Сценарій уроку має QR-коди та скріншоти для виконання інтерактивних вправ, використання віртуальної дошки, створення пазлів, кросвордів, «хмари тегів» тощо. Усі посилання розміщуються заздалегідь у теках, створених на початку року окремо для кожного учня.
Тема: "Таблиці, електронні таблиці. Табличний процесор, його призначення. Типи даних, об'єкти електронної таблиці. Адресація в середовищі табличного процесора, способи навігації на аркуші й у книжці табличного процесора".
Мета уроку:
Тип уроку: Засвоєння нових знань, формування знань, умінь, навичок.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підключені до мережі Інтернет, підручники.
Програмне забезпечення: Браузер, Microsoft Excel, інтерактивна online-дошка.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і діяльності учнів, необхідних для творчого рішення завдань.
ІІІ. Мотиваційна частина уроку. Постановка проблеми.
Перед Вам стоїть завдання: на урок алгебри чи економіки Вам необхідно підготувати таблицю з розрахунками та представити графік виконаної роботи. Які апаратні засоби ви для цього використаєте? Яку програму ми можемо для цього використати?
Можлива відповідь. Створити таблиці можна в різних електронних документах:
Необхідність обробки числових даних завжди є актуальною. Більшість числових даних, що підлягають обробці в різноманітних сферах людської діяльності, можуть бути подані у вигляді таблиць. До того ж, у вигляді таблиць можна подати текстові дані.
Назвіть приклади текстових даних (імена, назви товарів, назви міст тощо). У вигляді таблиць можна подати дані, які містять дати. Усі ці види даних можуть входити до таблиць одночасно.
Дуже часто виникає потреба не тільки компактно й упорядковано розмістити відомості про якісь об'єкти, а й виконати певні обчислення за даними цих таблиць. Наприклад, розрахувати час перебування літака в польоті, визначити середній бал успішності учня, обчислити заробітну платню робітників за рік тощо.
Наприклад, із їх використанням бухгалтер може швидко нарахувати заробітну платню, інженер-проектувальник - розрахувати міцність конструкції.
Тобто в таблицю потрібно внести не тільки дані, а й формули для розрахунків. І таких формул в одній таблиці може бути багато.
У залежності від вимог роботи можна виконувати просте обчислення у вигляді зручної таблиці або складні інженерні, статистичні, фінансові обчислення. Інструмент, який дає змогу виконувати такі розрахунки табличний процесор Microsoft Excel - це наступна частина пакета Microsoft Office.
Учням демонструється презентація з коментарями вчителя. При відсутності проектора використовується підручник. Ведення інформативного словничка у зошиті.
Стислі тези викладання нового матеріалу.
Microsoft Excel – це сучасний табличний процесор, який входить до складу пакету MS Office.
Використовується для організації розрахунків та аналізу ділових даних. Табличний процесор EXCEL розроблений в 1987 році фірмою Microsoft. Перша електронна таблиця була призначена для раціональних економічних обчислень і не відрізнялась різноманітністю функцій. Час ішов, один табличний процесор змінював інший, більш досконалий.
Основні можливості табличного процесора:
1. уведення даних у клітинки електронних таблиць, їх редагування та форматування;
2. обчислення за формулами та з використанням вбудованих функцій;
3. побудова діаграм і графіків за даними, що містяться в клітинках електронних таблиць;
4. друкування електронних таблиць, діаграм і графіків
5. робота з файлами (відкриття, збереження, перегляд тощо).
Робота з дошкою:
На кожному аркуші електронної книги розміщено електронну таблицю. Електронна таблиця складається зі стовпців і рядків, на перетині яких утворюються клітинки.
Електронна таблиця табличного процесора Excel 2007 містить 1048576 рядків (номери від 1 до 1048576), 16 384 стовпців (за замовчуванням номери складаються з літер англійського алфавіту:А,В,С,…,Z,AA,AB,…,ZZ,AAA,ABB,…,XFD) та 17 179869184 клітинок.
Елементи (об'єкти) головного вікна Excel.
1) Робоча книга. Файл Excel, який містить декілька робочих листів.
2) Робочий лист. Область в Excel, яка складається з комірок. Кожна робоча книга містить 3 аркуші. Ми можемо змінювати їх кількість.
3) Комірка. У комірки можна вводити будь-яку інформацію: числа, текст, формули.
4) Рядок. Група комірок, які розташовані в один ряд по горизонталі. Кожний рядок мас свій номер.
5) Стовпець. Група комірок, які розташовані в один ряд по вертикалі. Кожний стовпець позначається однією чи декількома буквами.
6) Адреса комірки. Ідентифікатор, який однозначно визначає комірку шляхом вказування букви, яка задає стовпець, і порядкового номера рядка.
7) Ім'я робочого аркуша. Ім'я кожного робочого аркуша відображається на ярличку, який розташований у нижній частині вікна Excel.
8) Рядок заголовка програми містить ім'я додатка та документа. У правому верхньому кутку екрана знаходяться два ряди кнопок. Кнопки верхнього ряду дозволяють змінювати розміри вікна самої Excel, а нижнього її робочих книг
9) Рядок меню. Дозволяє отримати доступ до всіх можливих команд. Саме з неї починається виконання багатьох завдань в Excel.
10) Поле імені і рядок формул. У полі імені відображається ім'я активної комірки чи діапазону комірок. Рядок формул використовується для відображення та редагування даних, які знаходяться в активній комірці.
11) Смуги прокрутки. Дозволяють проглядати ті частини робочого листа, які не видно на екрані.
12) Поле стану. Відображає різні повідомлення і поточний стан робочої книги. Після запуску програми автоматично створюється документ Книга 1. Інтерфейс Excel багатодокументний. Кожний документ в Excel називається Робочою книгою. Файли Робочих книг мають розширення xls а шаблонів документів — .xlt.
2. Робота з підручником (ст. 85-8).
Учні називають складові вікна, спільні з текстовим редактором, а назву інших складових надає вчитель:
Далі вчитель дає можливість учням пояснити назву нових складових вікна, їх призначення.
Повторення правил Т.Б. під час роботи за ПК.
Завдання 1.
Виконати вправу з підручника на стор. 89.
Завдання 2.
Відкрити за QR-кодом віртуальну інтерактивну дошку
Фізкультхвилинка розміщена на он-лайн дошці.
Завдання 3: Співставити об'єкти табличного процесора Excel з їх властивостями. Відкрити за QR-кодом завдання.
Учитель пропонує повернутися до мети, визначеної на початку уроку, щоб з’ясувати її досягнення. Потім пропонує дати відповіді на запитання у формі фронтального опитування:
Закінчити наш урок я пропоную вам пошуком відповіді на запитання «Яке призначення має табличний редактор Microsoft Excel?» таким чином:
1. Я вважаю, що …
2. Тому, що…
3. Наприклад, …
4. Таким чином, …
Учні по черзі висловлюють свою думку за запропонованою схемою.
VІІІ. Домашнє завдання.
1