Урок "Симбіоз та його форми" 11 клас

Про матеріал
Розробка уроку, дозволить дітям поглибити знання про адаптацію живих організмів, а саме сформувати знання про симбіоз та його форми; з'ясувати особливості взаємодії живих організмів за мутуалізму, паразитизму та коменсалізму; їх ролі в еволюції органічного світу.
Перегляд файлу

Симбіоз та його форми. 11 клас

О. В. Третяк, учитель біології та географії вищої категорії, учитель — методист Зорянського ліцею, Нікопольського району, Дніпропетровської області.

Цілі уроку:

-                     освітня: поглибити знання про адаптацію живих організмів, а саме сформувати знання про симбіоз та його форми; з'ясувати особливості взаємодії живих організмів за мутуалізму, паразитизму та коменсалізму та його роль в еволюції органічного світу;

-                     розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, узагальнювати та робити висновки;

-                     виховна: виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.

Обладнання і матеріали: підручники, зображення організмів, що ілюструють різні форми симбіозу, електронна презентація по даній темі уроку. Базові поняття і терміни: симбіоз, симбіонт, симбіологія , мутуалізм, коменсалізм, паразитизм.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Девіз уроку: “ Дій локально, мисли глобально”

Хід уроку І. Організаційний етап Доброго дня.

Китайська мудрість говорить: “Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового”.

Бажаю вам сьогодні на уроці доброго настрою і нових знань.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Яку тему ми зараз вивчаємо? (Тема “ Адаптація”)

Вправа “Знайди помилку”

1.   Адаптація — здатність організму пристосуватися до сталих (мінливих) умов зовнішнього середовища.

2.   Біогеоценоз — це сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, що населяють окрему ділянку суші  і взаємодіють між собою. (та з неживою природою).

3.   Взаємодія видів у природі може бути корисною , або нейтральною (та шкідливою).

4.   Взаємодія видів сприяє послабленню (посиленню) адаптації.

Біосфера наповнена взаємодіями організмів:

-                     бактерії в кишечнику жуйних тварин допомагають перетравленню рослинної їжі;

-                     павуки будують павутину на рослинні;- птахи живляться плодами рослин...

Науковці в галузі екології пропонують для означення цих взаємодій користуватися терміном “симбіоз”. Ці взаємодії ми сьогодні будемо вивчати

Тема уроку: “Симбіоз та його форми”

ІV. Вивчення нового матеріалу.

image     У 1879 році німецький ботанік Генріх Антон де Барі, вивчаючи взаємозв'язки між організмами, ввів поняття  “симбіоз”.

   Симбіоз — це явище закономірного співжиття     організмів різних систематичних груп.

    Симбіологія — це наука про симбіоз.

    Симбіонт — це організм, що бере участь у симбіозі.

Симбіоз можна виявити на різних рівнях організації живої матерії:

-   на молекулярному - взаємодія вірусів та клітин господаря;

-   на клітинному — взаємодія окремих клітин між собою в організмі;- на екосистемному — взаємодія організмів різних систематичних груп (лишайник — гриб + водорості).

Існують три основних форми симбіозу.

Симбіоз

                      Мутуалізм                              Коменсалізм:                              Паразитизм

-   квартиранство

-   нахлібництво

(Пояснення з демонстрацією ілюстрацій,або слайдів)

Мутуалізм — форма симбіозу, за якою співіснування є корисним та обов'язковим для обох симбіонтів (взаємокорисне, ++).

Наприклад:

Мікориза (грибокорінь)- взаємокорисний спосіб існування між вищими рослинами й ґрунтовими грибами.

Коменсалізм — форма симбіозу, за якої один із симбіонтів отримує користь від сумісного існування, не завдаючи шкоди іншому.

Наприклад:

1.   Берегова ластівка використовує житло змій.

2.   Риби прилипали і акули.

Паразитизм — форма симбіозу, за якою один з симбіонтів отримує користь від сумісного існування і завдає шкоди іншому.

Наприклад:

1.   Фітофтора на рослинах родини Пасльонових.

2.   Гострики в кишечнику людини.

Гра “Естафета”

Умови гри.

На екрані демонструються ілюстрації різних форм симбіозу. Гравці повинні, використовуючи свій життєвий досвід і знання попередніх курсів біології, коротко розповісти, що зображено і назвати форму симбіозу.

Демонструються:

1.   Мурахи і попелиці (М)

2.   Воші, які оселяються і харчуються на поверхні тіла хазяїна (П)

3.   Орхідея і деревні рослини (К)

4.   Комахи запилювачі й квіти (М)

5.   Зозуля, яка відкладає своє яйце в гніздо іншого птаха (П)

6.   Рак самітник і актинія (М)

7.   Птах який живе в дуплі дерева (К)

Значення симбіозу

Чи впливає симбіоз на адаптацію організмів? (посилює чи послаблює).

1. Симбіоз — підвищує загальну адаптацію організмів до середовища існування.

Чи може симбіоз привести до появи нових систематичних груп?

Наприклад:

-   Еукаріотичні клітини з'явилися в результаті симбіозу аеробних бактерій й ціанобактерій.

-   Симбіоз еукаріотичних клітин з одноклітинними водоростями привів до виникнення Євгленозой.

-   Вихід рослин на суходіл (псилофіти) — це симбіоз рослин з грибами.

2.   Симбіоз — це магістральний шлях прогресивної еволюції.

3.   Симбіоз сприяє збільшенню біорізноманіття.

Загальний висновок:

Симбіотичні взаємини між організмами призвели до процесу коеволюції та набуття відповідних коадаптицій.

V. Узагальнення , систематизація й контроль знань і вмінь учнів.

Самостійна робота з таблицею “Форми симбіозу”

(самоперевірка, кожна правильна відповідь оцінюється 1б.)

Використайте умовні позначки (“+”- користь для організмів; “-” -шкода для організмів; “0” — ні користі ; ні шкоди) та визначте форму симбіозу в названих парах організмів:

А - мутуалізму ...

Б - коменсалізму ...

В- паразитизм ...

Прояв симбіозу

Характер зв'язків

1

Береза і гриб підберезовик

 

2

Сажкові гриби на кукурудзі

 

3

Амеба дизентерійна в кишківнику людини

 

4

Вірус сказу й лисиця

 

5

Джгутикові в кишківнику термітів

 

6

Шпаки чистять шкіру бегемоту

 

7

У норах бабаків живуть жаби та мокриці

 

8

Коростяний свербун, який живе у шкірі ссавців

 

9

Риби морські качечки ховаються між голками морських їжаків

 

10

Птахи суміщають власне харчування з поширенням насіння

 

11

Повитиця і рослини

 

12

Тварини падальники, які йдуть за хижаками

 

Ключ для перевірки:

1            2           3           4           5           6           7           8           9           10         11         12

А,+        В,-        В,-        В,-        А,+       А,+       Б,0        В,-        Б,0        А,+       В,-        Б,0

VI. Рефлексія.

Сьогодні на уроці я дізнався ...

VIІ. Д/з:

1.   Опрацювати П.13 підручника.

2.   Підготувати кросворд на вивчені терміни. Ключове слово “Симбіоз”.

Список використаних джерел:

1.   Соболь В.І. Біологія і екологія (рівень стандарт): підручник для 11класу закладів загальної середньої освіти.

2.   Задорожний К. М. (рівень стандарт): підручник для 11класу закладів загальної середньої освіти.

3.   Науково-методичний журнал “Біологія” № 19-21(607-609), липень 2019 р.

pdf
Додано
2 листопада
Переглядів
152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку