Урок: «Що таке середовище існування» Пізнаємо природу 6 клас

Про матеріал

Розробка уроку: «Що таке середовище існування» Пізнаємо природу

6 клас. Розроблено урок для дистанційного навчання.

Перегляд файлу

 

 

 

Розробка уроку:

«Що таке середовище існування»

Пізнаємо природу

 6 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Шарая О.П

Сєвєродонецьк 2023

 

 

Конспект уроку для дистанційного навчання 6 класу з курсу

«Пізнаємо природу» за програмою Біда Д.Д.

 

Тема: Що таке середовище існування

Мета: розширити знання про адаптації  живих організмів, принцип єдності організмів та середовище існування; сформувати знання про умови життя, поняття про чинники неживої природи, види середовища, розкрити вплив умов існування на розвиток живих організмів; розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання  для пояснення адаптацій різноманітних організмів, які можна спостерігати  у живій природі; виховувати ціннісне ставлення до живої природи, прагнення досліджувати навколишній світ.

Очікувані результати

учень/учениця:

     знає що життя організмів залежить від середовища існування;

     виявляє і описує пристосування організмів до різних середовищ існування;

     наводить приклади про взаємозв’язок організмів і середовища існування;

     визначає роль живих організмів на планеті;

     пояснює значення чинників неживої природи для організмів;

     добирає і представляє текстову інформацію про вплив різних чинників середовища існування на організм в табличній формі;

     аналізує, узагальнює, робить висновки.

Обладнання і матеріали: підручник, зошит, відео, презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань

                                                                     Природа – це найкраща з книжок,                                                                                                                                           що написана   особливою мовою.

                                                             Цю мову слід вивчати.

                                                                  М.Г. Гарін-Михайловський

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

 Добрий день!

Американський винахідник Генрі Форд сказав:

Зібратися разом - це початок,

Триматися разом - це прогрес,

Працювати разом - це успіх!

 Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху!

 Мирного неба над головою! Сонячного дня! Бажаю успіху!

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Прийом «Поетична хвилинка».

Нам без природи не прожити —
Це сонце й небо голубе.
Вода, земля, повітря, квіти —
Все, що оточує тебе.
Дерева, луг, ріка глибока,
Мале джерельце і струмок.
Низовина й гора висока —
Звір, пташка і жучки малі.
Всі звуки й пісенька весела
І люди, що на цій Землі.
Це все довкілля, це природа.
Частинки й ми її малі.
Потрібне нам життя й свобода,
Щоб вік прожити на Землі

1. Як ви гадаєте, що хотів нам донести автор вірша цими рядками?

2. Що для життя потрібно людям і всім живим організмам?

Усім організмам потрібна вода, повітря, сонце, їжа. Тому вони тісно пов’язані із  середовищем існування і залежать від його умов.

   ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку й мотивація навчальної діяльності

Прийом «Асоціація»  Середовище існування організму

-          Які асоціації у тебе викликають слова, «середовище існування»?

Зараз дізнаємося і складемо «Валізу асоціацій»

                                                                   

 

                                                  Рисунок2.jpg

 

 

(відповіді учнів до асоціативного куща: дім, повітря, сонце, ґрунт, вода, їжа,  наземне, водне, ґрунтове, взаємозв’язок)

Отже, сьогодні на уроці ми з вами розглянемо тему: Що таке середовище існування. І дізнаємося як життя організмів залежить від середовища існування як вони взаємопов’язані. Чому життя озерної жаби залежить від води, а вовк не може жити без лісу.

 

  ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Взаємозв’язки організмів у природі

      Середовище   існування - це сукупність умов у яких мешкають певні особини, популяції, угрупування організмів.

Середовище існування має величезний вплив на організми і складається з багатьох чинників.

-          Що це за чинники, що необхідні живим організмам для життя?

-          Чому їх життєдіяльність дуже тісно пов’язана з навколишнім середовищем?

Виходить, що всі живі організми взаємопов’язані між собою та навколишнім середовищем.

 

Прийом «Робота з підручником»

  Екологія – наука, яка вивчає взаємозв’язки між організмами та між організмами й навколишнім середовищем

  Екосистема – це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного проживання в певному середовищі існування й утворюють з ним єдине ціле

    Термін «екосистема» запропонував англійський ботанік Артур Тенслі в 1935році у праці «Правильне і неправильне використання ботанічних термінів».

   Еко в перекладі українською мовою означає «дім». Тож екосистему можна розглядати як дім, населений організмами. Друга складова назви – система – вказує на те, що в цьому домі існують взаємозв’язки, зокрема між організмами, які населяють цей дім

-          Що є домівкою для вовка?

 

Прийом «Творча лабораторія» Робота з таблицею.

Усе те, що впливає на організми і своєю дією сприяє або заважає їх існуванню та розселенню, називають чинниками середовища життя, поділяють на три групи.

 

Чинники неживої природи

Чинники живої природи

Господарська діяльність людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Необхідно  визначити до якої групи належать подані чинники і занести до таблиці: вода, гриб трутовик на дереві, світло, забруднення озера, тепло, вирубка лісів, будівництво доріг, повітря, запилення квітів комахами,

(Вчитель називає чинники, а також учні спостерігають текст на слайді презентації)

 

Прийом «Бліцопитування»

Робота з підручником ст. 157, мал. 182.

-          Розгляньте фотографії організмів, що в них спільного і відмінного?

-          Які організми на них зображено?

-          У якому середовищі живуть організми, зображені на мал. 182?

-          Наведи приклади, як вони взаємодіють між собою та впливають на середовище?

                               

Таким чином за особливостями умов розрізняють чотири типи середовища існування: наземно-повітряне, водне, ґрунтове, та організм який також може бути середовищем існування.

 

  1. Значення чинників неживої природи для організмів

-          Які компоненти середовища існування відносять до чинників неживої природи?    ( див. таблиця 13 ст. підручника 158)

 

Отже, чинники неживої природи поділяють на Космічні та Земні                     ( атмосферні, гідросферні, літосферні)

Прийом «Власний приклад»

-          Як сонячне світло впливає на життя організмів? Наведіть приклади?

Фізхвилинка

Руханка «Ми українці» https://youtu.be/jTWryZ8fDww

 

  1. Вплив організмів на середовище

Прийом «Проблемне питання»

-          В чому полягає значення живих організмів на планеті? Як ви гадаєте чи всі організми потрібні?

    Прийом «Продовжити речення»

-          Від шкідників сади й ліси захищають…

-          Розпушують і збагачують ґрунт органічними речовинами…

-          Якби зникли бджоли, то…

-          Молюски й губки називають природними фільтрами, тому що…

-          Якби не було падальників наприклад грифів, то…

-          Дерева забезпечують нашу планету…

Прийом «Робота з підручником», опрацювати ст. 159-160

-          Які ще приклади наведено в підручнику, що ми не назвали?

Ці та багато інших прикладів указують на те, що організми впливають на середовище і активно його змінюють. Всі живі організми мають дуже важливе значення для нашої планети.

V. Усвідомлення і закріплення знань, умінь і навичок

Гра « Впізнай і розкажи»

Учні почергово переглядають фото живих організмів, за допомогою презентації і характеризують їх за планом

  1. Хто це?
  2. Середовище його існування?
  3. До якої можливої природної екосистеми належить?
  4. Яке значення?

Додаток 1 ( Сосна, дощовий черв’як, гриб-трутовик, щука, бджола, дятел)

Прийом «Візуалізація»

Демонстрація фрагмента мультфільма « Про всіх на світі»

https://youtu.be/o4WixC7EBg0

«Хто найважливіший?»

( вчитель не коментує перегляд, а після пропонує зробити висновок самостійно)

Прийом «Роблю висновок»

Учні роблять висновок, що в навколишньому середовищі немає непотрібних істот. Кожна рослина або тварина, якою б  вона не була, потребує поваги і має право на життя.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

Отже, сьогодні ми з вами розглянули тему : «Що таке середовище існування»

Я впевнена, що ми досить плідно попрацювати.

Рефлексія емоційного стану:

- оцініть свій настрій в кінці уроку

- Чи змінився він? В який бік?

Рефлексія діяльності:

- оцініть результат своєї роботи на уроці (на скільки Ви впорались?) і оберіть відповідний смайлик

           

 

 

Рефлексія змісту навчального матеріалу:

Прийом «Мікрофон»

-          Я не знав…

-          Тепер я знаю…

-          Мені цікаво…

-          Я не зрозумів…

-          Мені хотілося б

 

VІІ. Домашнє завдання 

Опрацювати параграф 34, ст. 160 відповісти на запитання (усно), і виконати завдання  № 5. Підготувати по 2  коротких запитання для нашого «чомучки», які розпочинаються зі слова «чому».

 

До зустрічі на наступному уроці! Бажаю успіхів!

Бережіть себе і навколишній світ!

 

З повагою, ваш учитель!

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

дощовий черв'як

 

 

 

 

 

 

 

 

Бджоли як індикатори чистоти довкілля | Блоги БДМУ

 

undefined

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
1595
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку