7 клас
Тема: Тертя. Сили тертя. Коефіцієнт тертя ковзання.
Мета: сприяти засвоєнню учнями поняття «тертя», «сила тертя», «коефіцієнт тертя ковзання» та способів їх зміни й обчислення .
Ключові компетентності, що формуються на уроці:
Тип уроку: формування компетентностей.
Метод проведення: дослідження.
Обладнання: колесо та дощечка з палицею для добування вогню, трибометри, наждачний папір, дерев’яні бруски з отворами, тягарці, динамометри, два балони від ручки, два аркуші із зошита, посудина з водою, скляні пластини, картки «Тертя в природі та житті людини».
Перебіг уроку
І. Організаційний момент: привітання, контроль відвідування учнями занять, створення робочого настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
К1. Визначте фізичну помилку в умові задачі. Виправте її та розв’яжіть усно.
Яка сила тяжіння діє на тіло, що важить 4 кг. (40 Н)
К2. Автомобіль масою 1,5 т рухається рівномірно. Яка вага тіла? Зобразіть її графічно.
4:10 = ,
0,5*10 = ,
34 см =…м,
2кН = …Н,
567 г = … кг,
4,9 т = … кг,
= …,
ІІІ. Формування компетентностей.
Варіант 1. Чи вірите ви в чудеса? Чи можна фокуси вважати чудом? А на чому вони ґрунтуються? Так, в основі всіх фокусів лежать наукові теорії, закони фізики та хімії. Ось вам ще один приклад такої ситуації: два аркуші паперу легко рухаються один по поверхні іншого, а якщо їх змочити, то неможливо це зробити. Чому? Відповідь отримаємо протягом уроку.
Варіант 2. Демонструю учням колесо та прилад для добування вогню. Для чого їх винайдено? Що у них спільного? (колесо винайшли для подолання тертя під час руху, а прилад - для добування вогню за допомогою тертя).
То яку силу ми будемо сьогодні вивчати? Що ви плануєте дізнатися?
Оголошення теми, мети уроку.
Запис в зошиті дати, теми та основи під коло асоціацій
залежить від виникає прикладена до
причина існування напрямлена
Дослідження відбувається з поступовим заповненням кола асоціацій та веденням записів у зошитах.
А коли, на вашу думку, виникає сила тертя? (Коли одне тіло рухається по поверхні іншого або перебуває у стані спокою)
Дослідження
За допомогою динамометра потягніть брусок так, щоб він не рухався. Силу до бруска прикладено, а він не рухається. Чому?
Висновок: тертя виникає під час руху тіл по поверхні інших тіл.
Висновок: чим більше вага тіла, тим більша сила тертя на нього діє.
Означення. Сила, з якою тіло діє на опору перпендикулярно до неї, називається силою нормального тиску або силою реакції опори - N.
= ; = [] = 1
Для першого та другого дослідження обчисліть відношення сили тертя до сили нормального тиску. Які значення ви отримали? Як ви вважаєте, чому вони однакові?
Висновок: відношення сили тертя до сили нормального тиску для певних тертьових поверхонь є величиною сталою та називається коефіцієнтом тертя ковзання . Які одиниці вимірювання даної величини?
Фізичні величини, які не мають одиниць вимірювання, називаються абстрактними.
Робота з таблицею «Коефіцієнт тертя ковзання деяких речовин».
А чому цей коефіцієнт називають коефіцієнтом ковзання?
Так, це один із видів сили тертя.
Як би назвали такий вид тертя?
Сила тертя буває таких видів: спокою, ковзання, кочення.
ІV. Закріплення засвоєного матеріалу.
Розвязування задач № 1,2 (усно), 4 (письмово) вправа 21.
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Немазаний віз скрипить, а мазаний сам біжить.
Плуг від роботи блищить.
Баба з воза – кобилі легше.
Як на слизьке загнав, то про підкови згадав.
Рефлексія відбувається фронтально за схемою:
• Знав …
• Досліджував …
• Дізнався …
• Був здивований …
• Це мені знадобиться …
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати §21, роз. № 3,6* впр.21
М. Самокиш. «Шевченка везуть на заслання 30 травня 1847 р.»
1