Вивчити основні характеристики рівномірного прямолінійного руху; формувати вміння розв'язувати задачі
– Що називають механічним рухом?
– Як розрізняють види механічного руху за траєкторіями?
– Що таке траєкторія руху?
– Що таке пройдений шлях і які одиниці його вимірювання?
– Який рух називають рівномірним?
– Що характеризує швидкість рівномірного руху?
– Якими літерами позначають швидкість, шлях і час у фізиці?
– Які одиниці цих фізичних величин у СІ?
– Як вони пов'язані між собою?
Урок №15 Дата_____________
Тема уроку. Рівномірний прямолінійний рух. Розв’язування задач
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Мета уроку: вивчити основні характеристики рівномірного прямолінійного руху; формувати вміння розв’язувати задачі.
План уроку
Етапи |
Час |
Прийоми і методи |
I. Перевірка домашнього завдання |
5 хв. |
Усне опитування; відповіді біля дошки |
II. Актуалізація опорних знань |
10 хв. |
Бесіда; фронтальне повторення |
III. Закріплення засвоєних навичок і вмінь |
25-30 хв. |
Розв’язування задач; записи на дошці та в зошитах |
IV. Домашнє завдання |
1-2 хв. |
Коментар учителя; записи на дошці й у щоденниках |
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
У той час як двоє учнів записують розв’язання домашніх задач на дошці, проводиться усне опитування за питаннями та вправами до параграфів підручника, а також перевірка творчого завдання.
II. Актуалізація опорних знань
Питання класу
– Що називають механічним рухом?
– Як розрізняють види механічного руху за траєкторіями?
– Що таке траєкторія руху?
– Що таке пройдений шлях і які одиниці його вимірювання?
Що означає фраза: “Рух відносний”?
– Який рух називають рівномірним?
– Що характеризує швидкість рівномірного руху?
– Якими літерами позначають швидкість, шлях і час у фізиці?
– Які одиниці цих фізичних величин у СІ?
– Як вони пов’язані між собою?
III. Закріплення засвоєних навичок і вмінь
Розв’язування задач
Задача 1. Футболіст за матч у середньому пробігає 20 км. Визначте його швидкість і порівняйте її зі швидкістю велосипедиста – 8 м/с.
Задача 2. Людина запізнюється на поїзд. До станції можна дістатися, рухаючись або 2 км по втрамбованій дорозі зі швидкістю 5 км/год., або 1,6 км по некошеному лузі зі швидкістю 4 км/год. Який шлях обрати?
Відповідь: можна обрати будь-який шлях.
Задача 3. Чотири спортсмени, які розвивають швидкості: 5,5 м/с, 19,8 км/год., 33 м/хв., 475,3 км/доб, вирішили взяти участь у гонці на час (змагання, у якому перемагає той, хто далі відбіжить (від’їде) за 1 годину). Хто переможе в цьому змаганні? Хто прийде останнім? Який шлях подолає переможець? На скільки метрів він обжене аутсайдера?
Відповідь: відстане спортсмен, який біжить зі швидкістю 33 м/хв.; інші пробіжать однакову відстань; S1 = 19,8 км; ?S = 17,82 км.
Розв’язок. Графіки перетинаються при t = 6 год, рахуючи від моменту виїзду велосипедиста, тобто через 2 год після виїзду автомобіля.
IV. Домашнє завдання
[1]: § 2 (п. 4); впр. № 2 (задачі 3, 4, 7).
[2]: § 2.