1
Урок 25 Розв’язування задач
Мета: навчити розв'язувати задачі на коливання маятників. Розвивати логічне мислення учнів, уміння грамотно оформлювати задачі. Виховувати культуру оформлення задач.
Тип уроку: урок закріплення знань.
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
2. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Запитання для фронтального опитування
1. Дайте означення коливального руху.
2. Наведіть приклади коливань.
3. Наведіть приклади маятників.
4. Що таке математичний маятник?
5. Дайте визначення амплітуди, періоду, частоти коливань.
6. Як визначити ці фізичні величини? У яких одиницях їх вимірюють?
7. Яка існує залежність між частотою і періодом коливань?
8. Чим відрізняються вільні і вимушені коливання?
9. Які коливання називають затухаючими? незатухаючими?
4. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Мотивація навчальної діяльності
Епіграфом нашого уроку я взяла слова французького письменника Бальзака «Щоб дійти до мети, треба просто йти». Ось перед вами сходи, користуючись якими, можна навчитися розв’язувати задачі. Треба просто усвідомлено робити крок за кроком, але не стояти на місці. (Проаналізувати сходинки разом з учнями). Як ви гадаєте, який вислів є характеристикою останньої сходинки? Правильно, вислів «Це так просто!!!»
Виберіть сходинку, на якій ви знаходитесь в цю мить.
1.Тягарець, що коливається на пружині, за 8 с здійснив 32 коливання. Визначити період та частоту коливань.
Дано:
|
Розв’язання
|
|
2. Період коливань маятника 5 с. Яка частота коливань? Скільки коливань здійснить маятник за 0,5 хв?
Дано:
|
Розв’язання
|
|
3. Серце — одна з найбільш досконалих коливальних систем. У різних тварин воно скорочується по-різному. У кита, наприклад, 7 скорочень за 1 хвилину, а у синички — 1200 скорочень за той же час. Порівняйте частоту пульсу кита та синички.
Дано:
|
Розв’язання
|
|
4. Частота коливань крилець комара 600 Гц, а період коливань джмеля — 5 мс. Яка комаха і на скільки більше здійснить помахів крильцями за 1 хв польоту?
Дано:
|
Розв’язання
|
|
5. Амплітуда коливань маятника становить 2 см. Який шлях проходить тіло за три періоди коливання?
Дано:
|
Розв’язання За одне повне коливання тіло проходить шлях l0, який дорівнює чотирьом амплітудам: Тоді
|
|
6. Амплітуда незатухаючих коливань точки струни 1 мм, а частота 1 кГц. Який шлях пройде точка за 0,2 с?
Дано:
|
Розв’язання За одне повне коливання тіло проходить шлях l0, який дорівнює чотирьом амплітудам: Тоді
|
|
Індивідуальні завдання сильним учням
Період та частота коливань математичного маятника залежить від довжини нитки і дану залежність можна виразити формулою: Де g=9,8 Н/кг (прискорення вільного падіння). Для нашої планети 9,8 Н/кг
1. Визначте період і частоту коливань маятника, довжина якого 1 м.
2. Період коливань математичного маятника дорівнює 1 с. Визначте довжину маятника.
3. Порівняйте періоди коливань математичного маятника довжиною 1 м на Землі і на Місяці. Прискорення вільного падіння на Місяці вважати таким, що дорівнює 1,62 Н/кг.
6. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа «Результат»
Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли. Де вони знаходяться на сходинках до успіху в кінці уроку.
7. Домашнє завдання Повторити § 13, Вправа № 13 (4-6)