Урок Сутність поняття «підприємництво», «бізнес». Історичний розвиток підприємництва. Вибір напряму виконання проекту.

Про матеріал
Урок з предмету Технології, варіативний модуль "Основи підприємницької діяльності"
Перегляд файлу

Урок №___     Дата _____________ Група________

Тема: Сутність поняття «підприємництво», «бізнес». Історичний розвиток підприємництва. Вибір напряму виконання проекту.

Мета:

навчальна: сформувати у учнів уявлення про сутність поняття «підприємництво», «бізнес». Історичний розвиток підприємництва. Навчити зробити правильний вибір напряму виконання проекту.

розвиваюча: розвинути пізнавальні інтереси в учнів,  вміння узагальнювати інформацію, бажання логічно мислити для розуміння змісту підприємницької діяльності. 

виховна: виховувати любов до рідної мови, обраної професії; привчати учнів  відповідально ставитися  до виконання завдань, бути уважними; формувати в учнів розуміння того, що результативність роботи в групі залежить від зусиль, вкладених у неї.

Засоби навчання: комп'ютер,  мультимедійна установка, підручник «Економіка» 10 клас, роздатковий матеріал.

Основні поняття: підприємництво, підприємницька діяльність, підприємець, успішний підприємець.

Тип уроку: комбінований.

Міжпредметні зв’язки: Економіка, Основи правових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

  1.               Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
  2.               Створення в класі творчої атмосфери.

II. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів

Епіграф до уроку:

Рецепт успіху: вчіться, поки інші сплять; працюйте, поки інші бовтаються без діла; готуйтеся, поки інші грають; та мрійте, поки інші тільки бажають.

Вільям А. Уард 

Викладач.

Добрий день, шановні учні.

Сьогодні ми починаємо вивчення навчального модуля «Основи підприємницької діяльності». Вивчаючи цей модуль ви дізнаєтесь з чого починається власна справа і як вона втілюється у життя.

Знання про підприємництво допоможуть вам заробити кошти та залучити інвестиції на реалізацію проектів і сприятиме формуванню вашої підприємницької компетентності та фінансової грамотності.

Власні здібності до підприємництва ви зможете розкрити й розвинути в процесі  реалізації власного бізнес-плану.

Прийом «Аналіз ілюстрації»

Викладач.

А зараз увага на екран. Пропоную розглянути і проаналізувати ілюстрацію та відповісти на запитання.

Очікувана відповідь(людина, яка поспішає на роботу, багато працює, займається бізнесом, вміє рахувати та правильно витрачати зароблені гроші).

Викладач. Давайте зробимо підсумок. Ви вважаєте, що людина на екрані це, мабуть, бізнесмен, який дуже багато працює для того, щоб заробити гроші. Згодні?

На сьогоднішньому уроці ми будемо говори про бізнес і підприємницьку діяльність.

ІІІ. Повідомлення теми та плану уроку

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Викладач.

Ринкова економіка побудована на підприємництві, його також називають бізнесом. Підприємництво є необхідною визначальною рисою ринку, його обов’язковим атрибутом. Якщо немає підприємців, то нема й ринку, і навпаки.

 Хто ж такий підприємець? Напевно, усім вам знайомі поняття як «бізнесмен», «комерсант». Серед ваших знайомих людей є такі, які називають себе бізнесменами?

Професія «бізнесмен» завжди звучала голосно серед інших професій. Вже сама її назва дозволяла з точністю сказати що людина працює на себе і весь її дохід – особисте досягнення.

У народі кажуть: "Як попрацюєш, так і поїси". Цей вислів безпосередньо відображає характер діяльності бізнесмена. Весь його дохід, за вирахуванням платежів до бюджету та виплати зарплати, становить прибуток підприємця. Її він може витратити на свій розсуд, як на розвиток бізнесу, так і на особисті цілі.

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Прийом «Аналіз вивчення»

Викладач. Уважно прочитайте та проаналізуйте визначення про «підприємництво».

Підприємництво — це вільна, самостійна та ініціативна господарська діяльність громадян, яка спрямована на отримання прибутку і здійснюється на власний ризик.

  1. Викладацький коментар презентації

Неможливо точно визначити, скільки часу існує підприємництво. У стародавньому світі підприємництво вважали дуже шанованою справою. Купці, ремісники користувалися авторитетом і шануванням жителів міст. Завдяки зростанню торгівлі та виробництв швидко розвивалися міста, зміцнювалася державність.

Давайте розглянемо, хто такі підприємці  у поглядах видатних економістів минулого.(демонстрація презентації з висловлюваннями  видатних економістів світу)

Вперше наукове визначення слова «підприємець» з'явилося в роботах англійського економіста Річарда Кантильона (1725р.). Під підприємцем він розумів людину, що діє в умовах ризику, у зв'язку з тим, що торговці, фермери, ремісники та інші дрібні власники купують за певною ціною, а продають - по невідомою.

Відомий французький економіст Анн Робер Жак Тюрго(1775р.) - підприємець повинен володіти не тільки певною інформацією, але і капіталом. Капітал є основою всієї економіки, прибуток - мета успіху підприємця, основа розвитку виробництва.

Американський економіст – дослідник Бодо вважав:  підприємець володіє підприємством, планує, організовує, контролює і несе відповідальність за справу.

Американський генерал, економіст  і статистик Френсіс Уокер(1876 р.): підприємець отримує прибуток завдяки своїм організаторським здібностям. Є також люди, які на­дають свій капітал у позику й отримують за це проценти

Американський економіст австрійського походження, політолог, соціолог и історик економічної  мислі Йозеф Шумпетер(1934р.) визначив, що підприємець — новатор, який рефор­мує виробництво.

Американський вчений австрійського походження Пітер Дракер стверджував підприє­мець — людина, яка використовує усі можливості з виго­дою.

Видатний американський психолог, професор - дослідник Бостонського університету, почесний професор  Гарвардського університету  Девід Маклілланд(1961р.)визначив: підприємець — енергійна людина, що діє в умовах помірного ризику.

Видатний економіст ХХ століття  Альберт Шапіро: підприємець — людина, яка проявляє ініціативу, організує діяльність, несе відповідальність за можливу невдачу.

Професор кафедри підприємництва університету м. Тулса, США Роберт Хізрич(1985р.): підприємець вкладає час, сили у вироб­ництво нового продукту, бере на себе весь фінансовий, психологічний і соціальний ризик, отримуючи в нагороду гроші й задоволення від досягнутого.

  1. Творче завдання

Прийом «Обробка інформації»

Викладач.

На підставі побаченого і почутого зробіть узагальнююче визначення поняття «підприємець»  у вигляді схеми, а таблиця 1 буде вам у нагоді.   Виконати роботу можете індивідуально чи об’єднавшись у групи.

Рік

Підприємці у поглядах видатних економістів минулого

1725

Р. Кантильон: підприємець — власник, індивідуальний виробник, який діє в умовах ризику

1775

Анн Робер Жак Тюрго - підприємець повинен володіти не тільки певною інформацією, але і капіталом. Капітал є основою всієї економіки, прибуток - мета успіху підприємця, основа розвитку виробництва.

1797

Бодо: підприємець володіє підприємством, планує, ор­ганізовує, контролює і несе відповідальність за справу

1876

Френсіс Уокер: підприємець отримує прибуток завдяки своїм організаторським здібностям. Є також люди, які на­дають свій капітал у позику й отримують за це проценти

1934

Йозеф Шумпетер: підприємець — новатор, який рефор­мує виробництво

1961

Девід Маклілланд: підприємець — енергійна людина, що діє в умовах помірного ризику

1975

Альберт Шапіро: підприємець — людина, яка проявляє ініціативу, організує діяльність, несе відповідальність за можливу невдачу

1985

Роберт Хізрич: підприємець вкладає час, сили у вироб­ництво нового продукту, бере на себе весь фінансовий, психологічний і соціальний ризик, отримуючи в нагороду гроші й задоволення від досягнутого

Таблиця1.

Приклад  виконаного завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Викладач.

Успішних підприємців у сфері бізнесу чимало. Та шлях до вершини успіху для більшості з них полягає у щоденній наполегливій праці чи геніальній бізнес-ідеї. Давайте пригадаємо імена деяких найвідоміших бізнесменів світу та познайомимося з їхніми бізнес-історіями (демонстрація презентації про найвідоміших підприємців світу).

  1.        Прийом «Проектна діяльність» (два учні заздалегідь отримали завдання зробити проект-презентацію про найвідоміший підприємців світу)

1учень. Біл Гейтс. Його люблять і ненавидять, йому поклоняються. Не дивлячись на те, що Гейтс викликає неоднозначні відчуття, ніхто не відмовить йому в способі мислення, таланті і працездатності. Гейтс кинув курс навчання в Гарварді для того, щоб відкрити власну невелику компанію, названу "Microsoft", разом зі своїм другом і партнером Полом Алленом. Гейтс вирішив піти наперекір правилам відкритого програмного забезпечення, і почав розробляти власні програми, закриваючи їх код від сторонніх очей. Зараз корпорація Microsoft - одна з найбільш могутніх IT-компаній, яка зробила істотний вплив на весь світ.

2 учень. Джек Уелш. Цей легендарний бізнесмен перетворив посередню компанію General Electric Company на гіганта, в лідера своєї області. Пропрацювавши в даній компанії 20 років, в 1981 році Уелш (він до речі вимагав, щоб всі називали його по імені), став виконавчим директором. Пройшло 19 років, і в 2000 році, коли він пішов на пенсію, компанія General Electric Company коштувала вже не 13 мільярдів доларів, як на початку, а 500 мільярдів - півтрильйона. Джек використовував в основному людський чинник для досягнення успіху. Цей керівник поважав всіх своїх співробітників, і створив систему, яка є "святою святих" для сучасних керівників.

1учень. Стів Джобс. Історія всіма відомої корпорації Apple починається з 1 квітня 1976 року - правда, офіційно вона була зареєстрована тільки в 1977 році. Так ось, автором більшості технологічних розробок був Стівен Возняк, а Джобс виступав маркетологом. Після того, як Джобс зміг переконати винахідника допрацювати схему нового мікрокомп'ютера, компанія намітила першу сходинку до вершини. Успішними були як Apple I, так і Apple II - і це дозволило компанії стати корпорацією, яка зараз відома всьому світу.

2 учень. Сем Уолтон. Засновник торгової марки Wal-Mart, Сем Уолтон завжди говорив, що головне правило в бізнесі - ламати всі правила. "Я завжди прагнув порушувати правила, створені іншими, і виділяв людей, які порушували мої власні правила" - говорить цей бізнесмен. У 2002 році корпорація Exxon отримала звання найбільшої корпорації у світі.

1 учень. Дональд Трамп. Ніхто не допомагав Трампу стати тим, ким він є зараз. Це не тільки "король" нерухомості, але і людина, дуже сильна духом, який намагається займатися безліччю справ відразу, і йому, як не дивно, це вдається. Якщо подивитися на ранні фото Трампа, і його нинішні фотографії, то відразу стає видно різниця, обумовлена постійною роботою цієї людини над собою.

2 учень. Генрі Форд. Особистість Генрі Форда вивчається багатьма психологами, Форда звеличили практично на всіх лекціях в інститутах, присвячених економіці, виробництву, маркетингу. Він зміг зробити власну марку автомобілів визнаною і впізнанною у всьому світі, і цю людину, на відміну від багатьох інших бізнесменів, поважали і любили його працівники. Він ніколи не розглядав людину, як "гвинтик виробництва", не дивлячись на винахід конвеєра. Ні, він навіть платив своїм людям більше, ніж іншим, зі всіма вітався, знав велику кількість своїх підлеглих в обличчя і всіх називав по імені.

1 учень. Інгвард  Кемпред. Мільйони людей, які купують речі в магазинах IKEA дивуються з якості і дизайну всього, що там є. Успіху Кемпред досяг завдяки тому, що зміг сумістити невисоку (відносно) вартість своїх виробів і їх високу якість, що зараз вже нечасто зустрічається. Не дивлячись на своє багатство, Кемпред відомий своєю ощадливістю і економією. Наприклад, він їздить на старенькому Volvo, а літає економ-класом. Хто з наших багачів може похвалитися тим же?

2 учень. Стів Чен і Чад Харлі. Відеохостинг YouTube був створений в 2005 році двома друзями, які хотіли спростити спосіб розміщення свого власного домашнього відео. Через роки, їх дітище було куплене двома іншими друзями, творцями Google, за 1,69 мільярда доларів. В даний час даний сервіс є найбільш популярним відеохостингом світу, а обидва друзі - мільярдери.

Викладач.

Успішними підприємцями не народжуються, ними стають. Ви з цим ствердженням погоджуєтесь? Досягти успіху і стати успішним – реальність для будь-якої людини, яка володіє відповідними якостями: завзятість, одержимість, уміння подолати страх, здатність передбачати, впевненість у собі, гнучкість, порушення правил.

VI. Закріплення  засвоєних  знань

Прийом «Світлофор»

Питання

Так

Ні

Підприємець — самостійний агент ринку, котрий діє на свій страх і ризик але не несе особисту відповідальність за результати бізнесової діяльності

 

 

Підприємництво — це вільна, самостійна та ініціативна господарська діяльність громадян, яка спрямована на отримання прибутку і здійснюється на власний ризик

 

 

Р. Кантильон, Анн Робер Жак Тюрго, Йозеф Шумпетер – видатні сучасні бізнесмени.

 

 

Білл Гейтс найвідоміший у світі мільйонер, керівник найбільшої у світі компанії з виробництва програмного забезпечення.

 

 

VII. Обрання напряму виконання проекту

Гра «Я майбутній бізнесмен»

Викладач: На підставі знань, які ви отримаєте, в процесі засвоєння модуля  «Основи підприємницької діяльності» кожен з вас створить власне віртуальне підприємство, виконуючи всі вимоги щодо створення власної справи.

Підприємливість - це здатність до самостійних, неординарних, нетипових дій господарюючих суб'єктів. Тому в умовах ринку практично всі люди мають бути підприємливими, але це не означає, що всі повинні й можуть бути підприємцями. Як засвідчує світовий досвід, тільки п'ять-вісім відсотків населення є представниками підприємницьких кіл.

  1. Тестування на здатність займатись бізнесом.

Запитання

бали

1. Чи поводитесь ви наодинці так, як і тоді, коли за вами спостерігають?

 

2. Чи вважаєте ви себе здатним стати головою сім'ї?

 

3. Чи вважаєте ви хитрість хорошою та корисною рисою?

 

4. Чи можете ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?

 

5. Чи знаєте ви, який колір сьогодні в моді?

 

6. Чи їдете у транспорті без квитка, якщо забули вдома проїзний?

 

7. Чи заздрите успіху ваших знайомих?

 

8. Чи звертаєтесь на «Ви» до ваших старших за віком родичів?

 

9. Чи здатні ви усно швидко обчислити, скільки буде 3 % від трьох відсотків?

 

10. Чи приходите вчасно в кіно?

 

11. Чи приходите вчасно на побачення?

 

12. Чи вважаєте за потрібне давати чайові?

 

13. Переживаєте, якщо вас обрахували на 1 грн?

 

14. Чи пам'ятаєте дату народження свого вчителя?

 

15. Чи сідаєте в міському транспорті на будь-яке вільне місце?

 

16. Чи сідаєте в таксі тільки на заднє сидіння?

 

17. Чи любите робити записи у книгу скарг?

 

18. Чи вважаєте, що завжди достатньо лише одного попередження?

 

19. Чи знаєте, які грошові одиниці існували у Стародавньому Римі?

 

20.Чи зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини?

 

Підсумок

 

Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 10 балів, повністю негативна - 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються "на око" між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо ви з десяти своїх учителів пам'ятаєте дату народження тільки одного, відповідь - 1 бал. Якщо відповідь на яке-небудь запитання для вас є складною - 5 балів. Склавши всі свої бали, ви звертаєтесь до ключа тесту.

Ключ до тесту:

120-200 балів - ви природжений бізнесмен. Якщо ви отримали ці бали в результаті підглядування у відповіді, вирахуйте 80 балів та орієнтуйтесь на новий результат.

110-119 балів - ви володієте не всіма потрібними якостями бізнесмена, але у вас є реальні шанси досягти успіху в бізнесі; деяку допомогу при цьому вам нададуть роздуми про причини втрати балів.

50-90 балів - видно, у бізнесмени вам не вибитись, але, судячи з усього, ви правдива, порядна людина, у вас непоганий характер, так що не все втрачено в житті.

Кожний учень підраховує бали, отримані ним під час тестування, і визначає свої можливі здатності до занять бізнесом.

  1. Вивчення та обрання виду підприємницької діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад виконаної роботи

Мій вибір

Вид діяльності

Галузь

Обґрунтування

Виробниче (виробництво товарів і послуг)

Будівництво

Диплом с професії, набуті знання та вміння.

 

VIIІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Прийом «Мікрофон»

Викладач.

Обговорімо що  нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці, чи зможете в реальному житті застосувати отримані знання. Пропоную розпочинати висловлювання  словами:

  • «Сьогодні я дізнався, що…»
  • «Для мене виявилася цікава  інформація про…»

 

ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Підготуйте невеликі повідомлення про успішних підприємців України та їхні досягнення.
  2. Наведіть приклади підприємств, що працюють у нашому місці та займаються різними видами діяльності.

 

Джерела інформації

  1. Посібник «Усі уроки Технологій», книга 1, авт. М.Л.Пелагейченко, В.О. Пелагейченко, вид. «Основа», м Харків 2018р.
  2. Підручник «Економіка» 10 клас, авт. Г.О.Ковальчук, В.Г. Мельничук, В.О. Огнев`юк, вид. «Навчальна книга», м. Київ, 2003р.
  3. Бібліотека українських підручників, посібник «Підприємництво»,

авт. І.В.Гой  (https://westudents.com.ua/knigi/180-pdprimnitstvo-goy-v.html)

 

1

docx
До підручника
Технології (рівень стандарту, академічний рівень) 10 клас (Коберник О.М. та інші)
Додано
21 травня
Переглядів
421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку