Урок "Тиск. Закон Архімеда. Плавання тіл"

Про матеріал
Урок - змагання проводиться після вивчення теми: Тиск. Закон Архімеда. Плавання тіл. З метою узагальнити та систематизувати знання з теми.
Перегляд файлу

Урок: Тиск. Закон Архімеда. Плавання тіл (урок - змагання)

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про тиск, виштовхувальну силу, умови плавання тіл, продовжити формувати вміння розв’язувати задачі, визначати тиск на практиці, розвивати логічне мислення та пізнавальний інтерес, вміння аналізувати та робити висновки, виховувати відповідальність за індивідуальну та в колективну працю.

Хід уроку:

І.  Організаційна частина

Клас заздалегідь поділяється на чотири групи та обирає собі назву. Один учень допомагає вчителю вести облік відповідей груп і заносить до оціночного листа на дошці(Додаток1). На мультимедійній дошці включена презентація(слайд1).

Кожна група сидить окремо.

ІІ. Проведення змагання:

1). Розминка:

(за кожну правильну відповідь нараховується 1 бал)

Я називаю кожній групі по черзі:

І гр. «одиницю виміру», вони відповідають «фізичну величину»:

метр    - відстань, довжина, висота, переміщення;

Паскаль  - тиск;

секунда  - час;

 ІІ гр. «фізичну величину», учні «одиницю виміру»:

густина  - кг/м3;

сила   - Ньютон;

площа  - м2;

ІІІ гр. «одиницю виміру», вони відповідають «фізичну величину»:

кг   - маса;

м/с   - швидкість;

Ньютон  - сила, вага; 

IV гр. «фізичну величину», учні «одиницю виміру»:

об’єм   - м3;

тиск   - Паскаль, мм рт.ст.

вага   - Ньютон

Учень заносить до оціночного листа результати першого завдання. А на мультимедійній дошці слайд 2 -правильні відповіді.

2) Гра «Далі» Кожній групі зачитується питання, якщо учні не знають відповіді, говорять: «Далі», вчитель дає правильну відповідь і швидко зачитує наступне питання. Час обмежений до двох хвилин на кожну групу. Всього вісім запитань, за кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Після закінчення часу кожної групи на дошці презентуються по черзі слайди 3, 4, 5, 6.

І гр.

Питання

Відповідь

1.

Одиниця виміру тиску?

Паскаль

2.

За допомогою яких глибинних апаратів люди досліджують глибини морів та океанів?

батискаф, батисфера

3.

Прізвище італійського вченого, який вперше виміряв атмосферний тиск за допомогою сконструйованого ним ртутного барометра?

Еванжеліста Торрічеллі

4.

Чи однакова густина повітря на різних висотах?

ні

5.

Формула для розрахунку гідростатичного тиску?

p=ρgh

6.

Від яких фізичних величин залежить виштовхувальна сила?

густини, об’єму тіла

7.

Найбільша допустима осадка судна, називається…

ватерлінія

8

Прилад для вимірювання висоти?

альтиметр

ІІ гр.

Питання

Відповідь

1.

Прилад для вимірювання атмосферного тиску?

барометр

2.

На якому законі ґрунтується принцип дії гідравлічної машини?

закон Паскаля

3.

Як називають повітряну оболонку Землі?

атмосфера

4.

Якої довжини трубка Торрічеллі?

1 метр

5.

Вага води, витісненої кораблем при його зануренні до ватерлінії, називається…

водотоннажністю

6.

Як можна зменшити тиск діючи з однією і тією силою?

зменшити площу

7.

Умова плавання суцільного тіла на поверхні рідини

ρт < ρр

8.

Сила, що діє на занурене у рідину або газ тіло, та напрямлена вертикально вгору називається…

виштовхувальною (Архімедовою) силою

ІІІ гр.

Питання

Відповідь

1.

Прізвище німецького вченого, який за допомогою «магдебурзьких півкуль» продемонстрував дію атмосферного тиску?

Отто Геріке

2.

При підніманні на яку висоту атмосферний тиск зменшиться на 1 мм рт. ст.

11 метрів

3.

Умова плавання суцільного тіла на довільній глибині у завислому стані?

ρт = ρр

4.

Стоячі на підлозі, хлопчик підняв одну ногу, як зміниться тиск?

збільшиться вдвічі

5.

Вагу вантажу, який може підняти повітряна куля, називають…

підіймальною силою

6.

Який закон природи діє у сполучених посудинах?

закон Паскаля

7.

Прилад для вимірювання тиску рідин і газів?

манометр

8.

Формула для знаходження тиску?

p=

ІV гр.

Питання

Відповідь

1.

Дві або більше посудини,  сполучені трубками і заповненні рідиною, називають…

сполученими посудинами

2.

Прізвище французького математика, фізика, філософа, який відкрив закон передачі тиску рідиною, створив лічильну машину, розробив принцип дії гідравлічної машини…

Блез Паскаль

3.

Суцільне тіло тоне, якщо його густина більша чи менша за густину рідини?

більша

4.

Різниця між водотоннажністю та вагою судна називається…

вантажопідйомністю

5.

З балону випустили половину газу. Як зміниться тиск?

зменшиться вдвічі

6.

Принцип дії якої машини застосовуються в гальмівних системах сучасних автомобілях?

Гідравлічна машина

7.

Формула закону Архімеда?

FAрgVт

8. 

Нормальний атмосферний тиск становить…

760 мм рт.ст. або 105Па

Результати заносяться в оціночний лист на дошці.

3. «Поясни дослід»

Вчитель проводить дослід і пропонує пояснити: чому так відбувається, які явища спостерігаються, на яких законах ґрунтується побачене? Учні обмірковують, обговорюють в групах і пропонують свою відповідь. Вчитель вислуховує всіх бажаючих, а потім оголошує правильну відповідь. За кожну вірну відповідь групі зараховується до 1 балу. Всього чотири експерименту. Одночасно на іншій дошці слайд 7.

Досліди:

1. Налити пів склянки води та прикрити аркушем паперу. Притиснути папір долонею та перевернути. Потім забрати руку. Чому вода не виливається? З’ясуйте, чи впливає на результат досліду кількість води у склянці.

2. Для досліду візьмемо зварене в круту яйце. Почистимо його. Візьмемо папір згорнімо його і підпалимо. Опустимо палаючий папір у скляну пляшку. Через 1-2 секунди яйце покладемо на отвір пляшки. Папір погасне і яйце втягнеться у пляшку. Поясніть явище.

3. Візьмемо блюдце і опустимо його ребром у воду, воно тоне. Якщо блюдце опустити на воду дном, воно плаває на поверхні. Чому?

4. Питання: Чи однакова сила потрібна для того, щоб утримувати пусте відро у повітрі або теж саме відро, але повне з водою у воді? Після різних варіантів відповідей, з’ясуємо на досліді. Для цього візьмемо динамометр, відерце Архімеда і посудину з водою. Підвісимо відерце до динамометру і покажемо силу, яка дорівнює вазі відерка. Потім наповнимо відерце водою і покажемо, що на динамометр діє сила, що дорівнює вазі відерка.

Результати заносяться в таблицю.

4). Розв’яжи задачу:

Вчитель пропонує кожній групі розв’язати три задачі(слайд 8) на окремих аркушах. В групі розподіляються завдання між собою, обговорюються рішення, проводяться вимірювання та розрахунки, потім письмовий звіт надається вчителю. Вчитель оцінює кожне завдання до 2 балів.

Задачі:

1. Людина провалилась під лід. Як треба діяти, спираючись на знання про тиск, щоб врятувати її?

2. У класі на І поверсі барометр показує 755 мм рт. ст., а в цей самий час біля річки - 760 мм рт.ст. На якій відстані над рівнем річки знаходиться школа?

3. Кожній групі видається склянка з довільною кількістю води. Обчислити тиск на дно склянки(заздалегідь склянки пронумерувати і записати яку відповідь має дістати кожна група).

Після здачі письмового звіту на дошці слайд 9.

 5)Підсумок (слайд10)

Загальну кількість балів підраховує помічник вчителя. Вчителем оголошуються переможці. Команда переможців отримує від 10 до 12 балів. Інші учасники до 10 балів, капітани оцінюють роботу кожного члена команди, враховуючи індивідуальний внесок у результат. Вчитель заносить оцінки до журналу.

ІІІ. Домашнє завдання:

Повторити: закони Паскаля, Архімеда, формули тиску, умови плавання тіл. Підготуватися до контрольної роботи.

Додаток 1

 

 

1гр. Ахімеди

2.гр.Молекули

3гр. Ньютони

4гр. Розумники

1. Розминка

(до 3 бал.)

 

 

 

 

2. «Далі…»

(до 8 бал.)

 

 

 

 

3.Досліди

(до 4 бал.)

 

 

 

 

4. Задачі

(до 6 бал.)

 

 

 

 

Підсумок:

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
1100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку