Урок "Розв’язування компетентнісних задач засобами табличного процесора"

Про матеріал
Розв’язування компетентнісної задачі, що передбачає змістовий аналіз поданих даних; опрацювання даних; подання результатів обчислення за допомогою програми MS Excel-онлайн та оформлення результатів у діаграмі
Перегляд файлу

Тема. Розв’язування компетентнісних задач засобами табличного процесора.

Мета:

навчальна: формування предметних ІКТ-компетентностей; формування умінь розв’язувати компетентнісні задачі, що передбачають: змістовий аналіз формулювання задачі; пошук інформаційних матеріалів; опрацювання даних; подання результатів розв’язування задачі;

розвивальна: розвивати навички роботи  з інформацією,  увагу, логічне мислення, пам’ять; розвивати міжпредметні зв’язки;

виховна: виховувати інформаційну культуру, охайність, акуратність, пізнавальну зацікавленість до предмету,  привчати працювати творчо, дотримуватись правил поведінки та безпеки життєдіяльності під час роботи в комп’ютерному класі.

Тип уроку: застосування знань, формування умінь та навичок.

Обладнання: комп’ютери з виходом в мережу Інтернет, презентація уроку, картки з практичними завданнями.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

У школі ви часто розв’язували задачі. Найчастіше це було на уроках математики, де задача містила певне завдання, яке потрібно було виконати шляхом обчислень або розв’язування рівнянь.

Однак з інших навчальних предметів, як і в повсякденному житті, ви розв’язували задачі, що часто  не передбачали обчислень.

Наприклад:

  • Складіть план і запишіть за ним твір-опис тварини, яка живе в лісах чи степах України, спочатку у художньому, а потім у науковому стилі. До творів доберіть заголовки.
  • Створіть у різних формах подання інформаційні моделі об’єкта квітка з точки зору художника та письменника (мал. 2)
  • Визначте, які шви використано в аплікації (мал. 3)
  • Створіть вітальну листівку до свята (мал. 4)

Усі вищеперераховані задачі різні за складністю, за предметною областю, за засобами, які слід використати для їх розв’язування, за отриманими результатами тощо.

 

 

Спільним для них є те, що кожна з цих задач містить проблему, яку потрібно проаналізувати та розв’язати.

На минулих уроках ми розглянули поняття КОМПЕТЕНТНІСНІ ЗАДАЧІ.

 

  • Хто нагадає означення компетентнісної задачі?
  • (учень) Певні навчальні задачі називають компетентнісними. Мета цих задач, як правило, сформувати в людини уміння використовувати набуті знання на практиці. Значна частина подібних задач не обмежується предметною областю одного навчального предмета, а передбачає застосування знань з інших галузей.

Як правило, компетентнісні задачі передбачають пошук і відбір додаткових відомостей у різноманітних джерелах. Яких саме?

  • (відп.дітей - друкованих (словники, довідники, підручники, енциклопедії, атласи, періодичні видання тощо) та електронних (комп’ютерні програми навчального призначення, електронні енциклопедії на оптичних носіях і в Інтернеті, веб-словники, електронні карти тощо).

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Розв’язування компетентнісних задач засобами табличного процесора.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

Алгоритм розв’язування задач

Під час розв’язування задач, незалежно від їх складності та предметних областей застосування, слід дотримуватися такого алгоритму:

  1. Виконати змістовий аналіз формулювання задачі (виділення умови, даних, потрібних для розв’язування задачі, кінцевих результатів).
  2. Знайти необхідні відомості.
  3. Побудувати інформаційну модель.
  4. Вибрати засоби опрацювання даних.
  5. Опрацювати дані.
  6. Подати результати розв’язування задачі.

 

V. Формування практичних умінь і навичок.

Завдання. Робота в групах. Розв’язування компетентнісних задач. Вправа «Наше майбутнє».

Постановка задачі. Сьогодні на уроці ми обговоримо використання електроенергії вдома, способи її оплати та визначимо, чи доцільно економити електроенергію для правильного розпорядження родинними фінансами.

 

 

VІ. Вказівки до виконання. Інструктаж з БЖД.

 

І етап – Виконати змістовий аналіз формулювання задачі

Кожна сім’я і кожна людина зокрема користується електроенергією вдома і на роботі. З курсу фізики ви знаєте, якою мірою вимірюється електроенергія, що використовується людиною (кВт/год). А чи знаєте, скільки кВт використовує одна сім’я кожного місяця? І скільки грошей йде на оплату цієї послуги? За допомогою програми MS Excel проведемо відповідні розрахунки для двох сімей. Одна сім’я користувалася електроенергією в звичайному режимі, а друга сім’я використовувала електроенергію економно (використовувала енергозберігаючі лампи, вимикала не потрібне світло).

Ми визначимо скільки відсотків сімейного бюджету йде на оплату комунальних послуг, і електроенергії зокрема та чи потрібно бережно використовувати ресурси задля економії сімейного бюджету.

 

ІІ етап – Знайти необхідні відомості

 

  1.               Ці дані були підготовлені деякими учнями вдома. (д/з з сайту Вікіпедія – означення Електроенергія, «Таблиця використаних кВт електроенергії за рік», розмір мінімальної з/п в Україні)
  2.               Вказати URL-адреси сайтів, на яких знайшли необхідні дані.

ІІІ етап – Побудувати інформаційну модель

  • Використати для обчислення вбудовані функції табличного процесора
  • Побудувати графік використаної електроенергії за рік
  • Обчислити вартість електроенергії
  • Визначити, який відсоток від заробітної плати йде на оплату електроенергії
  • Визначити доцільність економії електроенергії

ІV етап – Вибрати засоби опрацювання даних

Для виконання завдань буде використано можливості табличного процесора Excel он-лайн.

V етап – Опрацювати дані

  1. Зайти до власної електронної скриньки та відкрити он-лайн документ, до якого вам відкрили доступ.
  2.               Заповнити електронну таблицю, в якій вказати:
    1.                    І група – Побудувати таблицю використаних кВт за рік сім’єю №1 і №2 ;

Січень

Лютий

Березень

Квітень

230

450

210

190

 

Січень

Лютий

Березень

Квітень

210

400

190

178

 

  1.                   ІІ група – на основі таблиці побудувати стовпчасту діаграму використаних кВт;

 

  1.  ІІІ група – обчислити вартість електроенергії за рік помісячно;
  2.  ІV група – провести обчислення середнього значення використаних кВт за рік;
  3.  V група – визначити відсоток суми за використану електроенергію від заробітної плати;
  1.               Описати, які функції табличного процесора Excel використано для виконання завдань. (побудова таблиць, побудова графіків, використання вбудованих функцій СРЗНАЧ, обчислення відсотків від числа).

VІ етап –  Подати результати розв’язування задачі

 

  1.   Підведення висновків про використання електроенергії людиною, доцільність її економії та бережного ставлення до навколишнього середовища.

 

  1.   Створення агітаційних слоганів про бережливе ставлення до світла у програмі WordArt.com (всі)

 

 

VІI. Критерії оцінювання виконання завдання

  •                   Учень зрозумів умову завдання — учень приступив до виконання завдання, визначив дані необхідні для розв'язання задачі — 2 бали.
  •                   Учень вміє формулювати критерії відбору даних для пошуку — вказано URL-адреси сайтів, на яких знайшли необхідні дані — 2 бали.
  •                   Учень вміє здійснювати пошук в Інтернеті — вказано правильно ключові слова для пошуку потрібних відомостей — 2 бали.
  •                   Учень вміє створювати електронні таблиці — створено правильну електронну таблицю для даних щодо розв’язання задачі — 2 бали.
  •                   Учень вміє обґрунтовувати вибір візуалізації подання результату — правильно визначено, яку діаграму доцільно побудувати — 2 бали.
  •                   Учень правильно обирає засіб для розв'язування завдання та подання даних — правильно вказано програмне забезпечення, яким користувався учень — 2 бали.

 

VIІI. Фізкультхвилинка.

 

 

ІX. Підсумок уроку.
Перевірка виконаних завдань. Виставлення оцінок.

 

X. Домашнє завдання.

Створити презентацію «Вода в нашій оселі».

doc
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
2030
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку