба розмножується і зимує у воді. Озерна жаба линяє 4 рази на рік: спершу сходить шкіра з ніг, далі з тулуба і нарешті з голови. Вона її з'їдає, щоб не синтезувати пігменти шкіри.

До бурих жаб належать гостроморда жаба (завдовжки 8 см), трав'яна жаба (10 см), яка поширена на суходолі, лише розмноження їх пов'язане з водою. Гостроморда зимує на суходолі, а трав'яна – у воді. Вони стійкіші до холодів. Місця їх нересту – весняні тимчасові водойми, тому вони одні з перших нерестяться тоді, коли розтане сніг і утворяться калюжі. У Закарпатті живе прудка жаба, яка схожа на гостроморду, але відрізняється довшими кінцівками. За довжиною стрибка вони рекордсмени: здатна стрибати на 3 м в довжину та на 1 м у висоту! Її занесено до Червоної книги України.

Мешканці Франції, Бельгії, Італії споживають у їжу ставкову та озерну жабу.

У Великобританії та інших країнах жаб використовують для боротьби із шкідливими комахами. Як саме?

За наукові досягнення у галузі медицини, зокрема, вивченні фізіології нирок та серця жабам споруджено пам'ятники у Парижі та Токіо.

До наземних земноводних належить ропуха (зелена, очеретяна, сіра (завдовжки від 1 д 10 см). Які ж ознаки ропух:

  •                                                     шкіра горбкувата, бородавчаста, знизу черево світле плямисте;
  •                                                     стрибки невеликі;
  •                                                     ведуть тільки наземний спосіб життя
  •                                                     плаває погано;
  •                                                     більша за розмірами у порівнянні з жабою.

В народі існує повір'я, що взявши в руки жабу чи ропуху, то на руках обов'язково з'являться бородавки. Чи правда це?

Часничниця має слабкий запах часнику, її довжина становить приблизно 8 см, відрізняється від ропух вертикальною зіницею. Активна вночі, вдень швидко ховається в землю, за 2–3 хвилини зникає з поля зору, риючи задніми кінцівками яму. Самці видають під водою звук, схожий на "тук–тук".

Квакші (деревні жаби) мають характерні особливості:

  •                                                     живуть на деревах;
  •                                                     має яскраво–зелене забарвлення;
  •                                                     присоски на кінчиках пальців;
  •                                                     живиться комахами на льоту;
  •                                                     нереститься у водоймах;
  •                                                     зимує на суходолі.

У великих джерелах поширені невеликі безхвості земноводні з темним забарвленням із яскравими жовтими або червоними плямами на череві. Кумки серед земноводних найотруйніші. Червоночерева кумка є скрізь на Україні, завдовжки вона приблизно 4–6 см. Зверху вони мають захисне забарвлення, а знизу – застережливе. При небезпеці вона його демонструє, а шкірні залози виділяють слиз, що відлякує хижаків та захищає від бактерій. У селах кумок називають "криничками" та іноді кидають у посуд з молоком, отрута кумок пригнічує ріст бактерій, які спричиняють скисання молока. Молоко з "криничкою" довго залишається свіжим, а отрути у ньому настільки мало, що пити його абсолютно безпечно. Самці кумок не мають резонаторів, проте їх голос дуже добре чутно, як глухе, але розкотисте "кум–м–м – кум–м–м". Навіть неможливо збагнути, звідкіля лунає цей голос. А підсилювачем звуків слугує сама водойма, невеличка калюжа, на дні якої "співає" самець. Зимують кумки на суходолі.

Поміщені у одну посудину з кумками тритони, гостроморді жаби гинуть вже через кілька годин. Чому?

Сезонними явищами в житті земноводних,які живуть в умовах сезонного клімату,є весняне пробудження,нерест,період літньої активності,зимівля. Під час зимівлі відбувається різке зниження активності земноводних під впливом зниження температури води в зимовий сезон.

Заповнити схему

Сезонні явища в житті земноводних

 

 

 

Інструктивна картка Тема: Порівняння будови скелетів кісткових риб і земноводних.

Мета: Вивчити особливості будови скелетів окуня і жаби. Зясувати, завдяки яким особливостям будови жаба пристосувалася до сухопутного способу життя.

Хід роботи

 Визначте основні відділи скелетів окуня й жаби. Чим принципово відрізняються скелети цих тварин?  Уважно розгляньте скелет голови кожної тварини. Які особливості ви помітили? Які кістки черепа рухомі? Чим, на перший погляд, відрізняється будова черепа цих тварин?  Розгляньте осьовий скелет окуня й жаби. З яких відділів складається хребет? Полічіть кількість хребців у кожному відділі хребта.  Розгляньте кістки пояса передніх кінцівок жаби і самі кінцівки. Яким чином кістки кінцівок прикріплюються до скелета?  Розгляньте кістки тазового пояса і задніх кінцівок жаби. Як прикріплюються кістки тазового пояса до хребта? Скільки пальців має лапка жаби?  Зробіть висновок про основні відмінності в будові скелетів риби й жаби та запишіть у зошит.  Узагальнення вивченого. Корекція знань. (Фронтальна бесіда) Які відмінності у будові скелета земноводних та риб можна визначити?  хрящовий череп, складений з меншої кількості кісток;  скелет міцніший, ніж у риб, оскільки тіло підтримується на суходолі;  є шийний хребець і голова рухомо з’єднується з хребтом;  поява п’ятипалих кінцівок;  набувають кращого розвитку пояси кінцівок, які дають опору кінцівкам.
 

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Гра "Хто зайвий?" Чому?

Вибрати ту тварину, яка загрожує життю земноводних.

 

  •                             Трав'яна жаба
  •                             Гостроморда жаба
  •                             Звичайна ропуха
  •                             Жаба-повитуха
  •                             Саламандра
  •                             Видра
  •                             Жаба-агу

 

  •                             Жаба ставкова
  •                             Ропуха очеретяна
  •                             Озерна жаба
  •                             Чапля
  •                             Яванська літаюча жаба
  •                             Гребінчастий тритон

 

2. Визначення тварини за описом

1. Я - найкорисніша амфібія. Поширена на городах, де знищую шкідників. Веду нічний спосіб життя. На день зариваюся у грунт. У неволі живу довго — до 38 років. У Центральній і Північній Америці живе моя родичка — ага, шкірні залози якої виробляють отруйний секрет. Аборигени використовують її як отруту для стріл.

2.  Маю яскраве забарвлення: чорне з жовтими плямами. Мої шкірні залози виділяють отруйну речовину, яка необхідна для захисту від ворогів. В Україні поширена на терені Карпат.

3. Я поширений по всій території України, крім степової зони, де трапляюсь у долинах невеликих річок. Здебільшого живу у воді, у невеликих ставках, калюжах, болотах. У квітні, відразу після пробудження, переходжу жити у воду.

У самця на спині з'являється високий пильчастий гребінь. Живлюсь переважно дрібними безхребетними.

3.Міні-вікторина

1.Тварина має яскраво-зелене забарвлення і присоски на кінчиках пальців.

2.Найбільша жаба у світі.

3.Жаба, яка виношує яйця у себе на спині.

4.Має характерний голос: “кум-кум-кум”.

5.Жаба, яка відкладає найменшу кількість ікри.

6.Голос яких земноводних нагадує гавкання собак?

6.У якої жаби найбільші пуголовки?

7.Який представник хвостатих земноводних має застережне чорне з                                                            жовтими плямами забарвлення?

VII. Узагальнення засвоєних знань

Учні з допомогою вчителя роблять висновки з вивченого матеріалу на уроці.

VIII. Підсумок уроку

Учні з вчителем обговорюють,чи виконали поставленні завдання.Вчитель виставляє бали,коротко характеризуючи відповіді учнів,їх активність.

XI.Домашнє завдання: Підготувати повідомлення про значення земноводних, вивчити §39

Розв’язати задачу. За спостереженням вчених одна трав'яна жаба з'їдає за добу приблизно 7 шкідливих комах. Скільки комах з'їсть жаба за 6 місяців активного життя?

 

doc
Додано
16 листопада 2019
Переглядів
1139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку