Урок "Сталий розвиток – стиль мого життя"

Про матеріал
Виховний захід з використанням інтерактивних технологій на тему "Сталий розвиток – стиль мого життя"
Перегляд файлу

 

Тема: Сталий розвиток – стиль мого життя

Мета: формувати стиль життя учнів,  екологічну культуру на основі знань, ціннісних орієнтацій, переконань, ознайомити учнів зі складною проблемою забруднення довкілля, від розв'язання якої залежить існування людей на планеті Земля, пробудити в школярів особисту відповідальність за охорону навколишнього середовища, виховувати любов до природи.

Обладнання: таблички з назвами груп, сітка з ниток для досліду, газета, картки з тестами, лимон, сірники, вата, склянка води, аркуші паперу, чай, різнокольорові квіти;

відеоматеріали:  уривок з фільму «Волга - Волга», мультимедійна фізхвилинка, мультимедійна презентація.

 

Хід заходу

(Дошка на протязі всього уроку умовно поділена на дві частини)

І. Організація класу

1. Вітання з класом.

2. Кольоротерапія «Зелений колір» (Зі свого досвіду роботи  я пропоную на початку уроку  використання кольоротерапії. Вона допомагає налаштуватися на плідну роботу та сприяє підвищенню настрою. Кожен день має свій колір в залежності від впливу кольору на працездатність людини.) Слайд 2

- Сьогодні у нас перший робочий день. Чи пам’ятаєте ви, який колір відповідає сьогоднішньому дню? (Зелений)

- Хто пам’ятає, на що нас налаштовує цей колір?(Налаштовує наш мозок на плідну   роботу)

(Перегляд кольоротерапії)

3. Налаштування

  Вчитель: Відповідно до настрою, який створив для вас зелений колір, проведемо знайому вправу.

Вправа «Я дарую тобі…»(Учні ланцюжком , торкаючись долоньками один до одного,  дарують уявні подарунки, перевага надається так званим «нематеріальним»  подарункам: любов, щастя, добро, ласка  і т. ін..) Слайд 3

ІІ. Етап  орієнтації (З використанням методики «Асоціативний кущ»)

- Зверніть увагу на дошку, на якій розсипані окремі слова. Прочитайте  і скажіть, як ви їх розумієте. (Діти називають, а  вчитель записує на дошці біля кожного слова)

- Що таке розвиток?

- Як ви розумієте поняття сталий?

- А що таке стиль життя?

 

 

 

       

  •            Вивчаючи яку тему, ми з вами вже говорили про стиль життя людини. (Діти мають пригадати, що це урок з основ здоров’я,  проект «Я особливий»)

(Відповіді дітей)

  •            Згадайте, які ж дивакуваті стилі життя бувають? (фанати футболу, люди, які полюбляють екстремальні види спорту, байкери)

ІІІ. Визначення разом з учнями теми, мети та завдань уроку.

  • Погляньте на дошку та з’єднайте слова  стрілочками, початок у вас вже є.
  • Сталий                 мого                      

стиль 

життя                   розвиток -   

  • Отже, яка тема нашого сьогоднішнього уроку? Слайд 4

ІV. Робота по темі      

  •            Ще раз зверніть увагу на дошку. Назвіть окремі знайомі поняття, які ми визначили.
  •            Поняття «сталий розвиток» вам не зрозуміло,  тому я хочу, щоб ви з ним познайомилися.

Прийом «Осяяння» (Технологія Митника О.Я)

  •            Скажіть, що в житті постійно знаходиться в розвитку?

 

 

          Людина                                                                       Суспільство

                             Природа          Техніка       Наука

   -        А чи не заважають вони один одному? (Інколи заважають, тому що, наприклад,  людина може шкодити природі і цим самим нищити її, і т.ін. )

  -         Значить як ми повинні співіснувати? (Ми повинні співіснувати так, щоб не шкодити одне одному.)

-        Отже, визначіть самостійно, що таке сталий розвиток. (Діти визначають і висловлюють свої думки)

- Молодці! А тепер зверніть увагу на словничок.  Сталий розвиток – це гармонія, дружба між людьми та природою. Це такий розвиток, який задовольняє потреби людей, але не ставить під загрозу наше майбутнє. Це покращення людського життя при  збереженні оточуючого середовища. (Визначення записане у словничках на парті)

Робота над віршами

- Давайте прочитаємо декілька віршів про природу.  Виберіть той вірш, який, на ваш погляд, найбільш точно відображає тему нашої розмови на сьогоднішньому уроці.               

                     Люби природу не як символ

                     Душі своєї,

                    Люби природу не для себе,

                    Люби для неї

                                               М. Рильський        Слайд 5

 

  • Он повзе мурашка,

         Он хлюпоче річка.

         Не зривай ромашку,

        Не топчи травичку.

        В зелені діброва,

       В китицях ліщина.

       Глянь, яка чудова наша Україна.

 

  • Природа просить порятунку

Зеленим шепотом лісів,

Тривожним лебединим криком,

Змілілим плеском рік й морів.

  • Отже, який, на ваш погляд,  вірш найбільш точно відображає тему нашого уроку? Чому? Які рядки нам на це вказують?
  • Погляньте на картини на дошці. Яку картину можна обрати як символ нашого уроку?  Чому? Слайди 6, 7, 8

-   А чи знаєте ви, що вивченням навколишнього середовища займається наука Екологія. (Визначення у словничку)

1-й учень. Земля - наш дім. Можливо, це єдина планета, на якій існує життя у Всесвіті. Хіба не заслуговує вона нашої любові? Але на сьогодні ми маємо велику кількість свідчень того, що людина  небережливо ставиться до неї.

2-й учень. Наша планета серйозно хвора. У двері будинку людства стукають лиха майбутніх екологічних катастроф. Треба все зважити!

1-й учень.

Якщо людина добре серце має,

Вона іде у світ добро творить.

2 – учень. Людина демонструє у наш час більше прикладів нерозумного, ніж розумного. Нині все змінилося. Природа не встигає загоювати рани, заподіяні їй людиною.

Вчитель. Тож давайте поміркуємо, що ми можемо зробити всі разом і кожен зокрема, щоб земля наша була родючою, вода - прозорою, повітря - чистим.

- Наш клас поділений на групи.  В кожній групі на столі є табличка, переверніть її,  і ви дізнаєтесь,  до якої групи  належите. ( Перша  група – це група Повітрячка,  друга  група – Черв’ячка, Третя –  Краплинки і четверта  - група Флори і Фауни.)

  1.        Подорож з Повітрячком

  - До нас завітав незвичайний перший гість. А щоб дізнатися,  хто він, - проведемо дослід.

- Давайте спробуємо затамувати подих і не дихати. Чи довго ми так протримаємося? Чого вам не вистачало? Як ви себе почували, коли повітря закінчувалося?

- Тож, першим до нас завітає…. Повітрячок.

 Повітрячок: А чи знаєте ви, що людина без повітря може прожити  приблизно   5 хвилин?  З кожним роком я все більше втрачаю сили і не в змозі захищати вас від згубних ультрафіолетових променів. Дощі, якими я щедро напував  все живе, знищують вас. Забруднюючи мене, ви забруднюєте навколишнє середовище. Слайди 9, 10, 11

Вчитель: Повітрячок, ми все це розуміємо. Повітря,  яким ми дихаємо, настільки забруднене, що нам мимоволі пригадуються крилаті слова: «Або люди зроблять так, що в повітрі стане менше диму, або дим зробить так, що на землі стане менше людей».

- А що  ж потрібно робити для збереження чистоти повітря?

Гра «Пінг-понг» (На дошці малюнок хмаринки) Слайд 12

  •            Давайте пограємо в гру «Пінг-понг». Для цього об´єднуємося у дві команди. (Перша і друга групи – це команда №1, третя і четверта – команда №2 )
  •            У кожного на парті є  листочок. Перша команда записує  і називає чинники, які сприятимуть збереженню чистоти повітря, а друга – які його забруднюють. (Обговорюють і записують)
  •            Будь ласка, висловлюйтесь по черзі . Перша команда прикріплює  свої аркуші на нашу хмаринку, а друга -  на іншій половині дошки. (Називають по черзі)
  •            Давайте зробимо висновок, яким же повинен бути стиль нашого життя, щоб зберегти повітря?  (Діти роблять висновок)
  •            Давайте трішки відпочинемо, послухавши пісню у виконанні учениці нашого класу.  А після цього ви мені скажете, чому Землі сняться страшні сни.

Звучить пісня на мотив «Трава у дома»

Земля зійшла з екватора,

Земля зійшла з екватора,

Лежить в незнану синю вись вона.

Як ми живемо з матір'ю,

Як ми живемо з матір'ю,

Любові потребує і вона.

А зірка в небі синьому,

А зірка в небі синьому, -

Це ж чиясь ненароджена душа.

І квітка, що не розцвіла,

Травинка стоптана була

І пташка чиєюсь мрією була.

Приспів

І б'є набат

Землі тривожне серце,

І сняться нам страшні,

Кошмарні сни.

Що ми одного дня може проснемось

В страшнім краю

Без сонця і весни.

Вчитель: Тож, чому землі сняться страшні сни? (відповіді дітей)

Вчитель: Молодці! Давайте подивимось,  хто ще завітав до нас в гості? Ой, та це ж Черв’ячок.  А до якої групи прийшов цей гість? (Діти цієї групи піднімають ручки)

Черв’ячок. Ось мої володіння: грунт, а в ньому скільки всього: нафта, ртуть, свинець, побутові відходи, мідь, цинк, харчові відходи, радіоактивні речовини.

(Несподівано почувся стукіт, Черв’ячок відкриває двері)

- О, Краплинка. А ти  чому  сама і сумна?

Краплинка. Не шукай, їх більше нема.

Залишилась тепер я  сама.

Он там далі - завод будували,

Мені дихати нічим стало.

Чи хто думав про мене чи ні -

Всі відходи зливають мені.

                                                   (Плаче)

Черв’ячок. Не сумуй, Краплинко. Все зміниться на краще, а дітлахи нам в цьому допоможуть. Діти, ви здогадались до якої команди прийшла Краплинка в гості?

1-й учень. А здається, води на Землі так багато - 1,5 млрд. кубічних метрів. Так багато, що вистачило б усім. Але біда у тому, що в морях-океанах вода солона, а всьому живому на Землі потрібна прісна.

2-й учень. Але люди не цінують це багатство, забруднюють його. Кожен рік у водойми світу потрапляє стільки шкідливих речовин, що ними можна було б заповнити 10 тис. товарних поїздів.

Перегляд уривку фільму «Волга - Волга» з піснею, де звучать певні рядки. Слайд 13

Вчитель: Діти, давайте переглянемо уривок з фільму «Волга-Волга» і скажіть,  чи згодні ви з висловом  героя цього фільму, який стверджував, що «без води – і не туди, і не сюди»?

(Перегляд)

- Отож, чи згодні ви з висловом героя, що «без води – і не туди, і не сюди»? Якщо так, то чому?

Метод «Коло ідей» (На дошці малюнок озера) Слайд 14

  -  А що ж треба робити для збереження води? У вас на парті є аркуші, обговоріть в групі  і  запишіть, що треба робити, щоб зберегти воду,  і як люди забруднюють її.

  -  Будь ласка, висловіть свої думки, а аркуші прикріпіть на дошку. Про збереження води -  на наше озеро, а про забруднення - на інший бік дошки.

  -  Давайте зробимо висновок, який стиль життя ми маємо взяти за правило, щоб зберегти воду?

Фізхвилинка на природничу тематику (проводять герої з використанням комп’ютера) Слайд 15

Вчитель: А в своєму будиночку  на нас чекають принцеси Флора і Фауна.

Вчитель:

Були у матері-Природи дві донечки

Такої вроди,

Хто їх побачив хоч на мить,

Не міг забути й розлюбить.

(Танцюючи, виходять Флора і Фауна).

Фауна:

Голубооку звали Флора,

У неї очі, наче зорі,

Завжди замріяна, тендітна,

Ласкава, ніжна та привітна.

Флора:

А Фауна — швидка, як вітер,

Могла за птахами летіти,

І за оленями стрибати,

Та з білочками пустувати.

Вчитель:

Обидві світ живий любили

І так про нього говорили.

Тож вирішила мудра мати

В придане їм дарунки дати.

 

Флора і Фауна (гарно вклоняючись)

Мрійливій Флорі — світ рослинний,

А жвавій Фауні — тваринний.

Вчитель: Із того часу ця краса нам допомагала  жити в щасті.

- Діти, підніміть руки та група,  для  якої принесли завдання Флора і Фауна.

Вчитель:   Переходимо до  роботи в групах. Вправа називається «2, 4, всі разом». Ви спочатку працюєте в парах, потім об’єднуєтесь в четвірки і обмінюєтесь  думками, далі  працюєте  всі разом. Слайд 16

Завдання для груп: (додатково даю інструкції)

- Принцип роботи цієї вправи ви вже знаєте, а додатково для кожної  групи  я даю інструкції.

Група Повітрячка: Виготовлення виробів з раніше використаного паперу (журналу або газети). Виготовлення сітки з  вітряків «Перетворені тіні».

  -  Завдання:

1. По двоє ви вирізаєте елементи.

2. Четвіркою складаєте вітрячки.

3. Всі разом склеюєте вітрячки і сітку.  (презентація роботи)  Слайд 17              

  -  Погляньте, яка чудова робота одержалася з вже використаного матеріалу. Отже, який висновок можна зробити? (Передбачена відповідь дітей: Для того, щоб зберегти природу,  зовсім не обов’язково використаний матеріал викидати, можна з нього зробити щось корисне.)

  -  Ось погляньте, що ще можна зробити з різних матеріалів. (Слайди 18 - 23)

Група Черв’ячка: Інтерв’ю з природою

  -  А Черв’ячок пропонує вам своє завдання:

1. Вдвох дати відповіді на запитання тесту.

2. Вчотирьох перевірити правильність виконаної роботи.

3. Всім разом обрати учня на роль природи.

4. Скласти та  інсценізувати інтерв’ю з природою.

Тест «Природа в небезпеці»

  1.        Через що на Україні стає менше лісів?

А) внаслідок пожеж та стихійних лих;

Б) внаслідок зміни клімату на землі;

В) через будівництво міст, доріг.

2. Яке повітря і вода необхідні для життя рослин, тварин і людини?

А) прозорі ;

Б) безкольорові;

В) чисті.

3. Від чого забруднюється вода в річках і озерах?

А) від використання води в побуті;

Б) від використання води на виробництві;

В) від спускання стічних вод заводів і фабрик.

4. Що люди роблять для спасіння живої природи?

А) створюють заповідники та ботанічні сади;

Б) будують парки та сквери;

В) Створюють ферми, пасіки  та птахо фабрики.

5. Що таке заповідники?

А) заповідники – це ділянки землі, де природа недоторкана;

Б)  заповідники – це ділянка землі, де вирощують рідкісні рослини з усього світу;

В) заповідник - це ділянка землі, де проживає велика кількість тварин та птахів.

Інтерв’ю

- Можливо,  інші групи хочуть доповнити?

Група Краплинки: Досліди з водою

Для проведення досліду вам потрібно: половинка лимона, вата, сірники, склянка води та аркуш паперу.

1. Видавіть сік  лимона в чашку, добавте таку ж кількість води.

 

2. Вмокніть сірник з намотаною ватою в розчин лимонного соку і води і напишіть що-небудь на аркуші паперу цим сірником.

3. Коли «чорнила» висохнуть, нагріємо папір під ввімкненою настільною лампою і на папері з’являться небачені раніше слова.

- Вдвох ви – видавлюєте сік і добавляєте воду. В чотирьох – складаєте і записуєте речення про природу та всі разом спостерігаєте за результатом.

(діти виконують завдання та звітують) 

- Як ви думаєте, чи може бути корисною ручка, якою ви б писали, наприклад, в чернетках, написи якої  зникали б з часом? В чому користь такої  ручки? (Передбачені відповіді дітей: Тому що   вона економить папір і таким чином його можна використовувати декілька разів)

Група принцес Флори і Фауни: Скласти  вірш

  •            Флора і Фауна пропонують вам:
  1. Вдвох  придумати рими до цих слів.
  2. Вчотирьох – обговорюєте.
  3. Всі разом створюєте вірш.

Скаче дощик….

зупинився…..

із сонечком…..

у веселку…..  .

(Зразок відповіді :

Скаче дощик по долині,

зупинився на стежині…

із сонечком подружився,

у веселку перетворився.)

        (презентація віршика  учнями)

- Отже, чому ми повинні берегти природу?

Звітування груп по проведеній роботі

Складання обіцянки. Слайд 24

  •            А зараз я пропоную вам подумати над тим, які конкретні кроки ви можете зробити надалі й дати собі обіцянку, щодо стилю життя, який можна обрати. Із запропонованих варіантів виберіть ті, які ви можете включити до своєї обіцянки.  Складіть кожен свою обіцянку обраного вами стилю життя  на основі вже визначених нами дій протягом уроку. (діти на основі карток з дошки, які приклеювали протягом уроку, складають кожен свою обіцянку)

(Діти складають обіцянку)

Інтерактивний метод «Мікрофон»

  • Пропоную дівчинці, яка грала роль Природи, взяти тепер у вас інтерв’ю. Так ми дізнаємось про ваші обіцянки.

Хвилинка релаксації. Чаювання Слайд 25

  •      Ми з вами дійшли до спільного висновку… Один китаєць сказав дивні слова : «Коли не вистачає слова, говорить чай, тому що, заварюючи чай, ти звертаєшся до серця співрозмовника, а це мова миру і дружби ». Тож давайте будемо дружні  між собою і природою.

(Учнів та гостей  частують чаєм із  різних  трав  та лікарських  рослин. Гостям  пропонується  відгадати, який  чай  вони  пили.)

ІІІ. Підведення підсумків. Рефлексія. Вправа «Зворотній  зв'язок». Слайд 26

Вчитель: А на завершення я пропоную вам  скласти  букет  різнокольорових  квітів, де на квітах  червоного  кольору  запишете, що   знаєте після  заняття, на  квітах  синього кольору – що умієте, а на квітах жовтого – що цінуєте . І в кожній групі створите певну вазу з квітами.

(Представлення  букетів)

Кажуть, що по-справжньому життя прожила лише та людина, яка посадила дерево, побудувала будинок і виховала дітей. Я бажаю, щоб в майбутньому ви все це здійснили і пам’ятали про нашу рідну землю.

Вчитель: Я дякую вам за співпрацю і бажаю, щоб наш урок корисно вплинув на стиль вашого життя.

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Йосипенко Ірина Володимирівна
    Сучасно, цікаво! Де можна переглянути презентацію?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 березня 2021
Переглядів
1017
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку