Урок. Тема: " Голонасінні рослини "

Про матеріал
НАРОДОЗНАВЧІ МОТИВИ У ФОРМУВАННІ МОТИВАЦІЙНОГО ПОЛЯ УРОКІВ БІОЛОГІЇ ТА ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ
Перегляд файлу

Уроки біології в 6 класі

 Тема. Голонасінні рослини

Мета:

  •         сформувати поняття про особливостями будови голонасінних рослин;
  •         показати риси відмінності голонасінних від спорових;
  •         забезпечити засвоєння знань про будову хвої та шишок голонасінних;
  •         розкрити роль голонасінних у природі та в господарській діяльності людини;
  •         розвивати біологічну мову, увагу, уяву, пізнавальну самостійність і пізнавальний інтерес, мислення (уміння здійснювати аналіз, синтез, порівняння, узагальнення);
  •         продовжити формування екологічної культури школярів;
  •         виховувати дбайливе ставлення та любов до природи, позитивне ставлення до навчання та інтерес до предмета.

Методи та  прийоми: розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди, демонстрація малюнків і репродукцій, складання схеми, таблиці, робота з підручником, спостереження, аналіз, порівняння.

Тип уроку: комбінований.

Наочність та обладнання: таблиці: «Розвиток рослинного і тваринного світу в різні геологічні ери»; пагони і шишки сосни, ялини; гербарії голонасінних рослин; препарувальні голка, пінцет; картки для індивідуальних завдань.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

          ІІ. Перевірка раніше вивченого матеріалу

Бесіда

  1. В яких умовах зростають папороті?
  2. Яке покоління папоротей є основним фотосинтезуючим?
  3. Як розмножуються і поширюються папороті?
  4. Які папороті використовує людина та з якою метою?

IIІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми та завдань уроку

Демонстрування гербарних зразків пагонів сосни і ялини.

http://2.bp.blogspot.com/-MdT6I2WPI1Y/VWxn7VenCuI/AAAAAAAABeQ/6L0WrT0dpFY/s320/likuvannja%2Bsosnoju.jpg

 

 

 

 

 

 

Чи знаєте ви ці рослини? (діти називають рослини)

Може , вам підкаже відповідь загадки?

      -  Взимку і влітку – одного кольору.

      - Дерево без плодів, а насіння – на цілий ліс.

завантаження (9)Прочитайте діалог за дійовими особами «Чому хвойні дерева не скидають на зиму свого листя?»

Слова автора.  Було це під осінь, давним-давно. Пташки відлітали у вирій, де завжди було тепло й зелено і де пташкам є досить поживи. Одна пташка скалічила собі крильце і не могла відлетіти зі своїми товаришами. Вона залишилась одна і мусила перебути зиму в нашім краї.

Пташечка . - Найкраще мені буде у лісі, - думає собі пташечка. - Деревина має гарне, густе листя, допоможе мені і дасть раду, як і що робити, коли сніги випадуть і мороз потисне.

Слова автора. Першим ділом вона звернулась до берези.

Пташечка. - Прекрасна березо, - сказала пташечка, -у мене зламане крило, дозволь мені оселитися у твоїх гілочках, щоб почекати, доки мої товариші повернуться.

Береза. - Ні, - відповіла береза. Ми тут, у лісі, маємо свої лісові пташечки, яким мусимо допомагати.

Слова автора. Пішла пташечка до дуба і просить про допомогу. Дуб також відправив її ні з чим. Він боявся, що пташечка поклює жолуді.

Просила пташечка бука, граба та ліщину, але всі вони не прийняли її.

Аж тут почувся голос:

- Пташечко маленька, куди ти хочеш летіти?

Пташечка. - Я й сама не знаю куди, голод і холод докучають мені,

Слова автора. - сумно відповіла пташечка.

Ялинка.      - Тоді йди до мене,

Слова автора. - сказала молода ялинка. - Глянь, ось гілочка, тут буде тепло, можеш сидіти на ній цілу зиму.

Смерека. - А мої гілочки захищатимуть тебе від північного вітру,

Слова автора.  - Обізвалась смерека, що росла по сусідству.

Ялівець. - І я тобі допоможу,

Слова автора. - відізвався ялівець з того боку ялини.

Ялівець. - Можеш ласувати цілу зиму моїми ягодами.

Слова автора. Так оселилась наша пташечка на гілочках привітної ялини, смерека дала їй захист від холодного північного вітру, а ялівець годував своїми ягодами.

Одного дня подув північний вітер, заморозив листя. Всі дерева стали сумні, втратили зелені блискучі листочки.

Вітер. - Чи можу я заморозити листя всіх дерев?

Слова автора. - спитав вітер мороза, який володів землею.

Мороз.  - Ні,

Слова автора. - сказав зимовий цар.

Мороз. - 3 дерев, які дали бідній пташині притулок і оселю, не можна листків стрясати.

Слова автора. І від того часу з ялини, смереки, сосни, ялівцю не опадає листя, стоять вони вічно зеленими і влітку, і взимку, захищають птахів від негоди.

Отже, сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з будовою та значенням цих рослин.

План  уроку

  1.          Ознайомитися з еволюцією голонасінних.
  2.          http://zdolbunivcity.net/wp-content/uploads/2015/03/%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BA-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.jpg Вивчити будову голонасінних рослин.

            3.Розглянути розмноження голонасінних на прикладі     

                                 сосни звичайної.

                                4. Розкрити роль голонасінних у природі й

                                     господарській діяльності людини.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Ознайомитися з еволюцією голонасінних.

1) Розповідь з елементами бесіди, демонстрування презентації «Розвиток рослинного і тваринного світу в різні геологічні ери» Напевно, ви чули, що весь час існування і розвитку життя на нашій планеті вчені ділять на ери. Найдавніша ера — архейська, за нею ідуть протерозойська, палеозойська, мезозойська і кайнозойська (в якій ми зараз живемо). Кожна ера характеризується змінами клімату Землі, виникненням і зникненням різних форм живих організмів. На початку мезозойської ери (300 млн років тому) у зв’язку зі зміною клімату і висушуванням водойм почали вимирати останні представники деревоподібних папоротей. Їх змінили рослини, які могли розмножуватися без вологи. Це були голонасінні рослини.

Першими голонасінними рослинами були насіннєві папороті, які - згодом повністю вимерли. Вони мали вигляд дерев, ліан і трав. Насіння у насінних папоротей розвивалось на листках. Шишок у цих рослин не було.

Від насіннєвих папоротей виникли інші голонасінні рослини.

Умови життя на планеті продовжували змінюватись. Там, де клімат ставав більш жорстким, давні голонасінні рослини поступово відмирали, оскільки на зміну їм з’являлися більш досконалі рослини – давні хвойні. Потім їх змінили сучасні хвойні голонасінні рослини – сосна, ялина, ялиця (піхта).

Рослини, які розмножувалися насінням, краще пристосувалися до життя на суші, ніж рослини, що розмножувалися спорами. Особливо чітко це проявилося, коли клімат став менш вологим.

1Поясніть чому?

Для запліднення голонасінним вода не потрібна, бо воно відбувається всередині насінних зачатків.

1Пригадайте подвійне запліднення у квіткових рослин. У чому його суть?

У хвойних рослин також чоловічі статеві клітини підходять до жіночих по пилкових трубках, що розвиваються всередині насінних зачатків.

Отже, у рослин, що розмножуються спорами, можливість запліднення залежить від наявності води у зовнішньому середовищі, а в рослин, які розмножуються насінинами, цієї залежності нема.

2. Вивчити будову голонасінних рослин.

кипарис вечнозеленыйПоширення голонасінних.

Розповідь

Сучасні голонасінні поширені на усіх континентах, окрім Антарктиди, та в усіх кліматичних зонах: у посушливих, помірно зволожених і надмірно вологих місцевостях. Вони утворюють тайгу Сибіру, хвойні і мішані ліси Європи та Азії і навіть ліси в горах Південної Америки. Однак, жоден представник голонасінних не живе у водному середовищі.

Основні ознаки голонасінних.

Пояснення, демонстрування представників голонасінних.

Голонасінні (близько 800 сучасних видів) — це переважно дерева, рідше чагарники або здерев’янілі ліани. Трав’янистих форм нема. Стебло цих рослин має камбій і здатне до потовщення, судин у більшості голонасінних немає, деревина складається тільки з трахеїд (видовжених мертвих клітин з товстими оболонками, якими знизу догори рухається вода з розчиненими в ній мінеральними речовинами). За деякими винятками, голонасінні — вічнозелені рослини.

 

http://zeleny-mir.ru/wp-content/uploads/2014/12/%D0%A2%D1%83%D1%8F-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D0%B4%D0%BD%D0%B0%D1%8F-Douglasii-Pyramidalis.jpgлиственница 1http://decor-garden.com.ua/images/ovr0/1402-19.jpgгинкго двулопастный.jpgсаговник поникающий
Однією з важливих ознак цих рослин є наявність насінних зачатків, з яких після запліднення розвиваються насінини. Але, на відміну від покритонасінних, насінні зачатки у них розташовані відкрито на лусках жіночих шишок (квіток нема). За допомогою вітру пилок, який розвивається у пилкових мішках на лусках чоловічих шишок, потрапляє на насінні зачатки жіночих шишок, які виділяють крапельку води (відбувається запилення). Згодом проростає пилкова трубка і відбувається запліднення.

2. Вивчити будову голонасінних рослин.

http://www.zanimatika.narod.ru/Biolog_deti.gifЛабораторне дослідження:

Тема. Будова голонасінних

Мета: вивчити характерні ознаки будови голонасінних рослин, з’ясувати будову хвої та шишок голонасінних на прикладі сосни та ялини, модрини.

ХІД РОБОТИ

  1. Розгляньте гербарні зразки пагонів сосни. Визначте чоловічі і жіночі шишки, вкажіть їх особливості (місце розташування, колір).
  2. Позначте на малюнку чоловічі і жіночі шишки.

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________


  1. Розгляньте гербарні зразки голонасінних рослин (сосни, ялини, модрини). Визначте, яку форму мають листки голонасінних рослин (голкоподібні листки — хвоїнки), як розташовуються хвоїнки: поодиноко, пучками або парами. Виміряйте лінійкою довжину хвоїнок, зверніть увагу на їх колір та інші особливості.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Розгляньте зовнішній вигляд зрілих шишок голонасінних рослин. Зверніть увагу на розмір, форму. Шишка складається з вісі та лусок. Подивіться уважно, як у шишках розташовані насінини. Ця ознака і є головною, за якою голонасінні рослини відрізняються від покритонасінних. Дані запишіть у таблицю:

 

Назва рослини

Хвоїнки

 

Шишки

Розташування

Довжина

Забарвлення

Форма

Розмір

Форма

Сосна

 

 

 

 

 

 

Ялина

 

 

 

 

 

 

Модрина

 

 

 

 

 

 

  1. За допомогою препарувальної голки і пінцета вийміть насіння зі зрілих шишок сосни, ялини, модрини. Як поширюються насінини цих рослин у природі?
  2. У підсумках роботи вкажіть характерні особливості будови голонасінних рослин.

 3. Розглянути розмноження голонасінних на прикладі сосни звичайної.

1Згадайте, в чому полягає загальна особливість у розмноженні спорових рослин? (Пов’язано з водою.)

 Розмноження насінних рослин не пов’язане з водою. Як ви думаєте, чому?

Прочитайте у тексті підручника на с. 187, як відбувається розмноження сосни звичайної. Складіть схему, спираючись на малюнок у підручнику.

 

 

 4. Розкрити роль голонасінних у природі й господарській діяльності людини.

16) Розповідь з елементами бесіди, заповнення таблиці

Чи знаєте ви, де використовує людина хвойні рослини?

Більшість голонасінних — це вічнозелені рослини, які здійснюють фотосинтез цілий рік. На піщаних ґрунтах вони затримують рух пісків, закріплюють ґрунт, запобігають весняним паводкам, затримують вітер. Голонасінні є джерелом їжі для інших організмів. Зі смоли вимерлих хвойних рослин утворився бурштин. Бурштинова лихоманка поглинула тисячі людей.

  • Яка сила є рушієм руйнування природних, суспільних багатств та елементарної людської моралі?

Жага легко і швидко заробляти гроші поширилась  як страшна епідемія. Внаслідок неконтрольованого видобутку "дару сонця" стрімко знищуються лісові насадження та надра, для відновлення яких знадобляться десятиліття. Бездіяльність держави у протидії нелегальному видобутку бурштину загрожує Україні екологічним лихом. Важливо пам'ятати, що ми залишимо після себе своїм нащадкам.

Деревина сосни міцна, легка, смолиста і має чимало цінних якостей. Це один з кращих будівельних матеріалів. Дерево сосни сибірської використовується для виготовлення меблів, олівців, шпал для залізниць, стовпів ліній електропередач, мостів, кріплення шахтних переходів. Значну кількість деревини використовують як паливо. Велика довжина волокон деревини ялини надає їй особливої цінності як сировині для виготовлення висоякісних сортів паперу. Проте інтенсивне застосування деревини в різних галузях господарства спричинило масове вирубування лісів, що завдає значної шкоди нашій планеті. Тому потрібно турбуватись про відновлення лісових насаджень.

Хвойні виділяють речовини (фітонциди), які згубно діють на мікроорганізми, тому соснові ліси та ліси з ялівцю є чудовим місцем відпочинку і лікування людей. У результаті аналізу повітря виявлено, що 1 м3 повітря хвойного лісу містить не більше 500 хвороботворних бактерій, тоді як міського – до 30 – 40 тис. Прекрасно освіжають, бадьорять і відновлюють сили ароматизовані ванни із хвої сосни. Вони мають дезинфікуючу, знеболюючу і протизапальну дію. Легко випаровуючись, ефірні масла хвої наповнюють повітря дрібнесенькими частинками, які несуть електричний заряд. Вдихання такого іонізованого повітря цілюще впливає на організм, діє заспокійливо. Хвойна ванна знімає втому, головний біль, покращує настрій. Відвар соснових голок готують заздалегідь. Саме тому у хвойних лісах розміщують санаторії та лікарні для людей з захворюванням дихальної системи.

Сосна досить широко застосовується у народній медицині багатьох країн. Відвар соснових бруньок вживають як відхаркувальний, протигнильний, дезинфікуючий, жовчогінний та сечогінний засоби. Його застосовують при хронічному бронхіті та інших запальних процесах дихальних шляхів, подагрі, поліартриті, рахіті й авітамінозі С. У лікувальній практиці використовують не тільки бруньки, а й різні продукти, що одержують із сосни: скипидар, сосновий дьоготь, каніфоль, хвойну пасту. Спалюючи деревину ялини, отримують активоване вугілля, яке застосовують для лікування різноманітних отруєнь та очищення кишкового тракту. З насіння отримують цінне кедрове масло, а саме насіння є смачною і корисною їжею.

Велика різноманітність форм крони голонасінних, їхня краса має неабияке естетичне значення. У парках садівники створюють багаті композиції із різних видів (наприклад, туя, кипарис, яловець, сосна, ялина). Краса і величність хвойних лісів, струнких пірамідальних кипарисів справляє враження на поетів, піснярів, художників, надихає їх на створення художніх полотен, пісень, віршів. Діти, пригадайте твори Тараса Шевченка, Лесі Українки, народні пісні, де описуються хвойні рослини?

Так, їх є дуже багато. Всі, мабуть, будуть зі мною згідні, що гарний настрій створюють нам ялини під час зустрічі Нового року. Та навіть заради цього не варто зрізати сосни та ялини в лісах чи парках, як це, на превеликий жаль, трапляється дотепер. Бо такими деревами, що ростуть на вулицях, у парках і скверах, ви і ваші близькі зможуть милуватись не кілька зимових днів, а багато-багато років. Для новорічних свят хвойні деревця вирощують спеціалізовані господарства і реалізовують їх у торгових мережах.

У містах хвойні та інші вічнозелені рослини почуваються незатишно через те, що їхні листки забруднюються пилом і газами тривалий час, ніж у листопадних порід, а тому й ушкоджуються частіше. Особливо шкідливу дію забруднення довкілля справляє на соснові та ялинові насадження. Сосна звичайна дуже чутлива до впливу радіаціації. Посилене радіактивне забруднення в районі Чорнобильської АЕС ушкодило не тільки листя (хвою), а й пилок та насіння сосен, і цілі лісові масиви загинули.

 

          Люди здавна спостерігали за життям дерев, згодом склали народні прислів’я і приказки.

А)Підібрати синонімічні прислів'я.

  1.   Збився з азимуту серед трьох голонасінних.  (заблукав у трьох соснах)
  2. Від розоцвітого - розоцвіте, від голонасінного-голонасінне.

(від яблуньки- яблучко, від ялинки- шишка.)

Б) Калейдоскоп цікавинок.

Я хочу запросити вас до одного тайгового селища.

Якось пізньої осені до Сибіру приїхав малотямущий у лісовій справі, але дуже самовпевнений ревізор. Побачивши голу тайгу, він спитав у лісничого:

Ревізор(Р) - Це хвойний ліс?

Лісник(Л) – Хвойний,- була відповідь.

Р -А де ж хвоя?

Л -Пообпадала.

Р - Із чиєї вини?

Л -З вини самої природи.

Р - Ви мені за природу не ховайтеся. За загибель лісу відповідатимете ви. Діти, а чому буде відповідати лісник ? В чому його провина?

З яких дерев складалася тайга?

Якої особливості цих дерев не знав ревізор?

(Модрина - листопадне дерево).

                     Завдання: заповніть таблицю «Значення голонасінних»

 

Таблиця

 Значення голонасінних

У природі

У житті людини

 

 

 

 

IV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці

Робота в групах

Завдання: розгляньте запропоновані картки із зображеннями різних видів вищих спорових і голонасінних рослин. Знайдіть рослини, які належать до голонасінних. Відповідь обґрунтуйте.


V. Узагальнення і систематизація знань

Кросворд із ключовим словом.

                       1

Г

І

Н

К

Г

О

 

2

С

А

Г

О

В

Н

И

К

О

В

І

 

 

         4

3

Я

Л

О

В

Е

Ц

Ь

Х

В

О

Й

Н

І

 

5

Г

Н

Е

Т

О

В

І

 

6

Е

Ф

Е

Д

Р

А

                                                  7

С

О

С

Н

А

 

А

К

Р

О

З

А

М

І

Я

 

                 9

М

О

Д

Р

И

Н

А

                              10

Я

Л

И

Н

А

11

В

Е

Л

Ь

В

І

Ч

І

Я

 

По горизонталі:

  1. Ботаніки його називають «живим викопним».
  2. Листки представників цього класу схожі на листки папоротей.
  3. Невисокий кущ, з  шишками у вигляді соковитих синіх ягід.
  4. Найчисельніша група голонасінних.
  5. До цього класу належать родини Вельвічієві та Хвойникові.
  6. Дводомний кущ, що росте у пустелях, напівпустелях і степах.
  7. Це дерево ми прикрашаємо на Новий рік.
  8. Саговник який сягає 20метрів у висоту і доживає до 1000 років.
  9. Деревина цієї рослини червонувата, багата смолами, міцна, не гниє у воді.
  10.  У містах висаджують декоративні форми   блакитні і сріблясті.
  11.  Росте тільки  у пустелях.
  12.  Головне слово.

Релаксація «Аромотерапія»

(вчитель додає 4-5 капель олії сосни до аромолампи та підпалює)

Включає тиху заспокійливу музику.

Смолянистий, освіжаючий аромат цієї олії надає бадьорості, допомагає зосередитись. Вплив цієї олії на емоційний стан подібно до хорошої прогулянки по хвойному лісу. Воно освіжає голову при розумовій перевтомі, підвищує працездатність. Сосна зміцнює волю, надає стійкість, мужність, допомагає зосередитись, наповнює спокоєм.

Аромат сосни очищає, знезаражує повітря в житлах.

Дозування 4-5 капель у аромолампу.

 

VI. Підведення підсумків уроку, повідомлення домашнього завдання.

Рефлексія

Прийом «Плюс – мінус - цікаво». Заповніть таблицю:

Плюс ( записуємо все що сподобалось….)

Мінус ( записуємо все що не сподобалось, видалось важким….)

 

Цікаво (записуємо факти, які сподобались..)

 

 

 

 

Прочитати § 42 підручника, дати відповіді на контрольні запитання, виконати завдання у кінці параграфа. Підготувати доповіді на тему «Різноманітність голонасінних».


Урок 1

Тема: Кореневі системи. Видозміни кореня

             Цілі уроку:

знаннєві: формувати поняття «кореневі системи» та «видозміни кореня»;

                називати будову та функції видозмін кореня відповідно до                                                                                                 

                 умов  зростання рослини;

                 наводити приклади рослин із видозмінами кореня;

діяльнісні: розпізнавати видозміни коренів;

                  установлювати біологічне значення видозмін коренів;

                  застосовувати знання для догляду за городніми рослинами;

ціннісні: висловлювати судження про пристосувальний характер видозмін     

                коренів;                                                                                                                

               формувати екологічну грамотність і здорове життя.

              Методи та прийоми: бесіда, розповідь з елементами бесіди, демонстрація малюнків i репродукцій, складання схеми, таблиці, робота з пiдpyчникoм, спостереження, аналіз, порівняння.

Тип уроку: комбінований.

Наочність та обладнання: гербарний матеpiал, натуральні об'єкти, муляжі видозмін кореня.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка вивченого матерілу й актуалізація опорних знань учнів

ccaba0528930ccaba0528930Біологічний диктант "Закінчи фразу"

  1.  Рослина – це природна система, ... (основними складовими якої є корінь і пагін).
  2. Корінь – це ... (вегетативний орган рослини, за допомогою якого вона міцно утримується в грунті та поглинає розчин мінеральних речовин).
  3. Ріст кореня в довжину відбувається …….(в зоні розтягу клітин кореня).
  4. До основних функцій кореня належать … (закріплює рослину в грунті; поглинає з грунту воду і мінеральні речовини; запасає поживні речовини; є органом вегетативного розмноження).
  5. Особлива частина верхівки кореня, яка захищає ніжну верхівку кореня під час росту і полегшує просування кореня вглиб грунту…..(кореневий чохлик)

III. Мотивація учіння та цілепокладання навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети  й завдань уроку, очікування навчальних результатів

завантаження (9)В деякому царстві держави жив був король Корінь I, жив не тужив разом зі своїми придворними - корінцями, царство було чудовим і скарбниця повна, бо все вирішували спільно, важко було виділити головного з них.

В сусідньому царстві держави жив король Корінь II зі своїми придворними-корінцями. Царство теж було чудовим, але король Корінь II відрізнявся від своїх придворних богатирською силою і розумом світлим.

Дізналася про це зла чаклунка, вирішила зруйнувати мир і злагоду в цих державах. Наслала в ці держави ураган страшної сили, який все перемішала і відняла пам’ять, забули корінці свою державу. Дітки, щоб впоратися з прокляттям, повернути кожного корінця до своєї держави, нам потрібно впоратися із завданням.

  1. http://zdolbunivcity.net/wp-content/uploads/2015/03/%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BA-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.jpgОзнайомитися з типами кореневих систем.
  2. Назвіть ці сім'ї і намалюйте їх портрет.
  3. Які рослини мають такий вигляд кореневої системи?
  4. З’ясувати, які бувають видозміни кореня?
  5. Допоможіть кожному корінцю в кореневій системі пригадати своє ім’я.

               6.    Вивчити будову коренеплоду на прикладі моркви.

 IV. Вивчення нового матеріалу

Завдання 1. Ознайомитися з типами кореневих систем.

1) Пояснення, робота з ілюстративним i гербарним матеріалом.

Коренева система — це сукупність ycix коренів рослини (головного, бічних різних порядків i додаткових).

За формою розрізняють два типи кореневих систем: стрижневу i мичкувату.

Завдання: розгляньте гербарні зразки рослин. Знайдіть у них рослини зi стрижневою i мичкуватою кореневою системою.

Стрижнева коренева система має добре виражений головний корінь, який займає в грунті вертикальне положення; від нього відходять бічні корені, що розміщуються в rpyнтi радіально.

У мичкуватої — всі корені майже однакові за розмірами, за походженням – це додаткові корені, які ростуть пучком від основи стебла. Мичкувата коренева система формується під час кущіння. При цьому на підземній частині стебла утворюється вузол кущіння, із нього розвиваються додаткові корені, що й веде до утворення мичкуватої кореневої системи.

Відмінності між цими двома основними кореневими системами з’являються вже під час проростання насінини. У рослин, які мають стрижневу кореневу систему, із зародка насінини проростає один корінець, який потім стає головним коренем. У рослин з мичкуватою кореневою системою найчастіше проростає кілька корінців. Потім ріст припиняється, і на підземній частині стебла формується мичка додаткових коренів.


Це цікаво

http://fobr.ru/wp-content/uploads/2015/08/thumb800x600x1x16777215_56.jpgРозміри кореневої системи у різних рослин різні: коріння яблуні проникає в ґрунт на глибину 3-4 м, а в боки від стовбура до 15 м, у конюшини та пшениці — на глибину до 2 м; а у рослин водоймищ вони розташовуються близько до поверхні ґрунту.

Завдання 2. З’ясувати, які бувають видозміни кореня.

2) Формування поняття «видозміни кореня»

Завдання: знайдіть у тексті підручника на с. 109 визначення «Видозміни кореня», прочитайте його, прокоментуйте і запишіть у зошит.

У процесі розвитку в результаті пристосування до різноманітних умов середовища змінювалася форма та будова всіх органів рослини, у тому числі й кореня.

3) Формування понять «Кореневі бульби», «Корені-присоски», «Повітряні корені», «Дихальні корені» та «Опорні корені»

Завдання: використовуючи текст підручника на с. 109-110, заповніть таблицю.

Таблиця

Видозміни кореня

Видозміни кореня

Ознаки

У яких рослин зустрічаються

Кореневі бульби (коренев1 шишки)

 

Пшінка, спаржа, жоржина

Корені-присоски

 

 

Повітряні, дихальні

 

 

Onopні корені

 

 

Завдання: прочитайте в рубриці «Для допитливих» інформацію про баньян.  Про яку видозміну кореня йдеться?

Завдання 3. Вивчити будову коренеплоду на прикладі моркви.

4) Робота в парах з використанням натуральних і гербарних об'єктів.


http://www.zanimatika.narod.ru/Biolog_deti.gifЛабораторне дослідження

Тема. Будова коренеплоду (на прикладі моркви).

Мета: дослідити  будову коренеплодів на прикладі моркви.

Мотивація дослідницької діяльності: якщо  відгадаєте загадку, дізнаєтесь будову якого коренеплоду будемо досліджувати.

                   Сидить панна у світлиці,

                   Молода, червонолиця.

                   Хто до неї завітає –

                    Вітамінами вгощає.  

                                                       (морква)

 

ХІД РОБОТИ

1. Розгляньте коренеплід  моркви.

2. Визначте три головні частини коренеплоду моркви:

 а) головку (основа головного пагона);

б) шийку (підсім’ядольне коліно);

в) кореневу частину (головний корінь).

3. Замалюйте в зошиті будову коренеплоду моркви, підпишіть його  частини. Порівняйте свій малюнок  з малюнком підручника (стор. 111).

4. Сформулюйте підсумки: Коренеплід є особливою видозміною, яка утворюється в результаті потовщення i накопичення поживних речовин одразу в трьох органах молодої рослини: головному корені, підсім'ядольному колінi, в основі головного пагона. Більшість коренеплідних рослин — дворічні. Коренеплоди складаються в основному з запасаючої основної тканини (piпa, морква, петрушка).

5. Як правильно вирощувати та доглядати за морквою, щоб вона виросла велика, соковита? (регулярність поливу і підживлень, проріджування...)

6. Як люди використовують кореноплоди?

V. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці

Учні працюютъ у групах.

Завдання для групи 1. Назвіть сім’ї кореневих систем, які згадувались у легенді, намалюйте їх портрети.

 

Завдання для групи 2. Допоможіть кожному корінцю в кореневій системі пригадати своє ім’я. Вкажіть види коренів на схемі.

Завдання для групи 3. У конвертах лежать розрізані зображення кореня, щоб корінцям повернути пам’ять, потрібно зібрати картину.

Завдання для групи 4. Впорядкуйте таблицю зі с. 112 підручника, встановіть відповідність між назвами рослин, видозмінами кореня, які їм властиві, та їx функцією.

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 


Таблиця

Рослина

Видозміна кореня

Функції видозмін кореня

1. Жоржина

Kopeнi-присоски

Додатковий газообмін

2. Кукурудза

Повітряні коренi

Всмоктування органічних речовин з рослини-хазяїна

3. Орхідея

Дихальні кopeнi

Запасання органічних речовин

4. Болотний кипарис

Oпорнi корені

Поглинання води з повітря

5. Повитиця

Кореневі бульби

Додаткова підтримка стебла.

 

http://animaciatop.ru/pictures/smailiki/thumb/smailiki-87.gifVI. Узагальнення i систематизація знань

  1. Які є типи кореневої системи?  
  2. Як залежить будова кореневої системи від умов зростання рослини? Наведіть приклад.
  3. Які видозміни кореня ви знаєте?
  4. Чим вони відрізняються від типових коренів рослини за будовою і функціями?

Рефлексія

Прийом «Незакінчене речення»: на екран спроектувати фрази, які допоможуть проаналізувати результати навчальної діяльності учнів на уроці. Учні по черзі висловлюються одним реченням, самостійно обираючи початок фрази:

  • сьогодні я дізнався …                             я навчився …
  • було цікаво …                                          у мене вийшло …
  • було важко …                                          я зміг …
  • я виконав завдання …                             я спробую …
  • я зрозумів, що …                                     мене здивувало …
  • тепер я можу …                                       урок дав мені для життя …
  • я відчув, що …                                         мені захотілося …
  • я набув …                                                 мене надихнуло …

 

VII. Підведення підсумків уроку, повідомлення домашнього завдання

Опрацювати § 25 підручника, дати відповіді на контрольні з

docx
Додано
11 жовтня 2022
Переглядів
1291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку