Симбіоз та його форми. 11 клас
О. В. Третяк, учитель біології та географії вищої категорії, учитель — методист Зорянського ліцею, Нікопольського району, Дніпропетровської області.
Цілі уроку:
- освітня: поглибити знання про адаптацію живих організмів, а саме сформувати знання про симбіоз та його форми; з'ясувати особливості взаємодії живих організмів за мутуалізму, паразитизму та коменсалізму та його роль в еволюції органічного світу;
- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, узагальнювати та робити висновки;
- виховна: виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.
Обладнання і матеріали: підручники, зображення організмів, що ілюструють різні форми симбіозу, електронна презентація по даній темі уроку. Базові поняття і терміни: симбіоз, симбіонт, симбіологія , мутуалізм, коменсалізм, паразитизм.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Девіз уроку: “ Дій локально, мисли глобально”
Хід уроку І. Організаційний етап Доброго дня.
Китайська мудрість говорить: “Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового”.
Бажаю вам сьогодні на уроці доброго настрою і нових знань.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Яку тему ми зараз вивчаємо? (Тема “ Адаптація”)
1. Адаптація — здатність організму пристосуватися до сталих (мінливих) умов зовнішнього середовища.
2. Біогеоценоз — це сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, що населяють окрему ділянку суші і взаємодіють між собою. (та з неживою природою).
3. Взаємодія видів у природі може бути корисною , або нейтральною (та шкідливою).
4. Взаємодія видів сприяє послабленню (посиленню) адаптації.
Біосфера наповнена взаємодіями організмів:
- бактерії в кишечнику жуйних тварин допомагають перетравленню рослинної їжі;
- павуки будують павутину на рослинні;- птахи живляться плодами рослин...
Науковці в галузі екології пропонують для означення цих взаємодій користуватися терміном “симбіоз”. Ці взаємодії ми сьогодні будемо вивчати
Тема уроку: “Симбіоз та його форми”
ІV. Вивчення нового матеріалу.
У 1879 році німецький ботанік Генріх Антон де Барі, вивчаючи взаємозв'язки між організмами, ввів поняття “симбіоз”.
Симбіоз — це явище закономірного співжиття організмів різних систематичних груп.
Симбіологія — це наука про симбіоз.
Симбіонт — це організм, що бере участь у симбіозі.
Симбіоз можна виявити на різних рівнях організації живої матерії:
- на молекулярному - взаємодія вірусів та клітин господаря;
- на клітинному — взаємодія окремих клітин між собою в організмі;- на екосистемному — взаємодія організмів різних систематичних груп (лишайник — гриб + водорості).
Існують три основних форми симбіозу.
Мутуалізм Коменсалізм: Паразитизм
- квартиранство
- нахлібництво
(Пояснення з демонстрацією ілюстрацій,або слайдів)
Мутуалізм — форма симбіозу, за якою співіснування є корисним та обов'язковим для обох симбіонтів (взаємокорисне, ++).
Наприклад:
Мікориза (грибокорінь)- взаємокорисний спосіб існування між вищими рослинами й ґрунтовими грибами.
Коменсалізм — форма симбіозу, за якої один із симбіонтів отримує користь від сумісного існування, не завдаючи шкоди іншому.
Наприклад:
1. Берегова ластівка використовує житло змій.
2. Риби прилипали і акули.
Паразитизм — форма симбіозу, за якою один з симбіонтів отримує користь від сумісного існування і завдає шкоди іншому.
Наприклад:
1. Фітофтора на рослинах родини Пасльонових.
2. Гострики в кишечнику людини.
Гра “Естафета”
Умови гри.
На екрані демонструються ілюстрації різних форм симбіозу. Гравці повинні, використовуючи свій життєвий досвід і знання попередніх курсів біології, коротко розповісти, що зображено і назвати форму симбіозу.
Демонструються:
1. Мурахи і попелиці (М)
2. Воші, які оселяються і харчуються на поверхні тіла хазяїна (П)
3. Орхідея і деревні рослини (К)
4. Комахи запилювачі й квіти (М)
5. Зозуля, яка відкладає своє яйце в гніздо іншого птаха (П)
6. Рак самітник і актинія (М)
7. Птах який живе в дуплі дерева (К)
Значення симбіозу
Чи впливає симбіоз на адаптацію організмів? (посилює чи послаблює).
1. Симбіоз — підвищує загальну адаптацію організмів до середовища існування.
Чи може симбіоз привести до появи нових систематичних груп?
Наприклад:
- Еукаріотичні клітини з'явилися в результаті симбіозу аеробних бактерій й ціанобактерій.
- Симбіоз еукаріотичних клітин з одноклітинними водоростями привів до виникнення Євгленозой.
- Вихід рослин на суходіл (псилофіти) — це симбіоз рослин з грибами.
2. Симбіоз — це магістральний шлях прогресивної еволюції.
3. Симбіоз сприяє збільшенню біорізноманіття.
Загальний висновок:
Симбіотичні взаємини між організмами призвели до процесу коеволюції та набуття відповідних коадаптицій.
V. Узагальнення , систематизація й контроль знань і вмінь учнів.
Самостійна робота з таблицею “Форми симбіозу”
(самоперевірка, кожна правильна відповідь оцінюється 1б.)
Використайте умовні позначки (“+”- користь для організмів; “-” -шкода для організмів; “0” — ні користі ; ні шкоди) та визначте форму симбіозу в названих парах організмів:
А - мутуалізму ...
Б - коменсалізму ...
В- паразитизм ...
№ |
Прояв симбіозу |
Характер зв'язків |
1 |
Береза і гриб підберезовик |
|
2 |
Сажкові гриби на кукурудзі |
|
3 |
Амеба дизентерійна в кишківнику людини |
|
4 |
Вірус сказу й лисиця |
|
5 |
Джгутикові в кишківнику термітів |
|
6 |
Шпаки чистять шкіру бегемоту |
|
7 |
У норах бабаків живуть жаби та мокриці |
|
8 |
Коростяний свербун, який живе у шкірі ссавців |
|
9 |
Риби морські качечки ховаються між голками морських їжаків |
|
10 |
Птахи суміщають власне харчування з поширенням насіння |
|
11 |
Повитиця і рослини |
|
12 |
Тварини падальники, які йдуть за хижаками |
|
Ключ для перевірки:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
А,+ В,- В,- В,- А,+ А,+ Б,0 В,- Б,0 А,+ В,- Б,0
VI. Рефлексія.
Сьогодні на уроці я дізнався ...
VIІ. Д/з:
1. Опрацювати П.13 підручника.
2. Підготувати кросворд на вивчені терміни. Ключове слово “Симбіоз”.
Список використаних джерел:
1. Соболь В.І. Біологія і екологія (рівень стандарт): підручник для 11класу закладів загальної середньої освіти.
2. Задорожний К. М. (рівень стандарт): підручник для 11класу закладів загальної середньої освіти.
3. Науково-методичний журнал “Біологія” № 19-21(607-609), липень 2019 р.