завершити формування в учнів знань про неклітинні форми життя на прикладі значення вірусів у природі та житті людини; ознайомити із різноманітністю вірусних інфекцій людини і тварин; розкрити поняття «епідемія», «пандемія», «патогенність», «епідеміологія». Сформувати загально біологічні поняття: клітина, неклітинні форми життя, живе, властивості живого, організм, пристосування.
Конспект уроку з біології 10 клас
Тема уроку: РОЛЬ ВІРУСІВ У ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ
Мета уроку:
Навчальна: завершити формування в учнів знань про неклітинні форми життя на прикладі значення вірусів у природі та житті людини; ознайомити із різноманітністю вірусних інфекцій людини і тварин; розкрити поняття «епідемія», «пандемія», «патогенність», «епідеміологія». Сформувати загально біологічні поняття: клітина, неклітинні форми життя, живе, властивості живого, організм, пристосування.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати віруси з іншими живими організмами; вміння аналізувати результати наукових дослідів.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей – здійснювати валеологічне виховання; сприяти формуванню дотримання основних гігієнічних норм і правил життєдіяльності.
Тип уроку:комбінований.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація;
2) Репродуктивний
Методичні прийоми: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Обладнання й матеріали: схеми, малюнки, комп’ютерна презентація «Роль вірусів у природі та житті людини»
Міжпредметні зв ́язки: хімія, екологія, історія.
Література:
Для учнів:- Тагліна О.В. підруч. Біології 10 кл.
Для вчителів: - Мусієнко М.М.,Славний Т.С.,Гоман П.Т. Біологія 10 кл.
Час |
Структурні етапи уроку |
Засоби навчання |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1-2 хв.
4хв.
3хв.
20-25 хв.
5-7хв.
1хв.
5-7хв.
|
І. Організаційний етап. Вчитель проводить перевірку відсутніх, встановлює причини відсутності учнів, заповнює журнал по своєму предмету. ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. 1. Бліц-повторення знань у групах: - відкриття пріонів; - будова та властивості пріонів; - механізми дії пріонів; - пріонні захворювання; - шляхи зараження пріонами; - міри профілактики пріонних хвороб. Запитання і відповіді даються у швидкому темпі: хто затягує запитання або відповіді, отримує «-» для своєї групи. ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. У минулих століттях від багатьох хвороб гинули тисячі та мільйони людей, наприклад, від віспи, грипу. Чим пояснити ці дані? Чому на сьогоднішній день кількість жертв інфекційних хвороб значно знизилась? ІV. Вивчення нового матеріалу.
Віруси – організми, які викликають захворювання організмів. Віруси – внутрішньоклітинні паразити прокаріотів та еукаріотів. Віруси рослин не інфікують тварин і людину, і навпаки. Пристосування вірусів до паразитизму проявляються в різноманітності способів ефективного зараження хазяїв. Збудники потрапляють через органи дихання, органи травлення, покриви тіла, слизові оболонки. Переносниками збудників є членистоногі: кліщі, комарі. Зараження можливе також при недотриманні санітарних норм при переливанні крові або хірургічних операцій, при статевих контактах, у наркоманів при використанні одного шприца. Але не завжди потрапляння вірусу до організму призводить до розвитку хвороби. Це залежить від чутливості хазяїна, стану його імунної системи, концентрації вірусних частинок та їхньої патогенності.
Робота в групах: 1-ша група: визначення терміна «Патогенність» 2-га група: «Епідемія» 3-тя група: «Пандемія»
1-ша група: вірусні хвороби рослин 2-га група: вірусні хвороби тварин 3-тя група: вірусні хвороби людини
Завдання: опрацювати §37, скласти класифікацію вірусних інфекцій людини за шляхами інфікування.
V. Узагальнення, систематизація та контроль знань, умінь та навичок Кожна група одержує по два завдання (експрес-тест, перфокарту) Учні об’єднуються у дві підгрупи та виконують завдання, маючи можливість консультуватися з учасниками своєї групи. Після закінчення роботи проводиться взаємоконтроль виконаних завдань, визначається правильність відповідей учасників інших груп.
Перфокарта Завдання: визначте шляхи передачі вірусних інфекцій людини
1. СНІД 2. Грип 3. Гепатит В 4. Сказ 5. Віспа 6. Папіломи 7. Кір 8. Енцефаліт 9. Паротит 10. Чума 11. Жовта пропасниця
Тест-експрес. Завдання: поставте навпроти номера знак «+», якщо ви згідні із твердженням, знак « - » - якщо твердження, на вашу думку, не правильне. 1.Віруси – це одноклітинні організми 2.Вірус складається з білкової капсули та нуклеїнової кислоти 3.Є ДНК-вмісні та РНК-вмісні віруси 4.Віруси паразитують тільки в організмі людини 5.Бактеріофаги – це віруси-паразити бактерій 6.Віроїди – це віруси позбавлені білкової капсули 7.Пріони – це складні віруси 8.Пріони уражають нервову систему людини 9.Віруси ростуть, розмножуються у навколишньому середовищі 10.Віруси здатні до мутацій 11.Туберкульоз – це вірусна інфекція
VІ. Домашнє завдання. Повідомлення оцінок та надання домашнього завдання.
«Бактерії. Роль бактерій у природі та житті людини», «Профілактика бактеріальних захворювань», «Досягнення Л. Пастера у мікробіології»
VІІ.Рефлексія Я дізнався… Я навчився… Для мене стало новим.. VІІІ.Підведення підсумків уроку. Метод «Мікрофон» Під час підбиття підсумків учитель передає мікрофон і запитує:
|
Журнал
Листки
Презентація «Роль вірусів в житті людини»
підручник
Картки
Дошка
Журнал |