Урок "Розв’язування задач на послідовне, паралельне та мішане з’єднання провідників."

Про матеріал

Тема: Розв'язування задач на послідовне, паралельне та мішане з'єднання провідників.

Мета: Узагальнити та систематизувати знання з даної теми; формувати вміння аналізувати електричні кола, які містять послідовне, паралельне та мішане з'єднання провідників та застосувати до них закон Ома для ділянки кола.

Розвивати логічне мислення учнів; навички розв'язування розрахункових, якісних задач; вміння швидко і правильно орієнтуватися у нестандартних ситуаціях.

Виховувати інтерес до вивчення фізики, вміння працювати в групі; формувати життєві компетентності.

Формування компетентностей:

Комунікативні: володіння фізичними термінами; вміння відстоювати власну точку зору, використовуючи отримані знання.

Інформаційні: вміння знаходити додаткову інформацію, користуватися науковою літературою.

Полікультурні: застосування фізичних явищ у різних галузях науки.

Соціальні: бути готовими до самостійного пошуку рішень у житті; виявляти ініціативу.

Самоосвітні та саморозвивальні: заохочення дітей до самоосвіти; вміння формулювати висновки.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань

Форма проведення: урок - змагання

Міжпредметні зв'язки: біологія, основи здоров'я.

Перегляд файлу

 

Тема: Розвязування задач на послідовне, паралельне та мішане зєднання провідників.

 

 

Мета: Узагальнити та систематизувати знання з даної теми; формувати вміння аналізувати електричні кола, які містять послідовне, паралельне та мішане з’єднання провідників та застосувати до них закон Ома для ділянки кола.

Розвивати логічне мислення учнів; навички розвязування  розрахункових, якісних задач; вміння швидко і правильно орієнтуватися у нестандартних ситуаціях.

Виховувати інтерес до вивчення фізики, вміння працювати в групі; формувати життєві компетентності.

 

Формування компетентностей:

Комунікативні: володіння фізичними термінами; вміння відстоювати власну точку зору, використовуючи отримані знання.

Інформаційні: вміння знаходити додаткову інформацію, користуватися науковою літературою.

Полікультурні: застосування фізичних явищ у різних галузях науки.

Соціальні: бути готовими до самостійного пошуку рішень у житті; виявляти ініціативу.

Самоосвітні та саморозвивальні: заохочення дітей до самоосвіти; вміння формулювати висновки.

 

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань

 

Форма проведення: урок  -  змагання

 

Міжпредметні звязки: біологія, основи здоровя.

 

 

Девіз:  Розум це не тільки знання, а й уміння застосувати ці знання на ділі.

Арістотель

 

Не соромно не знати, соромно не вчитися.

Народна мудрість

 

Набув знань – пристосуй до діла,

Знання без діла – тяжка ноша.

Народна мудрість

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-схема уроку

 

Етапи уроку

Час

Форми і методи діяльності вчителя

Результати діяльності

І. Організаційний момент

 

Налаштування на спільну роботу в присутності вчителів фізики міста

Поліпшення настрою учнів

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

 

Пояснення правил проведення змагання між двома командами

Представлення команд.

Підготовка до проведення змаганання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

1) Мозкова атака (фронтальне опитування)

Фронтальна робота з групами

 

 

2)Задача-цепочка (усно)

Перевірка застосування закону Ома до ділянок кола з різними зєднаннями

 

 

3)Вболівальники заповнюють таблицю „Електричні величини”(самостійна індивідуальна робота)

Повторення та ситематизація знань

ІV. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок

 

1) Заморочки із бочки (робота в групах)

Розвязування якісних задач

 

 

2)Конкурс „Експериментатори” Розв’язування задач на знаходження загального опору ділянки кола з послідовним, паралельним та мішаним  з’єднанням провідників (робота в парах з послідуючим представленням розв’язку)

Перевірка вміння знаходити загальний опір ділянки кола

 

 

3) Фізична естафета. (фронтальна робота з вболівальниками)

Склати ланцюг з формул, враховуючи символи - ?, О, а також керуючись заданими напрямками.

 

 

4) Конкурс „Перевір себе - розвяжи задачу” (самостійна індивідуальна робота з послідуючим представленням розв’язку)

Перевірка вміння робити розрахунки простих електричних схем.

 

 

5) Робота біля дошки (для вболівальників). Коментоване розвязування задачі з практичним змістом.

Перевірка застосування закону Ома

 

 

6) Презентація памяток

Памятки „Небезпечно - струм”, „Вплив електричного струму на організм людини”

 

 

7) Я – тобі, а ти – мені (команди обмінюються питаннями)

Робота з довідниковою літературою, знайомство з застосуванням електричного струму в різних сферах життєдіяльності.

 

 

8) Творче завдання

Вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях

V. Підсумок уроку

 

1)Метод „Незакінчене речення”

Учні підсумовують закріплене на уроці одним реченням, починаючи словами: „Я зрозумів, що...”

 

 

2)Оцінювання учнів. Підведення підсумків змагання двох команд.

Виставлення оцінок. Оцінка роботи груп на уроці.

VІ. Домашнє завдання

 

 

Повторення п.17,18.

Підготовка до Л.р. № 6 с.73

№ 137

Підготовка презентацій „Вплив електричного струму на організм людини”, „Електричний струм лікує”.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

Девіз:  Розум це не тільки знання, а й уміння застосувати ці знання на ділі.

Арістотель

Не соромно не знати, соромно не вчитися.

Народна мудрість

Набув знань – пристосуй до діла,

Знання без діла – тяжка ноша.

Народна мудрість

(Налаштування на спільну роботу в присутності вчителів фізики міста)

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

1.Пояснення правил проведення змагання між двома командами.

2.Представлення команд.

Команда „Теоретики”

 


Що без науки ні на крок –

Оця вже аксіома

В столітті двадцять першому

Й найменшому відома

 

Ми, юні теретики,

Науку поважаємо,

Закони енергетики

І формули вивчаємо.

 

Усіх відомих фізиків

Ми знаєм на зубок

Бо цінну інформацію

Дає для нас урок.

 

Що здобули у школі ми –

В дорозі не розгубемо.

Книжки – джерела мудрості,

Ми їх читати любимо.

 

Ми правила засвоюєм

І вам того бажаємо.

І позмагатись  у знаннях

Вас, друзі, викликаємо.


 


Команда „Експериментатори”

 


Ми виклик ваш приймаємо –

Змагатись силу маємо.

 

Ми в фізику закохані,

Лиш є один момент:

Вам головне – теорія,

А нам – експеримент.

 

Теорії, гівпотези,

Закони й постулати

Для того й відкривалися,

Щоб їх застосувати.

 

Параграфів не зубримо

І сліпо не сприймаємо,

Лише на мудрих дослідах

Їх сутність розхпізнаємо.

 

Теорія і практика –

Науки два крила.

Бажаємо, щоб фізика

Вам успіх принесла.


 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  1. Мозкова атака (фронтальне опитування).

Кожна команда отримує по 8 запитань, на які відповідають учні по черзі. Правильна відповідь 1 бал, допомога товариша по команді 0,5 бали, неправильна відповідь – відповідає команда суперників – 2 бали. (Додаток № 1)

 

  1. Задача-цепочка (усно).

Перевірка застосування закону Ома до ділянок кола з різними зєднаннями. (Додадок № 2)

 

  1. Вболівальники заповнюють таблицю „Електричні величини” та „Закони зєднання провідників”

Самостійна індивідуальна робота в парах. (Додатки № 3, 4)

 

 

Таблиця„Закони зєднання провідників”

 

Електрична величина

Закони

Послідовного з’єднання

Паралельного з’єднання

Сила струму

І = І1 = І2

І = І1  + І2

Напруга

U = U1  + U2

U = U1  = U2

Опір

R= R1  + R2

1/R= 1/R1  + 1/R2


 

 

 

Таблиця „Електричні величини”

 

Електрична величина

Позна-чення

Одиниця вимірювання

Прилад

Позначення приладу на схемах

Формули

Сила струму

І

А

Амперметр (послідовно, зберігаючи полярність)

 

 

 

Напруга

U

В

Вольтметр (паралельно, зберігаючи полярність)

 

 

 

 

Опір

R

Ом

Омметр

 

 

 

 

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.

 

1. Прийом  „Заморочки із бочки” (робота в групах). Розвязування якісних задач.

 

  1. У який момент зазвичай перегорає волосок розжарення електричної лампочки – у момент вмикання або вимикання? Чому? (Відповідь: Найчастіше в момент вмикання. У холодному стані опір металевого волоска менший, ніж у робочому режимі, а отже, сила струму є більшою.)
  2. Чому побутові прилади в приміщенні необхідно з’єднувати паралельно? Який прилад у кімнаті з’єднаний не паралельно, а послідовно зі споживачем? (Відповідь: .)
  3. До тієї самої мережі підключають різні побутові прилади: лампу, плитку, праску. Чому сила струму в цих приладах є різною, якщо напруга одна й та сама? (Відповідь: Різні побутові прилади мають різний опір.)
  4. На спеціальному верстаті дріт витягують так, що він стає в 2 рази довшим і тоншим. Як змінюється при цьому опір? (Відповідь: Опір дроту збільшиться в 4 рази.)
  5. Що відбувається з ділянкою кола при паралельному з’єднанні? Як це позначиться на опорі цієї ділянки кола? (Відповідь: Збільшується загальна площа поперечного перерізу провідників. Загальний опір зменшується.)
  6. Дріт опором 15 Ом складається з п’ятьох жил, кінці яких спаяні разом. Чому дорівнює опір однієї жили? (Відповідь: 65 Ом)
  7. Чому електричну лампу, розраховану на напругу 127 В, не можна включати в коло із напругою 220 В?
  8. Як буде змінюватися сила струму в нерозгалудженій частині кола при паралельному підключенні до даного провідника ще декількох таких же провідників? (Відповідь: Сила струму збільшиться, так як загальний опір частини кола з паралельним зєднанням провідників зменшиться.)
  9. Як буде змінюватись сила струму в колі при послідовному підключенні до даного провідника ще декілька таких же провідників? (Відповідь: Сила струму зменшиться, так як загальний опір частини кола з послідовним зєднанням провідників збільшиться.)
  10. Як зміниться сила струму в ялинковій гірлянді, якщо до неї послідовно приєднати ще одну лампу? Як зміниться світіння ламп? (Відповідь: Так як опір дгірлянди збільшиться, то сила струму зменшиться, а отже погіршиться світіння ламп.)
  11. Яка ялинкова гірлянда більш зручна: з послідовним чи паралельним  з’єднанням? Чому?
  12. Для новорічної ялинки потрібно виготовити гірлянду з однакових 12-вольтних ламп, щоб увімкнути її в освітлювальну мережу 220 В. Скільки треба взяти таких ламп? (Відповідь: Не менше 19)
  13. Гірлянда кімнатної ялинки має 24 лампи. Якщо одна з ламп цієї гірлянди перегорить, то решта ламп перестають світитися. А якщо одна з ламп гірлянди шкільної ялинки перегорить, то решта ламп продовжує світитися. Поясніть, чому.

 

 

2. Конкурс „Експериментатори”. Розв’язування задач на знаходження загального опору ділянки кола з послідовним, паралельним та мішаним  з’єднанням провідників (робота в парах з послідуючим представленням розв’язку). (Додаток № 5)

 

3. Фізична естафета. (Фронтальна робота з вболівальниками на перевірку знань формул). Скласти ланцюг з формул, враховуючи символи - ?, О, а також керуючись заданими напрямками. (Додаток № 6)

 

4. Конкурс „Перевір себе - розвяжи задачу” (самостійна індивідуальна робота з послідуючим представленням розв’язку за картками). Перевірка вміння робити розрахунки простих електричних схем. (Додаток № 7)

 

5. Робота біля дошки (для вболівальників). Коментоване розвязування задачі з практичним змістом.

Задача. Обчислити безпечну граничну напругу для людини, якщо опір її тіла, коли шкіра рук суха і неушкоджена, 20 000 Ом. А сила струму вважається безпечною для людини 0,0005 А. (Відповідь: 10 В )

 

 

6. Прийом „Я – тобі, а ти – мені”  (команди обмінюються запитаннями).

  1. Як лікували імператора Нерона, який страждав на ревматизм? (Відповідь: Лікарі поміщали його в дерев’яну діжку з водою та пускали туди риб, які випускають електричні розряди. Лікування проходило успішно. Із 20 тисяч відомих сьогодні риб 300 можуть генерувати електрику. Так, наприклад, електричний скат може створювати напругу до 400 В і силу струму 60 А.)
  2. Чому птахи спокійно сидять на високовольтних проводах? (Відповідь: Тіло птаха являє собою розгалуження кола, опір якого набагато більший порівняно з опором шматка провода між лапками птаха. Тому сила струму, який проходить через тіло птаха, є дуже малим. Але якщо птах випадково хвостом або крилом доторкнеться до стовпа та в такий спосіб зєднається з землею, його відразу буде вбито струмом.)

 

 

 

 

 

7. Творче завдання

 

  1. В освітлюальну мережу з напругою 220 В треба ввімкнути 4 однакові лампи, що дають повне розжарювання при напрузі 110 В. Як з’єднати лампи, щоб вони не перегоріли під час вмикання їх у мережу? Накресліть відповідну схему.

 

V. Підсумок уроку

 


1)Метод „Незакінчене речення”.

 Учні підсумовують закріплене на уроці одним реченням, починаючи словами: „Я зрозумів, що...”

2)Оцінювання учнів. Підведення підсумків замагання двох груп.

 

VІ. Домашнє завдання 

 

Підготовка презентацій „Вплив електричного струму на організм людини”, „Електричний струм лікує”.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kostina Julia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Волок Вірак
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 32. Паралельне з’єднання провідників
Додано
25 квітня 2018
Переглядів
6560
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку