Урок "Спектри випромінювання атомів і молекул"

Про матеріал

Тема уроку: Випромінювання та поглинання світла атомом. Неперервний і лінійчатий спектри. Спектральний аналіз.

Мета уроку: навчальна – Продовжити формування уявлень при випромінювання і поглинання світла атомом. Формувати поняття спектра, ознайомити учнів з його утворенням; продовжити формування в учнів уявлення про співвідношення теорії і експерименту в розвитку фізичних теорій.

розвивальна –формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв'язуванні вправ;

виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв'язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе.

Формування ключових компетентностей:

•Математична грамотність.

•Компетентності в природничих науках і технологіях.

•Уміння навчатися впродовж життя.

Перегляд файлу

11 клас  

 

Тема уроку:  Випромінювання та поглинання світла атомом. Неперервний і лінійчатий спектри. Спектральний аналіз.

Мета уроку: навчальна – Продовжити формування уявлень при випромінювання і поглинання світла атомом. Формувати поняття спектра, ознайомити учнів з його утворенням; продовжити формування в учнів уявлення про співвідношення теорії і експерименту в розвитку фізичних теорій.

  розвивальна –формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуванні вправ;

виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях  і розв’язуванні завдань та навчити дітей  «бачити» фізику навколо себе.

Формування ключових компетентностей:

  • Математична грамотність.
  • Компетентності в природничих науках і технологіях.
  • Уміння навчатися впродовж життя.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: комп’ютер, проектор, спектроскоп.

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Яку будову має атом?
  2. Хто подолав протиріччя планетарної моделі атома?
  3. І постулат Бора.
  4. ІІ постулат Бора.
  5. Коли атом перебуває у збудженому стані?
  6. Як атом переходить зі збудженого стану в основний стан?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Лінійчасті спектри випромінювання газів

Численні дослідження довели, що внаслідок нагрівання до високої температури пари будь-якої хімічної речовини випромінюють світло, вузький пучок якого призма розкладає на кілька пучків.

Лінійчасті спектри — оптичні спектри випущення й поглинання, що складаються з окремих спектральних ліній.

Лінійчастий спектр випущення будь-якого конкретного хімічного елемента не збігається зі спектром випущення інших хімічних елементів і, відповідно, є «візитною карткою» елемента.

image478Відбувається й зворотне явище: у випадку пропускання білого світла через пару речовини спостерігається виникнення темних ліній на тлі суцільного спектра. Темні лінії розташовані точно в тих місцях, де спостерігають лінії спектра випускання цього хімічного елемента. Такий спектр називається лінійчастим спектром поглинання.

Виходячи з постулатів Бора, можна пояснити процес поглинання і випромінювання енергії атомами. Якщо атом поглинає енергію, то при цьому він переходить у збуджений стан. Його електрон може підніматися на вищу орбіту. Якщо існують вакансії для електрона ближче до ядра, то з часом електрон займає їх, переходячи на більш низький енергетичний рівень. Енергія, яка при цьому вивільняється, випромінюється атомом у вигляді кванта світла.

Якщо світло випромінюють розріджені гази, то атоми газу знаходяться так далеко один від одного, що не чинять ніякого впливу на випромінювання сусідніх атомів, і у спектрі такого джерела будуть спостерігатись лише певні лінії. Так виникають лінійчасті спектри.

  1.           Молекулярні спектри випромінювання (смугасті спектри)

Спектр молекули складається з великої кількості окремих ліній, що зливаються в смуги, чіткі з одного краю й розмиті з іншого. На відміну від лінійчастих спектрів, смугасті спектри створюють не атоми, а молекули, не зв’язані або слабко зв’язані одна з одною. Серії дуже близьких ліній групуються на окремих ділянках спектра й заповнюють цілі смуги.

  1. Суцільний спектр.

Якщо світло випромінюють тверді тіла, рідини чи дуже сильно стиснені гази, то на випромінювання кожного з атомів суттєво впливають сусідні атоми. Унаслідок цього можна спостерігати розмивання ліній в спектрі випромінювання і плавний перехід від одного кольору до іншого. Так виглядає суцільний спектр.

  1. Спектральний аналіз.

Лінійчастий спектр кожного хімічного елемента є індивідуальним. Цю властивість використовують для спектрального аналізу сполук, оскільки кожний атом цього елемента в його складі випромінює свої лінії, які не зливаються з лініями інших елементів. Цю речовину обов'язково потрібно перевести в газоподібний стан і дуже нагріти, щоб вона світилась. Прилади, які використовують для спектрального аналізу, називають спектрографами.

Спектральний аналіз має низку переваг і є одним із найбільш чутливих методів дослідження речовин:

· сама речовина не потрібна, потрібне лише випромінювання від неї.

· для проведення досліду потребує дуже мало часу;

· для досліду потрібна дуже мала маса речовини.

ІV. Закріплення вивченого

1). Якісні питання

  1.           Чим відрізняється атом, що перебуває в стаціонарному стані, від атома в збудженому стані?
  2.           Електрон в атомі Гідрогену перейшов із четвертого енергетичного рівня на другий. Як при цьому змінилася енергія атома? Чому?

 

image4812). Навчаємося розв'язувати задачі

  1.           Визначте, який з переходів (див. рисунок а) відповідає:

а) випромінюванню з найбільшою довжиною хвилі?

б) поглинанню з найбільшою частотою?

  1.           На рисунку б показані три енергетичних рівні атома. Під час переходу з рівня А на рівень Б виникає інфрачервоне випромінювання довжиною хвилі 1,2 мкм; під час переходу з рівня Б на рівень В — світло довжиною хвилі 600 нм. Визначте довжину хвилі випромінювання, що виникає в разі переходу атома з рівня А на рівень В.

 

V. Підсумок уроку.

1. Побудуйте схему енергетичних рівнів атома водню і поясніть механізм утворення спектральних ліній.

2. У якому випадку атом випромінює квант електромагнітної енергії, а в якому поглинає її?

3. За якою формулою визначають частоту поглинання світла ?

4. Що називають спектром випромінювання ?

5. Які види спектрів випромінювання ви знаєте ? У яких співвідношеннях знаходяться речовини, що випромінюють ці спектри ?

6. Що називають спектром поглинання ? Зобразіть схему досліду з проходження світла через пари натрію і тригранну призму. Який результат цього досліду і про що він свідчить?

7. Що називають спектральним аналізом ? На чому він грунтується ?

 

   VІ. Домашнє завдання:  опрацювати § 51;.

     Виконати впр. 37 (3).

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О., Кірюхін М.М.)
Додано
19 березня 2018
Переглядів
10296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку