Урок. Тема ." Риби . Хрящові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовище існування. "

Про матеріал
У матеріалі подано будова хрящових риб, середовище існування , їх розманітність та ролль в природі й житті людини.
Перегляд файлу

 

Тема . Риби . Хрящові  риби. Визначальні   ознаки  будови,  біологічні  особливості,  середовище  існування.

Цілі уроку:

  • освітня: ознайомити учнів з  будовою хрящових  риб, середовищем  існуванням їх розмаїтістю  та роллю в природі й житті людини;
  • розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між об’єктами вивчення та вміння аналітично мислити;
  • виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

 

Обладнання й матеріали:  презентація « Хрящові  риби», підручник

Базові поняття й терміни: акули, скати,  промислове значення.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП ( привітання)

    Усміхніться одне одному, поділіться гарним настроєм, налаштуйте себе та товаришів на наступну продуктивну роботу.

  • Діти, у нас сьогодні чудовий незвичайний урок! Я сподіваюсь, що наші веселі посмішки, доброта та гарний настрій сприятимуть навчанню.

ІІ. Актуалізація  знань

  • Як, ви  гадаєте.  Чи  можуть серед  риб  бути: лисиці ,  коти, півні, місяці ?

На це питання  ви  зможете  відповісти  в  ході  уроку.

  • А  зараз  пропоную  пригадати.

Гра  « так – ні»

1.Риби  теплокровні  тварини     ( ні)

2.Живуть  в  прісних  і  солоних  водоймах  ( так)

3.Ведуть  прикріплений  спосіб  життя  ( ні)

4.Дихають  легенями   ( ні)

5. Мають  щелепи     ( так)

6. Тіло  вкрите  пір’ям  ( ні)

7.Мають  обтічну  форму  тіла ( так) 

8. Вдихають  кисень,  видихають  вуглекислий  газ ( так)

9.Шкіра  вкрита  кістковою  лускою  ( так)

10. Плавальний  міхур  зменшує  питому  вагу   кісткових  риб  ( так)

11. Риби  вигодовують  своїх  малюків  - молоком  ( ні)

12.Для  риб  характерний  особливий  орган  чуттів – бічна  лінія. ( так)

ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності

Слово вчителя

За багато мільйонів років до того, як на планеті з’явилася перша людина, володарем первісних морів була акула. За декілька сотень мільйонів років свого існування ці тварини лише злегка змінилися.

Акули були знайдені вченими в усіх океанах нашої планети. В даний момент науці відомо близько 450 видів акул, але вчені вважають, що існують ще невивчені види.

Бувають зовсім маленькі акули розміром не більш за олівець і вагою близько 200 грамів, а є величезні - до 20 метрів в довжину. Вага таких гігантів досягає 20 тонн. Людину завжди цікавили незвичайні мешканці підводного царства. І ми також з вами сьогодні будемо знайомитися з різноманіттям підводного царства.

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

Тож  тема  нашого  уроку. Хрящові  риби. Визначальні   ознаки  будови,  біологічні  особливості,  середовище  існування.

Цілі уроку

Наші завдання:

  • поглибити знання про особливості будови , різноманітність хрящових риб, та їх поведінку;
  • розглянути їх роль у природі та господарське значення.

V.  Вивчення  нового  матеріалу. Робота по темі уроку

Розповідь учителя

Найрізноманітніші та найпоширеніші хрящові риби — акули та скати.

На  сьогодні  існує  450  видів  акул  та  230 видів  скатів.

 Складання  схеми « Клас хрящові  риби»

 

             Ряд Акули                                                       Ряд Скати

 

 Це своєрідні  та  унікальні  організми,  які  вражають,  зачаровують  та  водночас  лякають.  За  типом  живлення  справжні  хижаки,  хоча  є  Китова, Гіганська  і  Великорота  акули,  які  живляться  фільтруючи  воду ( планктоном).  Переважна  більшість  видів  холоднокровні  ,  але  є  винятки ( частково  теплокровні) Мако, Біла і Блакитна.

 Запитання  до  учнів (  робота  з  підручником)

§17 ст. 71 розділ Хрящові  риби

  • Де  поширені  хрящові  риби? ( в морях  та  океанах)
  • Чим  вкрита  шкіра ( плакоїдною  лускою, луски – зубчики)
  • Як розміщуються  грудні  та  черевні  плавці? ( в горизонтальній  площині)
  • Наявна , чи ні – зяброва кришка ( Відсутня)
  • Чи  мають  ці  риби  плавальний  міхур ? ( ні)
  • Чим  утворений  скелет ? ( хрящовою  тканиною)
  • Який  тип  розвитку  мають  хрящові  риби? ( прямий,  відкладають  яйця  в  зовнішнє  середовище, яцеживородіння  та  живородіння)

2.Різноманітність  хрящових  риб

Доповіді учнів (випереджувальне домашнє завдання).

Біла акула (кархародон).

Велика біла акула — легендарний морський хижак, найвідоміша з акул. Вона мешкає в теплих водах у всіх океанах, а також в Середземному і Японському морях. Ці акули часто досягають 7–8 м завдовжки, а іноді зростають до 12 м.

Біла акула вважається найнебезпечнішою, найлютішою і найсильнішою з усіх акул, їй навіть дали прізвисько «білий убивця». Утім на людей вони нападають тільки в крайніх випадках — якщо дуже голодні й обов’язково в теплій воді: на холоді вони взагалі нічого не їдять, тримаючись на шлункових запасах (вони здатні досить довго, не перетравлюючи, зберігати їжу в спеціальному шлунковому мішку).

Слайд

Тигрова акула.

Довжина — до 6 м, вага може перевищити 1 т. Другий за небезпечністю (після білої) вид акул. Найчастіше трапляється в Індійському океані і в Атлантиці. Небезпечний хижак, їсть практично все, має шлунок, який вивертається навиворіт, щоб позбутися неперетравлених предметів (банок, пляшок). Можна сказати, що вона їсть усе, що ворушиться і навіть те, що абсолютно неїстівне.

У шлунках представників цього виду знаходили дивовижні предмети: камені, шматки дерева і паперу, клапті ганчірок і риболовних сітей, золоті монети і предмети вжитку, морські секретні карти і навіть динаміт, і частини тіла людини, рештки домашніх тварин і деяких мешканців суходолу — від крокодилів до свиней і собак.

Найдивовижнішою і найхарактернішою рисою живлення тигрової акули, окрім пристрасті до різних хрящових риб (колючі акули, скати та ін.) і черепах, слід відзначити наявність у раціоні цього виду різних морських і перелітних птахів. Тигрові акули постійно «чергують» біля поверхні води і нападають на плаваючих морських птахів, а також підбирають з поверхні перелітних пернатих (голубів, дроздів тощо). Тигрових акул часто називають морськими собаками, або сміттярями.

Слайд

Акула-молот.

Акула-молот має характерну молотоподібну форму голови. Здавалось би з такою безглуздою головою і плавати, і на людей нападати важко. По боках голови (інколи до 2 метрів один від одного) розміщені очі. Мешкає переважно в тропічних морях. Харчуються такі акули в основному донними мешканцями, але також їх часто можна спостерігати поблизу поверхні, де вони заковтують все, що падає або викидається із суден. Зявившись коло берегової лінії, вона в лічені хвилини здатна вигнати з води відпочиваючих. Це єдина акула, що здатна харчуватися скатами-хвостоколами, яких боїться все живе.

Слайд

 

Морська лисиця.

Це акула рекордно довгохвоста. Верхня частина її хвоста така ж довга, як все інше її тіло ( разом з хвостом – до 6 метрів, вагою до 500 кг). За довгий хвіст акула і отримала таке прізвисько.

Вистеживши зграю скумбрій, сардин, оселедців морська лисиця сильно б’є по воді хвостом, як батогом, і зганяє залякану рибу в кучу. Плаває, звужуючи круги, навколо панікуючи риби. Інколи декілька морських лисиць працюють узгоджено, як досвідчені загонщики, а потім кидаються в згруповану рибну масу. Хвостом вони глушать і рибу, і птахів, присіли відпочити на поверхню океану.

Звичайна акула лисиця зустрічається в тропіках і субтропіках трьох океанів (і в Середземному морі).

Слайд

Китова акула.

Не даремно люди так панічно бояться акул. Ці тварини ідеально пристосовані до підводного полювання. Від 12 метрового хижака з тисячами зубів пощади чекати марно. Однак серфінгісти можуть не бояться це 11-тонне чудовисько, яке запросто може проковтнути людину, але, як не дивно, надає перевагу набагато більш дрібній здобичі. Китова акула харчується, пропускаючи крізь себе воду, яку вона всмоктує своїми величезними щелепами. Щогодини через ситоподібні відростки зябер, вона відціджує планктон з мільйонів літрів води. Такої кількості води вистачило б, щоб наповнити басейн для олімпійських ігор. Китова акула на відміну від інших видів, що харчуються планктоном, вона здатна заковтувати і більш великих риб. Але ця акула ніколи не стане ковтати такі великі предмети, наприклад, як дайвера. На жаль, не всі акули є такими добродушними, тому більшість людей намагаються уникати зустрічі з ними.

Слайд

Катран.

В водах Чорного моря мешкають катрани. Їх довжина сягає до 2 м. на людей вини нападають лише захищаючись. Однак їх гострі і отруйні шипи (спереду в кожному спинному плавнику) боляче ранять. Але ці шипи можуть бути і корисні для науки.. по ним легко дізнатися вік акули (світлі і темні кільця, що чергуються на колючках, наче на зрізі дерева, говорять про число зим прожитих катраном).

Вдень плавають біля дна, недалеко від берегів, вночі на поверхні. Досягнувши 17 років здатні розмножуватись.

Слайд

Розповідь учителя

Давайте з вами познайомимось з ще одними жителями моря – скатами. До скатів належить понад 350 видів, поширених у морях, однак деякі види — мешканці прісних водойм. Тіло скатів сплощене зверху вниз, вони плавають, хвилеподібно рухаючи широкими грудними плавцями. Зяброві щілини розміщені у них, на відміну від акул, з низу голови. Більшість цих риб веде придонний спосіб життя — вони лежать на морському дні, чатуючи на здобич, або закопуються в пісок.

4. Електричні скати

Електричні скати — ряд скатів, пласких морських риб зі збільшеними грудними плавцями, мешканці теплих вод всіх океанів землі. Більшість представників ряду відомі своєю здатністю виробляти електричний розряд напругою від 8 до 200 вольт, залежно від виду, що використовується для полювання та захисту. Чи означає це, що вони є смертельно небезпечні для людини – невідомо. Але якщо скат давно не розряжався і накопичив максимальну силу електрозаряду, якщо людина схопить його в солоній морській воді (де електропровідність висока) за спину і за черево одночасно і якщо роговий шар шкіри людини на місцях контаку зі скатом пошкоджений, така ситуація може стати для людини смертельною.

Найвідомішим родом ряду є торпедо, за назвою якого названий вид зброї — торпеда.

Слайд

5. Скати-хвостоколи

У морях тропічних і помірних широт можна зустріти представників скатів-хвостоколів. Відомо близько 80 видів хвостоколів завбільшки від 1,5 до 2,5 м. Вид річковий скат живе у прісній воді. Їхня відмітна ознака — довгий хвіст у вигляді батога і голка з отруйним секретом, яка здатна завдавати болісних і дуже серйозних пошкоджень.

Хвостоколи часто трапляються на мілководді. Вони зазвичай лежать на піщаному або мулистому дні, частково або повністю зариваючись у ґрунт, при цьому видніються тільки їхні очі, кінчик носа і хвіст. Якщо хвостокол чим-небудь наляканий, він швидко спливає за допомогою величезних крил — грудних плавців.

У європейських водах хвостоколи трапляються тільки влітку. Деякі біологи припускають, що взимку вони переміщуються у глибші води. Інші дослідники вважають, що на зиму хвостоколи просто глибше зариваються в пісок.

Хвостоколи живляться морськими червами, ракоподібними та іншими безхребетними. Великі особини їдять мертву рибу і головоногих молюсків. Рот хвостокола розташований з нижнього боку голови. У його пащі є декілька рядів тупих і широких зубів. Вони служать для розгризання черепашок молюсків. Оскільки хвостокол має маскувальне забарвлення, під час полювання він практично непомітний і досить добре захищений від ворогів.

Проте хвостокол небезпечний: він здатний убити людину. Найчастіше це відбувається тоді, коли плавці наступають на рибу, що зарилася в пісок. Зазублені голки можуть завдати серйозних поранень. Отрута хвостоколів дуже токсична, вона спричиняє спазматичні болі, параліч м’язів, а іноді призводить до смерті жертви.

У Чорному морі трапляється морський кіт. Укол цієї тварини не смертельний для людини, але викликає сильний біль, тимчасовий параліч, погане самопочуття.

Слайд

Запитання  до  учнів

 - Яка  акула  водиться  у  водах  Чорного  моря?

                                                                                       (Катран )

  • Які  види  скатів  поширені  в  Азовському  та  Чорному  морях ?

                                                     (Шипуватий (морська  лисиця), Хвостокол( Морський  кіт))

  • Яке  було  поставлене  запиння  на  початку  уроку?
  • Як, ви  гадаєте.  Чи  можуть серед  риб  бути: лисиці ,  коти, півні, місяці ?
  • То , яку  відповідь  дасте?

 

3. Значення  в  природі  та  житті  людини

( доповіді  учнів)

Заповнення  таблиці

                                                          Значення   хрящових    риб

У  природі

 У житті  людини

Важлива  ланка  в  ланцюгах  живлення  природних  угруповань

В харчовій промисловості ( джерело білка)

 

В медицині : вітаміни А і Д, ліки

Шкіра, яка використовується в галантереї і як шліфувальний матеріал.

 

Можуть  бути  проміжними  хазяїнами  паразитичних  червів

Небезпечні  для  життя  людини 

 

 

 

 

 

4. Цікаві  факти

Цікаві факти про акул:

  • Незважаючи (або завдяки) дурній славі, акули вважаються одними з найбільш цікавих риб, викликають інтерес вчених, дайверів, і багатьох людей, далеких від світу океану.
  • У культурі Китаю акули, точніше їх частини, відіграють особливу роль. Суп з акулячих плавників – визнаний делікатес і пропонується найпочеснішим гостям, а сушені акулячі плавники вважаються афродизіаком.
  • Культура японців виставляє акул страшними монстрами, несучи душі грішників.
  • Існуюча повір’я про те, що акулячий хрящ є панацеєю від онкологічних захворювань, не має наукових підтверджень. Більш того, вчені розвіяли міф, що акули мають імунітет до раку: у багатьох риб були знайдені злоякісні пухлини різних систем і органів.
  • Незважаючи на те, що м’ясо акули має властивість накопичувати ртуть, багатьох це не зупиняє, воно і донині використовується як делікатесне.
  • Міцна і міцна шкіра акул знайшла застосування в галантерейної промисловості, а також використовується для виготовлення абразивних матеріалів.
  • Протягом століть акул винищують самим ірраціональним і блюзнірським чином заради плавців, які складають всього лише 4% від маси тіла. А туші залишають гнити на землі або викидають в океан.
  • Акула – риба, яка відіграє неоціненну роль в екосистемі океану, але третя частина видів акул перебуває на межі зникнення тільки з вини людини.

VІ.  Узагальнення   і  систематизація  знань

Гра « Ти – мені,  я -  тобі»

Учні  складають  запитання  з  вивченої  на  уроці  теми,  щоб  поставити  його  комусь  зі  своїх  однокласників.  Учень,  який  отримав  запитання  і  дав  на  нього  відповідь,  має  право  поставити  своє  запитання.

VІІ.  Підбиття  підсумків  уроку ( рефлексія)

Технологія « Незакінчені  речення»

  • На  сьогоднішньому  уроці  для  мене  найважливішим  відкриттям  було……
  • Урок  важливий,  тому  що…
  • Мені  сподобалося…
  • Мені  не  сподобалося…..
  • Від  наступного  уроку  я  чекаю…

Оцінювання  роботи   учнів.

VІІІ. Домашнє  завдання  Опрацювати  підручник  §17.підготувати  цікавий  матеріал  про Амфібій

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кириченко Галина Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
5537
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку