Урок " Скарби нашої країни" 4 клас

Про матеріал
Урок підготовлено за програмою Р. Шияна до підручника О. Волощенко, О.Козак, Г.Остапенко "Я досліджую світ". Діти разом із казковими персонажами жевжиками подорожують різними куточками України, і збирають скарби з кожної області. Основна мета уроку розширити і поглибити знання учнів про Україну, формувати почуття належності до своєї країни, до її історії та традицій; иховувати любов до рідного краю, прагнення своєю працею примножувати здобутки українського народу, національну свідомість та почуття гідності бути громадянином України, любов до рідного краю, його історичного минулого і сучасності.
Перегляд файлу

Харківський ЗЗСО І-ІІІ ступенів

Талалаївської селищної ради

Прилуцького району Чернігівської  області

 

 

 

 

 

 

Перший урок у

4 класі

Скарби нашої країни

 

 

 

 

Вчитель початкових класів Черниш Наталія Анатоліївна

 

Мета:

  •      Розширити і поглибити знання учнів про Україну, формувати почуття належності до своєї країни, до її історії та традицій;
  •      Формування громадянської та соціальної компетентностей;
  •      Розвивати в учнів пам’ять, творчі здібності,критичне мислення та прагнення бути свідомим громадянином України, її патріотом;
  •      Виховувати любов до рідного краю, прагнення своєю працею примножувати здобутки українського народу, національну свідомість та почуття гідності бути громадянином України, любов до рідного краю, його історичного минулого і сучасності.

 

То птах свободи знов змахнув крилом...

                          І стала незалежною країна,

Багата сонцем, хлібом і добром!

                          В твоє майбутнє вірю, Україно!

Хід уроку

І. Організаційна частина.

- Пролетіло тепле літо,

В школу повернулись діти.

Відпочили всі нівроку!

Із новим навчальним роком!

  • Зараз кожен промовляє, хто і як змінився в нас.

(Діти говорять один одному гарні компліменти).

-Як же хлопці підросли! А дівчатка розцвіли!

Всі засмаглі та здорові! До роботи вже готові?

-Любі мої дітки, вітаю вас з початком нового навчального року!

Бажаю міцного здоров’я, успіхів у навчанні, справжніх друзів і високих досягнень!

 

ІІ. Основна частина.

 

Сьогодні до нас надійшов лист.

  • Давайте його відкриємо і прочитаємо.

Лист четвертокласникам.

«Любі друзі!

У нас трапилася біда. Зникли скарби з жевжоліта.

Порт не показує знахідок. Допоможіть , будь ласка!!!

                                                                                 З повагою Жевжики»

  • Діти, про які скарби , йде мова у листі? ( учні 3 класу подорожували разом з жевжиками куточками України, і збирали скарби з кожної області).
  • Де подорожували жевжики? (Україною по усіх областях)

 

  • А скільки знахідок потрібно віднайти? (26)

 

  • Як ви гадаєте, хто міг викрасти скарби у жевжиків? ( Зелепуха, можливі інші відповіді)

 

  • Діти, ми допоможемо Блискавці, Номулу і Пузлику?

 

  • Отож, давайте плідно працювати, пригадаємо якими скарбами славиться наша держава  і повернемо скарби на мапу України. Жевжики будуть вдячні. ( З'являються зображення Номула, Пузлика, Блискавки з сумним виразом обличчя на дошці)

 

  • Ой, діти, стривайте я на електронну адресу отримала повідомлення від Зелепухи. Вона обіцяє повернути знахідки вам, якщо ви виконаєте всі завдання, які вона підготувала для вас.

 

  • Ну, що ж будемо, виконувати завдання?!

 

  1. Завдання від Зелепухи. За правильні відповіді ви отримаєте

 

 

 

  • Діти, давайте пригадаємо з яких областей ці знахідки?
  • Правильно, лелека – Хмельницька область, насіння кавуна – Херсонська область, мед- Черкаська область, кварц – Крим.
  • Яке свято святкують українці в серпні? ( День  Незалежності)
  • Коли святкують День Незалежності України? (24 серпня)
  • Хто з вас знає, звідки пішла назва нашої країни?
  • Тоді послухайте легенду.

Легенда

Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки забарилися, і землі їм уже не дісталося. От вони прийшли до Бога, а він у цей час саме молився, і вони не посміли йому щось сказати. Стали чекати. Дочекавшись Бога, вони пояснили причину свого візиту. Бог запропонував їм чорну землю. "Ні, — відповіли наші предки, — там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці". "Ну, тоді я вам дам ту землю, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам'ятайте, якщо її берегтимете, то вона буде ваша, а коли ні — ворога". Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. Країну свою назвали Україною, а людей - українцями. Ось так утворилася наша держава.

  • У якому році Україна стала незалежною державою? (1991р.)
  • Скільки років незалежності українці  святкували цього року? (30р)

( Діти отримують знахідки і розміщують на мапі України)

 

  1. Завдання від Зелепухи. За правильні відповіді ви отримаєте

 

 

  • Діти, а чи пам'ятаєте з яких областей ці знахідки?
  • Молодці, білі кристали (сіль) – Донецька область, дніпровська вода – Дніпропетровська область, шипшина – Волинська область.

