Урок . Тема "Густина речовини. Одиниці речовини"

Про матеріал
комбінований урок з використанням комп'ютерної програми Фізика 7., з розв'язуванням задач та вивченням новогого матеріалу.
Перегляд файлу

Урок фізики у 7 класі.

Тема.  Густина речовини. Одиниця  вимірювання

Мета.  Навчити учнів встановлювати аналітичні зв’язки між масою і об’є -    мом  різнорідних речовин, навчити знаходити густину твердого тіла;

        розвивати логічне мислення, політехнічний світогляд; сприяти фор -муванню в учнів пізнавальних інтересів; прищеплювати інтерес до предмета.

Тип уроку:    комбінований.

Обладнання: лабораторні ваги, важки до них, тіла однакової маси , але різних об’ємів, мензурки, набір тіл для визначення питомої теплоємності речовини: лінійка учнівська, дерев’яні бруски, комп’ютер, комп’ютерна програма.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент.

1. Привітання учителя

2. Психологічна стежка.

Учитель:  Доброго дня , діти. З яким ви настоєм прийшли на урок?

Зобразіть його за допомогою смайликів на полях у своєму зошиті.

 

Впродовж уроку ваш настрій може змінюватися, й тоді ви створити таку психологічну стежку.

ІІ Актуалізація знань .

Учитель:  Відгадайте загадку:

Дві сестриці гойдалися,

Правди домагалися,

А коли домоглися,

То зупинилися.( терези)

Фронтальне опитування класу:

  • Для чого використовують ваги?
  • Що таке маса?
  • Які одиниці маси ви знаєте?

Робота біля дошки та робота в групах.

25т200кг=25200 кг, 50 дм³=0,05м³, 0,7 кг=700г, 125 см³=0, 000125м³

Групи отримують картки із якісними задачами.

  1.               Повітряна кульку стиснули. Чи змінився об'єм повітря?
  1.              Чи може маса будь-якого тіла дорівнювати нулю?
  1.               Чи змінюється маса молекул води, коли вода пере­творюється в лід?
  1.              Чи змінюється об'єм води при замерзанні?
  1.               Чи змінилася маса сіна, яке було в копиці, коли сіно спресували в тюк?

Робота в групах, пошук правильних відповідей.

Відповіді.

  1.               Так, бо зменшуються проміжки між молекулами повітря.
  2.               Ні, бо тіла складаються з молекул, а молекули з ато­мів, де кожен має свою масу, яка нулю не дорівнює.
  3.               Ні. Вода і лід — це два різних стани однієї речови­ни, яка складається з однакових молекул за розміра­ми та масою.
  4.               Об'єм води змінюється, зменшуються проміжки між молекулами води.
  5.               Ні. Маса сіна залишилась така сама, яка й була, але змінився (зменшився) його об'єм

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Як визначити масу тіла, якщо немає терезів, або скористатися ними не можливо?

Як визначити масу води в акваріумі?

Як фермер визначить масу зерна в засіці чи кузові автомобіля? Як архітекторові розрахувати навантаження на фундамент споруди?

Для цього потрібно знати їх масу.

 ( обговорення учнів)

Маємо проблему – знайти спосіб визначення маси тіла без терезів за будь -яких умовах (у побуті,  в полі, конструкторському бюро)

Як без терезів визначити масу води в акваріумі?

Ви вже знаєте , що маса 1дм³ води становить 1 кг.

Для визначення маси спочатку потрібно визначити об’єм води в акваріумі за формулою

V=5дм*4дм*1,8 дм=36дм³, після цього визначаємо масу води

m=1 кг/дм³*36дм³=36 кг.

Масу всієї речовини можна визначити, знаючи її об’єм та масу речовини в одиниці об’єму ( в см³, дм³, м³)

 

IV. Повідомлення теми уроку.

  • Відкриваємо зошит записуємо : число, класна робота та тему уроку.
  • Продовжуємо психологічну стежку.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

 

Густина речовини –фізична величина, яка характеризує стан речовини, і чисельно дорівнює відношенню маси тіла до його об’єму.

             

                                                p=m/V

Знаючи об’єм та густину речовини, можна обчислити масу:

                                               m=p*V.

Об’єми різних тіл ми вимірюємо в різних одиницях. Акваріуму в дм³,

басейну в м³, в мірному циліндрі см³. Залежно від умов густину можна визначити в кг/м³, кг/дм³, г/см³.

Знайдемо співвідношення між різними одиницями вимірювання густини на прикладі води:  p =1кг/дм³

у 1м³ води у 1000 разів більше,  ніж у 1 дм³, тому p =1000 кг/м³,

у 1см³ води у 1000 разів меньше,  ніж у 1 дм³, тому p =1г/см³,

При розв’язуванні задач можна скористатися таблицею густин.

Формули зручно запам'ятовувати за допомогою різних символів, аналогій, віршів і т. ін. Формулу густини легко пам'ятати й використати, знаючи магічний трикутник.

VІ.. Робота з підручником

 Ви обчислили густину у г/см3 , а в СІ прийнято її ви­значати в кг/м.3 Як здійснити переведення одиниць?

Відкрийте підручник на сторінці 68 і в таблиці густин знайдіть воду.

Густина води 1 г/см3 й одночасно 1000 кг/м.3 Зробіть висновок, як перейти з однієї системи одиниць в іншу.

Учні працюють з таблицями густин підручника

  1.          Порівняти густину води і льоду

2. Знайти та порівняти густину ртуті і гасу

3. Що означає запис в таблиці «густина алюмінію 2700-—»?

4. Яка з двох ложок однакового розміру — заліза чи срібна — має найбільшу масу?

 

  1. 1 м3 якого газу має найбільшу, найменшу густину 
  2. VІІ Розв'язання завдань ( комп’ютерна програма. Фізика 7 клас)

VІІІ Підсумок уроку. Оцінювання.Психологічна стежка.

 

Оцінювання роботи учнів.

Домашнє завдання: па­раграф 18 прочитати, вправу 18  №3.4  розв'язати.

Творче завдання — визначити густину бруска туалетно­го мила.

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 18. Густина. Одиниці густини
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
1143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку