План-конспект уроку з біології у 7 класі Дата:
Вчитель: Попеску С.В.
Тема уроку: Розмаїтість птахів. Риси пристосованості до польоту й різних середовищ життя.
Мета уроку: узагальнити знання з анатомії птахів, розкрити особливості їхньої пристосованості до польоту, ознайомити учнів з екологічними групами птахів, особливостями пристосувань до середовища існування, розвивати навички роботи в групах, уміння працювати з додатковою літературою, творчі здібності учнів; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до птахів, захоплення красою й неповторністю кожної живої істоти на землі.
Обладнання й матеріали: малюнки, плакати представників екологічних груп птахів, відеофільми, фотографії, визначники.
Базові поняття й терміни: основні екологічні групи птахів.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Література:
Структура уроку:
№ етапу |
Етап уроку |
Час (хв.) |
1 |
Організаційний момент |
1 |
2 |
Актуалізація опорних знань |
10 |
3 |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань |
3 |
4 |
Вивчення нового матеріалу |
24 |
5 |
Узагальнення і систематизація вивченого |
5 |
6 |
Підбиття підсумків уроку,аргументація оцінок |
1 |
7 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
Хід уроку
Епіграф до уроку:
Якщо побачиш на дереві хоча б одну співочу птицю, відклади сокиру.
Валеріу Бутулеску
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Експрес-опитування
1. Передні кінцівки птахів видозмінені у … (Крила)
2. Видозмінені верхня й нижня щелепи… (Дзьоб)
3. Найбільші м’язи птахів розташовані на … (Кілі)
4. Орган, відсутній у видільній системі птахів… (Сечовий міхур)
5. Шлунок птахів має… (Два відділи)
6. Серце птахів… (Чотирикамерне)
7. Температура тіла птахів … (Стала)
8. Видовжена кістка стопи… (Цівка)
9. Подвійне дихання здійснюється завдяки… ( Повітряним мішкам)
10. Пір’я є похідним (Шкіри)
11. Руль у птаха… (Хвіст)
12. Осьова частина пера… (Стрижень)
13. Після залозистого шлунка йде… (М’язовий)
14. Шкіра… (Суха, майже позбавлена залоз)
15. Тулуб у птахів… (Обтічної форми)
16. У птахів подрібнення їжі відбувається у … (М’язовому шлунку)
17. Куприкова залоза розташована… (Біля основи хвоста)
18. Травна система птахів починається… (Дзьобом)
19. Контурні пера поділяються на… (Махові, рульові, покривні)
20.Мале коло кровообігу несе кров до … (Легень)
21. Спосіб дихання у птахів… (Подвійний)
22. Розмножуються … (Відкладаючи яйця)
23. Тіло поділяється на… (Голову, тулуб, кінцівки)
24. Очі прикриті… (Повіками)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Птахи – одні з найчарівніших та найцікавіших створінь, частина природи, без якої її краса була б неповною. Адже саме вони наділені наймелодійнішими голосами, серед представників тваринного світу. Ці голоси протинають повітря, цвітуть весняною радістю і ми мимоволі стаємо їх слухачами в опері під назвою: «пісня Землі».
Птахи – діти веселки! Палітрі кольорів, яку відбивають їхні пір’їнки позаздрить навіть найкращий художник.
Птахи – володарі повітряних просторів. Напевне всі чули вислів: «комусь – літати, комусь – повзати». Це прислів’я, яке створене на основі спостережень за способом життя плазунів та птахів використовують описуючи людські здібності. І звісно кожна людина у такому порівнянні хотіла б, бути на місці птахів. Але ми ніколи не задумувались, якою ціною птахи досягли тих особливостей, якими ми захоплюємось.
Мільйони років тому назад, як і зараз серед представників живого світу тривала жорстока боротьба за існування, наслідком якої є природний добір. Щоб зменшити конкуренцію до мінімуму цілі групи тварин пристосовувались до життя в нових середовищах. Що ж до птахів, то деякі з них опанували полярні райони, пристосувавшись до низьких температур а також до плавання та пірнання, які були потрібні щоб здобути собі їжу, у страусів та багатьох степних птахів добре розвинулись ноги і виробилась здатність швидко бігати, щоб втікати від ворогів, але більшість з них навчилися літати.
Люди теж хотіли піднятися в небо, згадайте розповідь про Ікара. Їм все ж таки вдалося це зробити, сконструювавши літаки та інші літаючі машини. А от конструювали вони їх, керуючись тими знаннями, які отримали, досліджуючи птахів.
Робота в групах
На попередньому уроці учитель поділяє клас на декілька груп, які готують матеріал для «телепередач», користуючись додатковою літературою, ресурсами Інтернету, малюнками, відеоматеріалом тощо.
Група 1. Пристосування птахів до польоту.
Група 2. Екологічні групи птахів.
Група 3. Значення та охорона птахів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Виступ групи 1.
Здатність до польоту в птахів забезпечується легким, міцним скелетом, відповідно й полегшеним на відмінну від інших тварин тілом, добре розвиненими грудними м’язами та пір’яним покривом, який дає змогу створювати підйомну силу.
Пір’яний покрив надає тілу обтічну форму зменшуючи тертя при польоті, захищає птаха від намокання та охолодження, від механічного ушкодження. Пера мають різну будову. Найбільше серед них контурних. Вони складаються із стрижня та опахала. Залежно від розташування та функцій їх поділяють на махові, стернові та покривні. Довгі махові пера крил збільшують їхню площу, сприяючи польоту. Стернові пера розташовані на хвості. Змінюючи їх положення птахи змінюють напрямок польоту, а також за їхньою допомогою гальмують. Покривні пера вкривають тіло птаха. Під контурними розташовані пухові пера та пух, між якими міститься прошарок повітря, завдяки якому добре утримується тепло тіла.
Скелет птахів легкий, оскільки частина кісток порожнисті й заповнені повітрям. Політ потребує жорсткої опори, у зв’язку з чим ребра та хребет втратили гнучкість, багато кісток зрослися між собою. Грудина більшості птахів має плаский виріст – кіль, до якого прикріплюються грудні м’язи, що рухають крила.
Оскільки під час польоту грудна клітка залишається майже нерухомою, птах не може дихати звичайним способом. Тому дихальні рухи здійснюються за допомогою крил і особливих пристосувань – повітряних мішків, які у птаха розташовані у всіх порожнинах тіла. Їх поділяють на передні та задні. При піднятті крил повітряні мішки розтягуються і повітря втягується до них, оминаючи легені, а при опусканні крил – витискується з задніх і потрапляє до легень, а з легень, через передні повітряні мішки – назовні. Таким чином, володіючи подвійним диханням, птах не відчуває нестачі кисню.
А ще у птахів швидший процес травлення і звільнення кишечнику, відсутній сечовий міхур і один яєчник. Ці зміни внутрішньої будови теж зменшують вагу тіла та сприяють польоту.
Будова крила відповідає строгим принципам аеродинаміки. Крило випукле зверху і ввігнуте знизу. Повітря над крилом рухається швидше і тисне з меншою силою, ніж під крилом. Виникає підйомна сила. А сила тяги, яка рухає птаха вперед, розвивається, коли крила опускаються. При цьому кистьові частини крил розташовуються й рухаються у просторі подібно до лопатей гвинта літака.
Щоб літати птахам необхідна певна початкова швидкість руху, для створення якої птах розбігається перед відльотом, кидається в повітря з підвищення, або підстрибує на місці. Згинаючи чи розправляючи крила, птах може збільшувати, або зменшувати їх площу, рухати вперед і назад, переміщуючи таким чином центр важкості тіла. Це забезпечує маневреність з якою він може обминати перешкоди на його шляху.
Для польоту птахам потрібна також підвищена гострота зору, тому очі відносно великі, можуть фіксувати як ближні, так і віддалені предмети. У більшості птахів очі розташовані з двох боків голови, тому зір у них монокулярний – оточуючий простір вони бачать одним оком.
Виступ групи 2
Птахи лісу живуть у просторах, обмежених деревами та чагарниками. У таких умовах у них розвивалися пристосування до швидкого зльоту і точної посадки на гілки, літанню між деревами (укорочені широкі крила, досить довгий хвіст).
Дрібні птахи, що годуються в основному в кронах дерев і чагарників (синиці, корольки), мають тонкі і гострі дзьоби, чіпкі з гострими кігтиками пальці ніг. У дятлів та деяких горобцеподібних (пищух і повзиків) жорсткі з гострими вершинами пір'я хвоста, досить міцний дзьоб, короткі ноги з чіпкими пальцями, які сприяють утриманню на стовбурах дерев при добуванні їжі. У птахів нижнього ярусу лісу (глухарі, тетеруки, рябчики) розвинулися пристосування до живлення на землі.
Птахи боліт, узбережь і відкритих ділянок прісних водойм. Одні з птахів цієї групи (чаплі, бугайчики, лелеки) зазвичай годуються на болотах, сирих луках, у прибережній частині водойм. У них довга шия, тонкі довгі ноги. Птахи, що добувають їжу на відкритих ділянках водойм (качки, чирки, лебеді, пелікани, гуси), мають щільне оперення, сильно розвинений пух і підшкірний шар жиру, розвинену куприкову залозу, короткі ноги з плавальними перетинками, широкий дзьоб з ціджуючим апаратом. Деякі птахи (чайки, буревісники) добре плавають, але більшу частину життя проводять у повітрі над водною поверхнею. Тіло у них легке, струнке; крила довгі, гострі; ноги короткі, пальці з'єднані плавальними перетинками.
Птахи степів і пустель. Одні з них пристосовані до швидкого бігу (страуси, дрохва, стрепет), інші до польоту на значні відстані (рябки, саджа). У бігаючих добре розвинені ноги; деякі з них (страуси) взагалі втратили здатність до польоту. Для цієї групи птахів властиві гострий зір, захисне забарвлення і здатність ховатися (затаюватися) від ворогів. Свій корм птахи степів і пустель знаходять на землі, серед рослинності. Вони змушені багато ходити у пошуках їжі, і тому ноги цих птахів зазвичай добре розвинені. Деякі види рятуються не відлітаючи, а втікаючи від небезпеки.
Птахи відкритих повітряних просторів– ластівки (сільська, міська, берегова), стрижі - більшу частину активного життя проводять у повітрі. Стрімкому польоту цих птахів сприяють довгі вузькі крила, сильно розвинені грудні м'язи, виїмчастий хвіст - кермо при польоті. На льоту вони ловлять комах широко розкриваючи дзьоба.
Денні хижаки (орли, соколи, яструби, шуліки) живуть у різних місцях проживання - у лісах, горах, на рівнинах. Загалом вони мають великі кігті та дзьоби, пристосовані для захоплення або вбивства жертви.
Водоплавні птахи - позасистематична група птахів, що ведуть водний спосіб життя. До них не відносяться всі ті птахи, які полюють у водній сфері, а лише птахи, що уміють триматися на поверхні води. З точки зору кладистики водоплавні птахи далеко не завжди є близькими родичами. До водоплавних птахів відносяться всі або деякі представники наступних рядів: Гусеподібні, Гагароподібні, Пірникозоподібні, Пеліканоподібні, Пінгвіноподібні, деякі Журавлеподібні, деякі Сивкоподібні.
Виступ групи 3
Птахи пристосувалися до життя в різних умовах. Вони полюбляють і відкриті місцевості, і дрімучі ліси, сади і луги, ріки та озера. Уся природа підкоряється тендітному помаху їхнього крила і захоплюється їхнім величним даром - літати. Однак пташиний політ потребує великої кількості енергії, яку пташки отримують із їжі. Тому вони майже все життя активно проводять у пошуках їжі. При цьому одні з них на весні, влітку, восени знищують велику кількість комах-шкідників, їхніх яєць та личинок; інші – гризунів, хворих тварин. А є пташки, що поширюють насіння рослин на далекі відстані, сприяючи їхньому розмноженню. При цьому дуже важливо, щоб постійно, в будь яку пору року вони були забезпечені їжею. І кожен кущик, навіть дуже-дуже маленький, кожне збережене людиною деревце, не зламана травинка стане їм у пригоді, і не тільки їм а й нам самим, оскільки рослини дарують всім організмам життя. А ще в нашому краї зустрічаються птахи, що живляться рибою, наприклад, крячок річковий, чапля сіра, рибалочка. Для того, щоб в наших річках та ставках було багато риби, потрібно не забруднювати водойми.
Значна частина птахів мав велику кількість ворогів, які знищують їх. Тому людина не повинна перешкоджати їхньому розмноженню. Забороняється рубати дерева та кущі, на яких є пташині гнізда, старі дуплисті дерева, забирати пташенят з гнізда, голосно говорити в лісі, лузі.
Усього в світі мешкає близько 9 400 видів птахів. Із них 1 тис. видів перебуває під загрозою зникнення. В Україні зареєстровано близько 400 видів птахів; 67 з них віднесено до Національної Червоної книги. А 17% птахів може зникнути на наших очах. А це вже наша спадщина і нам її берегти!
Однак охоронну грамоту до річки, до лісу, до неба, окремої пташки ніхто не приб’є. Вона має бути у кожного в серці.
Факел життя не утримати одній людині, одному народові, одній державі, якщо ми, хто живе на Землі, хто назвав себе Homo sapiens (людиною розумною), не будемо його охороняти.
І нехай кожна пташина буде складовою частиною того вогника, що палахкотить на нашій планеті і дарує тепло та радість усім її мешканцям!
IV. Узагальнення і систематизація вивченого
Учитель дякує «телеведучим» за цікаві розповіді й пропонує «телеглядачам» конкурс «Чи знаєш ти птахів».
Умови конкурсу. ( На екрані зображені та пронумеровані птахи). Вчитель зачитує запитання, а учні вибирають номер птаха, про якого йде мова та називають його).
1. Під яким номером зображений птах, який розгризає кісточки плодів і ласує їхньою серцевиною? Як він називається? (Номер 4. Костогриз)
2. Який із наведених птахів виводить пташенят узимку? Чому? (1. Шишкар ялиновий. Тому що в цю пору року є багато корму).
3. Під яким номером зображений птах, який є символом вірності? ( 11.Лебідь)
4. Яка пташка є найменшою в Україні? (12. Корольок жовтоголовий)
5. Який птах входить до ТОП-10 найрозумніших тварин у світі? (3. Ворона)
6. Який птах не висиджує пташенят? (2. Зозуля)
7. Якого птаха називають санітаром лісу та саду? (5. Дятел)
8. Який із наведених птахів живиться рибою та як він називається? (6. Рибалочка)
9. Який птах віднесений до ЧКУ? (8. Лелека чорний)
10. Який птах має найкращий слух? (9. Сова. Завдяки хорошому слуху даний птах може полювати не тільки вночі, а й вдень.)
11. Який птах важить сорок пудів? (10. Сорокопуд)
12. Що за співанки? Чиї? То співають… (7. Солов’ї)
Конкурс «пригадай птаха»
Команди «телеведучих» отримують аркуш паперу, на якому написано назву науки про птахів – орнітологія. Завдання командам: якнайшвидше написати назви птахів на кожну літеру слова, наприклад: огар, рябчик, нанду, імператорський пінгвін, тукан, орлан, лебідь, оляпка, гриф, іволга, яструб.
V. Підбиття підсумків уроку.
VI. Домашнє завдання
1. Підготувати розповідь про птаха з однієї екологічної групи.
2. Скласти кросворд або тест про птахів різних екологічних груп.