Вікторина « Чи знаєш ти свою країну?»

1. Назва нашої держави? (Україна)

2.Державна мова України (українська)

3.Столиця України? (Київ)

4.Основні кольори нашої прапору? (Синій і жовтий)

5.Назвіть державні символи України. ( Герб, Гімн, Прапор України)

6.Назвати рослини - символи України. (Верба і калина)

7.Що символізують кольори українського прапора? (Блакитний – небо, жовтий – пшеничне поле.)

8.Швидкий український танок. (Гопак)

9.Яка велика річка протікає на Україні? (Дніпро)

10.З чим українці зустрічають гостей? ( З хлібом - сіллю)

( Діти отримують знахідки і розміщують на мапі України)

 

3.Завдання від Зелепухи. За правильні відповіді ви отримаєте

 

  • А з яких областей –ці скарби?
  • Чудово. Торбинка з колосками – Вінницька область, щасливі українці – Чернігівська область, гілочка верби – Харківська область.
  • Розповідь вчителя.

Великих свят для держави, як і справжніх друзів у людини, не може бути багато. День Незалежності – свято із свят Української держави. Воно величне, як дух сивої і славної давнини, і тепле, і сучасне, як святкування дня народження для кожної людини. Це свято особливе, як унікальні ті події, що відбувалися у 1991 році. Вдумаймося, скільки поколінь українців боролися за незалежність України, віддали за неї своє життя, скільки людей мріяли про цей день, а саме нам випала честь бути сучасниками народження  Української держави!

 

  1. Український народний танець? (гопак)
  2. Грошова одиниця України? (гривня)
  3. Яку назву мала козацька держава? (Запорізька Січ)
  4. Хто став першим президентом незалежної України? (Кравчук Л.)
  5. Коли було прийнято Конституцію України? (28 червня 1996р.)
  6. Давня назва річки Дніпро? (Славутич)
  7. Які моря омивають територію України?  ( Чорне і Азовське)
  8. Найвища гора українських Карпат? (Говерла)
  9. Найвідоміший футболіст України?                    ( Шевченко А.)
  10. Скільки страв повинно бути на свят вечір? (12)

( Діти отримують знахідки і розміщують на мапі України)

 

4.Завдання від Зелепухи. За правильні відповіді ви отримаєте

 

 

  • А з яких областей –ці скарби? Тризуб – м. Київ, лляні нитки – Житомирська область, дзвін козацької шаблі – Запорізька область.

 

  • Довго йшла до волі наша ненька – Україна, дорогою ціною заплатила за неї. Це тисячі найкращого ясиру, проданого в татарсько – турецьку неволю, це буйні козацькі голови на полі брані. Споконвічне приниження, утиски з боку магнатів. Всі зазіхали на нашу хоч багатостраждальну, але щедру, родючу, плодоносну землю. Кованим чоботом топтали її чужинці. Намагались обплутати колючим дротом Гулагів, залякали Соловками. Не білими лілеями чи пишними трояндами устелена дорога до перемоги, а обагрена кров'ю та усипана буйним цвітом нашої нації.

 

Запитання.

  • Що означає слово козак? (вільна, незалежна людина)

 

  • Як називається  безпалубний плоскодонний човен запорізьких козаків XVI—XVII ст.? (Чайка)
  • Як називається старовинна чоловіча зачіска у вигляді довгого пасма волосся на  голеній голові? (Оселедець)
  • Найвища посада і титул за часів козацької України. (Гетьман.)
  • Хто заснував Запорізьку Січ? (Д. Вишневецький — Байда.)
  • Найвідоміший козацький танок. (Гопак.)
  • Найвідоміша козацька страва. (Куліш.)
  • Найважливіша ознака влади в козацькому війську. (Булава.)
  • Яке церковне свято козаки вважають своїм і коли воно відзначається? (Покрова, 14 жовтня.)

( Діти отримують знахідки і розміщують на мапі України)

5.Завдання від Зелепухи. За правильні відповіді ви отримаєте

 

 

 

  • Діти , а де зі скарби зберігаються?
  • Правильно, бандура – Тернопільська область, бурштин –Рівненська область, українська пісня – Чернівецька область.

 

Заспівати українську народну пісню (на вибір)

Червона Рута, Варенички, Грицю, Два дубки, Два півника, Ой є в лісі, Смерека, Ти ж мене підманула, Чорнобривці.

( Діти отримують знахідки і розміщують на мапі України)

 

6.Завдання від Зелепухи. За правильні відповіді ви отримаєте

 

 

 

  • Де були знайдені ці скарби?
  • Добре, аромат борщу – Сумська область, гумор і жарти – Одеська область, монета – Львівська область.
  •   Та не схилилась в ярмі Україна, не надламалась. Виплакала, вистраждала, вистояла і перемогла. Не тільки зберегла давні традиції народу, солов’їну пісню, рідну мову. Гордо розправила плечі. Вільно дихнула. Хоч ще не все гаразд в нашому нелегкому сьогоденні, хоч з усіх сторін обсіли біди і негаразди та паростки нового все впевненіше торують собі дорогу. Це відчувається, це вільна мова, це відчинена церква. Це діти – ровесники Незалежної України. Їм рости разом з нею, мужати, кріпитись, розправляти свої крила та квітнути під сонцем Свободи. Берегти Вкраїну, возвеличувати її славу. А основне – вимолювати у Бога благодатей для свого народу, Покрову Божої Матері.


1.    Національна українська страва, яку подають з пампушками. (борщ)
2.    Без чого не обходиться іменинний стіл? (без торта)
3.    Як називається страва з будь-якої крупи? (каша)
4.    Вироби з тіста з грибною, м’ясною, овочевою, фруктовою начинкою (пироги)
5.    Кондитерські вироби, загорнуті у яскраві обгортки (цукерки)
6.    Із чого виготовляють галушки? (із тіста)
7.    Заморожена молочна або фруктова страва (морозиво)
8.    Як називаються маленькі вареники з м’ясом? (пельмені)
9.    Загальна назва для страв, у яких дрібно нарізані продукти заправляються сметаною, олією чи майонезом (салат)

( Діти отримують знахідки і розміщують на мапі України)

7.Завдання від Зелепухи. За правильні відповіді ви отримаєте

 

 

 

  • Ці знахідки потрапили до жевжиків….
  • Гайка – Кіровоградська область, опішнянська кераміка (мисочка) – Полтавська область, риба – Миколаївська область, підкова – Луганська область.

        
1.    Хто заснував місто Київ? (князь Кий та його брати)
2.    Який кущ є символом України? (калина)
3.    Яка найбільша річка України? (Дніпро)
4.    Як називається головний закон держави? (Конституція)
5.    Як називалося поселення українських козаків? (Січ)
6.     Урочиста пісня держави (гімн)
7.    Як називаються люди,  які складають закони і працюють у Верховній Раді? (депутати)
8.    Де друкувались перші в Україні букварі і словники? (У Києво-Печерській лаврі)
9.    Які ворота були головним входом у стародавнє місто Київ? (Золоті ворота)
10.     Скільки років незалежності України? (Підказка: з 1991) (30)

( Діти отримують знахідки і розміщують на мапі України)

8.Завдання від Зелепухи. За правильні відповіді ви отримаєте

 

 

 

  • Діти, а звідки ж ці знахідки?
  •  Так, гілочка смереки – Закарпатська область, яйце – Київська область, вишитий рушник – Івано-Франківська область.

       Запитання

  1. Як звали півника в казці « Колосок»? ( Голосисте горлечко ) 
  2.  В чий будиночок забралася Коза-Дереза? ( Зайчика )
  3. Кому з героїв у скрутну хвилину допомогло гусеня ?  ( Івасику-Телесику ) 
  4.  Чим пригощала Лисичка Журавля? (Молочною кашею) 
  5.  Кого зробив дід із соломи? (Бичка) 
  6. Хто бігав наввипередки з їжаком? (Заєць ) 
  7.  Кого купив дід на базарі за три копи? ( Козу-Дерезу) 
  8.  Який казковий герой народився з горошини? (Котигорошко)
  9.  Яка тварина прикинулася неживою серед дороги? (Лисичка) 

10)Хто викрав Івасика-Телесика? (Змія ) 

  1. Хто прогнав Козу-Дерезу із зайчикової хатки? ( Рак) 
     
  2. Як звати зеленого чоловічка з довгою бородою, який живе у пеньку? Ох) 
    ( Діти отримують знахідки і розміщують на мапі України)

ІІІ. Заключна частина.

  • Погляньте, як змінилася наша мапа України. Всі знахідки повернулися на свої місця.
  • Жевжики отримали свої скарби і повеселішали.

( жевжики змінюють вираз обличчя на радісний)

  • Давайте оберігати, цінувати, шанувати скарби нашої держави!
  • Особливо зараз, на порозі важливого вибору, тих, хто впевнено поведе Україну до нових висот, тих, кому не байдужа доля України, тих, хто віддасть все, щоб вільно зітхнув наш народ, скинув тягар сьогодення турбот, зберіг незалежність, збудував міцну державу. Треба вірити, що прийде час, коли наше життя наповниться щастям, спокоєм, теплом, хлібом і квітами, сподіванням і радістю, працею і відпочинком – тим, що робить життя людським. Щоб кожен з гордістю міг сказати:
  • „Я – громадянин України!”. Для цього сьогодні потрібно головне – впевненість в силах народу і своїх власних, дружня робота і віра в її успіх, у майбутнє України. Нема життя без України, бо Україна – це доля, яка випадає раз на віку, бо Україна – це мати, яку не вибирають як і долю, бо Україна – це пісня, яка вічна на цій Землі.
  • Завершимо наш урок такими чудовими словами:

І де б у світі ти не був

Куди б не занесла Тебе життя рутина

Завжди пишайся і гордись,

Що ти родивсь й живеш на Україні!

Люби свій край, моя дитино,

Бо тут з'явився ти на світ.

Це місце зветься Україна

І  звідси ти почнеш політ.

 

 

docx
Додано
17 травня 2022
Переглядів
335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку