Тема. Розв'язування задач з теми «Коливальний рух»
Мета: закріпити знання з теорії коливального руху, продовжити формування вмінь застосовувати формули для знаходження періоду, частоти для вирішення задач поглибити знання учнів про коливальному русі;
розвивати логічне мислення, пам'ять;
виховувати увагу, працьовитість.
Обладнання: кулька, нитка, підручник.
Тип уроку. Урок формування вмінь, знань та навичок.
Фізика 7 клас
Тема. Розв’язування задач з теми «Коливальний рух»
Мета: закріпити знання з теорії коливального руху, продовжити формування вмінь застосовувати формули для знаходження періоду, частоти для вирішення задач поглибити знання учнів про коливальному русі;
розвивати логічне мислення, пам'ять;
виховувати увагу, працьовитість.
Обладнання: кулька, нитка, підручник.
Тип уроку. Урок формування вмінь, знань та навичок.
Епіграф. «СВІТ, В ЯКОМУ МИ ЖИВЕМО, ДИВОВИЖНО СХИЛЬНИЙ ДО КОЛИВАНЬ». Р.БІШОП
Хід уроку
І. Організований момент
ІІ. Актуалізація знань
Учитель: У Давньому Римі мистецтво «читати знаки» вважали даром Прометея. У наш час, щоб вдало читати знаки, необхідно оперувати відповідними поняттями й термінами. Давайте перевіримо, чи володіємо ми цим даром!
Вправа «Встановіть відповідність».
Встановити відповідність між фізичними величинами та їх одиницями вимірювання які характеризують коливальний рух.
Заповнити таблицю
Назва величини |
Символ |
Формула |
Період обертання |
|
|
Частота |
|
|
Амплітуда |
А |
|
ІІІ. Повідомлення теми уроку
Тема нашого уроку розв’язування задач з теми «Коливальний рух»
ІV. Розв’язування вправ
Ми з вами пригадали які є види маятників. І перша задача пов’язана з пружним маятником.
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
2. Період коливань маятника 5 с. Яка частота коливань? Скільки коливань здійснить маятник за 0,5 хв? За даними задачі вставити потрібні дані та фізичні величини.
Дано:
|
Розв’язання
Виразим кількість коливань із даної формули
Здійснимо обчислення
Відповідь: |
|
Зазвичай гігантські маятники встановлюють у великих баштових годинниках. А ось 660-тонний сталевий маятник у тайванському хмарочосі Тайбей 101 виконує іншу роль. Він розташований між 87-м і 91-м поверхами 101-поверхової будівлі заввишки понад 500м та служить для зниження небезпеки обвалення в разі землетрусу або урагану.
2. Амплітуда коливань маятника становить 2 см. Який шлях проходить тіло за три періоди коливання?
Дано:
|
Розв’язання За одне повне коливання тіло проходить шлях l0, який дорівнює чотирьом амплітудам:
Тоді
Відповідь: |
|
3. Серце — одна з найбільш досконалих коливальних систем. У різних тварин воно скорочується по-різному. У кита, наприклад, 7 скорочень за 1 хвилину, а у синички — 1200 скорочень за той же час. Порівняйте частоту пульсу кита та синички.
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
Відповідь: частота пульсу синички 20 Гц, а кита – 0,12 Гц; серце синички
скорочується в 167 разів швидше, ніж у кита.
Ма́ятник Фуко́ — маятник, що використовується для експериментальної демонстрації добового обертання Землі
Маятник Фуко у Харківському національному університеті,у музеї «Космос» Харківського планетарію (24 вересня 2012р.), довжина нитки – 6м, маса кулі з нержавіючої сталі 28 кг.
Маятник Фуко Київської політехніки має висоту 22 м, діаметр бронзової кулі – 28 см, вагу – 43 кг.
4. Визначення зросту людини без лінійки.
1. Привести в коливання кульку на нитці.
2. Визначити час 30-40 коливань
3. Використовуючи формулу періоду коливань математичного маятника, обчислити довжину нитки маятника.
№ |
Число коливань |
Час коливань |
Період коливань |
Довжина нитки |
Зріст людини |
|
|
|
|
|
|
Цікавинка
Інструкція. Виріжте із цупкого картону коло діаметром 6-8см. На одній стороні кола намалюйте відкритий зошит, а на іншій –цифру «12». З двох сторін кола зробіть голкою 4 отвори і вставте 2 міцні нитки. Закріпіть їх, щоб вони не від’єдналися, вузлами. Далі потрібно закрутити коло на 20-30 обертів і натягнути нитки в сторони. В результаті ви побачите картину…?
V. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Результат»
Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.
VІ. Домашнє завдання
Повторити § 15, вправа 15(8)