Покровська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Троїцького районної ради Луганської області
Робота і потужність електричного струму
Урок фізики
Антонець Тетяни Володимирівни,
вчителя фізики І категорії
Покровської ЗОШ I-III ступенів
Троїцького району
Луганській області
Тема: Робота і потужність електричного струму
Мета: Сформувати поняття роботи і потужності електричного струму, з'ясувати від яких чинників залежить робота і потужність струму. Виробляти вміння планувати і проводити фізичний експеримент, навички самостійної роботи.
Розвивати логічне мислення, алгоритмічне мислення, спостережливість, увагу, пам'ять.
Виховувати зібраність, акуратність, енергозберігаюче мислення, пізнавальну активність, інтерес до вивчення фізики, переконаність у необхідності придбання знань.
Обладнання: демонстраційний стіл – регулятор напруги шкільний, лампа; стіл учня - джерело струму, ключ, амперметр, вольтметр, реостат, резистор, лампа на підставці, з'єднувальні дроти.
Тип уроку - урок засвоєння нових знань
Хід уроку
I Організаційний момент.
II Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальне опитування.
- Що таке електричний струм?
- Що таке сила струму?
- Запишіть на дошці формулу для визначення сили струму.
- Який прилад служить для вимірювання сили струму? Як амперметр вмикають в електричне коло?
- Що таке напруга електричного струму?
- Запишіть на дошці формулу для визначення напруги.
- Який прилад служить для вимірювання напруги? Як вольтметр вмикають в коло?
- Сформулюйте закон Ома для ділянки кола.
- Які дії чинить електричний струм?
- Чи здійснює струм при цьому роботу?
III Мотивація навчальної діяльності.
- Як ви думаєте, від чого залежить робота електричного струму?
IV Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні на уроці ми розглянемо перетворення електричної енергії в інші види енергії і з'ясуємо, від яких чинників залежить робота і потужність електричного струму.
V Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь.
- Всі електричні прилади працюють за рахунок електричної енергії, яку постачає джерело електричного струму, в результаті отримуємо світло, тепло, звук, механічний рух, тобто різноманітні види енергії.
Фізичну величину, що характеризує перетворення електричної енергії в інші види енергії, називають роботою електричного струму.
- З'ясуємо, від яких чинників залежить робота електричного струму.
2. Демонстраційний експеримент.
У даній установці лампа з'єднана з приладом, за допомогою якого ми можемо регулювати напругу в лампі. Чим яскравіше буде світити лампа, тим більше енергії в ній виділяється, а, значить, виконується більша робота струму.
Збільшимо напругу.
- Що відбувається зі свіченням лампи?
- Збільшилась чи зменшилась робота струму?
- Який висновок ви можете зробити про залежність роботи електричного струму від напруги?
Висновок записуємо в зошит і на дошці: А збільшується зі збільшенням U
3. Експериментальна робота.
- У ході експериментальної роботи з'ясуємо, чи буде залежати робота електричного струму від сили струму. Перш ніж ви приступити до роботи, давайте згадаємо правила техніки безпеки при роботі з електрообладнанням.
- Зберіть електричне коло згідно зі схемою 1.
Змінюючи силу струму за допомогою реостата, з'ясуйте, чи залежить робота струму від сили струму. Висновок запишіть у зошит.
Висновок записуємо в зошит і на дошці.
А збільшується зі збільшенням I
4. Бесіда.
- У якому випадку струм виконає більшу роботу, якщо лампа буде працювати 1 годину чи 1 хвилину?
- Від якої ще фізичної величини, крім напруги й сили струму, залежить робота струму?
Висновок записуємо в зошит і на дошці.
А збільшується зі збільшенням t
На основі результатів наших дослідів і міркувань виведемо формулу для розрахунку роботи струму
- Згадаймо одиниці вимірювання роботи.
На практиці роботу електричного струму вимірюють спеціальним приладом – електричним лічильником, який є у кожного з нас вдома (мал. 88, с.80).
Показання електричного лічильника, який вимірює кількість електроенергії, споживаної приладами в квартирі (тобто роботу електричного струму), виражаються в кіловат-годинах, і оплачуємо ми за тарифом споживану електроенергію за кіловат-години.
- Розглянемо таблицю ІІІ форзаца підручника, в якій наведено види робіт, на виконання кожної з яких витрачається енергії.
6. Бесіда.
Однакову роботу можна зробити за різний час. Наприклад, збити крем для торта одним міксером можна швидше, ніж іншим. Як ви думаєте, в чому відмінність цих міксерів?
- Якою величиною характеризується швидкість виконання роботи?
- Запишіть формулу потужності.
Потужність електричного струму позначається літерою Р.
- Виведемо формулу потужності електричного струму.
(правило – с.181)
- Назвіть одиниці вимірювання потужності.
Використовують також кратні одиниці потужності
1 гВт = 100 Вт
1 кВт = 1000 Вт
1 МВт = 1000000 Вт
1 ГВт = 1000000000 Вт
- Яка зі схем електричних кіл дозволяє визначити потужність електричної лампи?
- Які прилади необхідні для вимірювання потужності?
Існує і спеціальний прилад - ватметр, яким безпосередньо в колі можна виміряти потужність електричного струму.
VІ Закріплення нового матеріалу.
1. Розв’язування задач.
Робота біля дошки – розв’язання впр33 (3).
2. Експериментальна задача.
- Зберіть коло за схемою 2.
Визначте роботу струму в резисторі за 3 хвилини і потужність резистора.
Додаткове завдання індивідуально - визначити потужність лампочки.
3. Самостійна робота.
Завдання - на дошці. Самостійно учні виконують обчислення тієї фізичної величини, на яку вкаже вчитель.
Обговорення роботи
VІІ Підсумок уроку.
VIІІ Домашнє завдання.
§ 33. Міні - проєкт. За показами лічильника визначте і запишіть, скільки електроенергії витрачається у вашій квартирі за тиждень. Протягом наступного тижня намагайтеся економити енергію. Визначте по лічильнику, скільки енергії ви зуміли заощадити. Обчисліть вартість витраченої і зекономленої електроенергії.