Урок "Розв'язування вправ за темою «Кількість теплоти» "

Про матеріал

Комбінований урок-змагання, мета якого повторити й узагальнити матеріал теми, підготуватися до тематичного оцінювання; вихову­вати інтерес до вивчення фізики; розвивати навички самостійної та колективної роботи, увагу, логічне мислення

Перегляд файлу

Тема: Розв'язування вправ за темою «Кількість теплоти» 

8 клас

Мета. Повторити й узагальнити матеріал теми, підготуватися до тематичного оцінювання; вихову­вати інтерес до вивчення фізики; розвивати навички самостійної та колективної роботи, увагу, логічне мислення.

Тип уроку: комбінований урок-змагання.

Передбачувані результати:

а) учні знають основні поняття теми, уміють ко­ристуватись основними формулами;

б)  нормують науковий підхід до розуміння суті явищ;

в) цінують здобуті знання.

Обладнання: картки із завданнями, збірник за­дач із табличними даними, гральний кубик.

Організація навчальної діяльності

1) Метод навчання: евристичний.

2) Метод викладання: стимулюючий.

3) Метод виявлення знань: усне опитування, вза­ємоперевірка.

4) Форма організації навчального процесу: гру­пова (робота в малих групах).

5) Метод роботи учнів: частково-пошуковий.

6) Етап виявлення знань: повторення.

Хід уроку

I.  Рефлексія настрою та готовності до заняття. Мотивація навчання, повідомлення теми і мети.

II. Представлення команд, капітанів.

Сьогодні нам з вами доведеться попрацювати в групах. Для цього ви розділилися на три групи і обрали капітанів.

III. Робота в малих групах.

  1. Конкурс «Розминка» (додаток 1) – 5 хв. Максимальна кількість балів – 6.

Цей конкурс дасть вам можливість налаштуватися на роботуа уроці. Не лякайтеся невдач, уперед!

  1. Конкурс команд «Поле чудес» – тестові завдан­ня з вибором правильної літери (додаток 2) – 10 хв.  Максимальна кількість балів – 7.

Наступний конкурс – це перевірка теоретичних знань з фізики. Команда, за роботу!

  1. Конкурс «Аукціон формул» – розв'язування задач за формулами з теми, написаними на гранях кубика (додаток 3) – 10 хв. Розв'язання перевіря­ють суперники.  Максимальна кількість балів – 10.

Третій конкурс – практичний. На гранях кубика записані формули теми «Теплота», які ви вчили на попередніх уроках. Кубик, при падінні на стіл, показує вам формулу. Завдання: швидко прочитавши задачі, виявити, яка з них розв’язується за цією формулою. Розв’язати задачу правильно, а для суперників підготувати варіант із помилкою. Завдання суперників – знайти помилку.

  1. Конкурс капітанів «Наукова подорож до кух­ні»  (додаток 4) –: 5 хв. Максимальна кількість балів – 6.

А капітанам конкурс підготувала вчитель трудового навчання. Але розв’язати ці завдання ви повинні користуючись знаннями з фізики.

  1. Конкурс «Літературний» (дода­ток 5) – 5 хв. Максимальна кількість балів – 6.

Цей конкурс для  вас готувала учитель української мови та літератури. Ваше завдання  – пояснити  з фізичної точки зору явища, про які йдеться у запропонованих віршах

IV. Підсумки уроку-змагання, рефлексія – 3 хв.

V.  Домашнє завдання: повторити основні пи­тання теми, розв'язати (зі збірника запитань і за­дач Ю.І.Ненашева):

І група – № 24.32,      Π група – № 29.13,           III група – № 32.50.


Додаток 1

 Розминка

1. Якої пори року Ейфелева вежа стає вищою на 15 см? (Влітку.)

2.  Цим трьом живим двигунам так і не вдалося зрушити з місця немеханічний транспортний засіб. (Лебідь, рак та щука.)

3. Молекули яких хлопчиків (здорових чи засту­джених) рухаються швидше? (Застуджених їхня температура вища)

4. Чому лід не одразу починає танути, якщо його внести з морозу в теплу кімнату? (Він ще нагріва­ється до температури плавлення.)

5. Чому скошена трава висихає швидше у вітря­ну погоду? (Швидкість випаровування залежить від вітру.) 

6. Волога білизна, яку вивісили взимку надворі, замерзає. Чому вона стає сухою через деякий час навіть за сильних морозів? (Випаровування відбува­ється за будь-якої температури.)

Поле чудес                                    Додаток 2

Завдання для групи 1.

Розділ фізики, який вивчає звуки.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

1, 8. Що тримає нас на Землі?

Сила тяжіння

Взуття

Атмосфера

А

Б

Ж

2. Яким фізичним явищем пояснюється утворен­ня денних і нічних бризів?

Дифузією

Конвекцією

Кипінням

Μ

К

Π

3. Агрегатний стан речовини, який характеризується сталістю форм і об'єму. 

Тверде тіло

Рідина

Газ

У

В

3

4. Чи гріє сніг землю?

Так

Ні

Коли пухкий

Η

С

Γ

5. Конвекційні потоки в атмосфері Землі:

Хмари

Вітри

Грім

І

Τ

О

6. Речовина, для якої характерна аномалія тепло­вого розширення.

Вода

Залізо

Повітря

Ртуть

И

Д

Ρ

Є

7. Теплоізолююча посудина для зберігання ріди­ни.

Холодильник

Термос

Кип'ятильник

Чайник

Л

К

Ε

Φ

Завдання для групи 2.

Скам'яніла смола хвойних дерев, що росли на землі багато років тому.

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

1. Чому із Землі можна побачити лише один бік Місяця?

Місяць обертається навколо своєї осі за той же час, що й навколо Землі

Б

Місяць не обертається навколо Землі

Μ

Місяць не обертається навколо Сонця

С

2. Якою ложкою краще їсти гарячу страву?

Дерев'яною  

Залізною

Алюмінієвою

Кам'яною

У

А

О

В

3. Вода за нормальних умов кипить при темпе­ратурі...

80 °С

90 °С

100 °С

110 °С

Л

Π

Ρ

X

4.   Яким приладом вимірюють атмосферний  тиск?

Термометром

Манометром

Барометром

Спідометром

Ж

К

Ш

Ц

5. Яким фізичним явищем пояснюється рух фі­гуриста по льоду?

Відсутністю тертя

Плавленням льоду

Теплопровідністю ковзана

Ф

Τ

Ε

6. Яка основна одиниця вимірювання енергії?

°С

м

Дж

З

Γ

И

7. Кого з учених-фізиків можна назвати першим слідчим-експертом?

Арістотель

Архімед

Галілей

І

Η

Д

 

Завдання для групи 3.

Тверде тіло з періодичним повторенням струк­турних елементів у просторі.

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

1. Що більше – 20 кг чи 20 л?

20 кг

20 л

вони рівні

порівняти  не можна

Μ

Η

О

К

2. Пташка, що сиділа на гілці, підстрибнула і по­летіла. В який бік відхилилася гілка?

Залишилася нерухомою

А

Спочатку вниз, а потім угору

Ρ

Спочатку вгору, а потім униз

Б

3. Надворі мороз -10 °С. Яка температура води під кригою в озері?

0°С

-10 °С

+4 °С

-4 °С

І

В

И

Д

4. Яку форму має природний супутник Землі Місяць?

Кулясту

Форму півкулі

Форму серпа

Форма змінюється

С

Г

Ε

Ж

5. Хлопчик спостерігав, що від центра годинни­ка до кінця стрілки мурашка доповзає за 2 хв. Як виглядає лінія, вздовж якої рухалася мурашка?

Π

Ε

X

Т

Φ

 

 

 

 

 

 

 

 

6. За одну добу молодий бамбук виростає на 86,4 см. На скільки він виростає за 1 с?

1 см

1 мм

0,1 мм

0,01 мм

Ц

Є

У

А

7. Шматок льоду розтанув. Чи змінився при цьо­му його об'єм?

Так

Ні

Не знаю

Л

З

Ч

Додаток 3

1.  Яка кількість теплоти затрачається на нагрі­вання 340 г алюмінію на 50 °С?

2.  На скільки нагріється 200 г води при наданні їй 10 кДж теплоти?

3. Яку масу латуні можна нагріти від 20° до 420 °С, надавши їй 30,4 кДж теплоти?

4.  Скільки теплоти виділиться при згорянні 3 т  кам'яного вугілля?

5.  Скільки теплоти затрачається на плавлення 500 г цинку, взятого при температурі 420 °С?

6.  Скільки теплоти виділиться при конденсації 2,5 кг водяної пари?

 

Додаток 4    Наукова подорож до кухні

1. Чи можна, підсилюючи вогонь під каструлею, прискорити варіння картоплі, яка вже кипить?

2. Яка вода швидше закипить: сира чи переваре­на, якщо їх узяти за однакової температури?

3. Чи можна розплавити метал у холодній воді?

 


Додаток 5

М.Вороний

Білесенькі сніжиночки,

Вродились ми з води.

Легенькі, як пушиночки,

Спустились ми сюди.

Ми хмарою носилися

Від подиху зими,

І весело крутилися

Метелицею ми.

Тепер ми хочем спатоньки,

Як дітоньки малі,

І линемо до матінки –

До рідної землі...

Матуся наша рідна, холодна і суха,

Бо дуже змерзла, бідна,

Вона без кожуха.

 

А.Костецький

Раптовий сніг упав на землю,

Завис нечутно на гілках.

І забіліла сосен зелень

У неполоханих гайках.

Вже влаштувавсь ведмідь на зиму

В барлозі темній і зручній.

Лежить і згадую ожину –

І усміхається ві сні.

А змерлі клени та берези

Ховають ноги в теплий сніг.

І затухають обережно

Аж до далекої весни.

 

B. Близнюк

Краплинами теплого воску

Спадає на крони літо.

 

 

 

М. Познанська

Це жито липневе у полі

Дало соломи на бриля.

Прив'яло листя на тополі,

Від спеки аж пашить земля.

 

Загадки:

1) У піч положиш — мокне,

На воду пустиш — сохне.

 

2) У вогні не горить,

А у воді не тоне.

 

Відповіді

2. Кристал, бурштин, акустика.

3. Q = cm(t2 - tx) = 0,34 · 920 · 50 = 15640 (Дж);

4.  1) Ні, бо вся енергія витрачається на випаро­вування води, в той час як температура кипіння не­змінна за сталого тиску.

2) Сира, бо кипіння – це виділення повітря, роз­чиненого у воді. У перевареній такого повітря немає.

3) Так, ртуть плавиться за температури -39 °С.

5.  Теплопровідність, теплопровідність, плавлення, випаровування, віск, лід.

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
Енциклопедична сторінка
Додано
22 липня 2018
Переглядів
935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку