На допомогу вчителю і учню для швидкого виконання лабораторних робіт. Можна використати до будь-якого підручника, до вони складенівідповідно до програми. Є пропуски для самостійного заповнення.
№ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Оцінка |
|
|
|
|
|
Інструкційні картки для виконання лабораторних робіт з фізики
уч_____________ 8 класу
Охтирської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів № 8
_________________________________________________
(Прізвище, ім’я)
Перелік необхідних приладів для виконання лабораторних робіт з електрики:
1. батарея;
2. лампи;
3. дротяний резистор;
4. випрямляч;
5. магазин опорів (резисторів);
6. реостат;
7. вимикач;
8. запобіжник; 9. амперметр; 10. вольтметр.
Лабораторна робота № 1 Дата __________
. Вивчення теплового балансу при змішуванні води різної температури
Мета: перевірити дослідним шляхом справедливість рівняння теплового балансу в разі змішування води різної температури, повторити правила визначення ціни поділки приладів
Прилади і матеріали: вимірювальний циліндр, термометр, калориметр, склянка з холодною водою, чайник з гарячою водою, паперові серветки, мішалка.
Хід роботи
1. Розгляньте будову калориметра.
2. Визначте ціну поділки шкал вимірювальних приладів:
См =______, С т= _______
3. Згадайте, яких правил безпеки необхідно дотримуватись під час роботи з вимірювальним циліндром, термометром, гарячою водою.
4. Налийте у вимірювальний циліндр 60-80 мл холодної води. Виміряйте її об'єм і температуру.
5. Заповніть приблизно на третину внутрішню склянку калориметра гарячою водою. Виміряйте температуру гарячої води.
6. Не виймаючи термометр, перелийте холодну воду з вимірювального циліндра в калориметр і, обережно перемішуючи суміш мішалкою, стежте за показаннями термометра. Тільки-но температура майже перестане змінюватися, запишіть показання термометра.
7. Обережно вийміть термометр із води, протріть його серветкою і сховайте у футляр.
8. Перелийте всю воду з калориметра у вимірювальний циліндр і виміряйте загальний об’єм води V.
9. Результати всіх вимірювань занесіть до таблиці.
Холодна вода |
Гаряча вода |
Суміш |
|
|
|||||
tх, °C |
Vх, cм3 |
mx, кг |
tг, °C |
V, cм3 |
mx, кг |
V, cм3 |
t, °C |
Qх, Дж |
Qг, Дж |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Обчисліть масу холодної води: mx Vx =______________________ 11. Визначте об’єм і масу гарячої води mг Vг =___________________ 12. Обчисліть кількість теплоти Qх, яку отримано холодною водою:
Qx cmxt tx=__________________________________________________
_____________________________________ 13. Обчисліть кількість теплоти Qг, яку віддано гарячою водою:
Qг cmгt tг= __________________________________________________
14. Порівняйте кількість теплоти, яку віддано гарячою водою, з кількістю теплоти, яку отримано холодною водою. Сформулюйте висновок, у якому зазначте:
1) яким відповідно до рівняння теплового балансу має бути результат порівняння Qx і Qг;
2) який результат одержали ви;
3) у чому полягає причина розбіжності. Висновок.
_____________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________ _________________________________________________________
Оцінка _______________________
Лабораторна робота № 2 Дата ___________
. Визначення питомої теплоємності речовини
Мета: навчитися визначати питому теплоємність речовини калориметричним способом
Прилади й матеріали: вимірювальний циліндр, важільні терези з важками (або динамометр), термометр, калориметр, металевий циліндр на нитці, склянка з холодною водою, мішалка, електричний чайник з водою (один на клас).
Хід роботи
1. Визначте ціну поділки шкал вимірювальних приладів: Слін = ______, Смен =______, С дин= _______
2. Згадайте, яких правил безпеки необхідно дотримуватися під час роботи з вимірювальним циліндром, термометром, гарячою водою.
3. З’ясуйте у вчителя температуру води в чайнику.
4. За допомогою вимірювального циліндра налийте в калориметр 100150 мл холодної води.
5. Виміряйте температуру води в калориметрі.
6. Покличте вчителя, який допоможе вам: з чайника з киплячою водою дістане за нитку металевий циліндр і відразу ж опустить його у ваш калориметр.
7. Обережно перемішуючи воду в калориметрі мішалкою, стежте за зміною температури води. Тільки-но температура перестане змінюватися, запишіть показання термометра.
8. Вийміть циліндр із води, висушіть його паперовою серветкою і, скориставшись важільними терезами (або динамометром), визначте
P
його масу: тц =______г =__________кг або mц g _______
9. Обчисліть масу води. m в Vв _________________________
10. Скориставшись формулою, обчисліть питому теплоємність матеріалу циліндра.
Дж св, кгС |
Маса холодної води mх, кг |
Маса циліндра mц, кг |
Темпера тура холодної води t1, °C |
Темпера тура гарячої води t2, °C |
Темпера тура суміші t, °C |
сц, Дж
кгС |
|
|
|
|
|
|
|
cц сmв цmхt2ttt1 ______________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
11. Визначте речовину, з якої виготовлений циліндр.
12. Проаналізуйте хід експерименту і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте:
1) яку фізичну величину ви сьогодні вимірювали;
2) який результат отримали;
3) які фактори вилинули на точність отриманих результатів.
Висновок. __________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
___________________________________________________________
Оцінка _____________
Лабораторна робота № 3 Дата ____________ . Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра і вольтметра
Мета: навчитися вимірювати опори провідників за допомогою закону Ома для ділянки кола.
Прилади і матеріали: (див. форзац): джерело постійного струму з напругою до 6 В (1 або 4); вольтметр і амперметр лабораторні (9, 10); ключ (7), з’єднувальні провідники; 2 дротяні резистори з опором 1...4 Ом (3)..
ХІД РОБОТИ
|
1. Накресліть схему електричного кола, що складається з послідовно з’єднаних джерела постійного струму, ключа, амперметра і двох дротяних резисторів.
2. Після перевірки схеми вчителем складіть електричне коло, яке також повинен перевірити вчитель.
3. Замкніть електричне коло за допомогою ключа і виміряйте силу струму в колі, запишіть її значення. Вимкніть струм.
4. Приєднайте вольтметр до першого резистора, ввімкніть струм і виміряйте напругу на першому резисторі, записавши її значення; вимкніть струм.
5. Приєднайте вольтметр до другого резистора, ввімкніть струм і виміряйте напругу на другому резисторі, запишіть її значення і вимкніть струм.
6. За одержаними даними розрахуйте значення опору першого і другого резисторів. Порівняйте ці значення з тими, що нанесені на резисторах. Якщо є розбіжності у виміряних і нанесених значеннях опорів, то спробуйте це пояснити.
|
I, А |
U, В |
U Rобч , Ом I |
Rтабл, Ом |
Наявність розбіжності |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
7. Розберіть електричне коло і приведіть робоче місце у належний робочий стан.
8. Проаналізуйте хід експерименту і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте:
1) яку фізичну величину ви сьогодні вимірювали;
2) який результат отримали;
3) які фактори вилинули на точність отриманих результатів.
Висновок:
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________ ______________________________________________________________
______________________________________________________________
Оцінка _________________
Лабораторна робота № 4 Дата ____________
. Дослідження електричного кола з послідовним з’єднанням провідників
Мета: перевірити закони послідовного з'єднання провідників.
Прилади і матеріали: джерело струму; два резистори; амперметр; вольтметр; реостат; ключ; з’єднувальні провідники.
ХІД РОБОТИ
Теоретичні відомості. У процесі виконання роботи перевіряються такі закони для послідовного з’єднання двох провідників:
U R I const;U U1 U2;R R1 R2; 1 1 U2 R2 |
Хід роботи
1. Складіть електричне коло для вивчення послідовного з’єднання резисторів (рис.).
2. Виміряйте силу струму і напругу на обох резисторах, приєднуючи вольтметр по черзі до потрібних точок схеми. Нарисуйте дві інші можливі схеми підключення вольтметра і амперметра.
|
|
3. Перевірте виконання законів послідовного з’єднання, заповніть таблицю.
U1,В |
U2,B |
U, B |
I1, A |
І2, А |
І, А |
R1, Ом |
R2, Ом |
Rвим, Ом |
Rобч, Ом |
U1 U2 |
R1 R2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Для обчислень: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Проаналізуйте хід експерименту і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте:
1) яку фізичну величину ви сьогодні вимірювали;
2) який результат отримали;
3) які фактори вилинули на точність отриманих результатів.
Висновок:
_____________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
Оцінка _________________
Лабораторна робота № 5 Дата ___________ . Дослідження електричного кола з паралельним з’єднанням провідників
Мета: перевірити закони паралельного з'єднання провідників.
Прилади і матеріали: джерело струму; два резистори; амперметр; вольтметр; реостат; ключ; з’єднувальні провідники.
ХІД РОБОТИ
Теоретичні відомості. У процесі виконання роботи перевіряються такі закони для паралельного з’єднання двох провідників:
1 1 1 I R U const;I I1 I2; ; 1 2 R R1 R2 I2 R1 |
Хід роботи
|
|
1. Складіть електричне коло для вивчення послідовного з’єднання резисторів (рис)
2. Виміряйте напругу і силу струмів в окремих резисторах і в усій ділянці кола, вмикаючи амперметр у відповідні ділянки кола. Нарисуйте дві інші можливі схеми вмикання амперметра.
3. Перевірте виконання законів паралельного з’єднання, заповніть таблицю.
U1,В |
U2,B |
U, B |
I1, A |
І2, А |
І, А |
R1, Ом |
R2, Ом |
Rвим, Ом |
Rобч, Ом |
I1 I2 |
R2 R1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Для обчислень: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Проаналізуйте хід експерименту і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте:
1) яку фізичну величину ви сьогодні вимірювали;
2) який результат отримали;
3) які фактори вилинули на точність отриманих результатів.
Висновок:
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________ _________________________________________________________
Оцінка _________________
Інструкція безпеки для кабінету (лабораторії) фізики загальноосвітньої середньої школи
Вимоги безпеки перед початком роботи
1. Чітко з'ясувати порядок і правила безпечного проведення досліду.
2. Звільнити робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів і матеріалів.
3. Перевірити наявність і надійність з'єднувальних провідників, приладів та інших предметів, необхідних для виконання завдання.
4. Починати виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
5. Виконувати тільки ту роботу, що передбачена завданням або доручена вчителем.
Вимоги безпеки під час виконання роботи
1. Бути уважними і дисциплінованими, точно виконувати вказівки вчителя.
2. Розмістити прилади, матеріали, обладнання на своєму робочому місці так, щоб запобігти їх падінню або перекиданню.
3. Під час проведення дослідів не допускати граничних навантажень вимірювальних приладів.
4. Слідкувати за справністю всіх кріплень у приладах і пристроях. Не торкатися обертових частин машин і не нахилятися над ними.
5. Для складання експериментальних установок користуватися провідниками з міцною ізоляцією без видимих порушень (з наконечниками і запобіжними чохлами).
6. Складаючи електричне коло, уникати перетину провідників. Користуватися провідниками із відпрацьованою ізоляцією і вимикачами відкритого типу забороняється!
7. Користуватися інструментом з ізолюючими ручками.
8. Після закінчення роботи вимкнути джерело електроживлення, а потім розібрати електричне коло.
9. Не залишати робоче місце без дозволу вчителя. Вимоги безпеки після закінчення роботи
Прибирати робоче місце після закінчення практичного заняття з дозволу вчителя.
Вимоги безпеки в екстремальних ситуаціях
У разі травмування (поранення, опіку тощо) або при поганому самопочутті повідомити вчителя.