Розробка уроку за новою програмою.
Підручник В. Соболь.
Мета: сформувати поняття про обмін речовин та способи живлення і травлення у різних груп тварин; ознайомити з деякими представниками тварин, що відрізняються за способами живлення; розвивати логічне мислення, уміння порівнювати та систематизувати, увагу, пам'ять; виховувати дбайливе ставлення до природи.
7 клас
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення
Мета: сформувати поняття про обмін речовин та способи живлення і травлення у різних груп тварин; ознайомити з деякими представниками тварин, що відрізняються за способами живлення; розвивати логічне мислення, уміння порівнювати та систематизувати, увагу, пам'ять; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Основні поняття: обмін речовин, хижацтво, фітофаги, некрофаги, копрофаги, фільтратори.
Вимоги програми: називати та описувати способи живлення тварин, порівнювати тварин за способом живлення у зв’язку з пристосуванням до умов навколишнього середовища.
Методи та методичні прийоми: словесні (бесіда, пояснення, розповідь), робота з підручником, наочні (демонстрація малюнків), пошукові (евристична бесіда).
Обладнання: підручник, малюнки тварин з різними типами живлення.
Тип уроку: урок вивчення й первинного закріплення нових знань
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент
Формулювання мети й завдань уроку.
2. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь.
Тисячі років тому на далекі Галапагоські острови потрапило декілька в’юрків, які стали родоначальниками цілого ряду нових видів птахів. Будучи зерноїдними, вони зуміли пристосуватися до навколишнього середовища і почали вживати в їжу не лише зерно, а й те, чим були багаті ці острови. Вони почали харчуватися комахами. На фото деревний в’юрок дістає з дерева комах за допомогою палички.
Цей факт говорить про те, що спосіб живлення тварин цілковито залежить від умов, у яких мешкає тварина і, якщо цього вимагають обставини змінюється не лише спосіб живлення, а й особливості будови тварини. Але цей процес значно триваліший і може призвести до утворення нових видів тварин.
3. Актуалізація опорних знань
Евристична бесіда
- Чим відрізняється спосіб живлення рослин і тварин?
- Які особливості будови повинні мати тварини у зв’язку з гетеротрофним способом живлення?
- Чим можуть живитися тварини? Наведіть приклади.
- Що таке обмін речовин?
4. Вивчення нового матеріалу
Для того, щоб здійснювати процеси життєдіяльності, тваринам необхідна енергія. Цю енергію тварини отримують у вигляді готових органічних сполук з їжею. В органах травної системи їжа розщеплюється на прості речовини, що всмоктуються в кров і забезпечують функціонування всіх органів. Для того, щоб їжа перетворилася в енергію вона повинна взаємодіяти з киснем, тобто окиснюватися.
- Які системи органів забезпечують процес обміну речовин?
Фітофаги – тварини, що живляться рослинною їжею.
Хижаки – тварини, що вбивають здобич задля поживи.
Всеїдні – тварини, що живляться як рослинною так і тваринною їжею.
Сапротрофи – тварини, що живляться відмерлими рештками живих істот
Некрофаги – тварини, що живляться відмерлими рештками тварин.
Копрофаги – тварини, що живляться екскрементами інших тварин.
Заповнення таблиці
Спосіб живлення |
Тварини |
Особливості будови |
1. Фітофаги |
Молюски, товстолоб, заєць,копитні, жуки, риби (товстолоб, білий амур) |
У кишечнику є бактерії, що перетравлюють целюлозу |
2. М’ясоїдні А) хижаки |
Кишковопорожнинні, ракоподібні, павуки, риби (щука), амфібії, котячі, птахи |
Розвинені стратегії хижацтва |
Б) паразити |
Черви, кліщі, блохи |
Велика швидкість розмноження, гачки та присоски на тілі |
3. Всеїдні |
Їжак, білка, ведмідь, птахи (орел) |
|
4. Сапротрофи |
Дощовий черв’як, скарабей священний, жук-гробарик, чорний гриф |
|
5. Фільтратори |
Перлівниця, мідія, губка, кит |
Наявний цідильний апарат |
5. Первинне закріплення знань
Показ фотографій та розподіл їх за способом живлення по групах.
6. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
- Чи знадобиться вам отримана інформація в житті? Де саме?
- Що цікавого ви дізналися на уроці?
7. Домашнє завдання
1) п. 28;
2) Описати спосіб живлення обраної тварини.
3) Дати відповідь на питання для допитливих на с. 119.