Мета уроку: сформувати навички розв’язання задач на знаходження роботи, потужності та перетворення енергії кінетичної в потенціальну і навпаки; розвивати здатність спостерігати перетворення енергії в механічних процесах; навчити розв’язувати задачі на використання закону збереження механічної енергії.
Тип уроку: урок закріплення знань.
План уроку:
І. Розв’язування задач.
Засвоєнню й закріпленню знань на розв’язання задач з знаходження роботи, потужності та перетворення енергії кінетичної в потенціальну і навпаки. Залежно від рівня класу вчитель повинен підібрати такі завдання, щоб учням було цікаво працювати на уроці.
стань 5 м. Чому дорівнює робота сили тяжіння на цьому шляху?
чи вантаж вагою 25 кН на висоту 15 м за 2,5 хв?
чей (170 см) до висоти 210 см на рівнем підлоги. На скільки змінилася
при цьому потенціальна енергія штанги?
Землі з висоти 20 м. На якій висоті кінетична енергія тіла дорівнюватиме
100 Дж? Опором повітря знехтуйте.
висоті потенціальна енергія тіла дорівнюватиме його кінетичній енергії?
Опором повітря знехтуйте.
дорівнює кінетична енергія тіла в момент удару об Землю?
ІІ. Самостійної робота «Енергія. Закон збереження енергії»
1. Виберіть правильне твердження. Які з перерахованих тіл мають кінетичну енергію?
А Камінь, піднятий над землею;
Б спортивний лук з натягнутою тятивою;
В літак, що летить.
2. Виберіть правильне твердження. Від чого залежить потенціальна енергія тіла, піднятого на деяку висоту над землею?
А Від маси й швидкості руху тіла;
Б від висоти над поверхнею землі й маси тіла;
В тільки від швидкості руху тіла.
1. Яка маса тіла, якщо при підйомі на висоту 5 м його потенціальна енергія збільшилася на 80 Дж?
2. Кінетична енергія камінчика при ударі об землю 2,5 мДж. Визначте масу камінчика, якщо в момент удару об землю його швидкість досягла 50 см/с.
1. а) Чи має потенціальну енергію дерев’яний брусок, занурений у воду на деяку глибину?
б) Свинцеву й мідну кульки однакового об’єму підняли на однакову висоту. Для якої кульки зміна потенціальної енергії більше? У скільки разів?
2. а) За рахунок якої енергії аеростат піднімається угору?
б) Стріла вилітає зі спортивного лука вертикально угору зі швидкістю 60 м/с. На яку висоту підніметься стріла, якщо її маса дорівнює 200 г? На яку висоту підніметься стріла із удвічі
більшою масою? Опором повітря знехтувати.
1. а) Якщо автомобіль до початку крутого підйому не встиг розігнатися, то йому буде складно в’їхати на гору. Чому?
б) Хлопчик, підкидаючи м’яч масою 500 г, приклав силу 20 Н на шляху 1 м. Чому дорівнює робота, виконана хлопчиком? На скільки при цьому збільшилася потенціальна енергія м’яча? Чому дорівнює кінетична енергія, одержана м’ячем?
2. а) Швидкість плота, що сплавляється по річці, і швидкість бігу води в річці однакова. Що має більшу кінетичну енергію: вода об’ємом 1 м3 або деревина об’ємом 1 м3?
б) Підкидаючи камінь масою 1 кг, хлопчик приклав силу 40 Н на шляху 0,5 м. На яку висоту піднявся камінь після відриву від долоні?
ІІІ. . Домашнє завдання: Повторити §§-30;31;32;33
Список використаних джерел:
Література:
- Альохіна Л. А. Фізика 8 клас: Розгорнуте календарне
планування/ Альохіна Л.А. – Х.: Ранок, 2008. – 112с.
( книга одного автора )
- Бар’яхтар В.Г. Фізика 7 клас: підручник/ - Бар’яхтар В.Г.,
Довгий С.О. – Х.: Ранок, 2015. – 256 с.
( книга шістьох авторів )
- Кирик Л. А. Усі уроки фізики. 8 клас./ Кирик Л. А.— Х.:
Основа, 2008.— 352 с.
( книга одного автора )